Vraag: is er een toeleidende weg voor de wedergeboorte?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Erasmiaan schreef:Toeleidende weg tot de wedergeboorte, toeleidende weg tot Christus...

Alles wat op Christus aanloopt en ook daadwerkelijk tot Christus komt, is al uit Christus. Immers door zijn priesterlijke arbeid is er nog een weg en middel. Dus feitelijk is de zondaar op de toeleidende weg tot Christus al in Christus omdat deze weg alleen door en uit Christus kan zijn. En daarom is een prediking van een zondaar die nog buiten Christus staat in eigen beleving maar voor de verstaander al kenmerken toont van vrucht uit Christus een echte Christus prediking, namelijk een onderwerpelijke Christus-prediking. De functionering van het priesterlijke ambt van Christus in de zondaar in het stuk der ellende.
Dit noemde iemand eens een gordiaanse knoop.

Hoe fundeer je dit schrijven bijbels?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Toeleidende weg tot de wedergeboorte, toeleidende weg tot Christus...

Alles wat op Christus aanloopt en ook daadwerkelijk tot Christus komt, is al uit Christus. Immers door zijn priesterlijke arbeid is er nog een weg en middel. Dus feitelijk is de zondaar op de toeleidende weg tot Christus al in Christus omdat deze weg alleen door en uit Christus kan zijn. En daarom is een prediking van een zondaar die nog buiten Christus staat in eigen beleving maar voor de verstaander al kenmerken toont van vrucht uit Christus een echte Christus prediking, namelijk een onderwerpelijke Christus-prediking. De functionering van het priesterlijke ambt van Christus in de zondaar in het stuk der ellende.
Dit kan je niet op zo'n manier afmeten. Komen we weer een beetje uit bij vrije wil / keuzeverantwoordelijkheid of niet...

Er zijn ook mensen die het evangelie horen, geinteresseerd zijn, er allicht zich in gaan verdiepen... waar komt die interesse anders vandaan dan van Christus)... maar vervolgens om bepaalde redenen zich er weer van afkeren. Was die weg dan niet toeleidend? Of stappen mensen op een gegeven moment soms van die weg af?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Lees dan de vraag nog eens: Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt? De vraag is dus niet hoeveel stappen zijn er op weg naar een waar geloof, maar wat is er voor nodig? Instappen bij stuk 2, kan dus niet. Het is 3 stukken of niets.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Juist ja.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 09 aug 2006, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef: Juist ja. Daar ageerd Adrianus ook tegen.

En niemand die hiertegen ageert?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ach dat is slechts uiterlijke vorm, Wim :)
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Adrianus denkt dat de drie stukken drie stationnetjes zijn. Lees dan de vraag nog eens: Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt? De vraag is dus niet hoeveel stappen zijn er op weg naar een waar geloof, maar wat is er voor nodig? Instappen bij stuk 2, kan dus niet. Het is 3 stukken of niets.
Juist ja. Daar ageerd Adrianus ook tegen.
Volgens mij heeft iedereen hier dat ook al aangegeven... en is iedereen het daar mee eens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

refo schreef:Adrianus denkt dat de drie stukken drie stationnetjes zijn. Lees dan de vraag nog eens: Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt? De vraag is dus niet hoeveel stappen zijn er op weg naar een waar geloof, maar wat is er voor nodig? Instappen bij stuk 2, kan dus niet. Het is 3 stukken of niets.
Mee eens hoor. De weg van een wedergeboren iemand gaat over 3 sporen: Ellende, Verlossing en Dankbaarheid. Die gaan alledrie vanaf het begin op, hoewel de nadruk in de tijd en per persoon kan verschillen. Maar daarom hoeft (nee, MAG) wedergeboorte en Christuskennis ook niet los gezien te worden. Als het 'ontdekte volk' (nog) geen liefde tot Christus heeft, dan zijn ze (net als iedere onbekeerde) de Heere Jezus nog steeds op het kruis aan het spijkeren. Hoe aangrijpend.
In de lijn van de grove beschuldiging aan het adres aan Donselaar wil ik Adrianus waarschuwen dat Adrianus met zijn visie mensen de troost in het leven ontneemt, omdat hij en de zijnen Christus, Die wenend Zijn best doet om mensen bij Hem te krijgen, als onbereikbaar en ontoegankelijk neer zet in de prediking. Op die manier krijgen we 'donkere levens en ruime sterfbedden'. Gelukkig dat laatste, want uiteindelijk zal niemand ze uit Zijn hand rukken.

Gelukkig wordt dit (dat de 3 stukken tegelijkertijd opgaan in het leven van iemand die wedergeboren is) ook nog in de GG geleerd, en hoeven we alleen maar te concluderen dat bij Adrianus maar een beperkt deel van de GG predikanten aan het woord (mogen) komen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Begrijp ik nou dat Adrianus deze tekst een samenvalstheorie noemt?

Johannes 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Kan het me nauwelijks voorstellen.

Verder begrjip ik uit jouw woorden dat de geloofsdaad een activiteit is van de mens. Als ik het nog eens overdenk lijkt het me dat juist geloven iets passiefs is. Namelijk dat God alles doet (zonder specifiek te worden)
Het is God die geloof schenkt. Dat is geen verdienste van een mens. Het geloof heeft dus altijd het begin in God.

Verder pieker ik me suf waarom Brakel NDonselaar zou tegenspreken. Tussen beleven en de werkelijkheid zit soms een verschil. Bijvoorbeeld als de prediking niet functioneert zoals ik vaak zondag´s moet aanhoren. (ik kan het ook me van zulke argumenten voor zien)

Nogmaals de tekst uit Johannes is zonneklaar. Een ieder die hier aan gaat sleutelen maakt zich schuldig aan Schriftkritiek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jacob schreef:Begrijp ik nou dat Adrianus deze tekst een samenvalstheorie noemt?

Johannes 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Verder begrjip ik uit jouw woorden dat de geloofsdaad een activiteit is van de mens. Als ik het nog eens overdenk lijkt het me dat juist geloven iets passiefs is. Namelijk dat God alles doet (zonder specifiek te worden)
Het is God die geloof schenkt. Dat is geen verdienste van een mens. Het geloof heeft dus altijd het begin in God.

Verder pieker ik me suf waarom Brakel NDonselaar zou tegenspreken. Tussen beleven en de werkelijkheid zit soms een verschil. Bijvoorbeeld als de prediking niet functioneert zoals ik vaak zondag´s moet aanhoren. (ik kan het ook me van zulke argumenten voor zien)

Nogmaals de tekst uit Johannes is zonneklaar. Een ieder die hier aan gaat sleutelen maakt zich schuldig aan Schriftkritiek.
Ik pieker me suf waarom de tekst uit Johannes, Adrianus en met hem Brakel tegenspreekt.

En wordt er een beetje moe van om altijd jou frustraties omtrent de prediking aan te moeten horen
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
jacob schreef:Begrijp ik nou dat Adrianus deze tekst een samenvalstheorie noemt?

Ik pieker me suf waarom de tekst uit Johannes, Adrianus en met hem Brakel tegenspreekt.

En wordt er een beetje moe van om altijd jou frustraties omtrent de prediking aan te moeten horen
Ik verplicht jou niet om mijn postings te lezen.
Als dit topic goed zou lezen dan zou je misschien kunnen begrijpen waarom ik dit zo stelt. Hij zegt namelijk dan NDonselaar een samenvaltheorie zou hebben. En volgens mij heeft donselaar deze tekst neer gezet. Juist een tekst die zegt dat het hebben van het leven samenvalt met het hebben van Christus.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Pim schreef:... Gelukkig wordt dit (dat de 3 stukken tegelijkertijd opgaan in het leven van iemand die wedergeboren is) ook nog in de GG geleerd ...
Pim,

Ik geef hier maar een korte quote uit een groter betoog van je.
Ik kan je in veel opzichten volgen. Ook is het zeker waar dat de drie stukken gelijkertijd opgaan in het leven van een gelovige, dus ook de kennis van ellende.

Echter, het eerste stuk gaat in een ander opzicht OOK vooraf aan geloof en wedergeboorte. Het is altijd de gereformeerde leer geweest dat de Heilige Geest eerst brengt tot een overtuiging van zonde. Deze overtuiging gaat vooráf aan geloof en bekering (en gaat dus ook vooraf aan de wedergeboorte). Deze overtuiging kan kort of lang duren, maar chronologisch gaat dit wel vooraf aan het zaligmakend geloof en de wedergeboorte. Zo hebben ook de beide opstellers van de catechismus het bedoeld wat maar al te duidelijk blijkt uit hun geschriften. Trouwens, in hun tijd was dit helemaal geen vraag. Of je nu Luther, Olevianus of Calvijn neemt, zij waren het hier allemaal geheel over eens. Ik geloof ook dat het een Bijbelse leer is (zie b.v. de stokbewaarder).

Wat is jouw mening hierbij?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen, dat "zaad van Godsvrucht en beginsel van geloof" waar Calvijn over spreekt, is dat zoals het zaad in de gelijkenis van de zaaier, dat overal kan vallen?
Ja, maar dan wel in zijn uitwerking in het hart.
Die toeleidende weg begon al bij je doop.
Dan heb jij het toch over een andere toeleidende weg dan de meesten hier in deze topic bedoelen.
Als het 'ontdekte volk' (nog) geen liefde tot Christus heeft, dan zijn ze (net als iedere onbekeerde) de Heere Jezus nog steeds op het kruis aan het spijkeren. Hoe aangrijpend.
Als iemand God zoekt, is hij Jezus nog steeds aan het kruis aan het spijkeren? Zulke dingen worden in de Bijbel ook niet gezegd van mensen die Christus nog niet (echt) kennen: de blindgeborene, de Samaritaanse vrouw.
In de lijn van de grove beschuldiging aan het adres aan Donselaar wil ik Adrianus waarschuwen dat Adrianus met zijn visie mensen de troost in het leven ontneemt, omdat hij en de zijnen Christus, Die wenend Zijn best doet om mensen bij Hem te krijgen, als onbereikbaar en ontoegankelijk neer zet in de prediking.
Dat lees ik niet in de posting van Adrianus. Ik vind de ‘samenvaltheorie’ (excusez le mot) ontmoedigender.
Begrijp ik nou dat Adrianus deze tekst een samenvalstheorie noemt?

Maar wanneer ‘heb’ je de Zoon? Is deze tekst bedoeld om zoekende mensen om de oren te slaan? Dat geloof ik niet. Als Christus ‘de Zijnen tot Zich trekt’ (een uitdrukking van Calvijn), dan is dat een proces, dat wel eindigt bij het kennen en aannemen van Christus, maar daar niet mee begint!
Het is altijd de gereformeerde leer geweest dat de Heilige Geest eerst brengt tot een overtuiging van zonde.
Altijd ‘de’ gereformeerde leer geweest? Wel een erg massieve uitspraak. Zoals ik al zei, gaat iemand als Calvijn bijv. hier heel beweeglijk mee om.
Twee citaten:
1. (comm. Matth. 11:28 ): “Hoewel deze tot de gemeenschap aan Christus’ genade zo noodzakelijke voorbereiding de mens geheel en al verbrijzelt, moeten wij haar nochtans als een genadegave van de Heilige Geest aanmerken; want zij is een beginsel van bekering, dat niemand zich door eigen kracht geven kan.” Een beginsel van bekering, maar zonder ‘leven’, omdat zo iemand de Zoon van God niet zou ‘hebben’?
2. (comm. Joh. 7:37, 38 ): “Het is dus het werk des Geestes om te maken, dat wij Zijn genade begeren. Geen anderen worden door Christus geroepen tot het verkrijgen van de rijkdommen des Geestes dan zij, die van verlangen daarnaar branden.”
Is dat dan een ‘zondige’ begeerte (want het gaat hier kennelijk om mensen die de genade nog niet ontvangen hebben)? Dat kun je toch niet volhouden.

Tot slot:
Ik ben jarenlang een echte diehard geweest op het gebied van ‘geen leven voor de rechtvaardigmaking’. Ik ging de discussie met ds. Moerkerken aan en zo.
Wat mij in de loop der jaren steeds duidelijker werd, is dat dit standpunt niet houdbaar is. Wie het ‘verbroken hart en de verslagen geest’ buiten het geloof plaatst, en wie durft stellen, dat het vragen naar God en een zoeken van Hem, in feite ‘zonde’ is (want alles wat niet uit het geloof is, is zonde), moet wél weten wat hij doet.
Iemand als Woelderink gaat heel wat genuanceerder met deze materie om. Ik geef de woorden van W. weer:
Zóó consequent wordt deze gedachte (geen leven voor de rechtvaardigmaking Afg.) doorgevoerd, dat men durft te breken met wat eeuwen lang tot het gemeen geloof van Gods Kerk heeft behoord en de stelling durft te poneeren, dat vóór het oogenblik, waarin de mensch zich bewust de gerechtigheid van Christus door God ziet toegewezen, hij dood was, geheel en al dood, en dat door die toerekening voor het eerst de mensch tot nieuw leven wordt verwerkt.
De droefheid over de zonde, het verlangen en het gebed om genade, honger en dorst naar Christus, mogen als voorbereidende werkingen niet geheel geloochend worden, men wil hier toch niet van een waarachtige verandering en levendmaking van den zondaar gesproken zien. Zelfs gaan sommigen zóó ver, dat zij deze geestelijke werkzaamheden voor zeer ongeestelijke pogingen houden om zich zelf overeind te houden, ja, de honger en dorst naar Christus’ gerechtigheid is voor hen niet anders dan een poging om zichzelf met Jezus op den been te houden, een trachten om aan het oordeel Gods te ontkomen.
(…)
Wie het wondere werk des Heiligen Geestes in de verbreking van een zondaarshart niet met eerbied en vreeze weet te aanschouwen als een vrucht, die uit den doodenakker van het menschenhart niet tot in der eeuwigheid van zelf zal opspruiten, moet met zijn onheilige handen niet grijpen naar het heilige werk der bediening des Woords (…).
Zonderling

Afgewezen schreef:
[Zonderling:]Het is altijd de gereformeerde leer geweest dat de Heilige Geest eerst brengt tot een overtuiging van zonde.
Altijd ‘de’ gereformeerde leer geweest? Wel een erg massieve uitspraak. Zoals ik al zei, gaat iemand als Calvijn bijv. hier heel beweeglijk mee om.
Twee citaten:
1. (comm. Matth. 11:28 ): “Hoewel deze tot de gemeenschap aan Christus’ genade zo noodzakelijke voorbereiding de mens geheel en al verbrijzelt, moeten wij haar nochtans als een genadegave van de Heilige Geest aanmerken; want zij is een beginsel van bekering, dat niemand zich door eigen kracht geven kan.” Een beginsel van bekering, maar zonder ‘leven’, omdat zo iemand de Zoon van God niet zou ‘hebben’?
2. (comm. Joh. 7:37, 38 ): “Het is dus het werk des Geestes om te maken, dat wij Zijn genade begeren. Geen anderen worden door Christus geroepen tot het verkrijgen van de rijkdommen des Geestes dan zij, die van verlangen daarnaar branden.”
Is dat dan een ‘zondige’ begeerte (want het gaat hier kennelijk om mensen die de genade nog niet ontvangen hebben)? Dat kun je toch niet volhouden.

Tot slot:
Ik ben jarenlang een echte diehard geweest op het gebied van ‘geen leven voor de rechtvaardigmaking’. Ik ging de discussie met ds. Moerkerken aan en zo.
Wat mij in de loop der jaren steeds duidelijker werd, is dat dit standpunt niet houdbaar is. Wie het ‘verbroken hart en de verslagen geest’ buiten het geloof plaatst, en wie durft stellen, dat het vragen naar God en een zoeken van Hem, in feite ‘zonde’ is (want alles wat niet uit het geloof is, is zonde), moet wél weten wat hij doet. (...)
Afgewezen,

Je haalt hier in een reactie van een quote van mij veel meer overhoop dan wenselijk is om nu in dit topic te bespreken. Ik zou de discussie graag willen beperken tot de oorspronkelijke vraag: is er een toeleidende weg of voorbereidend werk vóór de wedergeboorte of niet?

Calvijn kende wel degelijk voorbereidingen voor de wedergeboorte, waar of niet? Neem de Institutie, II.7.7.: "Van hoe zwaarder overtreding de Wet iemand achterhaalt en overtuigt, aan des te zwaarder oordeel maakt ze hem ook schuldig. Hierop slaat het zeggen van de apostel, dat de kennis der zonde komt door de Wet (Rom. 3:20). Want hij betekent daar alleen het eerste werk der Wet, hetwelk zij doet aan de zondaars die nog niet wedergeboren zijn." En iets verder, II.7.11.: "Want allen, die een tijd lang in onwetendheid Gods gewandeld hebben, die zullen bekennen, dat hun dit is wedervaren, dat ze door de breidel der Wet in zulk een vreze en eerbiedigheid Gods gehouden zijn geweest, totdat ze, door Zijn Geest wedergeboren zijnde, Hem van harte begonnen te minnen.
En in zijn commentaar op Galaten 3:19: "Zo is dan de Wet gekomen, en heeft de slapenden wakker gemaakt, want dit is een ware voorbereiding tot Christus. (...) Hoewel zij de ware rechtvaardigheid toont, worden nochtans in deze verdorvenheid der natuur door de leer der wet de overtredingen slechts vermeerderd, totdat de Geest der wedergeboorte komt, die haar in de harten schrijft: deze wordt niet gegeven door de wet, maar wordt ontvangen door het geloof."

Dit alles zul je toch niet kunnen ontkennen. Ondanks de "beweeglijkheid" die je in Calvijn ziet, is Calvijn duidelijk als het gaat om het bestaan van voorbereidingen die hij plaatst vóór de wedergeboorte.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling, zonder te willen vervallen in een discussie over de interpretatie van Calvijn, zou ik het volgende willen stellen:
1. De door jou genoemde passages weerspreken niet wat ik van Calvijn heb geciteerd, maar benaderen de zaak van een andere kant. Het tegen elkaar wegstrepen van citaten lijkt mij geen vruchtbare bezigheid; beter is het een en ander met elkaar in overeenstemming te brengen.
2. In de tweede plaats: wat bedoelt Calvijn hier met wedergeboorte? Naar alle waarschijnlijkheid niet het punt des tijds waar het nieuwe leven aanvangt of hoe je het ook omschrijven wilt, maar de wedergeboorte als vrucht van het geloof, ofwel de heiligmaking.
3. Dat er sprake is van een voorbereiding tot Christus, weerspreek ik niet.
Maar nu zou ik graag zien dat je inging op de argumenten die ik gegeven heb, ook al heb je daar blijkbaar niet zo veel zin in. Je kunt natuurlijk niet volstaan met het citeren van Calvijn.
Zonderling

Afgewezen schreef:Zonderling, zonder te willen vervallen in een discussie over de interpretatie van Calvijn, zou ik het volgende willen stellen:
1. De door jou genoemde passages weerspreken niet wat ik van Calvijn heb geciteerd, maar benaderen de zaak van een andere kant. Het tegen elkaar wegstrepen van citaten lijkt mij geen vruchtbare bezigheid; beter is het een en ander met elkaar in overeenstemming te brengen.
2. In de tweede plaats: wat bedoelt Calvijn hier met wedergeboorte? Naar alle waarschijnlijkheid niet het punt des tijds waar het nieuwe leven aanvangt of hoe je het ook omschrijven wilt, maar de wedergeboorte als vrucht van het geloof, ofwel de heiligmaking.
3. Dat er sprake is van een voorbereiding tot Christus, weerspreek ik niet.
[4.] Maar nu zou ik graag zien dat je inging op de argumenten die ik gegeven heb, ook al heb je daar blijkbaar niet zo veel zin in. Je kunt natuurlijk niet volstaan met het citeren van Calvijn.
1. Afgewezen, het is nimmer mijn bedoeling geweest om citaten van Calvijn tegen elkaar uit te spelen. Maar ik vind de door mij gegeven citaten meer relevant in het kader van dit topic dan de door jou gegeven citaten.

2. Calvijn maakt wedergeboorte in ruime zin nooit los van wedergeboorte in enge zin. Wanneer je dat zou willen beweren, moet je dat eerst maar eens aannemelijk maken. Het één komt uit het ander voort, er is bij Calvijn geen tussenruimte tussen levendmaking en wedergeboorte. En als er géén tussenruimte is, dan doet het weinig terzake of Calvijn in de door mij gegeven citaten spreekt van wedergeboorte in enge of van wedergeboorte in ruime zin. Volgens mij bedoelt hij trouwens beide, lees beide passages nog eens na in de volledige context waarin ze door hem geschreven zijn.

3. Ik had ook niet verwacht dat je een voorbereiding tot Christus zou willen weerspreken. Je weerspreekt echter wel een voorbereiding tot de wedergeboorte en dat is voor mij hetzelfde (en voor Calvijn kennelijk ook, zie mijn citaat uit het commentaar Galaten 3:19).

4. Ik weet niet op welke argumenten van jou ik zou moeten ingaan tenzij je dieper in wilt gaan op de kwestie "leven voor de rechtvaardigmaking". Dat wil ik misschien nog wel eens doen, maar niet in dit topic.
Wanneer je vindt dat ik niet kan volstaan met het citeren van Calvijn, o.k., maar ik ging nu slechts in op jouw citaten van Calvijn, vandaar dat ik ook Calvijn heb aangehaald. Ik ben evt bereid ook in te gaan op de kwestie mbt voorbereidend werk vanuit het perspectief Dordtse Synode of Olevianus. Zeg het maar waar ik van jou zonodig op in zou moeten gaan.

M.vr.gr.
Plaats reactie