Kaw schreef:Zonderling schreef:Ik ben het geheel eens dat een mens alleen nog door het Genadeverbond zalig kan worden, maar daar ging het in deze discussie niet om.
Klopt. We zijn daar offtopic geraakt.
Zonderling schreef:De eis van de Wet geldt nog steeds, want God is niet de verbondsbreker maar de mens is dat. Voor de gelovigen is die eis echter overgegaan op Christus. De belofte van eeuwig leven geldt ook nog ná Adam, want Christus heeft die belofte ontvangen en in Christus ontvangen allen die geloven deze belofte.
Wanneer we nauwkeurig de bijbel lezen, dan zien we dat Christus zich gehouden heeft aan het verbond die God via Mozes met het volk heeft gesloten. Christus heeft geen van God's tien geboden overtreden. Dat is ook de klassieke benadering van het heilswerk van Christus. Christus heeft niet het verbond gehouden wat God met Adam heeft opgericht, want dat kon ook niet meer. De boom is er niet meer. De bijbel zegt daar ook niets meer over na Adam.
Zoals eerder gezegd betrof het Verbond met Adam niet ALLEEN het niet eten van de boom, maar was hierbij ingesloten de onderhouding van al Gods geboden waarvan de kennis in de mens was ingeschapen. Hij was immers geschapen naar Gods Beeld.
Iedere overtreding van de zedelijke wet was óók aan Adam verboden. En daar ga je fout, omdat je het Verbond met Adam beperkt tot het niet eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads.
Adam zondigde echter NIET ALLEEN doordat hij at van de boom der kennis des goeds en des kwaads, maar feitelijk overtrad hij al de geboden van de wet der zeden.
Wanneer je de zeggingskracht van de 10 geboden vóór Mozes zou ontkennen, ontken je feitelijk dat sprake is van een eeuwige Wet die voortvloeit uit Gods natuur.
Ten slotte: Christus' werk wordt inderdaad in het NT soms tegenover Mozes gesteld, maar eveneens tegenover Adam, juist in het door jou geciteerde Romeinen 5. Het Genadeverbond staat dan ook wel degelijk in relatie tot het met Adam opgerichte Werkverbond (en niet slechts met het Mozaïsch verbond). We mogen echt niet stellen dat de 10 geboden pas bij Mozes gegeven waren.
Zonderling schreef:Wanneer iemand echter niet in Christus is, ligt hij nog steeds onder die eis en de vloek van het Werkverbond. Het klinkt misschien vreemd, maar het Genadeverbond verkondigt juist de vervuling van het Werkverbond (maar dan door Christus in de plaats van de mens). Wie niet met Christus verenigd is, ligt dus nog steeds onder de eis én de straf van het Werkverbond.
Hij ligt onder de eis en vloek van de 10 geboden. Die zijn theoretisch nog te voldoen en daar hebben we ons op te richten. Waarom worden anders die geboden in de eredienst voorgelezen en niet dat gebod aan Adam?
Jazeker (wat de eerste en laatste zin betreft), zeg dus niet (zoals je eerder gedaan hebt) dat het Werkverbond geen betekenis meer heeft voor een mens die buiten Christus is. Want de onderhouding van de 10 geboden is nu JUIST hetgeen we verstaan onder het Werkverbond. Dat jij aan het Werkverbond een andere definitie dan gebruikelijk geeft, is jouw zaak, maar het is wel zeer verwarrend in deze discussie.
Wel nog twee opmerkingen naar aanleiding van de middelste zin in je reactie.
- We kunnen níet meer aan de Wet voldoen. Maar dat onslaat ons niet van de eis van de Wet. Kunnen of niet kunnen, we liggen onder de eis.
- We moeten en mogen ons niet richten op de onderhouding van de 10 geboden op grond van het Werkverbond (maar dat zul je ook niet bedoelen). Dat zou een geheel verkeerde toepassing zijn. In deze verwarring denk ik dat de raad van Christiaan om eens het Merg des Evangelies van Edward Fisher te lezen, een hele goede is. Daar zijn de verbondsbedelingen uitgebreid toegelicht.
Zonderling schreef:Het is waar dat de boom der kennis des goeds en des kwaads er niet meer is, maar wat doet dat er toe? Wij zijn in Adam overtreders van Gods Wet en Verbond, óók zonder dat de boom der kennis en des goeds nog bestaat. Bovendien was dit slechts het proefgebod, de feitelijke stof van het Verbond der werken is de zedelijke wet en die is onveranderd.
Precies, wij zijn overtreders sinds Adam. Dat verbond omtrent die boom doet er niet meer toe.
Nogmaals, waar heb ik gezegd dat het Verbond der werken gelijkstaat aan het niet eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads in letterlijke zin. Overigens zegt de naam van de boom voldoende dat het ons wel degelijk raakt, maar dan in overdrachtelijke betekenis. Want ook wij hebben in overdrachtelijke betekenis van die boom gegeten en staan even schuldig als Adam en Eva.
Dat zegt Paulus ook in de tekst die ik al aangehaald heb:
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
[..]
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;
Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere.
Probeer goed te lezen wat Paulus daar zegt. De dood is tot Mozes geweest om de overtreding van Adam. De wet is er gekomen om de zonde toe te kunnen rekenen. Daartussen zijn de mensen wel gestorven om de overtreding van Adam, maar de wet is er gekomen om weer de zonden te kunnen toerekenen.
Niet om de zonde toe te kunnen rekenen zonder meer, want de zonde werd ook toegerekend vóór Mozes tijd. (Wie zou dat durven betwisten? Zie ook kanttekening 35, niet dat dat gelijkstaat met de Bijbel, maar ik vind daar een heel wat gezondere uitlegging dan jij geeft. Bovendien sla je een heel stuk uit Romeinen 5 over alsof vers 20 alleen maar terugslaat op vers 13 en niet op het voorgaande gedeelte tússen vers 13 en 20....) Maar wel dat dit meer expliciet zou zijn. Er staat immers "meerder worde", er staat niet dat de zonde daarvóór geen zonde was. Waar eerst de Wet ingeschreven was in het hart van de mens en hij dit door de zonde van Adam verloren heeft, zijn sinds Mozes' tijd deze geboden ook expliciet gegeven.
Dat wijst er op dat na de val van Adam er geen wet meer was. Het verbond was verbroken en was er niet meer. Daarom heeft God een nieuwe wet en een nieuw verbond gemaakt.
En hiertegen PROTESTEER ik. Hoe zou dan de dood hebben kunnen heersen van Adam tot Mozes toe????? Zou God de zonde kunnen toerekenen wanneer er geen wet was????? Ik vind het onbegrijpelijk dat je zoiets neerschrijven kunt.
Zonderling schreef:Galaten 3:10 zou ik willen noemen als één van de bewijzen dat de eis en de vloek van het Werkverbond nog steeds van kracht zijn (maar alleen voor hen die niet in Christus zijn) en er zijn meer schriftbewijzen voor.
Je verwijst hier weer niet naar het werkverbond, maar na het Mozaitisch verbond.
Nogmaals, ik heb de term Werkverbond steeds gebruikt zoals dat altijd gebruikt is. Jij geeft er een andere betekenis aan. Lijkt me dus niet zinnig om hier op in te gaan.
Zonderling schreef:Het is een dwaling om te beweren dat de eis van het Werkverbond niet meer geldt voor een mens die buiten Christus is.
Juist op grond van de eis, straf en vloek van het Werkverbond ligt de mens geheel verloren en heeft hij een Middelaar en Zaligmaker nodig.
Volgens mij is het wel duidelijk: je haalt het mozaitisch verbond door de war met het werkverbond.
Nogmaals: De zedelijke wet is EEUWIG en niet pas gegeven vanaf Mozes' tijd. En het Werkverbond zoals het altijd in de Gereformeerde theologie beschreven is, eist de onderhouding van de ZEDELIJKE wet. (En ik ga niet mee met jouw definitie van Werkverbond waarop je míj beoordeelt.)
(Nogmaals, het Verbond van de 10 geboden is niet Mozaïsch alleen, deze Wet was er ook vóór Mozes' tijd, al was ze nog niet in stenen tafelen beschreven, maar wel in het geweten als overblijfsel van de ingeschapen wet in de tafelen van het hart.)
M.vr.gr.,
Zonderling