Oude muziek

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Nu ben je behoorlijk onredelijk, je heb (in ieder geval nooit verteld) dat je het gehele artikel in Het orgel hebt gelezen.
En je wilt nu wel dat ik zelf een heel boek ga lezen :shock: :shock:
Nee, alleen dat ene hoofdstuk.
En ik heb wel degelijk aangegeven dat ik zowel het artikel van Hans Beek als de weerlegging door Lubbert Gnodde (die jij blijkbaar gemist had) had gelezen. De oude jaargangen van Het Orgel liggen nu op zolder, heb ik nog gezegd. Maar gelezen had ik ze!
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Muziek Ravel erg lelijk en ontrustig.
Nou, geen speld tussen te krijgen toch? Erg lelijk! En ontrustig. Klaar.
Lees hier onder even.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Muziek Ravel erg lelijk en ontrustig.
Nou, geen speld tussen te krijgen toch? Erg lelijk! En ontrustig. Klaar.
Lees hier onder even.
Waar onder? :?:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Nu ben je behoorlijk onredelijk, je heb (in ieder geval nooit verteld) dat je het gehele artikel in Het orgel hebt gelezen.
En je wilt nu wel dat ik zelf een heel boek ga lezen :shock: :shock:
Nee, alleen dat ene hoofdstuk.
En ik heb wel degelijk aangegeven dat ik zowel het artikel van Hans Beek als de weerlegging door Lubbert Gnodde (die jij blijkbaar gemist had) had gelezen. De oude jaargangen van Het Orgel liggen nu op zolder, heb ik nog gezegd. Maar gelezen had ik ze!
De heer Beek is niet de eerste de beste.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:De heer Beek is niet de eerste de beste.
Heb ik dat beweerd dan?
Hij is geen vakmusicus. En dus is hij amateur. Dat heb ik gezegd, meer niet.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:De heer Beek is niet de eerste de beste.
Heb ik dat beweerd dan?
Hij is geen vakmusicus. En dus is hij amateur. Dat heb ik gezegd, meer niet.
Dat zal ik wel eens aan de heer Beek vragen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Dat zal ik wel eens aan de heer Beek vragen.
Ga gerust je gang. En fiets morgen even naar de bieb voor dat boek van Stauffer.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 13 sep 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Christiaan schreef: Muziek Ravel erg lelijk en ontrustig.
1) Lelijk -> dat is jammer dat je dat vindt! Mij spreekt juist de geestdrift van het stuk en de harmonieën ontzettend aan, vooral het tweede deel van het pianoconcert, adagio assai, geweldig! Maar goed, je moet er ook naar leren luisteren natuurlijk. Ik denk dat ik een paar jaar geleden Ravel ook lelijk zou hebben gevonden.

2) Onrustig -> Waarom is dat een nadeel? Zeer veel oude meesters wisten ook wel wat allegro was hoor.. Als ik Ton Koopman hoor spelen (schijnt authentiek te zijn) rolt het woord onrustig ook nog wel eens langs in mijn gedachten. Maar muzikaal is hij.
Bovendien heb je het tweede deel niet geluisterd. Daar geloof ik niks van als je deze muziek onrustig vindt. Dat vind ik één van de rustgevendste en ontroerendste muziekstukken die ik ken. Let vooral op het begin en de inzet van de fluit!
Laatst gewijzigd door Jongere op 13 sep 2006, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Dat zal ik wel eens aan de heer Beek vragen.
Ga gerust je gang. En fiets morgen even naar de bied voor dat boek van Stauffer.
Als jij niet te moeite wil nemen te zeggen wat er in dat artikel staat,
moet je niet verwachten dat ik dat ga opzoeken.
Volgens mij neem jij de heer Beek verre van serieus, je legt hem zo naast je neer. Je neemt niet de moeite geen vakman volgens jou klaar. Maar jij hebt zelf wel muziek gestudeerd???
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Jongere schreef:
Christiaan schreef: Muziek Ravel erg lelijk en ontrustig.
1) Lelijk -> dat is jammer dat je dat vindt! Mij spreekt juist de geestdrift van het stuk en de harmonieën ontzettend aan, vooral het tweede deel van het pianoconcert, adagio assai, geweldig! Maar goed, je moet er ook naar leren luisteren natuurlijk. Ik denk dat ik een paar jaar geleden Ravel ook lelijk zou hebben gevonden.

2) Onrustig -> Waarom is dat een nadeel? Zeer veel oude meesters wisten ook wel wat allegro was hoor.. Als ik Ton Koopman hoor spelen (schijnt authentiek te zijn) rolt het woord onrustig ook nog wel eens langs in mijn gedachten. Maar muzikaal is hij.
Bovendien heb je het tweede deel niet geluisterd. Daar geloof ik niks van als je deze muziek onrustig vindt. Dat vind ik één van de rustgevendste en ontroerendste muziekstukken die ik ken. Let vooral op het begin en de inzet van de fluit!
Het kunnen leren luisteren naar muziek gellof ik niet in. Geloof mij men heeft mij ook proberen te leren luisteren naar modernere orgelmuziek en ik heb ook het een en ander op concerten gehoord.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Maar jij hebt zelf wel muziekgestudeerd???
Of ik nu "ja" zeg of "nee", zal dat enig verschil maken voor jou? ik geloof er niks van. Zelfs wetenschappelijke publicaties veeg je zo van tafel, dus wat maakt het dan uit of Hendrikus wel of niet muziek heeft gestudeerd?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Christiaan schreef: Het kunnen leren luisteren naar muziek gellof ik niet in. Geloof mij men heeft mij ook proberen te leren luisteren naar modernere orgelmuziek en ik heb ook het een en ander op concerten gehoord.
Dan geloof je niet in een feit.

Zo'n vijf jaar geleden hoefde je bij mij niet met modern aan te komen. Ik zal geen namen noemen maar ik heb nog een hele stapel boekjes in huis van wat populairdere organisten. Nu weet ik dat ik naar moeilijkere muziek heb leren luisteren. Of je daar nu in gelooft of niet, het is zo. Met dat je zelf ontwikkelt met spelen (meer stijlen, moeilijkere stukken) leer je tegelijk luisteren naar meer muziek. Voor iedereen is zo'n ontwikkeling natuurlijk persoonlijk, ik verbind er ook niet gelijk een waardeoordeel aan. Maar het is mogelijk. En zet in alle rust het Adagio Assai nu eens aan.. Heeft wel iets weg van Chopin!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Jongere schreef:Christiaan,

mijns inziens is de opvatting dat je muziek op het instrument moet spelen waarvoor het is gemaakt een beetje ouderwets. Kijk, voor hele gekke dingen ben ik niet in, maar ik vind de bewerking van Ravel op de Schilderijententoonstelling van Moessorgsky 10 keer zo indrukwekkend als de oorspronkelijke versie.
Zeg dat wel! Heb een DVD'tje van het RPhO met uitvoeringen voor piano (oorspronkelijk), orkest (Ravel) en voor slagwerk. Moessorgsky zou als componist niet veel voorstellen, maar de sfeer die hij weet op te roepen.... Dat vind ik heel knap.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Jij wilt mij overtuigen. Jij kent het artikel toch of citeer je iets wat jij zelf ook niet kent.
Het boek staat bij mij in de kast. Een wetenschappelijke studie die ik niet even voor Christiaan Kerpel ga overtypen. Als Christiaan zich serieus in de materie wil verdiepen, fietst-ie morgen even naar de bieb. Wil hij dat niet, dat wens ik hem bij dezen welterusten.
Ik zou graag eens een middagje in jouw bibliotheek rondneuzen.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Jij wilt mij overtuigen. Jij kent het artikel toch of citeer je iets wat jij zelf ook niet kent.
Het boek staat bij mij in de kast. Een wetenschappelijke studie die ik niet even voor Christiaan Kerpel ga overtypen. Als Christiaan zich serieus in de materie wil verdiepen, fietst-ie morgen even naar de bieb. Wil hij dat niet, dat wens ik hem bij dezen welterusten.
Ik zou graag eens een middagje in jouw bibliotheek rondneuzen.... :mrgreen:
Welkje bib??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie