Tiberius schreef:memento schreef:Tiberius schreef:Heel triest.
Toch blijf ik van mening dat we dit niet moeten laten bepalen door onze bayesiaanse of freqentistische (whatever it may be) rekenmethoden.
Als christen geloven en belijden we toch, dat al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste [zal] keren; omdat Hij zulks doen kan als een Almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.
Hebben wij dan geen verantwoordelijkheid in dezen?
Het is juist onze verantwoordelijkheid om op God te vertrouwen.
Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet.
Het vertrouwen moet voorop gaan. Daarna pas de eigen verantwoordelijkheid.
Al geef ik direct toe, dat het heel moeilijk is om daar voor anderen concreet advies in te geven.
Buitenstaanders hebben al gauw de neiging om te zeggen: hoe kan je zo dom zijn om in jouw geval aan kinderen te beginnen?
Of juist: ik snap niet waar je je druk om maakt.
Ik lees al enige tijd mee, en voel me op dit moment toch geroepen een reactie te plaatsen.
Een hele bekende en wellicht afgezaagde uitdrukking over het nemen van je eigen verantwoording: je gaat toch ook niet zonder jas buiten lopen als het vriest ?
Hoewel ik niet te maken heb met een erfelijke aandoening wil ik toch mijn persoonlijke verhaal hier plaatsen, omdat dit wel in zekere mate met het onderwerp te maken heeft.
Toen ik in verwachting was van mijn 1e kindje heb ik kortstondig in het ziekenhuis gelegen vanwege een serieus probleem (ik ga hier nu niet verder op in, het zou een enorm lang verhaal worden en het doet niet echt ter zake ). Gelukkig heb ik een gezonde zoon mogen ontvangen die nu anderhalf is.
Vrij snel raakte ik in verwachting van ons tweede kindje. Het probleem echter uit mijn eerste zwangerschap deed zich opnieuw voor, maar nu in veel heftiger mate. Ik ben langdurig opgenomen geweest in het ziekenhuis. De artsen waren er van overtuigd dat mijn kindje veel te vroeg geboren zou worden en het niet zou overleven. Door Gods goedheid en eindeloos veel gebed van mij en velen om mij heen, heb ik na een zwangerschap van ruim 29 weken een piepklein, maar prachtig en gezond dochtertje gekregen. Zij heeft ook langdurig in het ziekenhuis gelegen (couveuse) maar de Heere heeft alles zó wel willen maken, dat zij inmiddels 4 maanden oud (nog steeds een ieniemieniemeisje) ontzettend sterk blijkt te zijn. Hoewel ik dit stukje in een paar minuten schrijf, ligt er in deze zinnen een hele lange periode van angst, zorg, pijn maar gelukkig ook vertrouwen op God.
Maar nu..........
Gezien de verergering van mijn problematiek in de 2e zwangerschap, kun je er van uitgaan dat in iedere volgende zwangerschap dit probleem alleen maar zal toenemen. Dit heeft misschien te maken met statistische berekeningen, maar m.i. vooral met het gebruiken van je boeren-hollandse verstand! Het is logisch!
Elk volgend kindje wat ik in mij zou dragen is bij voorbaat in levensgevaar, en ook voor mij als moeder zou het niet gezond zijn nogmaals in verwachting te raken.
Ik ben dan ook van mening dat ik een grote verantwoordelijkheid draag:
* naar mijn gezin, mijn zoontje heeft best geleden onder het feit dat zijn moeder bijna 3 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen
* naar mijzelf: hoe vaak kan je lichaam zulke zwangerschappen verdragen, maar ook, hoe kan ik geestelijk nogmaals zoiets ondergaan? Zal ik het aankunnen diverse kinderen ter wereld te brengen terwijl ze niet levensvatbaar zijn ?
* het lijkt mij zeer onchristelijk om willens en wetens zó met (ongeboren) leven te 'spelen'..........dit kán naar mijn idee Gods goedkeuring nooit hebben!
Vanwege mijn (ons, mijn man is hier uiteraard ook zeer nauw bij betrokken) verantwoordelijkheidsbesef zullen wij, menselijkerwijs gesproken, geen kinderen meer krijgen, hiervoor hebben wij een definitieve stap genomen.
Edele strijdster, jij denkt misschien: makkelijk praten, zij hééft tenminste 2 gezonde kinderen! En dat is ook zo. Mijn reactie ging eigenlijk meer over de discussie die werd gevoerd over 'eigen verantwoordelijkheid' en 'kansberekeningen'.
Jij weet als geen ander wat de ziekte inhoud. Jij weet van jezelf (hoop ik) ben ik psychisch in staat een kind te ontvangen wat deze ziekte draagt? Ben ik in staat dit kind (zo het ziek blijkt te zijn) toch zo te begeleiden als ouder dat het wellicht gewoon een gelukkig mens kan zijn, dat 'toevallig' ziek is? Heel moeilijk hoor deze materie, ik heb ooit een programma gezien over 2 lilliputters die voor dit dillemma stonden. Uiteindelijk kregen ze overigens een 'groot' kind. Maar zij waren hele positieve, blije mensen en ik ben er van overtuigd dat je zoiets ook uitdraagt naar je kind. Ik denk niet dat dit kind, met zulke ouders, persé ongelukkiger had geworden als het wel klein geweest zou zijn.
Tenslotte toch nog even die uitdrukking van zonder jas buiten lopen terwijl het vriest: er zullen situaties zijn waarin je dit overkomt. Je kiest er niet voor. je bent je jas vergeten en krijgt autopech. De verwarming valt uit en je moet anderhalf uur wachten op de wegenwacht. Nou, dan mag je best bidden hoor, of je misschien tóch niet ziek gaat te worden.
Maar wat als je bewúst naar buiten gaat zonder die jas ? en je weet dat je 85% kans hebt om in ieder geval snotverkouden te worden? Is bidden dan niet een beetje tegenstrijdig met je handelen..........?