Kogels in de kerk

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: Er zijn boeken die aan te bevelen zijn en die dat minder zijn. :wink:
Precies. Daarom is dit een aanbevelenswaardig boek.
En ik kan het weten, want ik heb het gelezen. Jij niet :lol:
En dat ben ik niet van plan te doen!
Wat onzinzaken betreft die beoordeel ik zelf wel. Heb ik zo´n boek niet voor nodig. :wink:
Hmm, maar om te bepalen of iets onzin is, moet je het wel eerst gelezen hebben. Of denk ik nu te intellectueel? :roll:
Wij wachten met spanning op de motiviatie van Christiaan waarmee hij een boek dat hij niet gelezen heeft als onzin meent te kunnen afdoen.
Vooralsnog is doet het mij nog het meest denken aan het lichtelijk en onverhoord (=ongelezen) oordelen uit Zondag 43.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 25 dec 2006, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef: Precies. Daarom is dit een aanbevelenswaardig boek.
En ik kan het weten, want ik heb het gelezen. Jij niet :lol:
En dat ben ik niet van plan te doen!
Wat onzinzaken betreft die beoordeel ik zelf wel. Heb ik zo´n boek niet voor nodig. :wink:
Hmm, maar om te bepalen of iets onzin is, moet je het wel eerst gelezen hebben. Of denk ik nu te intellectueel? :roll:
Wij wachten met spanning op de motiviatie van Christiaan waarmee hij een boek dat hij niet gelezen heeft als onzin meent te kunnen afdoen.
Vooralsnog is doet het mij nog het meest denken aan het lichtelijk en enverhoord (=ongelezen) oordelen uit Zondag 43.
Het artikel waar naar gelikt wordt geeft genoeg info! :wink:
Zoals daar staat worden er zaken als onzin af gedaan. Ik bepaal zelf
wat onzin is, heb ik zo´n boek niet voor nodig!
Dat het boek onzin is heb ik niet gezegt. Ga mij nou geen woorden in de mond leggen Hendrikus.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Zoals daar staat worden er zaken als onzin af gedaan. Ik bepaal zelf
Zoals?
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef: Zonder goed opgeleide amateurs zou het pijnlijk stil worden in de kerk. Maar Memento's opmerking dat kwaliteit niet zo belangrijk is, vroeg wel om een nuancering. Onder het motto "als je maar met je hart speelt" wordt er wat afgerommeld in de eredienst.
Precies. Geloof zonder vakwerk is als een huis zonder fundament. (Niet zelf verzonnen, maar zou zo gauw even niet meer weten van wie hij afkomstig is :? )
Ik pleit ook niet voor gerommel. Maar ik wil ook geen loze kwaliteit. Zo hoor ik af en toe een organist die zich kwalitatief helemaal uitleeft in zn voorspelen (en volgens kenners is het prachtig), alleen de halve kerk heeft de neiging om de vingers in de oren te doen, als er weer zo'n prachtige dissonant aankomt.

Ik was gisteren in de HHK in Ridderkerk, en daar speelt vaak een organist die vaak veel registers opentrekt. Maar hij krijgt het voor elkaar met zn voorspel dat iedereen zin in het zingen krijgt, en als de psalm zich ervoor leent, uit volle borst meezingt. Heerlijk vind ik dat, dat is wat m.i. een goede organist maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Waarom is het nooit stil in de protestantse kerk en en waarom moet er altijd maar gebonkt worden op zo n orgel. een vorm van afgodendienst wellicht de aanbidding van het orgel. Het orgel is er voor de begeleiding van de zang van het kerkvolk, en moet alleen dan spelen, een organist moet niet een artiest willen zijn, hij is een dienaar in dienst van de Kerk meer niet.
Laatst gewijzigd door Adorote op 26 dec 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Zoals daar staat worden er zaken als onzin af gedaan. Ik bepaal zelf
Zoals?
En toen werd het stil...
limosa

Bericht door limosa »

Adorote schreef:Waarom is het nooit stil in de protestantse kerk en en waarom moet er altijd maar gebonkt worden op zo n orgel. een vorm van afgodendienst wellicht de aanbidding van het orgel. Het orgel is er voor de begeleiding van de zang van het kerkvolk, en moet alleen dan spelen, een organist moet niet een artiest willen zijn, hij is een dienaar in dienst van de Kerk meer niet.
zinvolle opmerking, ik zit met regelmaar te popelen om met een doos schroeven en een accutol naar boven te lopen om een berg van die registers vast te schroeven, de meeste organisten horen zichzelf te graag, ik kom naar de kerk voor de eredienst, voor concerten koop ik wel een kaartje bij de Doelen
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

limosa schreef: zinvolle opmerking, ik zit met regelmaar te popelen om met een doos schroeven en een accutol naar boven te lopen om een berg van die registers vast te schroeven, de meeste organisten horen zichzelf te graag, ik kom naar de kerk voor de eredienst, voor concerten koop ik wel een kaartje bij de Doelen
Wel een beetje generaliserend he? Dus als een organist eens wat meer registers gebruikt of wat harder speelt = (staat gelijk aan) een concert? :wink:
Een goede organist richt zich op de inhoud van zijn psalm als eerste. Ten tweede heeft hij/zij met een gemeente te maken die enthousiast/vurig/sloom/slaperig/.../etc. meezingt.
Die twee punten zijn van belang bij een registerkeuze.
wim

Bericht door wim »

Vreemde (tegen)stellingen hier.
Gian

Bericht door Gian »

Zo zie je maar weer. De een wil geen volvo rijden, van de ander mag je niet gaan skieën, weer de volgende ontploft als het woordje kerstmis op refoforum verschijnt, en weer een ander loopt het liefst met een accutol naar boven om wat registers vast te schroeven.
:?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:Zo zie je maar weer. De een wil geen volvo rijden, van de ander mag je niet gaan skieën, weer de volgende ontploft als het woordje kerstmis op refoforum verschijnt, en weer een ander loopt het liefst met een accutol naar boven om wat registers vast te schroeven.
:?
Ha ha ontploft :?:
Vroeg alleen wat er mis was met Kerst.
Hoop dat je ondanks alles een Gezegend Kerstfeest hebt!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa schreef:zinvolle opmerking, ik zit met regelmaar te popelen om met een doos schroeven en een accutol naar boven te lopen om een berg van die registers vast te schroeven, de meeste organisten horen zichzelf te graag, ik kom naar de kerk voor de eredienst, voor concerten koop ik wel een kaartje bij de Doelen
Het volgende citaat uit "Kogels in de kerk" zal je dan ongetwijfeld goed doen:

Moeten kerkorganisten betaald worden?

Nee, niet alle kerkorganisten hoeven betaald te worden. Sommige organisten spelen zo slecht of horen zichzelf zo graag, dat ze geld zouden moeten betalen om te mogen spelen. Daar kunnen de kerkgangers dan oordopjes voor kopen. Diegenen van de kerkgangers die erg muzikaal zijn en erg veel last ondervinden van het orgelspel, zouden dan smartengeld uitgekeerd kunnen krijgen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
Zoals?
En toen werd het stil...
En toen bleef het stil...
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
Zoals?
En toen werd het stil...
En toen bleef het stil...
SOms is dat niet zo vreemd! :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

Christiaan schreef:
Josephus schreef:En toen bleef het stil...
SOms is dat niet zo vreemd! :wink:
In dit geval echter wel...
Plaats reactie