Geplaatst: 08 dec 2005, 14:16
Pim, als het gaat om de sluitrede of de geloofskenmerken dan gebruikt de HC bewijsteksten die ik erg zwak vind. Geloofsvrucht vind je in die teksten wél, maar niet dat de gelovige die vruchten zelf bij zich waarneemt. Ik denk ook dat dr. v.d. Sluijs hier bijbelse taal spreekt.Pim schreef:Belijden wij met de HC niet meer dan dat de goede werken alleen zichtbaar zijn voor anderen?ndonselaar schreef:Trouwens dit stukje van v.d. Sluijs vond ik prachtig:
Voor Luther en Calvijn was de rechtvaardiging van de goddeloze een geloofszaak die eenmaal begon en die zich daarna voortdurend verdiepend en verbredend voortzette, waarin wonderlijkerwijze de rivier Gods vol water zich voortspoedde door de tijd naar het eeuwig zalig leven. Daarin mocht men zwemmen of bij tijd en wijle zich laten drijven op de wateren van vrije genade, opziend naar de blauwe luchten van het eeuwig welbehagen. En het wonder van zalig worden werd alsmaar groter vanwege de grote werken Gods. De goede werken als vruchten der dankbaarheid waren als een aura om het geloofsleven te zien door anderen, als men daar tenminste oog voor gekregen had, en niet of nauwelijks door de gelovigen zelf. De Heilige Geest die uitgaat van de Vader en van de Zoon zou van Zichzelf niet spreken maar Christus verheerlijken.
Zo drijft de mens voort, totdat hij of zij zijn lichaam aflegt en eeuwig zich mag verlustigen in het Beeld. Geen zonde meer. De vleselijke mens afgelegd. Kennen we dit verlangen? Dan is het pas 'advent'.
Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen, en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden.
Het lijkt alsof dr Vd Sluijs alleen het eerste en derde punt voorstaat.