Zien is nog geen hebben. Of wel?

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mijn kardinale punt is simpelweg dat ik het wonderlijk vind / moeite mee heb dat uitdrukkingen, met name uit het OT/profeten als kenmerken/ijkpunten worden gebruikt in bekeringswegen/standenleer.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:Natuurlijk kunnen we veel zaken uit het boek Hosea vergeestelijken, maar ik denk toch dat we voorzichtig moeten zijn hiermee.
Dit is een beetje dubbel. Kan je dan aangeven waar voor jou de grens ligt? Anders wordt het wel erg makkelijk om af en toe iets te vergeestelijken maar als het niet uitkomt dit niet te doen (of andersom).
Als er geen duidelijke grens aan te wijzen is kun je maar beter helemaal op houden met lessen te trekken uit vergeestelijking. Als er wel een duidelijke grens aan te wijzen is ben ik benieuwd waar jij die legt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Mijn kardinale punt is simpelweg dat ik het wonderlijk vind / moeite mee heb dat uitdrukkingen, met name uit het OT/profeten als kenmerken/ijkpunten worden gebruikt in bekeringswegen/standenleer.
We moeten ook oppassen voor de gedachte de Geest Die het Woord inspireerde, een Ánder is dan de Geest Die het leven in ons werkt. Vergeet ook niet dat het OT Israël de 'kerk' was van die dagen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef: We moeten ook oppassen voor de gedachte de Geest Die het Woord inspireerde, een Ánder is dan de Geest Die het leven in ons werkt..

:shock: :shock: :shock: Er is toch maar één Heilige Geest???
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:
Afgewezen schreef: We moeten ook oppassen voor de gedachte de Geest Die het Woord inspireerde, een Ánder is dan de Geest Die het leven in ons werkt..

:shock: :shock: :shock: Er is toch maar één Heilige Geest???
Precies. Daarom.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Van Refoweb:

Vraag:
Gaarne wil ik aan ds. Vreugdenhil vragen wat de uitspraak “Zien is geen hebben” inhoudt. Ik ben zelf lid van de Gereformeerde Gemeente en ga er graag naar kerk. Alleen die ene uitspraak begrijp ik niet en kan ik niet terugvinden in de Schrift. En anderen noemen het onschriftuurlijk.

Antwoord:
De uitdrukking “zien is nog geen hebben” staat niet in de Bijbel. Het is een gevleugeld woord van hen die een bepaald soort gemeentetheologie aanhangen. De bedoeling is wel duidelijk. En dat is dat je veel in Christus kunt zien en verwonderd staat over Zijn diepe zondaarsliefde, maar dat je voor jezelf nog de duidelijke toepassing mist van de vergeving van zonden. Om tot een verzekerd geloof te komen zijn de oefeningen van het geloof nodig. En nu bedoelen de mensen die deze uitdrukking vaak gebruiken dat je veel kunt zien in het volbrachte werk van Christus, maar dat je toch de geloofsverzekering van de vergeving en het kindschap kunt missen. En dat is wel een schriftuurlijk gegeven.

Toch... als Jezus zegt dat we op de koperen slang (de gekruisigde Christus) moeten zien en dan behouden zullen zijn, dan bedoelt Hij daarmee dat zien wel hebben is. Ik zou in dat verband willen zeggen: als zien geen hebben is, dan is zien geen zien, want dat zien is een zien des geloofs. En dan is één blik door het geloof geslagen op de gekruisigde Zaligmaker voldoende om zalig en gered te zijn.

Sterkte in de wirwar van uitdrukkingen en theologietjes.

Ds. C. G. Vreugdenhil
aritha

Bericht door aritha »

Kaw schreef:Van Refoweb:

Vraag:
Gaarne wil ik aan ds. Vreugdenhil vragen wat de uitspraak “Zien is geen hebben” inhoudt. Ik ben zelf lid van de Gereformeerde Gemeente en ga er graag naar kerk. Alleen die ene uitspraak begrijp ik niet en kan ik niet terugvinden in de Schrift. En anderen noemen het onschriftuurlijk.

Antwoord:
De uitdrukking “zien is nog geen hebben” staat niet in de Bijbel. Het is een gevleugeld woord van hen die een bepaald soort gemeentetheologie aanhangen. De bedoeling is wel duidelijk. En dat is dat je veel in Christus kunt zien en verwonderd staat over Zijn diepe zondaarsliefde, maar dat je voor jezelf nog de duidelijke toepassing mist van de vergeving van zonden. Om tot een verzekerd geloof te komen zijn de oefeningen van het geloof nodig. En nu bedoelen de mensen die deze uitdrukking vaak gebruiken dat je veel kunt zien in het volbrachte werk van Christus, maar dat je toch de geloofsverzekering van de vergeving en het kindschap kunt missen. En dat is wel een schriftuurlijk gegeven.

Toch... als Jezus zegt dat we op de koperen slang (de gekruisigde Christus) moeten zien en dan behouden zullen zijn, dan bedoelt Hij daarmee dat zien wel hebben is. Ik zou in dat verband willen zeggen: als zien geen hebben is, dan is zien geen zien, want dat zien is een zien des geloofs. En dan is één blik door het geloof geslagen op de gekruisigde Zaligmaker voldoende om zalig en gered te zijn.

Ds. C. G. Vreugdenhil
Nou das toch een duidelijk stukje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

aritha schreef:
Kaw schreef:Van Refoweb:

Vraag:

Antwoord:
De uitdrukking “zien is nog geen hebben” staat niet in de Bijbel. Het is een gevleugeld woord van hen die een bepaald soort gemeentetheologie aanhangen.

<knip>

Ds. C. G. Vreugdenhil
Nou das toch een duidelijk stukje
Heel duidelijk.
Maar of z'n collega's er allemaal achter staan, is zéér de vraag...
Die zullen het wel zuidelijk vinden. Heb je die man uit Vlissingen weer....
Plaats reactie