40 jaar organist in Scheveningen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Breekijzertje schreef:Er is maar ene goeie orgelnist en dat is Martin Zonneberg.
Wat is een orgelnist? Iemand die [veilig] is opgeborgen in de orgelnis? :mrgreen:
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Bericht door sweelinck 25 »

Martin Zonnenberg, ik weet niet wat ik hier van moet zeggen. Dat is precies hetzelfde als Martin Mans. Je hoort vaak hetzelfde terugkomen. Dat vind ik wel eens jammer.

Om nog even terug te komen over de samenzang in ooltgensplaat, bedankt voor jullie reactie.

Ik heb al heel veel muziek van Cor van Dijk. Haast alle boekjes. En ik ben nu bezig met het verzamelen van de boekjes van Dick Slagman. Echt hele mooie stukjes staan daarin. Hele mooie voor voor de dienst.

Gr. Sw. 25
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

sweelinck 25 schreef:[..] boekjes van Dick Slagman.
Zeker een beiaardier?
Ik vraag me nu meteen af of je een grotere kans hebt om organist te worden wanneer je Dick heet en je achternaam begint met 'S' en eindigt met 'man'.

Soms best grappig die namen.
Bas Ramselaar = bas

Alleen Marjon Strijk had dan eigenlijk viool moeten gaan spelen.
Laatst gewijzigd door wim op 05 apr 2007, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

En wat dacht je van de organist Harry Hamer? :mrgreen:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Josephus schreef:En wat dacht je van de organist Harry Hamer? :mrgreen:
Had beter pianist kunnen worden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

wim schreef:
Josephus schreef:En wat dacht je van de organist Harry Hamer? :mrgreen:
Had beter pianist kunnen worden.
Of ook slagwerker. Hoewel, als je sommige organisten wel eens bezig ziet (o.a. bij Nederland Zingt), zou de achternaam Hamer ook weer niet heel vreemd zijn (ik bedoel nu trouwens niet Harry zelf). :wink:
Laatst gewijzigd door Josephus op 05 apr 2007, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

sweelinck 25 schreef:Martin Zonnenberg, ik weet niet wat ik hier van moet zeggen. Dat is precies hetzelfde als Martin Mans. Je hoort vaak hetzelfde terugkomen. Dat vind ik wel eens jammer.
bij van Dijk gelukkig niet.... :mrgreen: Waarschijnljk vind je het te moeilijk :wink:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

BJD schreef:
sweelinck 25 schreef:Martin Zonnenberg, ik weet niet wat ik hier van moet zeggen. Dat is precies hetzelfde als Martin Mans. Je hoort vaak hetzelfde terugkomen. Dat vind ik wel eens jammer.
bij van Dijk gelukkig niet.... :mrgreen: Waarschijnljk vind je het te moeilijk :wink:
Moeilijk? Ik denk dat Van Dijk meer muzikale en technische ontwikkeling vereist dan de Martins. Muzikale verfijning voor meer gedegen composities vraagt veel meer dan een beetje fysieke handigheid. Ik schat in dat muziek van Van Dijk meer muzikale smaakontwikkeling en technische verfijning vereist en daarmee moeilijker is om muzikaal goed neer te zetten.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Hoewel, als je sommige organisten wel eens bezig ziet (o.a. bij Nederland Zingt), zou de achternaam Hamer ook weer niet heel vreemd zijn (ik bedoel nu trouwens niet Harry zelf). :wink:
Ik dacht dat het programma "Nederland zinkt" heette.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Hoewel, als je sommige organisten wel eens bezig ziet (o.a. bij Nederland Zingt), zou de achternaam Hamer ook weer niet heel vreemd zijn (ik bedoel nu trouwens niet Harry zelf). :wink:
Ik dacht dat het programma "Nederland zinkt" heette.
Jij gaat zeker niet naar de Nederland Zingt-dag?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Jij gaat zeker niet naar de Nederland Zingt-dag?
Waar is daar info over te lezen??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:Hoewel, als je sommige organisten wel eens bezig ziet (o.a. bij Nederland Zingt), zou de achternaam Hamer ook weer niet heel vreemd zijn (ik bedoel nu trouwens niet Harry zelf). :wink:
Ik dacht dat het programma "Nederland zinkt" heette.
Jij gaat zeker niet naar de Nederland Zingt-dag?
Nee.
Dan zou iedereen namelijk wegvluchten en het tot een "Tiberius Zingt-dag" verworden. :wink:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Jij gaat zeker niet naar de Nederland Zingt-dag?
Waar is daar info over te lezen??
Kijk eens op de website van de EO
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Klavier schreef:
BJD schreef:
sweelinck 25 schreef:Martin Zonnenberg, ik weet niet wat ik hier van moet zeggen. Dat is precies hetzelfde als Martin Mans. Je hoort vaak hetzelfde terugkomen. Dat vind ik wel eens jammer.
bij van Dijk gelukkig niet.... :mrgreen: Waarschijnljk vind je het te moeilijk :wink:
Moeilijk? Ik denk dat Van Dijk meer muzikale en technische ontwikkeling vereist dan de Martins. Muzikale verfijning voor meer gedegen composities vraagt veel meer dan een beetje fysieke handigheid. Ik schat in dat muziek van Van Dijk meer muzikale smaakontwikkeling en technische verfijning vereist en daarmee moeilijker is om muzikaal goed neer te zetten.
De psalmbewerkingen die ik van van DIjk heb zijn ongeveer het niveau van Folk Dean 6. Bij sommige stukken van Mans struikel ik regelmatig doordat ik vingervlugheid mis. Fysieke handigheid is ook een moeilijkheidsfactor.

Van Dijk vereist volgens jou meer smaak ontwikkeling en over smaak valt niet te twisten. :wink:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

BJD schreef:Fysieke handigheid is ook een moeilijkheidsfactor.
Vaak wordt virtuositeit afgemeten aan de fysieke handigheid. Maar hebben we het dan over muziek of over gymnastiek?
Ook bij veel vioolmuziek gaat het m.i. meer om de schier onmogelijke capriolen die de musicus moet uithalen dan puur om de muziek. Toch kan het wel wat toevoegen. Op de luisteraar maken snelle passages sowieso veel indruk. Zelfs als het slordig gespeeld wordt. In langzame passages hoor je elke oneffenheid veel beter en in die zin maakt dat het vaak ook veel moeilijker. Ook 'simpele' muziek is vaak moeilijk te spelen omdat het lastig is om het muzikaal te laten klinken.
Plaats reactie