Gelezen preken

MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:Van Calvijn zullen niet zoveel preken gelezen worden, denk ik.
Maar wat er ook allemaal van zij, het is een vreemde gedachte dat je alleen maar oudvaders mag citeren in een discussie, als ze 's zondags in de kerk gelezen worden.
In de kerk zit je in de eerste plaats om gesticht te worden, en niet uit polemische motieven.
Je maakt rare conclusies:

Wie zegt er nu dat je alleen maar oudvaders mag citeren als je ze zondags leest. Ik heb het nooit gezegd. Ik heb het idee dat je erzelf omheendraaid. Ik zeg alleen dat je de leden nu veel breder laat kijken naar de historie en de rijke inhoud van ook oudvaders en predikanten onder het kruis (zoals Fransen). Mij hoor je niet zeggen dat ze allemaal i.p.v. nieuwe moeten komen. Ik vraag me alleen af waarom (terwijl er honderden preken zijn) alleen maar gekozen wordt van hedendaagse
Lecram

Bericht door Lecram »

memento schreef:Maargoed, liever preken van deze predikanten, die alhoewel soms oppervlakkig, toch evenwichtig zijn,
Vreemd uitgangspunt, om preken die niet de volledige kenmerken hebben van de othodox 'bevindelijke' groepering direct als oppervlakkig worden bestempeld.

Ook leuk is de typering 'oppervlakkig evenwicht'. Of is het 'evenwichtige oppervlakkigheid'?
Laatst gewijzigd door Lecram op 03 nov 2005, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MV, ik heb het gevoel dat je een verborgen agenda hebt. Anders zou je al die vragen niet stellen.
Ik denk dat Pim het aardig verwoord heeft wat er bij jou achter ligt.
MV

Bericht door MV »

refo schreef:lees je een preek omdat het een oude is?
lees je een preek omdat je 'lijnen' zo duidelijk uitkomen?
waarom lees je eigenlijk een preek?

De vraag staat nog: is een gemeente die altijd een dominee heeft slechter af dan een kerkgenootschap waardat vrijwel wekelijks gebeurd?

Het blijft een noodmaatregel. Ga elkaar nou niet bepaalde noodmaatregelen aanprijzen omdat dat zo'n mooi neveneffect heeft: profilering van je kerkgenootschap.
Ik denk dat juist bij leesdiensten het al arm is. Probeer dan een rijke inhoud aan leesdiensten te geven! En inderdaad de lijnen van (vooral geschreven preken) zijn veelal duidelijk
Lecram

Bericht door Lecram »

memento schreef:
Toch is dit weleens mijn zorg.
Hoe kan je nog objectief de lijn vanuit de reformatie zien lopen als er alleen maar wordt gelezen van na 19....
Het onderscheidingvermogen en er over na denken wordt nooit op deze wijze gestimuleerd. Ook leer je m.i. sommige zaken nuanceren omdat je veel verschillende soorten predikanten hoort (1600-1900, Engels, Schots, Hollands, Frans en Duits)
Ook leer je moeilijk herkennen wat van al deze genoemde de centrale boodschap was.
Die zorg deel ik. We kunnen jongeren beter leren de taal van de oudvaders te beheersen (die ook best pittig is soms!), dan ze te overspoelen met 'gezelsschapstermen'.
Bij ons (GG) wordt zo'n beetje alles wel gelezen.
Pas een paar mooie preken van ds. Huisman. Maar ook ds. Moerkerken wordt gelezen. Van oudvaders wordt volgens mij niets gelezen.
Huisman? Welke GG zit jij dan wel niet?
Wat is de GG dat bevoorrecht net haar predikantentekort! Dan kunnen er iig oudvaders worden gelezen.

Wij hebben nooit preeklezen. Is de gemeente daardoor geestelijk armer?

Overigens is een preek van een oudvader niet beter dan een hedendaagse gereformeerde preek. Al was het alleen al vanwege het feit dat een groot deel van de inhoud niet overkomt, vanwege het verouderde taalgebruik.
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef:
Als je uit alle tijden preken leest krijgen de leden een volledig beld van de reformatorische historie. Je gunt hen dan een blik in de goudmijnen van het verleden. Ook kun je hen dan laten horen dat de boodschap eender is gebleven (of niet)
Wel erg algemeen geformuleerd. Ik heb de indruk dat jij het heikele punt niet noemt en dat maakt de discussie wat ondoorzichtig.
Want volgens mij gaat het jou om één punt, waarvoor jij de historie als getuige wilt oproepen.
Heb ik het mis?
Ik ben me niet bewust dat het om een punt draait.

Het valt me altijd op dat in veel GG veelal preken van hedendaagse worden gelezen, terwijl er veel wordt geciteerd uit oudvaders bij discussies
Je bedoelt gewoon dat ze beter preken van voor '53 kunnen lezen, omdat het daarna toch niks meer geworden is?
Nou, ds Moerkerken heeft veel op met jullie (GGiN), ik denk dat je zijn HC-verklaring zonder problemen bij jullie zou kunnen lezen.
Absoluut niet!

Als GGiN mogen ze van mij ook van na 1953 lezen (alhoewel ik veel preken warriger vindt omdat ze van de MC zijn overgenomen, zonder verdere rectificatie). Ik heb het idee dat je juist de boel omzijld. Waarom geen antwoordt op de vraag waarom wordt er alleen nieuw gelezen terwijl oud wel als betrouwbaar te boek staat bij je?
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:MV, ik heb het gevoel dat je een verborgen agenda hebt. Anders zou je al die vragen niet stellen.
Ik denk dat Pim het aardig verwoord heeft wat er bij jou achter ligt.
Dit is een heimelijk aanslag zonder reden!

Jullie geven geen mening op mijn (naar mijn mening terechte nieuwsgierige) vraag!
MV

Bericht door MV »

Lecram schreef:
memento schreef:
Hoe kan je nog objectief de lijn vanuit de reformatie zien lopen als er alleen maar wordt gelezen van na 19....
Het onderscheidingvermogen en er over na denken wordt nooit op deze wijze gestimuleerd. Ook leer je m.i. sommige zaken nuanceren omdat je veel verschillende soorten predikanten hoort (1600-1900, Engels, Schots, Hollands, Frans en Duits)
Ook leer je moeilijk herkennen wat van al deze genoemde de centrale boodschap was.
Die zorg deel ik. We kunnen jongeren beter leren de taal van de oudvaders te beheersen (die ook best pittig is soms!), dan ze te overspoelen met 'gezelsschapstermen'.
Pas een paar mooie preken van ds. Huisman. Maar ook ds. Moerkerken wordt gelezen. Van oudvaders wordt volgens mij niets gelezen.
Wat is de GG dat bevoorrecht net haar predikantentekort! Dan kunnen er iig oudvaders worden gelezen.

Overigens is een preek van een oudvader niet beter dan een hedendaagse gereformeerde preek. Al was het alleen al vanwege het feit dat een groot deel van de inhoud niet overkomt, vanwege het verouderde taalgebruik.
Net of ik predikantentekort propageer! Onzin.........

Mijn vraag was alleen: hoe worden vakante gemeenten bediend!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nou, niet heimelijk, ik doe het in het openbaar. Maar door je uitdrukkingen wek je op zijn minst de indruk. Natuurlijk kan ik me schromelijk vergist hebben en is je vraag enkel uit nieuwsgierigheid gesteld.
Maar je vraagt er wel veel omheen: waarom die preken niet en die preken wel? En zo.
memento

Bericht door memento »

[moderator]Geen geruzie hier! (Afgewezen en MV)[/moderator]
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Nou, niet heimelijk, ik doe het in het openbaar. Maar door je uitdrukkingen wek je op zijn minst de indruk. Natuurlijk kan ik me schromelijk vergist hebben en is je vraag enkel uit nieuwsgierigheid gesteld.
Maar je vraagt er wel veel omheen: waarom die preken niet en die preken wel? En zo.
Om niet weer een aanslag te ontvangen:

Welke uitdrukkingen dan!

Ik mis nog steed een duidelijke mening?
Lecram

Bericht door Lecram »

MV schreef:
Lecram schreef:
memento schreef:

Net of ik predikantentekort propageer! Onzin.........

Mijn vraag was alleen: hoe worden vakante gemeenten bediend!
Vakante gemeenten hebben iedere zondag twee keer een gastpedikant of kandidaat.
MV

Bericht door MV »

De topic heeft blijkbaar een hoge urgentie...

Ik ben moe van het tikken...
jacob

Bericht door jacob »

Lees preken zijn en blijven een substituut.

De kerken moeten zelf voor ds's zorgen. En als ze wel regeer ouderlingen kunnen vinden dan kunnen ze ook leer ouderlingen vinden. Kunnen ze ze toch niet vinden, dan moeten ze zo snel mogelijk de zaak opheffen. God werkt middelijk, en als Hij blijkbaar geen dienstknechten meer uitzend, dan hoeven we voor de rest ook niets te verwachten. Ik acht kerkverbanden met geen of nauwelijks ds's kerkverbanden zonder enig bestaansrecht.
memento

Bericht door memento »

Ach, waarom zetten vakante gemeenten geen groot scherm voorin, waarop de ds. uit een andere gemeente live te zien is...
Plaats reactie