Wat ik versta onder een gerechtvaardigde oorlog en hoe ik aankijk tegen de Opstand tegen Spanje, heb ik in een vorige posting richting Unionist al iets over gezegd. Toch moeten ook in dit alles de grenzen die de Schrift en met name Jezus ons aangeven scherp getrokken worden. Lijden moet een christen nooit vreemd zijn, juist daarin drukken we de voetstappen van onze Heiland. Dat wil ik toch blijven benadrukken.Oorspronkelijk gepost door LeoniusZeg dat maar nooit tegen een Ier.... Zij menen dat het Britse gezag volledig achter de loyalisten staan en hen daarin zelfs steunen! Dat de politie gisteren niet ingreep, wordt door hen niet uitgelegd als angst, maar als een bewijs van de Britse partijdigheid...Het wettige gezag in Ulster is nog altijd het Britse gezag, dus opstand is opstand tegen het Britse gezag.
Gr.,
Dat ik me misschien wat ongenuanceerd over Paisley heb uitgelaten komt met name door wat ik de laatste dagen weer allemaal gezien heb en omdat hij toch voor mij en met mij voor velen de verpersoonlijking is van het hele gebeuren (en ik geef toe, dat is misschien onterecht), kan het zijn dat ik in mijn oordeel over hem te ver ben gegaan. Toch had ik het fijn gevonden als hij publiekelijk, ook via de media, duidelijk afstand had genomen van dit extreme geweld. Maar het kan zijn dat ik dat gemist heb. Dat hij lid is van het parlement betreur ik persoonlijk ook. Zo heb ik het ook nooit goedgevonden dat de SGP dominees in het parlement had. De partij is zelfs door een predikant opgericht. Naar mijn overtuiging hebben predikanten een andere roeping, maar dit terzijde. Dit wil ik absoluut niet in deze discussie inbrengen.
Je hebt gelijk: het is inderdaad voorzichtig als de slangen. Ik was even in de war met de listige omleidingen des duivels uit Efeze 6.
Dat een Ier moeite heeft met het Britse gezag is met name historisch gezien te begrijpen. Ik bedoelde te zeggen dat de loyalisten zich met hun gewelddadige protestacties richten tegen het Britse gezag, terwijl zij er juist voor vechten dat dat gezag blijvend over Ulster zal worden uitgeoefend. De acties richten zich dus niet tegen Iers, maar tegen Brits gezag.