Je moet wel goed lezen, Herman.Herman schreef:In de kerkorde staan er anders een behoorlijk aantal artikelen die gaan over de beroeping tot predikant, de bevestiging en al wat dies meer zij.Josephus schreef: Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
De vraag of het beschermt is, zou ik door jou wel eens willen laten testen, door je morgen als ds. uit te geven, en te proberen over twee weken in je plaatselijke gemeente voor te gaan.
Dus niemand kan zich zomaar met de titel dominee tooien, ook al droomt hij er nog zoveel van.
De opmerkingen van Freek en mij gelden cumulatief. Dat er in bepaalde kerkordes allerlei bepalingen staan over de verschillende aspecten van het predikantschap, weet ik natuurlijk ook wel. De GG zal zich echter niet binden aan de kerkorde van de PKN en andersom ook niet. De vraag is dus bij een "vrije gemeente" welke kerkorde men dan moet laten gelden. Nogmaals, de titel "dominee" is niet beschermd, dus als ik morgen een gemeente sticht, kan ik mij gerust met die titel tooien, als ik dat zou willen. Wees echter gerust: die kans is uiterst klein. Hoewel er dan geen wettelijke bescherming is ten aanzien van die titel, vind ik in principe wel dat een dergelijke titel is voorbehouden aan iemand die theologie heeft gestudeerd. Aan die eis voldoe ik niet. En aangezien mijn kerkverband 'toevallig' die eis ook stelt, zul je mijn naam over twee weken niet op het bord aan de muur van onze kerk zien prijken.