Deze preek over psalm 51 vind ik erg indrukwekkend. John Piper gaat ook in op de zonde van David en de straf daarvoor, hij behandelt wat het betekent dat David zegt: "tegen u alleen heb ik gezondigd". David had toch ook tegen Bathseba, Uria en het hele volk gezondigd?
Het is niet helemaal een antwoord op de vraag, maar echt een mooie preek om eens te bekijken.
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... t_Despise/
Invoeren van de doodstraf
-
Re: Invoeren van de doodstraf
Als ik het nog goed weet vanuit mijn opleiding was er zeker sprake van dat david gedood moest worden. Maar omdat hij koning moest blijven en salomo nog geboren moest worden is de straf aan zijn kinderen gestraft. Daar zijn inderdaad doden bij gevallen.memento schreef:David wordt uitgebreid gestraft. Zijn ene kind sterft (er is dus wel sprake van doodstraf), zijn andere kind wordt na een opstand tegen hem gedood (nogmaals doodstraf). En later, als David gestorven is, zal nog een keer een zoon proberen de macht te grijpen, en daarom gedood worden (nogmaals doodstraf). Misschien is het getal 3 hier ook niet geheel willekeurig.oesterschelpje schreef:Wij lazen vanavond het stuk over David en Bathseba.
David had de moord van Uria op zijn geweten, maar werd hier niet voor gedood.
Wel volgde er een straf op.
Terwijl het toch in die tijd was, dat men gebruik maakte van de vrijsteden.
We hebben hier een hele discussie over gehad, volgens ons was het toch ook in die tijd niet zo gebruikelijk meer om de doodstraf te gebruiken?
Ik vind dit antwoord niet bevredigend. De doodstraf is toch iets wat door de overheid uitgevoerd moest worden aan degene die ook de moord had gepleegd? Waar staat dan dat je ook mag afwachten tot God dit straft in je nakomelingen?memento schreef:David wordt uitgebreid gestraft. Zijn ene kind sterft (er is dus wel sprake van doodstraf), zijn andere kind wordt na een opstand tegen hem gedood (nogmaals doodstraf). En later, als David gestorven is, zal nog een keer een zoon proberen de macht te grijpen, en daarom gedood worden (nogmaals doodstraf). Misschien is het getal 3 hier ook niet geheel willekeurig.oesterschelpje schreef:Wij lazen vanavond het stuk over David en Bathseba.
We hebben hier een hele discussie over gehad, volgens ons was het toch ook in die tijd niet zo gebruikelijk meer om de doodstraf te gebruiken?
Het antwoord van Bloempje28 vind ik wel mooi. Ik denk overigens ook dat het geen openbaar geworden zonde was (het overspel wel, maar de moord in opdracht niet). En ik denk dat er ook niemand was die David kon straffen, gezien zijn positie.eilander schreef:Ik vind dit antwoord niet bevredigend. De doodstraf is toch iets wat door de overheid uitgevoerd moest worden aan degene die ook de moord had gepleegd? Waar staat dan dat je ook mag afwachten tot God dit straft in je nakomelingen?memento schreef:David wordt uitgebreid gestraft. Zijn ene kind sterft (er is dus wel sprake van doodstraf), zijn andere kind wordt na een opstand tegen hem gedood (nogmaals doodstraf). En later, als David gestorven is, zal nog een keer een zoon proberen de macht te grijpen, en daarom gedood worden (nogmaals doodstraf). Misschien is het getal 3 hier ook niet geheel willekeurig.oesterschelpje schreef:Wij lazen vanavond het stuk over David en Bathseba.
Ik ben het niet eens met Bloempje28: omdat Salomo nog geboren moest worden, kon David niet gedood worden, zegt Bloempje28. Dat Salomo geboren moest worden, was inderdaad in Gods raad bepaald. Maar dat is niet iets waarmee wij kunnen rekenen, vind ik. Dat kun je achteraf zeggen, maar hoe kunnen wij mensen hiermee iets in de praktijk?Erasmiaan schreef:Het antwoord van Bloempje28 vind ik wel mooi. Ik denk overigens ook dat het geen openbaar geworden zonde was (het overspel wel, maar de moord in opdracht niet). En ik denk dat er ook niemand was die David kon straffen, gezien zijn positie.eilander schreef:Ik vind dit antwoord niet bevredigend. De doodstraf is toch iets wat door de overheid uitgevoerd moest worden aan degene die ook de moord had gepleegd? Waar staat dan dat je ook mag afwachten tot God dit straft in je nakomelingen?memento schreef:David wordt uitgebreid gestraft. Zijn ene kind sterft (er is dus wel sprake van doodstraf), zijn andere kind wordt na een opstand tegen hem gedood (nogmaals doodstraf). En later, als David gestorven is, zal nog een keer een zoon proberen de macht te grijpen, en daarom gedood worden (nogmaals doodstraf). Misschien is het getal 3 hier ook niet geheel willekeurig.oesterschelpje schreef:Wij lazen vanavond het stuk over David en Bathseba.
Wel heeft Erasmiaan naar mijn mening gelijk als het gaat over de bekendheid van deze moord (alleen Joab heeft dit geweten, maar die had genoeg boter op z'n hoofd). En inderdaad: David was de koning, dus wie moest de doodstraf uitspreken. Hoewel ik ook dat niet echt hét antwoord vind.
- oesterschelpje
Nee, ik eigenlijk ook niet...
Dan moet ik ook denken aan het voorbeeld in de Bijbel over de vrijsteden.
Als iemand zijn naaste per ongeluk doodsloeg terwijl zij bijv. samen aan het houthakken waren, was er toch ook niemand bij?
En toch moest de ander dan vluchten voor zijn leven, ook al was hij onschuldig, totdat er recht was gesproken dat hij idd onschuldig was.
Joab wist hiervan, heeft gezwegen, was zelf ook mede schuldig doordat hij David heeft geholpen.
Joab is hier volgens mij niet voor gestraft?
Davids zonde is overgegaan op zijn nageslacht.
Hoe dan ook, hier is echt geen sprake van doodstraf voor de daadwerkelijke moordenaar.
Dan moet ik ook denken aan het voorbeeld in de Bijbel over de vrijsteden.
Als iemand zijn naaste per ongeluk doodsloeg terwijl zij bijv. samen aan het houthakken waren, was er toch ook niemand bij?
En toch moest de ander dan vluchten voor zijn leven, ook al was hij onschuldig, totdat er recht was gesproken dat hij idd onschuldig was.
Joab wist hiervan, heeft gezwegen, was zelf ook mede schuldig doordat hij David heeft geholpen.
Joab is hier volgens mij niet voor gestraft?
Davids zonde is overgegaan op zijn nageslacht.
Hoe dan ook, hier is echt geen sprake van doodstraf voor de daadwerkelijke moordenaar.
- MarthaMartha
Inderdaad een prachtige preek, die heb ik een tijdje terug geluisterd.Jongere schreef:Deze preek over psalm 51 vind ik erg indrukwekkend. John Piper gaat ook in op de zonde van David en de straf daarvoor, hij behandelt wat het betekent dat David zegt: "tegen u alleen heb ik gezondigd". David had toch ook tegen Bathseba, Uria en het hele volk gezondigd?
Het is niet helemaal een antwoord op de vraag, maar echt een mooie preek om eens te bekijken.
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... t_Despise/
Heel indrukwekkend!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
David wordt uitgebreid gestraft. Zijn ene kind sterft (er is dus wel sprake van doodstraf), zijn andere kind wordt na een opstand tegen hem gedood (nogmaals doodstraf). En later, als David gestorven is, zal nog een keer een zoon proberen de macht te grijpen, en daarom gedood worden (nogmaals doodstraf). Misschien is het getal 3 hier ook niet geheel willekeurig.
Ik vind dit antwoord niet bevredigend. De doodstraf is toch iets wat door de overheid uitgevoerd moest worden aan degene die ook de moord had gepleegd? Waar staat dan dat je ook mag afwachten tot God dit straft in je nakomelingen?
Het antwoord van Bloempje28 vind ik wel mooi. Ik denk overigens ook dat het geen openbaar geworden zonde was (het overspel wel, maar de moord in opdracht niet). En ik denk dat er ook niemand was die David kon straffen, gezien zijn positie.
God strafte zijn zoon die werd geboren! Het is voor een ouder vreselijk zijn kind te moeten verliezen, daar zijn geen woorden voor. David heeft dit zijn hele leven als zijn schuld moeten dragen. Het was voor David makkelijker geweest om zelf te sterven, als je dit stuk in Koningen leest lees je dat David wel degelijk de doodstraf verwachtte... het was alleen Gods genade dat hij niet gedood werd, omdat Salomo nog geboren moest worden. Maar voor David was dit de moeilijkste weg! David heeft naast het schuldgevoel en de rouw genoeg ellende meegemaakt. Van incest tot opstand.... hij is dubbel gestraft!Ik ben het niet eens met Bloempje28: omdat Salomo nog geboren moest worden, kon David niet gedood worden, zegt Bloempje28. Dat Salomo geboren moest worden, was inderdaad in Gods raad bepaald. Maar dat is niet iets waarmee wij kunnen rekenen, vind ik. Dat kun je achteraf zeggen, maar hoe kunnen wij mensen hiermee iets in de praktijk?
Wel heeft Erasmiaan naar mijn mening gelijk als het gaat over de bekendheid van deze moord (alleen Joab heeft dit geweten, maar die had genoeg boter op z'n hoofd). En inderdaad: David was de koning, dus wie moest de doodstraf uitspreken. Hoewel ik ook dat niet echt hét antwoord vind.