Oranje boven....

Unionist

Bericht door Unionist »

Een knappe manier om de inhoudelijke discussie te ontwijken.
Ik ontwijk helemaal geen discussie. Ik reageer slechts op een ondoodachte stelling over het naar de kerk gaan na een voetbalwedstrijd.

Ik ga ook helemaal niet kijken op 9 juli. Op zondag kijk ik uit principe alleen verkondigende programma's.

Je kunt een heleboel uitwassen noemen van zo'n voetbalkampioenschap. Diezelfde uitwassen kun je ook noemen over Koninginnedag. Maar houden we ons daar ook verre van? Ik ken ook een heleboel uitwassen van het christelijk geloof.

Moeten we dingen altijd mijden vanwege de uitwassen? Ik geloof daar niets van.

Hoe mijn buurman het WK beleeft is zijn eigen pakkie an. Maar als ik op maan-, dins-, woens-, donder-, vrij-, of zaterdag op mijn gemak naar het voetballen kijk, een pilsje of 2,3 drink (of misscien wel wame chocolademelk als het niet heet is buiten), bitterballen of blokjes kaas nuttig, een keer "Yes!" zeg bij een doelpunt en een keer "oeioei" bij een tegendoelpunt, dan mag jij mij uitleggen waar de zonde zit. O ja, ik draag ook geen oranje opblaashelm tijdens het kijken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Guppy

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:Wel eens van stadionevangelisatie gehoord?
Ik heb er van gehoord. Het lijkt me een mooie droom.
Ik weet van bijv de Stichting Naar House, dat ze evangeliseren bij House party's. Maar op voetbal gebied ken ik dit niet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:Maar als ik op maan-, dins-, woens-, donder-, vrij-, of zaterdag op mijn gemak naar het voetballen kijk, een pilsje of 2,3 drink (of misscien wel wame chocolademelk als het niet heet is buiten), bitterballen of blokjes kaas nuttig, een keer "Yes!" zeg bij een doelpunt en een keer "oeioei" bij een tegendoelpunt, dan mag jij mij uitleggen waar de zonde zit. O ja, ik draag ook geen oranje opblaashelm tijdens het kijken.
grmpf! :mrgreen:
Sommige mensen kunnen niet aanwijzen waar je precies foutzit, en je toch figuurlijk de nek omdraaien. Dat is in de (Bijbelse) geschiedenis vaker gebeurd.....
Guppy

Bericht door Guppy »

Moeten we dingen altijd mijden vanwege de uitwassen? Ik geloof daar niets van.

Niet de dingen zelf, maar laten we niet deelnemenaan de uitwassen.

Dus een potje voetbal is echt niet verboden.

Calvijn hield ook geen zondag.
????????????????????????????????????
Dat is een nietszeggende opmerking. Hierover zijn al zoveel discussies geweest, daar ga ik niets aan toevoegen.

De Bijbel: gedenkt den sabbatdag.
En dan gaat het er mij hier niet om of je hiervoor de zaterdag of de zondag neemt, als je het maar principieel doet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Guppy schreef:
Ik weet van bijv de Stichting Naar House, dat ze evangeliseren bij House party's. Maar op voetbal gebied ken ik dit niet.
Hoezo "mooie droom"?

Kijk op http://www.aiaeurope.com/

Even hieronder stel je:
En ik garandeer je dat er tijdens die finale Gods naam niet anders genoemd zal worden dan als vloek.
Het is bekend dat het Ghanese voetbalelftal gebedssamenkomsten houdt tijdens het WK. Afrikaanse christenen (net als overigens bijna alle christenen buiten Nederland en Groot-Brittannië) gaan iets makkelijker om met zondagssport dan wij refo's. Ook in het Nederlands elftal spelen belijdende christenen (o.a. Dirk Kuijt). Ik zeg niet dat het goed is dat zij op zondag spelen, maar je moet wel eerlijk blijven en niet zomaar dingen roepen waar je te weinig van af weet. Het is heel makkelijk om eerst een karikatuur te tekenen en daarop af te geven. Maar de wereld zit ingewikkelder in elkaar.
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:
Guppy schreef:
Hoezo "mooie droom"?

Even hieronder stel je:
En ik garandeer je dat er tijdens die finale Gods naam niet anders genoemd zal worden dan als vloek.
Het is bekend dat het Ghanese voetbalelftal gebedssamenkomsten houdt tijdens het WK. Afrikaanse christenen (net als overigens bijna alle christenen buiten Nederland en Groot-Brittannië) gaan iets makkelijker om met zondagssport dan wij refo's. Ook in het Nederlands elftal spelen belijdende christenen (o.a. Dirk Kuijt). Ik zeg niet dat het goed is dat zij op zondag spelen, maar je moet wel eerlijk blijven en niet zomaar dingen roepen waar je te weinig van af weet. Het is heel makkelijk om eerst een karikatuur te tekenen en daarop af te geven. Maar de wereld zit ingewikkelder in elkaar.
Hohohoho... daar ga je... ik heb in RD artikel gelezen van D Kuijt toen hij besloot van katwijk(?) naar Fnoord te gaan, dat hij ook besloten heeft om niet meer te bidden e.d. omdat hij het scheinheilig vondt om op zondag te trainen en te voetballen en niet naar de kerk te gaan en toch nog te bidden.
Hij gaf heel concreet aan te kiezen voor geld en voetbal (hij verborg het dan onder het mom 'droom verwezenlijken' en 'hobby').

Als je dan al ziet dat hij dan toch zelfs nog zo eerlijk is om dan geheel te breken vindt ik dat, los van de keuze, wel respectabel. Hij wist dat hij niet God en de wereld kon hebben.. en hij koos dit, ik vindt het jammer dat hier dan zelfs gepropageerd wordt om maar op zondag te voetballen, tv te kijken met krat bier erbij, er dan ook voor uitkomen niet naar de kerk te gaan tbv de finale, en dat met een strak gezicht...

Kom op mensen... denk nog eens goed na over de keuze...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist

Bericht door Unionist »

OK ik wist niet dat Kuijt helemaal zijn geloof vaarwel gezegd had.

Anderen doen dat niet. Is het ene echt respectabeler dan het andere? dat vraag ik me nou ook af. Was Ezau eerlijker en respectabeler dan Jakob?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Waarom steeds dat krat bier???
Unionist

Bericht door Unionist »

Daar ging ik, volgens Olfie, maar daar ben ik weer.

http://www.refdag.nl/artikel/58829/%84M ... al%94.html

Dirk Kuijt bidt nog steeds. O zo.
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:Daar ging ik, volgens Olfie, maar daar ben ik weer.

Okee... jij hebt gelijk.
Nou das nog wat, maar zo kun je het een leven lang volhouden dat is het grote gevaar.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
Guppy schreef:
Hoezo "mooie droom"?

En denk eens aan Sport Witnesses, Bert Konterman etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Unionist schreef:
Guppy schreef:
Hoezo "mooie droom"?

Even hieronder stel je:
Hohohoho... daar ga je... ik heb in RD artikel gelezen van D Kuijt toen hij besloot van katwijk(?) naar Fnoord te gaan, dat hij ook besloten heeft om niet meer te bidden e.d. omdat hij het scheinheilig vondt om op zondag te trainen en te voetballen en niet naar de kerk te gaan en toch nog te bidden.
Hij gaf heel concreet aan te kiezen voor geld en voetbal (hij verborg het dan onder het mom 'droom verwezenlijken' en 'hobby').

Als je dan al ziet dat hij dan toch zelfs nog zo eerlijk is om dan geheel te breken vindt ik dat, los van de keuze, wel respectabel. Hij wist dat hij niet God en de wereld kon hebben.. en hij koos dit, ik vindt het jammer dat hier dan zelfs gepropageerd wordt om maar op zondag te voetballen, tv te kijken met krat bier erbij, er dan ook voor uitkomen niet naar de kerk te gaan tbv de finale, en dat met een strak gezicht...

Kom op mensen... denk nog eens goed na over de keuze...
Als je goed had gelezen had je deze opmerking niet gemaakt. Maar zo te zien ben je zwaar bevooroordeeld... Je haalt constant het krat bier erbij.... waar ik op een doordeweekse avond blijkbaar best een paar biertjes mag drinken schijnt dit op zondagavond niet te mogen... en je overdrijft vervolgens flink door een krat bier aan te halen waar ik gewoon een paar van die kleine Nederlandse flesjes drink :) Daarnaast heb ik ook al 2x gezegd dat het zondagavond is en ik op zondag gewoon 2x naar de kerk ga, ook dat lijkt niet tot je door te dringen. Kortom, je bent vooringenomen en luistert niet eens naar de beweegredenen van anderen... lekker discussieren is dat :?

Oh en als Nederland speelt kijk ik helemaal niet met een strak gezicht :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

olfie schreef:

Okee... jij hebt gelijk.
Nou das nog wat, maar zo kun je het een leven lang volhouden dat is het grote gevaar.
Dus toch liever een Ezau dan een Jakob?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Maar hij gaat niet meer naar de kerk. Ik vrees ook door de week niet (meer). Hoe je dat dan nog geloof kunt noemen... Of mag dat niet gezegd worden? Want ik zou niet weten wat ik moest als ik niet meer naar de kerk zou kunnen. En ik denk ook niet dat Kuyt prekenbandjes besteld...
Eppie

Bericht door Eppie »

Unionist schreef:Het is te hopen dat het land met de minste voetballiefhebbers wereldkampioen wordt.

Als Nederland wint, ontheiligen 16 miljoen mensen de zondag. Als Amerika wint slechts een stuk of 3.
Hoho 15.999.999 en als ik morgen nog eens navraag 15.999.994 misschien wel 15.999.993 en vanaf de predikstoel zal iedereen mij napraten dus 15.999.600. Waar blijf je nu?
Gesloten