Het gaat niet om chillen. Het gaat om jezelf kunnen zijn... dat vind ik eerbiediger.... dan wanneer iedereen maar blijft zitten omdat dat nou eenmaal de gewoonte is... of gaat staan omdat het de gewoonte is... verder hoeft het helemaal niet rommelig te worden.... kijk eens naar de inwijding van de tempel... ik durf te wedden dat 9 op de 10 refo's dat een rommeltje zouden vinden... maar God gaf er zijn goedkeuring aan. Hoezo oneerbiedig als mensen kunnen staan als ze dat willen en zitten als ze dat niet willen... of desnoods knielen of hun blijdschap niet onder kerkstoelen of kerkbanken steken... ik vind kuddegedrag dan oneerbiedigerolfie schreef:Naar mijn persoonlijke beleving gaat daar niet zo veel respect en eerbied van uit. Ik ervaar dat als: K wil best naar de kerk als het maar (even populair gezegd) chillen is daar.Marnix schreef:Haha je kan tijdens de collecte best even gaan staan en je benen strekken. Ik was laatst in een kerk, daar mocht je gewoon zelf weten of je ging staan of zitten... tijdens het zingen stonden sommigen bijvoorbeeld wel, en anderen zaten, je kon na een paar nummers gaan zitten of na een poosje zitten weer gaan staan. Ideaal. Een stuk beter dan dat strakke kuddegedrag waarbij iedereen hetzelfde moet doenLelie schreef:Nou vlinder, dit klinkt pas modern: jij als vrouw met het zakje lopen!vlinder schreef:helemaal niet, als ik aan mijn bank "vastgeplakt" zit, denk ik wel eens: ik zou wel willen collecteren, kan ik ffies lopen en voel je wat meer lucht dan iedereen die tegen je aan zit.:
Ik zal niet zeggen dat 'moderniseren' per definitie fout is, maar dat moet zich niet uiten in 'een zo relaxed mogelijke dienst'.
Persoonlijk lijkt het me nogal een rommeltje als dan de een dan de ander even de benen strekt enzovoorts. We komen daar nog steeds samen in 'het huis' van een (De) Heilige God.

Het gaat bij vernieuwingen ook niet om chillen... had men dat maar wat meer door... als er iets verandert in de kerk begint de conservatieve groep juist te klagen omdat ze zelf de vernieuwingen niet gewend zijn... en er dingen veranderen waardoor de kerkdienst minder "chill" voor hen wordt... en als tegenargument hoor je dan: Moet het nou allemaal maar modern... ondertussen willen ze het zelf graag bij het oude vertrouwde houden, wat voor hen net zo goed "chillen" is want vernieuwingen waarderen ze niet omdat minder vertrouwd voor ze wordt dan.