Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar
Je moet bewijs leveren dat Rotterdam-C niet beroept omdat predikanten toch niet komen omdat andere gemeenten meer aantekkingskracht hebben. Wat je nu zegt is een losse flodder.
Ik vermoed dat Rotterdam-C inmiddels geen dominee meer kan betalen. Dat is een misstand binnen de GG die niet bestreden wordt.
Ik vermoed dat Rotterdam-C inmiddels geen dominee meer kan betalen. Dat is een misstand binnen de GG die niet bestreden wordt.
Met alle respect, wat Duuk schrijft is klinkklaren onzin.
Een jaar geleden heeft ds Terlouw nog het beroep naar Rotterdam Zuid aangenomen (Inmiddels Barendrecht)
De Boezem beroept niet meer omdat het financieel niet meer haalbaar is. Een oude, grote kerk die veel kost (onderhoud, verwarming etc) en een doorgaande terugloop van het aantal leden. De meeste vertrekken naar de omliggende gemeentes, Ambacht, Capelle etc.
Gemiddeld zitten er nog net een 100-120 mensen in een gemiddelde dienst.
Daarmee kun je, eenvoudig maar helaas, geen predikant onderhouden.
Een jaar geleden heeft ds Terlouw nog het beroep naar Rotterdam Zuid aangenomen (Inmiddels Barendrecht)
De Boezem beroept niet meer omdat het financieel niet meer haalbaar is. Een oude, grote kerk die veel kost (onderhoud, verwarming etc) en een doorgaande terugloop van het aantal leden. De meeste vertrekken naar de omliggende gemeentes, Ambacht, Capelle etc.
Duuk schreef:Onbegonnen werk. er staat al jaren geen GG predikant meer in Rotterdam en de meeste andere grote plaatsen. De Veluwe en Zeeland zijn veel aantrekkelijker.jacob schreef:dré schreef:Neen, Rotterdam-centrum (Boezemsingelkerk) beroept niet meer!HHKtE schreef:Heeft Rotterdam-Centrum al beroepen??
waarom niet?
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Met alle respect, maar ds. Terlouw heeft nog nooit in Rotterdam gestaan. Toen hij het beroep aannam was het allang bekend dat de gemeente naar B'drecht zou gaan. En de GG Barendrecht bestaat uit mensen uit R'dam zuid en Ridderkerk.dré schreef:Met alle respect, wat Duuk schrijft is klinkklaren onzin.
Duuk schreef:Onbegonnen werk. er staat al jaren geen GG predikant meer in Rotterdam en de meeste andere grote plaatsen. De Veluwe en Zeeland zijn veel aantrekkelijker.jacob schreef:dré schreef: Neen, Rotterdam-centrum (Boezemsingelkerk) beroept niet meer!
waarom niet?
Ik weet natuurlijk ook wel dat men nog een sprankje hoop blijf houden en dat de gemeente te klein is dat ze geen predikant meer kunnen betalen. Het was ook slechts een klein prikje.
Wel grappig trouwens dat ik de wind van voren krijg van een aantal kritische GGmers

"De Veluwe is veel aantrekkelijker"
Vier jaar gelden nam Ds. Meeuse het beroep aan naar Apeldoorn. (Weliswaar Veluwe, maar ook een stad van meer dan 150.000 inwoners). Hij wist dat hij zich in een wespennest stak en iinderdaad, een paar honderd mensen trokken weg.
Je wilt toch niet zeggen dat een dominee voor zijn plezier zo'n beroep aanneemt? Voor zijn gemak? Dan zou hij een pure masochist zijn en dat kan ik me nou ook weer niet voorstellen.
Nee, volgens mij ligt de fout bij het gewone volk. Het was aantrekkelijker om in Capelle of Ridderkek te gaan wonen en de eens bloeiende Ger Gems van Rotterdam liepen leeg. Diezelfde mensen verwijten nu de dominees dat ze niet in een grote stad willen, maar zij waren het zelf die voor het gemak en de rust van een middenklassestad en de theemuts van de BIble Belt kozen.
Vier jaar gelden nam Ds. Meeuse het beroep aan naar Apeldoorn. (Weliswaar Veluwe, maar ook een stad van meer dan 150.000 inwoners). Hij wist dat hij zich in een wespennest stak en iinderdaad, een paar honderd mensen trokken weg.
Je wilt toch niet zeggen dat een dominee voor zijn plezier zo'n beroep aanneemt? Voor zijn gemak? Dan zou hij een pure masochist zijn en dat kan ik me nou ook weer niet voorstellen.
Nee, volgens mij ligt de fout bij het gewone volk. Het was aantrekkelijker om in Capelle of Ridderkek te gaan wonen en de eens bloeiende Ger Gems van Rotterdam liepen leeg. Diezelfde mensen verwijten nu de dominees dat ze niet in een grote stad willen, maar zij waren het zelf die voor het gemak en de rust van een middenklassestad en de theemuts van de BIble Belt kozen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist, ik kan me helemaal vinden in je reactie.
Toen de Boezem haar 150 jarig bestaan mocht vieren sprak ds. Meeuse, consulent van de Boezem en predikant in R'dam-Zuid o.a. over psalm 72 De stedelingen zullen bloeien
Ondanks dat kleine kuddetje dat er nog zit, mag dat nog wel eens hoop geven!
Toen de Boezem haar 150 jarig bestaan mocht vieren sprak ds. Meeuse, consulent van de Boezem en predikant in R'dam-Zuid o.a. over psalm 72 De stedelingen zullen bloeien
Ondanks dat kleine kuddetje dat er nog zit, mag dat nog wel eens hoop geven!
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Volgens mij kan je op dit vlak niet spreken over fouten en kan je mensen helemaal niet verwijten waar ze (zijn gaan) wonen.Unionist schreef: Nee, volgens mij ligt de fout bij het gewone volk. Het was aantrekkelijker om in Capelle of Ridderkek te gaan wonen en de eens bloeiende Ger Gems van Rotterdam liepen leeg. Diezelfde mensen verwijten nu de dominees dat ze niet in een grote stad willen, maar zij waren het zelf die voor het gemak en de rust van een middenklassestad en de theemuts van de BIble Belt kozen.
Daarnaast is het merendeel van de mensen die uit de steden wegtrokken van 2 generaties terug. Dus om huidige generaties te gaan verwijten dat er in de grote steden geen bloeiende GG's meer zijn is m.i. misplaatst.
Ontstedelijking is eerder een feit dan een fout.
En dat een kleine GG in Rotterdam geen predikant meer kan betalen, daarvan ligt het probleem op een heel ander vlak, namelijk de hele salarisstructuur binnen de GG.
En toch zie ik het als verkeerd dat christenen (nog steeds) de neiging hebben geconcentreerd te gaan wonen. Maar ik geloof dat we het daar weleens over gehad hebben n.a.v. een stuk van Chris Janse in het RD.
We zien in Nederland een groep steeds kleiner wordende Ger Gem-kerkjes in de periferie en een groep steeds groter wordende Ger Gem kerken in de Bible Belt. Daarmee laten we niet alleen onze eigen omgeving achter, maar ook onze broeders en zusters die niet de mogelijkheid hadden om weg te trekken.
Waar zijn de kerken gebleven van Nijmegen, Maastricht, Amsterdam, Den Haag? Alleen door ze samen te voegen konden sommigen behouden blijven. Waar is de Ger Gem in de provincie Friesland gebleen? Weggetrokken, dichter naar Kampen toe.
En waarom? Omdat men de stad eng vindt. Teveel allochtonen. Te goddeloos. Je bent teveel een eenling.
Of zou gemakzucht ook een rol kunnen spelen? Durven we niet meer op eenzame posten te wonen, te werken, te getuigen?
We zien in Nederland een groep steeds kleiner wordende Ger Gem-kerkjes in de periferie en een groep steeds groter wordende Ger Gem kerken in de Bible Belt. Daarmee laten we niet alleen onze eigen omgeving achter, maar ook onze broeders en zusters die niet de mogelijkheid hadden om weg te trekken.
Waar zijn de kerken gebleven van Nijmegen, Maastricht, Amsterdam, Den Haag? Alleen door ze samen te voegen konden sommigen behouden blijven. Waar is de Ger Gem in de provincie Friesland gebleen? Weggetrokken, dichter naar Kampen toe.
En waarom? Omdat men de stad eng vindt. Teveel allochtonen. Te goddeloos. Je bent teveel een eenling.
Of zou gemakzucht ook een rol kunnen spelen? Durven we niet meer op eenzame posten te wonen, te werken, te getuigen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- Miscanthus
Geheel mee eens!!Unionist schreef:En toch zie ik het als verkeerd dat christenen (nog steeds) de neiging hebben geconcentreerd te gaan wonen. Maar ik geloof dat we het daar weleens over gehad hebben n.a.v. een stuk van Chris Janse in het RD.
- Miscanthus
Ik vind het allemaal nogal speculatief....Leonius schreef:Geheel mee eens!!Unionist schreef:....En waarom? Omdat men de stad eng vindt. Teveel allochtonen. Te goddeloos. Je bent teveel een eenling.
Ik pleit er niet voor om als GG-ers allemaal bij elkaar te gaan wonen en in grote veilinghallen te gaan kerken, maar de ontstedelijking van autochtone Nederlanders beperkt zich niet alleen tot de GG.Unionist schreef:En toch zie ik het als verkeerd dat christenen (nog steeds) de neiging hebben geconcentreerd te gaan wonen. Maar ik geloof dat we het daar weleens over gehad hebben n.a.v. een stuk van Chris Janse in het RD.
Persoonlijk wonen wij met ons gezin gewoon niet graag in een stad als bijv. R'dam en ik lees nergens een opdracht in de bijbel om maar ergens tegen je zin in te gaan wonen om te gaan getuigen. Als ik er overheen gelezen heb hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Pim op 06 jul 2006, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.