Geplaatst: 23 sep 2006, 11:10
Waarom een berisping als je er vanuit ging dat ze de drieenigheid niet ontkende 

Voor zekerheid en vooral om einig misverstand over zo iets te voorkomen.Marnix schreef:Waarom een berisping als je er vanuit ging dat ze de drieenigheid niet ontkende
Uiteraard niet, hij stemt immers niet in met de drie formulierenAfgewezen schreef:Wat een gezeur allemaal. Was de belijdenis van de Moorman dan ook niet goed genoeg?
Marnix schreef:Uiteraard niet, hij stemt immers niet in met de drie formulierenAfgewezen schreef:Wat een gezeur allemaal. Was de belijdenis van de Moorman dan ook niet goed genoeg?
Het is goed dat zij die voor het eerst aan hebben mogen gaan aan de Heilige dis des verbonds een huisbezoek krijgen, om te mogen vertellen hoe dat heeft mogen gebeuren. En zo iemand kan dan ook onderwijs gegeven worden door de ambtsdragers.Christiaan schreef:Ik heb zulke verhalen wel vaker gehoord, dat men aan het avondmaal was geweest en uitleg moest geven.Lassie schreef:Is het Heilig Avondmaal (wat God ziet als een maaltijd voor zondaren) voor mensen die 100% goed zijn?
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.
Beslist oneens. Op die manier kweek je mensen die een mooi bekeringsverhaaltje kunnen vertellen. Uit de vruchten zal me ze kennen, niet uit een verhaaltje. Dit is niet tegen het huisbezoek, wel tegen een bekeringsgeschiedenis. Huisbezoek, mijns insziens, moet in elk geval 1 keer per jaar gebeuren.caprice schreef:Het is goed dat zij die voor het eerst aan hebben mogen gaan aan de Heilige dis des verbonds een huisbezoek krijgen, om te mogen vertellen hoe dat heeft mogen gebeuren. En zo iemand kan dan ook onderwijs gegeven worden door de ambtsdragers.Christiaan schreef:Ik heb zulke verhalen wel vaker gehoord, dat men aan het avondmaal was geweest en uitleg moest geven.Lassie schreef:Is het Heilig Avondmaal (wat God ziet als een maaltijd voor zondaren) voor mensen die 100% goed zijn?
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.
Maar de manier waarop dat in het bovenstaande verhaal naar bovenkomt, is niet geschikt ten voorbeeld daartoe.
Dat behoort te gebeuren op de (belijdenis)catechisatie. Vooraf dus, niet achteraf!caprice schreef: En zo iemand kan dan ook onderwijs gegeven worden door de ambtsdragers.
Het gaat niet zozeer om een bekeringsgeschiedenis, maar om iets te vertellen over je persoonlijke verhouding met God.Bert Mulder schreef:Beslist oneens. Op die manier kweek je mensen die een mooi bekeringsverhaaltje kunnen vertellen. Uit de vruchten zal me ze kennen, niet uit een verhaaltje. Dit is niet tegen het huisbezoek, wel tegen een bekeringsgeschiedenis. Huisbezoek, mijns insziens, moet in elk geval 1 keer per jaar gebeuren.
Persoonlijk zou ik je ook geen bekeringsgeschiedenis kunnen vertellen. Toch weet ik dat MIJN Verlosser leeft.
We moeten blijven bij de Schrift, die duidelijk de manier van het eten en drinken van Christus omschrijft, zoals ook opgesomd is in het formulier.
Gaat men ook langs bij de mensen die om welke reden dan ook afbleven? Of maken we ons daar niet druk om. Het lijkt mij dat als je werkelijk om het zieleheil van je gemeentelid bewogen bent dan er op afgaat om te vragen: "Joh, wat is de reden dat je niet aan ging?"caprice schreef:Het is goed dat zij die voor het eerst aan hebben mogen gaan aan de Heilige dis des verbonds een huisbezoek krijgen, om te mogen vertellen hoe dat heeft mogen gebeuren. En zo iemand kan dan ook onderwijs gegeven worden door de ambtsdragers.Christiaan schreef:Ik heb zulke verhalen wel vaker gehoord, dat men aan het avondmaal was geweest en uitleg moest geven.Lassie schreef:Is het Heilig Avondmaal (wat God ziet als een maaltijd voor zondaren) voor mensen die 100% goed zijn?
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.
Maar de manier waarop dat in het bovenstaande verhaal naar bovenkomt, is niet geschikt ten voorbeeld daartoe.
Helaas kom je het nog veel te vaak tegen dat laatdunkend wordt gepraat over kerken waar véél mensen aan het avondmaal gaan. Een handjevol avondmaalsgangers wordt dan gezien als "kenmerk van het ware".Grace schreef:Het is namelik schokkender om te constateren dat er mensen in de Christelijke gemeente af blijven van het avondmaal, dan dat er mensen aan het avondmaal gaan.
Hoezo schokkend? Het zijn niet allen Israelieten, die uit Israel zijn. Of denk jij van wel?Grace schreef:Gaat men ook langs bij de mensen die om welke reden dan ook afbleven? Of maken we ons daar niet druk om. Het lijkt mij dat als je werkelijk om het zieleheil van je gemeentelid bewogen bent dan er op afgaat om te vragen: "Joh, wat is de reden dat je niet aan ging?"
Het is namelik schokkender om te constateren dat er mensen in de Christelijke gemeente af blijven van het avondmaal, dan dat er mensen aan het avondmaal gaan.