Jantje schreef:Lees Jeremia 31 vanaf vers 1 tot 20 maar eens, DIA, daar staat wat anders.
En natuurlijk kunnen we als reformatorischen wel wat doen tegen het feit dat er massaal naar Netflix gekeken wordt en al wat dies meer zij. Of wou je beweren dat allen zondags op de preekstoel er tegen waarschuwen, voldoende is?
In Jeremia 31 gaat verder waar hoofstuk 30 begint. Hier lezen we troostvolle woorden, ter bemoediging van de gevangenen. Ook dit hoofdstuk heeft een adres. De beloften hierin zijn niet algemeen voor ieder en de hele wereld. In de eerste plaats gaat het over de verlossing uit Babel. "Deze buitengewone grote en dierbare beloften waren een vaste grond der hoop, en een rijke bron van vreugde voor de arme gevangenen". Dan gaat Matthew Henry verder: "Wij mogen ze op onszelf toepassen en ze in het geloof aannemen".
Vanzelf wordt hier niet het historieel geloof bedoeld. Er is ook een keerzijde: Voor hen die niet geloven met een waar geloof:
Zie, een onweder des H
EEREN, een grimmigheid is uitgegaan, een aanhoudend onweder; het zal blijven op het hoofd der goddelozen.
De hittigheid van des H
EEREN toorn zal zich niet afwenden, totdat Hij gedaan, en daar gesteld zal hebben, de gedachten Zijns harten: in het laatste der dagen zult gij daarop letten.
Dan zet Matthew Henry: "Het doel van Zijn toorn, zowel als dat van Zijn liefde, zal bereikt worden; Hij zal de gedachten Zijns harten volbrengen". Dit is dan ook de reden waarom we op de tekenen der tijden moeten letten, naar ik vast geloof.
In de eerste plaats komt het aan of we een waar geloof hebben, of dat we alles algemeen toestemmen. In Jeremia 30 en 31 spreekt God tot vertroosting van Zijn volk.
Ik bedoelde niet om dit te doen en dat te laten. We moeten de zonden wel laten, maar op zich en uit ondzelf is dat enkel werkheiligheid. Niet genoeg om deze beloften op ons toe te passen, want dat kan alleen door het ware geloof.
Liever geen vragen meer nu.
Ik had gezegd en ook gevoeld dat ik moest stoppen, en dat moet ik ook.
Met doorvragen lukt het me niet.
En... was het maar zo dat er meer echt oprechte vragen waren.
Het is juist een andere kant die me zegt dat ik hier moet stoppen.