Geplaatst: 09 mar 2006, 12:59
Kan ellendekennis ook zijn: beseffen dat je zonder God leeft? Dat je niets doet met Zijn grote liefde aan ons betoont in het zenden van Zijn Zoon?
Ik denk het wel, onze grootste ellende is dat we zonder God leven (ik denk haast de kern), en daardoor ontdek je dat je leeft voor eigen rekening. Maar dat je die rekening nooit zelf kan betalen, tenzij een Ander die voor je betaald.Miscanthus schreef:Kan ellendekennis ook zijn: beseffen dat je zonder God leeft? Dat je niets doet met Zijn grote liefde aan ons betoont in het zenden van Zijn Zoon?
Die uitroep van Paulus is een verlangen naar de zondeloosheid, als Christus ons tot Zich genomen heeft in Zijn heerlijkheid.olfie schreef:En zolang we zonder God leven, blijven onze beste werken blinkende zonden. Dat is mi. toch wel echte ellende. Dan komen we bij Paulus die uitroept "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods!".
Daar is dan toch onlosmakelijk aan verbonden dat je Zijn Zoon nodig hebt als Borg omdat je zelf niet kunt betalen voor je hemelhoge schuld? Of is er ellende kennis zonder kennis van je zonde en schuld?Miscanthus schreef:Kan ellendekennis ook zijn: beseffen dat je zonder God leeft? Dat je niets doet met Zijn grote liefde aan ons betoont in het zenden van Zijn Zoon?
Het doopformulier geeft aan dat Gods toorn op ons rust als wij niet verlost en wedergeboren worden... ik denk dat dat bedoeld wordt.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
En hoe krijg ik die bijzondere genade?olfie schreef:Kortom we bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar verkeerd.
NOG is het genadetijd, en de werkingen van de algemene genade, maar als wij geen deel hebben of krijgen aan die bijzondere, zaligmakende genade, dan zal Gods toorn in alle hevigheid over ons komen.
Wat is je doel van deze vraag?Miscanthus schreef:En hoe krijg ik die bijzondere genade?olfie schreef:Kortom we bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar verkeerd.
NOG is het genadetijd, en de werkingen van de algemene genade, maar als wij geen deel hebben of krijgen aan die bijzondere, zaligmakende genade, dan zal Gods toorn in alle hevigheid over ons komen.
Nou het is de wezensvraag voor de mens toch? Maar juist deze vraag geeft zoveel twee spalt. De een zegt afwachten, en de ander zegt verwachten.olfie schreef:Wat is je doel van deze vraag?Miscanthus schreef:En hoe krijg ik die bijzondere genade?olfie schreef:Kortom we bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar verkeerd.
NOG is het genadetijd, en de werkingen van de algemene genade, maar als wij geen deel hebben of krijgen aan die bijzondere, zaligmakende genade, dan zal Gods toorn in alle hevigheid over ons komen.
om alle tweespalt te omzeilen wil ik de al eerder door mij geposte belijdenis en troostboek der kerk citeren uit Zondag 45:jacob schreef:Nou het is de wezensvraag voor de mens toch? Maar juist deze vraag geeft zoveel twee spalt. De een zegt afwachten, en de ander zegt verwachten.olfie schreef:Wat is je doel van deze vraag?Miscanthus schreef:En hoe krijg ik die bijzondere genade?olfie schreef:Kortom we bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar verkeerd.
NOG is het genadetijd, en de werkingen van de algemene genade, maar als wij geen deel hebben of krijgen aan die bijzondere, zaligmakende genade, dan zal Gods toorn in alle hevigheid over ons komen.
Jij moet toch inmiddels wel weten dat anderen daar toch anders over denken.Miscanthus schreef:om alle tweespalt te omzeilen wil ik de al eerder door mij geposte belijdenis en troostboek der kerk citeren uit Zondag 45:jacob schreef:Nou het is de wezensvraag voor de mens toch? Maar juist deze vraag geeft zoveel twee spalt. De een zegt afwachten, en de ander zegt verwachten.olfie schreef:Wat is je doel van deze vraag?Miscanthus schreef: En hoe krijg ik die bijzondere genade?
Vraag 116: Waarom is het gebed voor de christenen noodzakelijk?
Antwoord: Omdat het gebed het voornaamste is in de dankbaarheid die God van ons eist1; bovendien wil God zijn genade en zijn Heilige Geest alleen geven aan hen die van harte en zonder ophouden Hem daarom bidden en daarvoor danken2.
Vraag 117: Wat behoort tot een gebed dat God aangenaam is en door Hem verhoord wordt?
Antwoord: Ten eerste dat wij alleen de enige ware God, die Zich in zijn Woord aan ons geopenbaard heeft1, van harte aanroepen2 om alles wat Hij ons geboden heeft te bidden3.
Ten tweede dat wij onze nood en ellende grondig kennen4, om ons voor het aangezicht van zijn majesteit te verootmoedigen5.
Ten derde dat wij deze vaste grond hebben6, dat Hij ons gebed, al zijn wij dat niet waard, om Christus' wil zeker verhoren wil7, zoals Hij ons in zijn Woord belooft heeft8.
Verwachten dus.
tja, er zijn mensen van hun belijdenis weggegroeid........jacob schreef:Jij moet toch inmiddels wel weten dat anderen daar toch anders over denken.Miscanthus schreef:om alle tweespalt te omzeilen wil ik de al eerder door mij geposte belijdenis en troostboek der kerk citeren uit Zondag 45:jacob schreef:Nou het is de wezensvraag voor de mens toch? Maar juist deze vraag geeft zoveel twee spalt. De een zegt afwachten, en de ander zegt verwachten.olfie schreef: Wat is je doel van deze vraag?
Vraag 116: Waarom is het gebed voor de christenen noodzakelijk?
Antwoord: Omdat het gebed het voornaamste is in de dankbaarheid die God van ons eist1; bovendien wil God zijn genade en zijn Heilige Geest alleen geven aan hen die van harte en zonder ophouden Hem daarom bidden en daarvoor danken2.
Vraag 117: Wat behoort tot een gebed dat God aangenaam is en door Hem verhoord wordt?
Antwoord: Ten eerste dat wij alleen de enige ware God, die Zich in zijn Woord aan ons geopenbaard heeft1, van harte aanroepen2 om alles wat Hij ons geboden heeft te bidden3.
Ten tweede dat wij onze nood en ellende grondig kennen4, om ons voor het aangezicht van zijn majesteit te verootmoedigen5.
Ten derde dat wij deze vaste grond hebben6, dat Hij ons gebed, al zijn wij dat niet waard, om Christus' wil zeker verhoren wil7, zoals Hij ons in zijn Woord belooft heeft8.
Verwachten dus.
Het gebed is een gave God. Dus zolang dat niet is gegeven kan er ook geen waar gebed zijn. En kunnen we dus ook niet bouwen op ons eigen verkeerde gebed.
Afwachten dus.
Het is de essentie van het geloof.... Onze ellende.... maar Gods werk dat leidt tot verlossing. Dus... hoe krijg ik die bijzondere genade? Of anders: Wie krijgt die, en hoe weet ik of die genade er ook voor mij is?olfie schreef:Wat is je doel van deze vraag?Miscanthus schreef:En hoe krijg ik die bijzondere genade?olfie schreef:Kortom we bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar verkeerd.
NOG is het genadetijd, en de werkingen van de algemene genade, maar als wij geen deel hebben of krijgen aan die bijzondere, zaligmakende genade, dan zal Gods toorn in alle hevigheid over ons komen.
Als je gebukt gaat onder jouw schuld en jouw zonde (ellendekennis) is het niet zo eenvoudig om te zeggen dat die genade ook voor jou is.Marnix schreef:Het is de essentie van het geloof.... Onze ellende.... maar Gods werk dat leidt tot verlossing. Dus... hoe krijg ik die bijzondere genade? Of anders: Wie krijgt die, en hoe weet ik of die genade er ook voor mij is?
Zo moeilijk is de vraag volgens mij nietZou je er antwoord op willen geven?