Heeft de preek mij nog wat gedaan?
Gisteren een indrukwekkende preek gehad over de vraagstelling aan Petrus,
't hoeden en weiden van de lammeren en schapen.
Wat ligt er toch veel in deze tekstwoorden.
15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
16 Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.
't hoeden en weiden van de lammeren en schapen.
Wat ligt er toch veel in deze tekstwoorden.
15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
16 Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, [zoon] van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.
- Miscanthus
Het is niet alleen een vraag aan Petrus, maar aan ons allemaal; "Hebt gij mij lief?" We kunnen niet zwijgend doorgaan en doen alsof we de vraag niet gehoord hebben. We kunnen niet antwoorden met "nee", want dan maken we onszelf tot een vervloeking. Onze liefde tot Jezus is alleen trouw en sterk, als als we niet zeker van onszelf, maar zeker van Jezus' liefde zijn.Oorspronkelijk gepost door Andre
Daaronm zegt hij ook niet: "ik weet dat ik van U houdt", maar: "Gij weet dat ik van U houdt."
Wat een liefde, dat God ons telkens weer die vraag stelt en ons niet wegdoet.
ìnderdaad dat is het grote wonder.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHet is niet alleen een vraag aan Petrus, maar aan ons allemaal; "Hebt gij mij lief?" We kunnen niet zwijgend doorgaan en doen alsof we de vraag niet gehoord hebben. We kunnen niet antwoorden met "nee", want dan maken we onszelf tot een vervloeking. Onze liefde tot Jezus is alleen trouw en sterk, als als we niet zeker van onszelf, maar zeker van Jezus' liefde zijn.Oorspronkelijk gepost door Andre
Daaronm zegt hij ook niet: "ik weet dat ik van U houdt", maar: "Gij weet dat ik van U houdt."
Lijkt me mooie tekst voor een voorbereidingspreek. Daar kun je je heel goed aan toetsen. Als Christus wordt weggenomen, wat hou je dan over? Als je niet over houdt dan een gemis en je ellende schuld en je kan zeggen: Ja Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U lief heb, ben je een gezegend mens.Oorspronkelijk gepost door Andreìnderdaad dat is het grote wonder.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHet is niet alleen een vraag aan Petrus, maar aan ons allemaal; "Hebt gij mij lief?" We kunnen niet zwijgend doorgaan en doen alsof we de vraag niet gehoord hebben. We kunnen niet antwoorden met "nee", want dan maken we onszelf tot een vervloeking. Onze liefde tot Jezus is alleen trouw en sterk, als als we niet zeker van onszelf, maar zeker van Jezus' liefde zijn.Oorspronkelijk gepost door Andre
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgelopen zondagmiddag hadden wij ds. Gielen.
Hij preekte over:
Prediker 7:1
Beter is een [goede] naam, dan goede olie, en de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt.
Als tekst maakte hij: Beter is de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt.
De preek in drie punten:
De geboorte dag is een goede dag
De dag der wedergeboorte is een betere dag
De dag van ons sterven is de beste dag.
Een moeilijke preek vooral omdat er in de gemeente binnen twee weken een jongen van 15 jaar is overleden en een klein kind van 1 1/2 jaar.
Toch had hij een bemoedigende en waarschuwende preek voor ons. Uit eindelijk kwam het er op neer dat onze sterfdag, als we mogen komen tot Christus de beste dag is.
Het was tijdens de dienst werkelijk doodsstil in de kerk en de mensen hingen bij wijze van spreken aan zijn lippen.
Na de dienst hebben we er thuis nog eens uitgebreid over gesproken en we mogen zeggen dat het een gezegende preek geweest is.
Hij preekte over:
Prediker 7:1
Beter is een [goede] naam, dan goede olie, en de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt.
Als tekst maakte hij: Beter is de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt.
De preek in drie punten:
De geboorte dag is een goede dag
De dag der wedergeboorte is een betere dag
De dag van ons sterven is de beste dag.
Een moeilijke preek vooral omdat er in de gemeente binnen twee weken een jongen van 15 jaar is overleden en een klein kind van 1 1/2 jaar.
Toch had hij een bemoedigende en waarschuwende preek voor ons. Uit eindelijk kwam het er op neer dat onze sterfdag, als we mogen komen tot Christus de beste dag is.
Het was tijdens de dienst werkelijk doodsstil in de kerk en de mensen hingen bij wijze van spreken aan zijn lippen.
Na de dienst hebben we er thuis nog eens uitgebreid over gesproken en we mogen zeggen dat het een gezegende preek geweest is.
Lijkt me nietOorspronkelijk gepost door dréZondag een (lees) preek gehoord en daar kwam op een gegeven een passage voor over de tekst -kan ook een moorman zijn huid en een luipaard zijn vlekken veranderen-Heeft de preek mij nog wat gedaan
En toen werd er gelezen: misschien kent u ze ook wel zo'n zwarte, een neger.
Ik ben daar zo boos over. Zo spreken wij toch niet over mensen met een andere huidskleur. Ik was blij (!) dat er geen asielzoeker was die morgen.
De essentie van die tekst is natuurlijk wel goed maar ik vind het ongelofelijk dat je dat zo in de preek laat staan en voorleest!
Gisteren was ik bij een trouwdienst die geleid werd door Ds Vreugdenhil. Het was erg indrukwekkend. God is liefde. Wat houdt dit voor ons in? Wat betekent onze liefde? Ook de manier waarop het bruidspaar er bij betrokken werd onder andere als levende getuigen van onze Heere Jezus Christus was indrukwekkend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gisteren voorbereiding gehad met de teks uit 1 Korinthe 16 vers 22
Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft , die zij een vervloeking; Maranatha!
Dát is de kernvraag waar het op aankomt, de vraag die de Heere Jezus aan Petrus stelde : "Hebt gij Mij lief ?"
Het Evangelie kort samengevat.
maranatha : Jezus komt !!
als bemoediging voor de gelovigen
als waarschuwing voor de ongelovigen
Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft , die zij een vervloeking; Maranatha!
Dát is de kernvraag waar het op aankomt, de vraag die de Heere Jezus aan Petrus stelde : "Hebt gij Mij lief ?"
Het Evangelie kort samengevat.
maranatha : Jezus komt !!
als bemoediging voor de gelovigen
als waarschuwing voor de ongelovigen
Gisteren was er een hele mooie preek op de radio over depressiviteit. Voorganger was Ds. A. van Ek uit Spijkenisse (CGK). Luister maar
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Heeft de preek mij nog wat gedaan? Ehm, afgelopen zondag werd er bij ons gepreekt naar aanleiding van een prachtige tekst:
Joh. 14:1en2
1 Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
Ik was 's middags in de kerk maar ik begreep dat het 's morgens grotendeels hetzelfde was.
De preken (2x dus) gingen over de 6 huizen die hier op aarde aan het Huis van de Vader (waar Christus in het tekstgedeelte ter vertroosting over spreekt met Zijn discipelen) vooraf gaan:
- Genadehuis
- Werkhuis (je moet je dood werken)
- Evangeliehuis (Ruth op de akker van Boaz, schuld is door de liefde bedekt maar nog niet vergeven, etc.)
- Rechthuis (Jacob bij Pniel, o dat zoete recht, Gods recht krijgt men liever dan de eigen zaligheid)
- Rusthuis
- Armhuis
Joh. 14:1en2
1 Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
Ik was 's middags in de kerk maar ik begreep dat het 's morgens grotendeels hetzelfde was.
De preken (2x dus) gingen over de 6 huizen die hier op aarde aan het Huis van de Vader (waar Christus in het tekstgedeelte ter vertroosting over spreekt met Zijn discipelen) vooraf gaan:
- Genadehuis
- Evangeliehuis (Ruth op de akker van Boaz, schuld is door de liefde bedekt maar nog niet vergeven, etc.)
- Rechthuis (Jacob bij Pniel, o dat zoete recht, Gods recht krijgt men liever dan de eigen zaligheid)
- Rusthuis
- Armhuis
- Miscanthus
:i :i :iOorspronkelijk gepost door Pim
- Genadehuis
- Rusthuis
- Armhuis
...het is ingewikkeld geworden...Oorspronkelijk gepost door Miscanthus:i :i :iOorspronkelijk gepost door Pim
- Genadehuis
- Rusthuis
- Armhuis
~~Soli Deo Gloria~~