Geplaatst: 18 apr 2006, 10:24
Goeiemorgen, Adrianus. Ook wakker?
Oh, je bent alweer weg, zie ik
Oh, je bent alweer weg, zie ik
Kan een interessante discussie worden, maar gelieve een andere topic hierover te openen.Oude paden schreef:Zijn er nog anderen geweest naar deze bezinningsavond?
Ik denk dat het "moeten" een andere categorie jongeren betreft, zodat jouw conclusie me niet helemaal waterdicht lijkt.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Volgens mij hebben ze een website met heeeeeel veel lezingen....Oude Paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Ik denk dat het inderdaad nodig is helder en duidelijk, zonder omwegen te zijn voor jongeren.
Maar wel op alle onderdelen van de boodachap.
Helder in het laten horen wat de mens is als hij op deze wereld komt.
Helder in het uittekenen van de vijandschap die er ligt tegen een God die vrijmachtig is, en doet wat Hem behaagd.
Helder in het stuk dat een mens door Gods genade moet worden overwonnen eer dat hij het gewonnen geeft
Helder dat er voor een schuldige verlossing is teweeggebracht.
Helder dat er niemand wordt uitgezonderd als hij in opreacht berouw tot Jezus komt.
Helder in de boodschap dat er ook valse overtuigingen zijn en men op een dwaalweg kan zijn.
Helder zijn dat er ook kennis van Christus is met het verstand zonder dat dit de ware kennis is die van het hart is.
Helder in het aansporen tot een nauw zelfonderzoek, omdat het over zoiets belangrijks gaat nl. over of eeuwig gelukkig of voor altijd ongelukkig.
Helder in de boodachap dat er aan een nauwlijks zalig worden een heilig leven gebonden is, en dat men aan de vrucht de boom kent.
Wordt die helderheid op de SRA avonden gegeven?
Jac 2:19 19Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.refo schreef:De Bijbel kent het 'geloof alleen met het verstand' niet. Kennis van Christus blijkt daar meteen zaligmakend te zijn.
Ik kan je eerijkheidshalve zeggen dat al deze punten aanwezig waren/zijn in de boodschappen. Afhankelijk van de tekst welke punt er meer of minder belicht wordt. Het is niet zo dat we met een lijst op onze schoot zitten tijdens de lezingen en gaan zitten turven met zijn allen: "o, dit heeft die gezegd, en dat punt, en dat, dat mistte ik echter wel en dat punt heeft die niet genoemd; o dan is het niets:Oude Paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Ik denk dat het inderdaad nodig is helder en duidelijk, zonder omwegen te zijn voor jongeren.
Maar wel op alle onderdelen van de boodachap.
Helder in het laten horen wat de mens is als hij op deze wereld komt.
Helder in het uittekenen van de vijandschap die er ligt tegen een God die vrijmachtig is, en doet wat Hem behaagd.
Helder in het stuk dat een mens door Gods genade moet worden overwonnen eer dat hij het gewonnen geeft
Helder dat er voor een schuldige verlossing is teweeggebracht.
Helder dat er niemand wordt uitgezonderd als hij in opreacht berouw tot Jezus komt.
Helder in de boodschap dat er ook valse overtuigingen zijn en men op een dwaalweg kan zijn.
Helder zijn dat er ook kennis van Christus is met het verstand zonder dat dit de ware kennis is die van het hart is.
Helder in het aansporen tot een nauw zelfonderzoek, omdat het over zoiets belangrijks gaat nl. over of eeuwig gelukkig of voor altijd ongelukkig.
Helder in de boodachap dat er aan een nauwlijks zalig worden een heilig leven gebonden is, en dat men aan de vrucht de boom kent.
Wordt die helderheid op de SRA avonden gegeven?
Is onder de refoforrumers het historisch geloof uit het vragenboekje van Hellenbroek geschrapt.refo schreef:De Bijbel kent het 'geloof alleen met het verstand' niet. Kennis van Christus blijkt daar meteen zaligmakend te zijn.
Verder zou je die vragen ergens anders moeten stellen. In ieder geval in een ander topic.