Pagina 5 van 10

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:42
door Marnix
Herman schreef:Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
Typisch gerefomeerd.... het prekocentrisch denken :D

Preken zijn absoluut goed.... Bijbelstudie ook. Daar gaat het net zo goed om het gehoor door het Woord Gods. Jammer dat men dit een beetje is gaan uitleggen als "stilzitten en naar één iemand luisteren"

Bij de eerste gemeenten zie je dat ze heel veel samenkomen, samen bidden, het brood breken... je leest niet echt veel over één iemand die een preek gaat houden en de rest luistert stil en hoort. Dat is meer onze cultuur dan de bijbelse. Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:48
door fallen king
Marnix schreef:Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.
Of nog belangrijker dan de schriftlezing, hoe vaak hebben we niet zoiets van 'nu gaat het komen', als de schriftlezing is geweest en de preek of lezing begint...?

Geplaatst: 28 mar 2007, 23:24
door Bert Mulder
Marnix schreef:
Herman schreef:Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
Typisch gerefomeerd.... het prekocentrisch denken :D

Preken zijn absoluut goed.... Bijbelstudie ook. Daar gaat het net zo goed om het gehoor door het Woord Gods. Jammer dat men dit een beetje is gaan uitleggen als "stilzitten en naar één iemand luisteren"

Bij de eerste gemeenten zie je dat ze heel veel samenkomen, samen bidden, het brood breken... je leest niet echt veel over één iemand die een preek gaat houden en de rest luistert stil en hoort. Dat is meer onze cultuur dan de bijbelse. Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.
Drogredenen, Marnix

Lees bijvoorbeeld Handelingen van de Apostelen maar eens! Paulus was continu bezig met prediken, eerst in de synagoge, daarnaa in de gemeenten.

Verder, ook deze tekst in Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!

Geplaatst: 29 mar 2007, 00:03
door Hendrikus
Bert Mulder schreef: Drogredenen, Marnix

Lees bijvoorbeeld Handelingen van de Apostelen maar eens! Paulus was continu bezig met prediken, eerst in de synagoge, daarnaa in de gemeenten.

Verder, ook deze tekst in Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
Je gaat er nu maar even van uit dat "prediken" in Rom. 10 overeenkomt met de monoloog-vanaf-de-kansel die de prediking anno 2007 in veel kerken is.
Maar wie zegt er dat dat beeld klopt?
Misschien lag het "prediken" van Rom. 10 wel veel dichter bij de situatie die we anno 2007 aantreffen in bijbelkringen en andere settings van bijbelstudie!

Geplaatst: 29 mar 2007, 01:51
door Bert Mulder
Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef: Drogredenen, Marnix

Lees bijvoorbeeld Handelingen van de Apostelen maar eens! Paulus was continu bezig met prediken, eerst in de synagoge, daarnaa in de gemeenten.

Verder, ook deze tekst in Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
Je gaat er nu maar even van uit dat "prediken" in Rom. 10 overeenkomt met de monoloog-vanaf-de-kansel die de prediking anno 2007 in veel kerken is.
Maar wie zegt er dat dat beeld klopt?
Misschien lag het "prediken" van Rom. 10 wel veel dichter bij de situatie die we anno 2007 aantreffen in bijbelkringen en andere settings van bijbelstudie!
Ok, maar waarvoor waren dan predikanten zo nodig?

Toch klopt je redenering niet met het getuigenis van de Schrift. Want Rom 10 gaat over de prediking net zoals een heraut het bericht van de koning brengt. Met authoriteit! Niet, laten we even een discussie hebben over wat het misschien kan betekenen.

Verder ook, lezen we in het Nieuwe Testament nooit dat de predikanten (zoals Timotheus en Titus) of de apostelen en evangelisten (zoals Philippus) een Bijbelstudie hielden.

Philippus legde de Schrift aan de Moorman uit.

Paulus ging in de synogoge en predikte, soms heel lang zelfs:
7 En op den eersten dag14) der week, als15) de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken,16) handelde Paulus17) met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
8 En er waren vele lichten in18) de opperzaal waar zij vergaderd waren.19)
9 En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde,20) alzo Paulus lang tot hen21) sprak, door den slaap nederstortende,22) viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen.


Christus predikte ook (geen Bijbelstudie kring):
17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Verband met de prediking in het Oude Testament:
41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen;34) want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
De suggestie dat de apostelen en zendelingen preken door een Bijbelstudie met de heidenen te hebben is toch ook te gek om los te lopen!

Ik denk dat dit hier het probleem is:
22 Overmits de Joden een teken51) begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;52)
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn,55) beiden Joden en Grieken, prediken wij56) Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods58) is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees,60) niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der61) wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;63)
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is,64) opdat Hij hetgeen iets is65), te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees67) zou roemen voor Hem.
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den68) Heere.

Geplaatst: 29 mar 2007, 08:33
door JolandaOudshoorn
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Herman schreef:Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
Typisch gerefomeerd.... het prekocentrisch denken :D

Preken zijn absoluut goed.... Bijbelstudie ook. Daar gaat het net zo goed om het gehoor door het Woord Gods. Jammer dat men dit een beetje is gaan uitleggen als "stilzitten en naar één iemand luisteren"

Bij de eerste gemeenten zie je dat ze heel veel samenkomen, samen bidden, het brood breken... je leest niet echt veel over één iemand die een preek gaat houden en de rest luistert stil en hoort. Dat is meer onze cultuur dan de bijbelse. Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.
Drogredenen, Marnix

Lees bijvoorbeeld Handelingen van de Apostelen maar eens! Paulus was continu bezig met prediken, eerst in de synagoge, daarnaa in de gemeenten.

Verder, ook deze tekst in Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
Jij bent wel erg fel tegen Bijbelstudiekringen, Bert. Anderzijds, lijkt het alsof Marnix iets heeft tegen een preek. Maar ja, dat komt omdat jullie je eigen standpunt goed verdedigen en dan lijkt soms een balans ver te zoeken :wink:
Ik denk dat beide een goede aanvulling op elkaar zijn. M.i. behoor je beide te doen. Ik heb ook wel eens dat een preek vragen (niet perse negatief) oproept van, ja maar, hoe zit dit dan en waarom lees ik in de Bijbel op een andere plaats het zo. Dan is een Bijbelstudie(kring) heel nuttig. Dat zie je ook op de scholen. Er zijn momenten waar een monoloog wordt gehouden, omdat dit de snelste manier van kennisoverdracht is. Daarnaast is er ook een verdieping in de stof door het vragen stellen, praten over en discussie. Ik denk dat het in het geloofsleven het precies zo werkt.

Geplaatst: 29 mar 2007, 08:43
door Unionist
parsifal schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Ben ook niet fanatiek maar viel me op bij ons zegt de dominee
vaak en alles onder beding "Zo de HEERE wil en wij leven"
Ach het RD kopte ooit naar aanleiding van een actie tegen Women on waves. De abortusboot die DV .... zal uitvaren.

Ik vroeg me toen af waarom men wilde protesteren? :(
Heel aaridg vind ik ook altijd de mededeling: De kerkdienst van DV 8 april gaat niet door.

Geplaatst: 29 mar 2007, 08:59
door helma
Ooit kreeg ik van een schoonzus een lepeltje van Cape Canaveral
(of hoe schrijf je dat?), daar hangt een raketje aan.
Mijn zoontje zag later dat lepeltje en vroeg:
Mama, mag ik dat lepeltje als u bij leven en welzijn dood bent
:mrgreen:

Geplaatst: 29 mar 2007, 09:21
door refo
Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.

Paulus bedoelt dus helemaal niet een eindeloze herhaling van preken of van de boodschap. Eén keer moet genoeg zijn.

Geplaatst: 29 mar 2007, 12:01
door Oude-Waarheid
Unionist schreef:
parsifal schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Ben ook niet fanatiek maar viel me op bij ons zegt de dominee
vaak en alles onder beding "Zo de HEERE wil en wij leven"
Ach het RD kopte ooit naar aanleiding van een actie tegen Women on waves. De abortusboot die DV .... zal uitvaren.

Ik vroeg me toen af waarom men wilde protesteren? :(
Heel aaridg vind ik ook altijd de mededeling: De kerkdienst van DV 8 april gaat niet door.
Kan me voorstellen, dat heb ik nog nooit gehoord zo.

Geplaatst: 29 mar 2007, 12:05
door Oude-Waarheid
helma schreef:Ooit kreeg ik van een schoonzus een lepeltje van Cape Canaveral
(of hoe schrijf je dat?), daar hangt een raketje aan.
Mijn zoontje zag later dat lepeltje en vroeg:
Mama, mag ik dat lepeltje als u bij leven en welzijn dood bent
:mrgreen:
Je kunt zien dat toch indruk hebt gemaakt al in de jonge jaren.
Tja als de Heere werkt wie zal het dan keren :!:

Geplaatst: 29 mar 2007, 13:04
door Bert Mulder
JolandaOudshoorn schreef:Jij bent wel erg fel tegen Bijbelstudiekringen, Bert. Anderzijds, lijkt het alsof Marnix iets heeft tegen een preek. Maar ja, dat komt omdat jullie je eigen standpunt goed verdedigen en dan lijkt soms een balans ver te zoeken :wink:
Ik denk dat beide een goede aanvulling op elkaar zijn. M.i. behoor je beide te doen. Ik heb ook wel eens dat een preek vragen (niet perse negatief) oproept van, ja maar, hoe zit dit dan en waarom lees ik in de Bijbel op een andere plaats het zo. Dan is een Bijbelstudie(kring) heel nuttig. Dat zie je ook op de scholen. Er zijn momenten waar een monoloog wordt gehouden, omdat dit de snelste manier van kennisoverdracht is. Daarnaast is er ook een verdieping in de stof door het vragen stellen, praten over en discussie. Ik denk dat het in het geloofsleven het precies zo werkt.
Heb je me, helaas, toch verkeerd begrepen, Jolanda. Ik ben beslist voor Bijbelstudie, in welke aard of vorm dan ook. Thuis moeten we Bijbelstudie doen, alleen, ook met ons gezin. Maar ook gezamelijk met anderen.

Hoewel Bijbelstudie nooit de plaats van de prediking in mag nemen. Want God heeft de prediking gegeven om Zijn Kerk te verzamelen. De Bijbelstudie dient voor onze persoonlijke verrijking.

Geplaatst: 29 mar 2007, 13:07
door Marnix
JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Herman schreef:Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
Typisch gerefomeerd.... het prekocentrisch denken :D

Preken zijn absoluut goed.... Bijbelstudie ook. Daar gaat het net zo goed om het gehoor door het Woord Gods. Jammer dat men dit een beetje is gaan uitleggen als "stilzitten en naar één iemand luisteren"

Bij de eerste gemeenten zie je dat ze heel veel samenkomen, samen bidden, het brood breken... je leest niet echt veel over één iemand die een preek gaat houden en de rest luistert stil en hoort. Dat is meer onze cultuur dan de bijbelse. Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.
Drogredenen, Marnix

Lees bijvoorbeeld Handelingen van de Apostelen maar eens! Paulus was continu bezig met prediken, eerst in de synagoge, daarnaa in de gemeenten.

Verder, ook deze tekst in Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
Jij bent wel erg fel tegen Bijbelstudiekringen, Bert. Anderzijds, lijkt het alsof Marnix iets heeft tegen een preek. Maar ja, dat komt omdat jullie je eigen standpunt goed verdedigen en dan lijkt soms een balans ver te zoeken :wink:
Ik denk dat beide een goede aanvulling op elkaar zijn. M.i. behoor je beide te doen. Ik heb ook wel eens dat een preek vragen (niet perse negatief) oproept van, ja maar, hoe zit dit dan en waarom lees ik in de Bijbel op een andere plaats het zo. Dan is een Bijbelstudie(kring) heel nuttig. Dat zie je ook op de scholen. Er zijn momenten waar een monoloog wordt gehouden, omdat dit de snelste manier van kennisoverdracht is. Daarnaast is er ook een verdieping in de stof door het vragen stellen, praten over en discussie. Ik denk dat het in het geloofsleven het precies zo werkt.
Ik heb niets tegen preken, integendeel... ik vind alleen dat de preek wel eens te centraal wordt gezet... terwijl gemeente zijn veel meer is dan samen preken luisteren. Als je de eerste gemeenten vergelijkt met nu zie je dan wel degelijk verschil. Nu luisteren veel mensen samen een preek, zingen samen... er wordt gebeden... en daarna gaat ieder weer zijns weegs. Het centraal stellen van de preek leidt soms tot te veel aandacht voor de dominee en te weinig voor elkaar. De preek is zeker belangrijk, samen bidden, zingen, danken, studeren in de Bijbel etc is dat net zo goed.

Bert, de Bijbelteksten die je aanhaalt gaan wel over evangelisatie... over mensen die niet geloven... dat is weer wat anders dan de gemeenschap der heiligen, je ziet in de Bijbel dat die geregeld samen komen, het brood breken, samen bidden, zingen, als iemand een woord heeft kan hij/zij die uitspreken, met houdt samen maalijden, deelt met elkaar etc.. En ik heb niks tegen preken, integendeel... ik wil alleen dingen wel in het juiste perspectief zetten, de balans moet goed zijn en niet teveel op 1 aspect van het gemeentezijn gericht.

Vandaar mijn reactie op de post dat bijbelstudie wel goed is maar vooral, bovenal, de preken belangrijk zijn, dat is de beste bijbelstudie etc. Ik mis de gezonde balans, preken zijn belangrijk, Bijbelstudie ook. Verkondiging is belangrijk, maar de schriften zelf onderzoeken ook. Laat dat naast elkaar staan, setel het een niet boven het ander.

Geplaatst: 29 mar 2007, 13:08
door Bert Mulder
refo schreef:Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.

Paulus bedoelt dus helemaal niet een eindeloze herhaling van preken of van de boodschap. Eén keer moet genoeg zijn.
Dus zo gauw we bekeerd zijn hoeven we niet meer naar de Koning te luisteren?

Daarom ging Paulus van plaats tot plaats, hij had zijn zegje gezegd.

En Christus herhaalde ook nooit zijn preken?

En wat deed Jonah dan de rest van de tijd in Nineveh?

Geplaatst: 29 mar 2007, 13:11
door Bert Mulder
Marnix schreef: Vandaar mijn reactie op de post dat bijbelstudie wel goed is maar vooral, bovenal, de preken belangrijk zijn, dat is de beste bijbelstudie etc. Ik mis de gezonde balans, preken zijn belangrijk, Bijbelstudie ook. Verkondiging is belangrijk, maar de schriften zelf onderzoeken ook. Laat dat naast elkaar staan, setel het een niet boven het ander.
Marnix, zoals ik aangetoond heb, dat doe ik niet, dat doet Christus zelf!

Jezus wil dat we Zijn Woord horen, door Zijn gezant, de predikant.

Dat doe niet af van het nut van Bijbelstudie. Maar het staat altijd boven Bijbelstudie.