Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Josephus

Bericht door Josephus »

Herman schreef:
Josephus schreef: Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
In de kerkorde staan er anders een behoorlijk aantal artikelen die gaan over de beroeping tot predikant, de bevestiging en al wat dies meer zij.

De vraag of het beschermt is, zou ik door jou wel eens willen laten testen, door je morgen als ds. uit te geven, en te proberen over twee weken in je plaatselijke gemeente voor te gaan.

Dus niemand kan zich zomaar met de titel dominee tooien, ook al droomt hij er nog zoveel van.
Je moet wel goed lezen, Herman.

De opmerkingen van Freek en mij gelden cumulatief. Dat er in bepaalde kerkordes allerlei bepalingen staan over de verschillende aspecten van het predikantschap, weet ik natuurlijk ook wel. De GG zal zich echter niet binden aan de kerkorde van de PKN en andersom ook niet. De vraag is dus bij een "vrije gemeente" welke kerkorde men dan moet laten gelden. Nogmaals, de titel "dominee" is niet beschermd, dus als ik morgen een gemeente sticht, kan ik mij gerust met die titel tooien, als ik dat zou willen. Wees echter gerust: die kans is uiterst klein. Hoewel er dan geen wettelijke bescherming is ten aanzien van die titel, vind ik in principe wel dat een dergelijke titel is voorbehouden aan iemand die theologie heeft gestudeerd. Aan die eis voldoe ik niet. En aangezien mijn kerkverband 'toevallig' die eis ook stelt, zul je mijn naam over twee weken niet op het bord aan de muur van onze kerk zien prijken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ik vermoedt dat ds Josephus in zijn plaatselijke gemeente inderdaad niet zal (mogen) voorgaan, wat niet wegneemt dat hij zichzelf 'ds' mag noemen.
Ach, ds. Josephus profeteert vanaf de orgelbank :mrgreen: en heeft ook geen ambities om af te dalen naar de preekstoel. Toch? :wink:
Dat laatste klopt. Met de eerste kwalificatie ben ik minder gelukkig... :mrgreen:
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ik hoor heel veel mensen zeggen (en ze zeggen Ds. Mallan te citeren): ,,Als de buitenverbanders terug willen komen, zullen ze eerst schuldbelijdenis moeten afleggen... Zou dat zo zijn?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klaas-Jan schreef:Ik hoor heel veel mensen zeggen (en ze zeggen Ds. Mallan te citeren): ,,Als de buitenverbanders terug willen komen, zullen ze eerst schuldbelijdenis moeten afleggen... Zou dat zo zijn?
Waar er twee kijven...
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Klaas-Jan schreef:Ik hoor heel veel mensen zeggen (en ze zeggen Ds. Mallan te citeren): ,,Als de buitenverbanders terug willen komen, zullen ze eerst schuldbelijdenis moeten afleggen... Zou dat zo zijn?
Lijkt mij neigen naar fabeltjes....
Uiteraard zal het leerstuk der wedergeboorte wel worden besproken....maar schuldbelijdenis?
Als ik de geplaatse recensie van Ds. Roos in de Wachter lees (direct samengaan) dan lijkt me dat onlogisch (Mallan is hoofdredacteur)
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

dat zal dan misschien (als het waar is) kort na 1980 zijn geweest, de laaste jaren lijkt men wat milder te zijn geworden
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Na het topic zelf te hebben opgestart, was ik helaas een dag lang verhinderd te reageren. Daarom nu het volgende:
1. Ik ben oprecht blij te horen dat ds. Wink kennelijk nog behoorlijk vitaal is. Dat kan betekenen dat de kwestie van opvolgen/terugkeer naar b.v. vooralsnog niet aan de orde is.
2. Ik vraag me af of iemand meer weet over wat iemand in dit topic schreef, nl. dat Wink iemand opleidt.
3. Ik krijg langzamerhand de indruk dat de scheuring van 1980 is begonnen rond de figuur van ds. Van den Berg en dat zijn collegae die hem volgden het leerstellig niet noodzakelijk met hem eens waren. Maar waarom zijn ze hem dan gevolgd? Toch de door enkelen in dit topic aangehaalde eerkwestie/zaken omtrent persoonlijke geraaktheid?
4. Iemand schreef dat ds. Wink in de prediking de uitverkiezing meer benadrukt dan de b.v.'ers. Waar blijkt dat uit?
Oude Paden

Egbert1980 schreef:Na het topic zelf te hebben opgestart, was ik helaas een dag lang verhinderd te reageren. Daarom nu het volgende:
1. Ik ben oprecht blij te horen dat ds. Wink kennelijk nog behoorlijk vitaal is. Dat kan betekenen dat de kwestie van opvolgen/terugkeer naar b.v. vooralsnog niet aan de orde is.
2. Ik vraag me af of iemand meer weet over wat iemand in dit topic schreef, nl. dat Wink iemand opleidt.
3. Ik krijg langzamerhand de indruk dat de scheuring van 1980 is begonnen rond de figuur van ds. Van den Berg en dat zijn collegae die hem volgden het leerstellig niet noodzakelijk met hem eens waren. Maar waarom zijn ze hem dan gevolgd? Toch de door enkelen in dit topic aangehaalde eerkwestie/zaken omtrent persoonlijke geraaktheid?
4. Iemand schreef dat ds. Wink in de prediking de uitverkiezing meer benadrukt dan de b.v.'ers. Waar blijkt dat uit?
1. Ben je daar blij mee?
2. Praatjes?
3. De scheuring is ook ontstaan rond Ds. vd Bergs prediking.
Inderdaad speelde als gevolg van de besprekingen op de synode mee, dat vrienden van Ds. v/d Berg (Wink en de Groot) met v/d Berg meegingen. Overigens heeft Ds. de Groot zelf meerdere malen getwijfeld terug te gaan.
4 Uit zijn preken.
Oude Paden

Trouwens Egbert.......Ik vind de preken van Ds. Wink soms best indrukwekkend. Zijn stijl spreekt me niet zo aan. Toch kan hij zeldzaam scherpzinnig uit de hoek komen!
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Zijn zijn preken op een of andere manier publiek gemaakt?
Oude Paden

Egbert1980 schreef:Zijn zijn preken op een of andere manier publiek gemaakt?
Niet dat ik weet
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Josephus schreef:
De opmerkingen van Freek en mij gelden cumulatief. Dat er in bepaalde kerkordes allerlei bepalingen staan over de verschillende aspecten van het predikantschap, weet ik natuurlijk ook wel. De GG zal zich echter niet binden aan de kerkorde van de PKN en andersom ook niet. De vraag is dus bij een "vrije gemeente" welke kerkorde men dan moet laten gelden. Nogmaals, de titel "dominee" is niet beschermd, dus als ik morgen een gemeente sticht, kan ik mij gerust met die titel tooien, als ik dat zou willen. Wees echter gerust: die kans is uiterst klein. Hoewel er dan geen wettelijke bescherming is ten aanzien van die titel, vind ik in principe wel dat een dergelijke titel is voorbehouden aan iemand die theologie heeft gestudeerd. Aan die eis voldoe ik niet. En aangezien mijn kerkverband 'toevallig' die eis ook stelt, zul je mijn naam over twee weken niet op het bord aan de muur van onze kerk zien prijken.

In dat geval zitten we op hetzelfde spoor. Ik meende te lezen dat geen wettelijke bescherming, helemaal geen bescherming zou inhouden. Vandaaruit ook mijn reactie.

Ten tweede komt het mij altijd zeer eigenaardig voor dat er mensen zijn die buiten kerkverbanden om ds. willen worden. Dat geeft te denken, niet alleen ten aanzien van het gezag van een kerkorde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:Hoewel er dan geen wettelijke bescherming is ten aanzien van die titel, vind ik in principe wel dat een dergelijke titel is voorbehouden aan iemand die theologie heeft gestudeerd.
Vind ik geen juist criterium. Een geroepen ds. hoeft geen theologie gestudeerd te hebben.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Afgewezen schreef:Vind ik geen juist criterium. Een geroepen ds. hoeft geen theologie gestudeerd te hebben.
Ik hou er aan vast dat zowel roeping als studie nodig zijn om predikant te worden. Als de roeping echt is zal een predikant ook wel door de studie heenkomen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 jun 2007, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Afgewezen schreef: Vind ik geen juist criterium. Een geroepen ds. hoeft geen theologie gestudeerd te hebben.
Een geroepen ds. dient godgeleerde te zijn, of hij dat is geworden door theologie te studeren, of door thuis oudvaders te lezen, is mij om het even. Als er maar (afdoende) kennis aanwezig is.
Gesloten