gekosterd ??Unionist schreef:Nou, met die "grote" verschillen valt het denk ik wel mee. Vraag er de onvolprezen Van der Vlies en de waterige Rouvoet maar eens naar.
De verschillen die er zijn, worden vooral gekosterd door Apeldoornse journalisten en Haagse propjesschieters.
Kiezerspotentieel SGP
De CU profileert zich graag als linkse partij, de SGP graag meer als rechtse partij. Ook christenen hebben het recht om over die zaken anders te denken als andere christenen.
Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat er gewoon één lijst is met een gezamenlijk programma.
Wat in veel gemeenteraden wel kan, kan nog steeds niet in den Haag. Als ik er goed over nadenk, vind is het steeds onbegrijpelijker worden wij één lijst gewoon niet willen.
Nu ken ik de partij-programma's té weinig om daarover te oordelen (ik heb ze slechts één keer doorgelezen), maar ik vermoed dat de CU over het algemeen toch meer linkse trekken heeft dan de SGP (wat betreft veiligheid, azielbeleid, etc)
Je bent een echte Ger Gemmer. Als je inhoudelijk geen weeerwoord hebt, ga je op de punten en komma's katten...geledu schreef:gekosterd ??Unionist schreef:Nou, met die "grote" verschillen valt het denk ik wel mee. Vraag er de onvolprezen Van der Vlies en de waterige Rouvoet maar eens naar.
De verschillen die er zijn, worden vooral gekosterd door Apeldoornse journalisten en Haagse propjesschieters.
:mrgreen:
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Het klinkt alsof het de schuld is van de CU dat het links 'doet'.memento schreef:
De CU profileert zich graag als linkse partij, de SGP graag meer als rechtse partij. Ook christenen hebben het recht om over die zaken anders te denken als andere christenen.
Nu ken ik de partij-programma's té weinig om daarover te oordelen (ik heb ze slechts één keer doorgelezen), maar ik vermoed dat de CU over het algemeen toch meer linkse trekken heeft dan de SGP (wat betreft veiligheid, azielbeleid, etc)
Bij het sociaal beleid en asielbeleid stemt het vaak hetzelfde als links.
Maar is dat de fout van de CU? Ik zou zeggen dat het eerder een tekortkoming van CDA/SGP is, dat het ook niet voor dat beleid kiest.
CU kiest niet voor links maar voor het beleid. Als CDA en SGP ook voor hetzelfde beleid zouden kiezen, zou het beleid niet (of minder) links genoemd worden.
Het lijkt er soms op dat het beleid vies is omdat links voor dat beleid is, en het dus afgekeurd moet worden.
Maar dan heb ik toch liever beleid dat christelijk-sociaal is. Dat links dan ook dat beleid wil, is dan mooi meegenomen.
Linker Klomp + Rechter Klomp = 1 paar Klompen
oh, die brief heb ik gemist, is de conclusie dus dat je het best op Jan Marijnissen kunt stemmen? ;-)refo schreef:Er stond vand de week ook een zure 'opgemerkt' in de krant. Het feit dat de CU vaak hetzelfde stemt inde 2e kamer als SP zou er voor zorgen dat 'een stem op de CU een stem op de SP' zou kunnen zijn.
Misschien zou de briefschrijver zich eens in verkiezingsprogramma's moeten verdiepen.
Voor de CU-is-links-roepers, een stukje uit het RD:
Overstap
Binnen de ChristenUnie is het een pijnlijk punt: de overstap van Martin van Haeften naar de Partij van de Arbeid. Maar er zijn ook overstappen van PvdA naar ChristenUnie. De huidige fractievoorlichter en nummer vier op de ChristenUniekandidatenlijst, Joël Voordewind, werkte vroeger als beleidsmedewerker bij de PvdA-fractie.
Dit weekeinde vertelde het kandidaat-Kamerlid op ontroerende wijze hoe hij vastliep bij de sociaaldemocraten en daarom de overstapte naar de RPF, een van de voorgangers van de ChristenUnie. Hij deed dat op het verkiezingscongres van de ChristenUnie, zaterdag in Zutphen.
Voordewind, lid van een evangelische gemeente in Amsterdam, vertelde dat hij zich als christen steeds minder kon vinden in de koers van de partij. „De PvdA is uiteindelijk alleen horizontaal gericht. Het libertijnse vrijheidsideaal is bij deze partij doorgeslagen. De partij legt zich te gemakkelijk neer bij de bestaande situatie. Door mijn bekering weet ik vanuit Gods Woord dat het gaat om herstel van de lichamelijke en geestelijke mens.”
Dit vat je verkeerd op.Unionist schreef:Je bent een echte Ger Gemmer. Als je inhoudelijk geen weeerwoord hebt, ga je op de punten en komma's katten...geledu schreef:gekosterd ??Unionist schreef:Nou, met die "grote" verschillen valt het denk ik wel mee. Vraag er de onvolprezen Van der Vlies en de waterige Rouvoet maar eens naar.
:mrgreen:
Zo als het een echte gergemmer betaamt wil ik juist niet de verschillen op de spits drijven.
Vandaar dat ik probeer om met een kwinkslag de discussie weer de juiste kant op te krijgen.
Deze topic gaat tenslotte gelukkig over de (rechtse) SGP en niet over de (linkse) CU !!

Ik laat me natuurlijk niet verleiden tot diep inhoudelijke discussie met zo.n politicoloog als dat jij bent.Unionist schreef:Ooooh, is het dát?
OK, laten we het over de SGP hebben. Doe maar eens een voorstel om kiezers te winnen. Win mij bijvoorbeeld maar een s voor de SGP.
Wel kan ik aangeven dat de staatkundige kennis in hele goede handen is binnen de SGP bij B vd Vlies.
Het is zelfs zo dat ook leden vanuit andere fractie's (ook CU
Dat ben ik voor 90 procent met je eens, behalve dat stukje tussen haakjes. :mrgreen:
'Wij' hebben Van Middelkoop in huis en zelfs een oud-Kamerlid in de Kiesraad: Gerrit Jan Schutte.
Als André Rouvoet het ff niet weet, Schutte op vakantie is, Van Middelkoop net toevallig de Donald Duck zit te lezen op de WC en Bas juist langs komt omdat hij het ND van eergisteren per ongeluk in de trein heeft laten liggen, ja dán kan ik me voorstellen dat Tineke of Arie voor het gemak hem even raadpleegt. Maar anders? Geloof ik niets van!
'Wij' hebben Van Middelkoop in huis en zelfs een oud-Kamerlid in de Kiesraad: Gerrit Jan Schutte.
Als André Rouvoet het ff niet weet, Schutte op vakantie is, Van Middelkoop net toevallig de Donald Duck zit te lezen op de WC en Bas juist langs komt omdat hij het ND van eergisteren per ongeluk in de trein heeft laten liggen, ja dán kan ik me voorstellen dat Tineke of Arie voor het gemak hem even raadpleegt. Maar anders? Geloof ik niets van!
Ik heb in de vlugheid je posting verkeerd gelezen, vandaar ook een wat vreemd antwoord !
Maar het positieve van de SGP is m.i. niet zo moeilijk.
Zonder om weer op de verschillen te wijzen, wil ik je wijzen op het feit dat de SGP Schrift Gebonden Politiek bedrijft.
Ook in het getuigende element van de politiek laten ze hun stem regelmatig horen om volk en vaderland voor te houden wat in Gods Woord beschreven staat.
Ze roeien tegen de stroom in maar blijven pal staan voor de waarheid.
Genoeg reden om deze partij, op reformatorische leest geschoeid,als refoforummer, van harte te steunen.
Maar het positieve van de SGP is m.i. niet zo moeilijk.
Zonder om weer op de verschillen te wijzen, wil ik je wijzen op het feit dat de SGP Schrift Gebonden Politiek bedrijft.
Ook in het getuigende element van de politiek laten ze hun stem regelmatig horen om volk en vaderland voor te houden wat in Gods Woord beschreven staat.
Ze roeien tegen de stroom in maar blijven pal staan voor de waarheid.
Genoeg reden om deze partij, op reformatorische leest geschoeid,als refoforummer, van harte te steunen.
Aan dit soort volstrekt nutteloze ontpanning doet "onze Bas " denk ik niet mee.Unionist schreef: Van Middelkoop net toevallig de Donald Duck zit te lezen op de WC
Ook dit soort van ontspannende momenten probeert hij met nuttig leesvoer te besteden.

Hij laat zich hooguit verleiden tot het tijdschrift : Tuinieren
De vraag is natuurlijk: is het profetisch getuigenis een taak van de politiek of van de kerk?
Overigens is mijn partij ook op reformatorische leest geschoeid.
Ik zie het positieve van de SGP ook wel hoor, ik zie ook geen onoverkomelijke bezwaren tegen één christelijke partij. Als we allebei wat nestgeur inleveren, moet dat mogelijk zijn. Tenslotte waren GPV en RPF ook twee verschillende partijen met een eigen cultuur. En zie eens wat een leuke club het geworden is! Vroger was er ook altijd sprake van de drie kleine partijen die ooit één zouden worden. Helaas lijkt dat aan beide kanten een beetje kwijt te zijn en worden verschillen op de spits gedreven. Persoonlijk vind ik dat we het niet kunne maken om apart te blijven, zeker niet waar dat getalsmatig niet kan.
Overigens is mijn partij ook op reformatorische leest geschoeid.
Ik zie het positieve van de SGP ook wel hoor, ik zie ook geen onoverkomelijke bezwaren tegen één christelijke partij. Als we allebei wat nestgeur inleveren, moet dat mogelijk zijn. Tenslotte waren GPV en RPF ook twee verschillende partijen met een eigen cultuur. En zie eens wat een leuke club het geworden is! Vroger was er ook altijd sprake van de drie kleine partijen die ooit één zouden worden. Helaas lijkt dat aan beide kanten een beetje kwijt te zijn en worden verschillen op de spits gedreven. Persoonlijk vind ik dat we het niet kunne maken om apart te blijven, zeker niet waar dat getalsmatig niet kan.