Ik ontwijk helemaal geen discussie. Ik reageer slechts op een ondoodachte stelling over het naar de kerk gaan na een voetbalwedstrijd.Een knappe manier om de inhoudelijke discussie te ontwijken.
Ik ga ook helemaal niet kijken op 9 juli. Op zondag kijk ik uit principe alleen verkondigende programma's.
Je kunt een heleboel uitwassen noemen van zo'n voetbalkampioenschap. Diezelfde uitwassen kun je ook noemen over Koninginnedag. Maar houden we ons daar ook verre van? Ik ken ook een heleboel uitwassen van het christelijk geloof.
Moeten we dingen altijd mijden vanwege de uitwassen? Ik geloof daar niets van.
Hoe mijn buurman het WK beleeft is zijn eigen pakkie an. Maar als ik op maan-, dins-, woens-, donder-, vrij-, of zaterdag op mijn gemak naar het voetballen kijk, een pilsje of 2,3 drink (of misscien wel wame chocolademelk als het niet heet is buiten), bitterballen of blokjes kaas nuttig, een keer "Yes!" zeg bij een doelpunt en een keer "oeioei" bij een tegendoelpunt, dan mag jij mij uitleggen waar de zonde zit. O ja, ik draag ook geen oranje opblaashelm tijdens het kijken.