Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Snoetje
Gij zult geen gesneden beelden maken nog enige gelijkenis....
Zoals snoetje in deze topic al zij. Lijkt me voldoende duidelijk.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Snoetje
Gij zult geen gesneden beelden maken nog enige gelijkenis....
Zoals snoetje in deze topic al zij. Lijkt me voldoende duidelijk.
Ho, ho, niet selectief citeren. Als je het gebod volledig citeert krijg je dit:

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Het gaat er dus om dat je die beelden niet aanbidt of dient. Anders mag je helemaal geen foto's ed. maken.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste tukkertje,

Een film lijkt me niet echt gesneden. Daarbij zelfs een gebod half citeren lijkt me niet echt de bedoeling. Ik zal even de volledige tekst citeren uit de SV:
  • 4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
    5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
    6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
De bedoeling lijkt me overduidelijk, het gaat om het aanbidden van de afbeelding. Anders had God in de tabernakel ook geen cherubs laten maken. Blijkbaar moet je toch even heel Exodus lezen (minimaal), voordat je conclusies trekt!!!!!!!!!

Daarbij is de bijbel heel dubbel: we mogen geen beeld van God maken, maar God geeft ons zelf allemaal beelden. Hij vergelijkt zichzelf met een vader, met een moeder, met een rechter, met een tuinman. Dat zijn allemaal beelden. Wat je zou kunnen zeggen is dat God een aangezicht heeft. Wij kunnen dus geen voorstelling van Hem maken, maar toch laat Hij zichzelf aan ons kennen.

Lees ook eens de geschiedenis in Ex. 33.
<>< A Dieu
De theoloog
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

eh Lecram,

onze verontwaardiging was blijkbaar gelijktijdig. Als je wilt kan ik mijn posting wel weer verwijderen.
<>< A Dieu
De theoloog
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oke, jullie hebben gedeeldtelijk gelijk, maar Jezus kun je en mag je niet afbeelden. Hoe kan een vervallen mens nu een beeld maken van Jezus. Dat kan niet. Dat zou afbreuk doen op zijn Goddelijke status.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Was Jezus echt mens of niet? Dat is denk ik jouw probleem.
Ik denk dat er namelijk geen stralenkrans om hem heen te zien was. Ik hoor graag je antwoord.
<>< A Dieu
De theoloog
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

natuurlijk was Hij mens. En ook in die hoedanigheid te zien, maar wel een zonder zonde.

Maar Hij is geen mens meer. Hij zit nu naast Zijn Vader.

Denk eens aan de heidelberger Catechismus zondag 35

Ik citeer:

Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft.

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Ah, daar komt de aap uit de mouw. :+ Dit lijkt me nou niet echt reformatorisch. Bekijk je uitspraak nog even en corrigeer a.d.h.v de bijbel even wat niet klopt.
<>< A Dieu
De theoloog
Lecram

Bericht door Lecram »

natuurlijk was Hij mens. En ook in die hoedanigheid te zien, maar wel een zonder zonde.

Denk eens aan de heidelberger Catechismus zondag 35

Ik citeer:

Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft.

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen.
Hij is toch lichamelijk opgevaren naar de Hemel? En zit aan de rechterhand van God. Volgens mij heb jij dat bij je belijdenis moeten leren.

Naar Zijn Godheid is Hij niet af te beelden, naar Zijn mensheid wel. Naar mijn weten wordt Jezus in de boekjes van ds. Meeuse ook afgebeeld.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Naar Zijn Godheid is Hij niet af te beelden, naar Zijn mensheid wel. Naar mijn weten wordt Jezus in de boekjes van ds. Meeuse ook afgebeeld.
Ik heb even gekeken. Jezus wordt afgebeeld zonder gezicht. Je ziet hem altijd vanaf de achterkant in een witte jurk en een tulband en sandalen aan.
<>< A Dieu
De theoloog
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Is het niet om dit soort gedachtes tegen te gaan dat de vroege kerk besloot om juist beelden toe te staan?

Mijn ervaring is dat de tweenaturenleer in woord wel vaak beleden wordt, maar dat dit in beleving heel anders is. Alleen al daarom kan een evenwichtig beeld van het menszijn van Jezus al goed zijn.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Hoe zit het nu. Mag je Jezus als mens nou afbeelden of niet?
<>< A Dieu
De theoloog
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik zeg van niet
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste tukkertje,

je mag van mij natuurlijk zeggen wat je wilt, maar daarmee heb je natuurlijk nog niemand overtuigt.

Je vindt het niet passen omdat Jezus voor jou te heilig is om uit te beelden. Geldige bijbelse argumenten heb ik verder nog niet gehoord. Tenminste niet als je ziet dat we al je argumenten tot nu toe hebben ontzenuwd.

Misschien wil we voor deze oude broeder nog een poging wagen. Ik wil oprecht en eerlijk naar je luisteren. :t
Dus kom maar op.
<>< A Dieu
De theoloog
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door theoloog
Beste tukkertje,

je mag van mij natuurlijk zeggen wat je wilt, maar daarmee heb je natuurlijk nog niemand overtuigt.

Je vindt het niet passen omdat Jezus voor jou te heilig is om uit te beelden. Geldige bijbelse argumenten heb ik verder nog niet gehoord. Tenminste niet als je ziet dat we al je argumenten tot nu toe hebben ontzenuwd.

Misschien wil we voor deze oude broeder nog een poging wagen. Ik wil oprecht en eerlijk naar je luisteren. :t
Dus kom maar op.

Volgens mij is Zondag 35 hier heel helder over. Wat moet ik daar nog aan toevoegen. Wil je bijbelteksten ?????
Plaats reactie