Onzinnige vergelijking. De Israëllieten hoefden ook niet alle bomen om te hakken. De afgoderij met de hele bijbehorende cultus moest bestreden worden. De hoogten en de bossen, de altaren, afgodentempels, etc.Zosinus schreef: Als het afsteken van vuurwerk door niemand daadwerkelijk ervaren wordt als het verjagen van de kwade goden, dan kan er geen sprake zijn van afgoderij. De afgoderij is dan allang overwonnen. Door het geven van een historisch argument wordt er paradoxaal opnieuw een betekenis ingelegd die het al feitelijk al lang niet meer heeft. Dat vind ik wat kunstmatig. Ik lees Deut.7 in het kader van afgoderij die nog levend en krachtig is. Of wil je ook alle eikenbomen gaan omhakken omdat die ooit als heilige bomen. vereerd werden.
Voor mij persoonlijk geldt dat alles wat zijn oorsprong heeft in de afgodendienst door Christenen gemeden dient te worden.
Wereldse tradities die het oude heidendom in vorm in stand houden zijn geen enkele reden om trots op te zijn. Laat staan ze te verdedigen. Wat zou Paulus anders bedoelen met 'eertijds'?
Kijk de kanttekeningen van Ef. 2 maar eens na bij dat woord.