Eindtijd - een schematische tijdsbalk

Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ps. jij hebt het wel stukken makkelijker dan ik! Het hele www is volgestouwd met pre-millenialistische paginas en theorien. Vind maar 's een goeie site over de a-millenialistische visie.
Zegt dat niet meteen wat over onze discussie Robert. Ik ben blij dit te horen uit je eigen mond.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik probeer zoveel mogelijk zelf te onderzoeken. Hierdoor maak je je de gedeelten eerder eigen en sta je achter datgene wat je zelf zegt.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Robert

Bericht door Robert »

Het zegt niets over onze discussie, volgens mij, maar wel heel veel over de visie van de meeste mensen die zich hier mee bezig houden en op het web publiceren.

Het web is meer een domein van evangelische christenen dan van 'reformatorische' christenen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Grace

Bericht door Grace »

Klopt. Het zegt inderdaad iets over het feit dat je hieraan kunt zien dat de meesten toch een pre-chiliastische visie hebben(van degenen die het op het web publiceren dan).

Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik ben er juist achter gekomen dat er vele reformatorische mensen juist ook uit het verleden leefden bij de gedachte dat er tijd zou komen, dat letterlijk in vervulling zou gaan: "Vrede op aarde...".

Het verschil tussen de evangelische en reformatorische is in het verleden mede gekomen, doordat men veel meer de Bijbel in eerste instantie letterlijk nam, en zodoende de profetieen ook over het algemeen letterlijk neemt.

mvrgr, Grace
Robert

Bericht door Robert »

Klopt, eerst geloofden de meeste in een letterlijk 1000-jarig rijk.
+- 100-350 nChr.
Daarna geloofden ze heel lang in een geestelijk 1000-jarig rijk.
+- 350-1800 nChr.

Sinds 1800 komt het pre-millenialisme weer op.
En sinds de DVD's / boeken met een geromantiserende verhaallijn, gebaseerd op deze visie, de jeugd overspoeld hebben geloven vooral heel veel jongeren nu deze theorie.

Maar de meerderheid heeft niet per definitie gelijk.

Ik bedoel evangelisch / reformatorisch: vooral de 'theologen' aan beide zijden. Reformatorische theologen publiceren niet veel op het web. Moet ook gezegd worden dat veel reformatorische theologen bar slecht op de hoogte zijn van de eindtijds-profetien.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Robert,
Eerst dit. Veel van je bijdragen lees ik met plezier. Je zegt dat op dit Web er meer evangelische dan reformatorische christenen zijn dat betwijfel ik, het heeft denk ik hier een hoog refo gehalte tot 3 cijfers achter de komma. Maar goed, er moet toch genoeg lektuur zijn over over het a-millennium standpunt, ik heb een boekje van drs. van Delden, voormalig EH die dat standpunt verwoord. Ds. Meeuwse zeer zeker, ik zelf ben PKN maar de meesten predikanten vergeestelijken het. Er is ook nog een boekje van drs. de Heer over dit onderwerp. Iedereen is er natuurlijk wel van overtuigd dat er een duizend jarig rijk is (geweest) (nu is) (of nog moet komen), omdat de bijbel er over spreekt.
Ik zelf ben van mening als we het Vrederijk niet goed kunnen plaatsen, wij de bedoeling van de gehele Schrift niet goed kunnen snappen.
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Robert,
Eerst dit. Veel van je bijdragen lees ik met plezier. Je zegt dat op dit Web er meer evangelische dan reformatorische christenen zijn dat betwijfel ik, het heeft denk ik hier een hoog refo gehalte tot 3 cijfers achter de komma. Maar goed, er moet toch genoeg lektuur zijn over over het a-millennium standpunt, ik heb een boekje van drs. van Delden, voormalig EH die dat standpunt verwoord. Ds. Meeuwse zeer zeker, ik zelf ben PKN maar de meesten predikanten vergeestelijken het. Er is ook nog een boekje van drs. de Heer over dit onderwerp. Iedereen is er natuurlijk wel van overtuigd dat er een duizend jarig rijk is (geweest) (nu is) (of nog moet komen), omdat de bijbel er over spreekt.
Ik zelf ben van mening als we het Vrederijk niet goed kunnen plaatsen, wij de bedoeling van de gehele Schrift niet goed kunnen snappen.

Hoi Toeschouwer,

Zou je die laatste zin uit willen leggen! Wat bedoel je daar mee? Ik verwacht dat je iets heel belangrijks wil gaan zeggen namelijk!

mvrgr, Grace
Toeschouwer

Grace,
ik lees net je bericht, maar het is me nu te laat, en te warm op zolder. Deo volente hoop ik hier z.s.m wat over te zeggen.
Toeschouwer

Wat is over de eindtijd veel en verschillend gedacht. Om er wat meer over te zeggen lijkt het me goed om het samen te vatten onder de kop:
Het herstel van Israël en het Vrederijk
Mensen die oprecht in de bijbel geloven verschillen van mening over deze zaak. Iedere keer wordt opnieuw onze aandacht voor deze zaak gevraagd. Twee tegenstrijdige meningen en beiden menen met beide voeten op de heilige Schrift te staan. Hoe komt dit toch? Het is duidelijk dat in één van de meningen een verregaaande fout moet schuilen. (ik beperk me even tot twee hoofdstromen). Om deze fout te ontdekken is het nodig om onze gedachten opzij te zetten en alleen Gods Woord te laten spreken, dan kunnen we niet dwalen. Dat lijkt eenvoudig doch in de praktijk blijkt hoe veel last wij hebben van vooroordeel, dat gevoed is in de kerk en niet in het minst wat de belijdenisgeschriften ons geleerd hebben.
Wat dat laatste betreft is het goed om er op te letten dat de opstellers van de NGB geen aanspraak maken op maar het minste gezag (art 7 NGB). Dat verdient onze aandacht omdat er in de belijdenisgeschriften met geen woord over het herstel van Israël en het Vrederijk wordt gesproken, daarom loochent men deze feiten. Het is te betreuren dat deze zo weinig over de leer der laatste dingen zeggen.
Het grootste struikelblok voor deze dingen ligt in de onjuiste mening dat bij de wederkomst van de Heere Jezus het einde aller dingen is, de wereld vergaat en het oordeel voor de grote witte troon zal plaatsvinden. Deze gedachte is eeuwenlang gangbaar en wordt in de hand gewerkt door de bekende uitdrukking "Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden". Men meent het ook te kunnen bewijzen uit Matth. 13:39....de oogst is de voleinding der wereld en vers 40...alzo zal het zijn in de voleinding der wereld en vers 49 .......alzo zal het zijn in de voleinding der eeuwen. Hfd. 24:3 zegt: Wat is het teken van Uw toekomst en van de voleinding der wereld?
Hier wordt dus de komst van de Heere Jezus verbonden met de voleinding der wereld . Als je daar nog vers 30 en 31 bij leest zegt men: ' Zie je wel, als de Heere wederkomt is het einde der wereld daar. Doch dat staat er in het geheel niet. In alle geciteerde plaatsen is er sprake van het einde der aioon, dat is der eeuw en er is geen sprake dat hiermee de kosmos bedoeld zou zijn. De foutieve vertaling van het Griekse woord aioon door wereld is er de oorzaak van dat de mening heeft postgevat dat bij de komst van de Heere Jezus de wereld zal vergaan.
Dat is juist uitgesloten. Want aioon of eeuw betekent een zekere tijdruimte (Prof. Van Niftrik in de Winkler Prins) waarvan de duur en tijd alleen bij God bekend bekend is. Na deze eeuw volgt nog een andere eeuw. De Heere Jezus noemt deze "de toekomende" Matth. 12:32 "Noch in deze eeuw, noch in de toekomende". Ef. 1:21 zegt ook : "Niet alleen in deze wereld (aioon) maar ook in de toekomende". Na deze tegenwoordige eeuw (aioon) die eindigt bij de wederkomst, volgt de toekomende en het Duizendjarige Rijk vangt aan. In deze eeuw wordt Israël hersteld door hen zullen de heidenen (volken) tot God komen en de kennis des Heeren over de aarde zal zijn zoals de wateren de bodem der zee bedekken (Habakuk 2:14, Jes. 11:9) Zien we dat niet in, dan is er natuurlijk geen plaats voor het herstel van Israël en het Duizendjarig Rijk en moeten alle profetieën van hun kracht worden ontdaan en vergeestelijkt worden en op de kerk worden toegepast. Dat is nog steeds de situatie in het algemeen in de christelijke kerk. Men heeft m.i. dan ook geen weerwoord op de moderne theologie die zegt: het staat er wel, maar het betekent wat anders, als zij het het b.v. hebben over schepping en opstanding.
Tot zover even, ik zal proberen Deo volente het morgen af te maken

[Aangepast op 10/8/04 door Toeschouwer]

[Aangepast op 11/8/04 door Toeschouwer]
Robert

Bericht door Robert »

Ik ben momenteel nog bezig Openbaring 20:4 (opnieuw) te bestuderen, en dan vooral het vraagstuk mbt hoe zij die het beest niet aanbeden en zijn merkteken niet ontvangen hebben kunnen regeren met Christus, terwijl ik geloof dat het beest pas na het 1000-jarig vrederijk komt.

Misschien komt er weer wat schot in nu het buiten niet zo warm meer is ;)
Toeschouwer

Vervolg van gisteren
Om ons denken in schriftuurlijke banen te leiden is het van groot belang in te zien dat de Schrift in het godsdienstig leven zo diep gewortelde begrip 'eeuwig' en 'eeuwigheid' in de zin van eindeloze duur niet kent. Wij zijn zo gewend als wij het over een eeuw hebben dat we 100 jaar bedoelen. Wij leven nu een bepaalde eeuw (tijdperk). Voor ons zijn er reeds eeuwen geweest, Prediker 1:10 zegt: 'Het is alreeds geweest in de eeuwen die voor ons geweest zijn'. Er is dus meer dan één eeuw voor ons geweest. Paulus spreekt er over in Ef. 3:9 en Col. 1:26. Hij spreekt over een geheim dat 'van eeuwen her' verborgen is gebleven in God. De Schrift spreekt ook duidelijk over de eeuwen die nog komen zullen. In Ef. 2:7 zegt Paulus dat Christus ons mede heeft opgewekt in de hemelse gewesten om 'in de komende eeuwen' de overweldigende rijkdom van Zijn genade te tonen. dat onderscheidend spreken over 'de eeuwen' komt ook duidelijk naar voren in het onderwijs van de Heere Jezus. Hij zegt in Matth. 12;23 tot de Farizeeën, dat als iemand de Heilige Geest tegenspreekt het hem niet vergeven zal worden in 'deze eeuw' noch in de 'toekomende eeuw' . Het is voor het verstaan van de bijbelse toekomstverwachting belangrijk om in te zien dat als wij in onze vertalingen het woord 'eeuwig' tegenkomen, wij niet hebben te denken aan de 'oneindige duur' van Plato en Aristoteles, maar aan 'eeuws'. Wij hebben dan te denken aan iets wat betrekking heeft op een bepaalde 'eeuw' of eeuwen van Gods heilsplan. Het zicht op de elkaar opvolgende 'verschillende eeuwen' als opvolgende fasen van Gods heilsplan is er door verduisterd. Dat heeft de christelijke toekomstverwachting problematisch en ondoorzichtig gemaakt. Dat is gekomen door het Grieks-wijsgerige oneindigheidsdenken. Als je zo iets voor de eerste keer hoort is dat moeilijk te aanvaarden, het zijn ingrijpende dingen.
Wat verwachten wij dat met de terugkeer op de wolken van Jezus Christus zal aan breken? De 'eindeloze eeuwigheid', die de apostel Paulus in onze bijbelvertaling schijnt te verwachten als hij bijvoorbeeld zijn brief aan de Romeinen besluit met de woorden 'Hem.... zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid' (Rom. 16:27), dan wel de 'toekomende eeuw', waarvan de Heere Jezus spreekt in Matth. 12:32; Marc. 10:30; Luc. 18:30 en waarvan Paulus spreekt in Ef. 1:21?
Uit de Griekse grondtekst blijkt echter dat Paulus in Rom. 16:27 niet zegt 'Hem, de alleen wijze God, zij, door Jezus Christus de heerlijkheid in alle eeuwigheid', maar hij zegt: 'Hem, de alleen wijze God, zij, door Jezus Christus de heerlijkheid tot in de eeuwen der eeuwen' (eis tous aioonas toon aioonoon), dat is tot in de allerbelangrijkste eeuwen. Paulus ziet niet uit naar het aanbreken van een eindeloze eeuwigheid, maar naar de nog toekomende eeuwen van Gods heilsplan!
Dat heb ik uit een geschrift van drs. A. Keizer uit Den Haag (Ned. Ger.) de titel van het boek is: De grote toekomst van Israël, de Kerk en de Volken. met als ondertitel: waarom de dogmatiek moest vastlopen.
Sommige die dit lezen vinden het vreemd of die zeggen die man is gestoord, maar doe hetzelfde als de mensen uit Berea.

Toeschouwer

Al zijn er geen reacties op mijn bijdragen, of jullie zijn het er mee eens, of je vindt het de moeite niet waard. Toch wil ik deze bijdrage afronden.
Het is merkwaardig als we lezen over de straf over Israël, dit niet verklaard wordt over de kerk, maar dan geldt het Israël. Wij zijn het er allen over eens -wat straffen betreft- dat b.v. Deut. 28:61-66 over Israël in vervulling is gegaan: 'En de Heere zal u verstrooien onder alle volken....enz.' Maar als we hfd. 30 lezen dan moet je weinig eerbied hebben voor Gods Woord als je niet wilt erkennen dat het hier niet over hetzelfde Israël gaat. Hier lezen wij: 'Voorts zal het geschieden en gij zult u bekeren tot de Heere....Dan zal de Heere uw God brengen in het land van uw vaderen...'

Dit artikel wordt te lang als ik alle bijbelverzen hier voluit ga schrijven, pak je bijbel erbij.
Lees Jer. 30:4-7, daar gaat het over de dag des Heeren. Die dag is nog toekomstig. Toch zal hij daaruit verlost worden (Jer. 30:7). Lees ook Ez. 36:16-19, geen twijfel dat het daar over Israël gaat, maar dan ook geen twijfel dat ook in vers 22, 23, 24, het over Israël gaat. Ja zegt men dat is vervuld bij de terugkeer uit Babel, lees dan ook vers 25-28.
Let ook op het grote verschil met Ex. 24:7,8, daar spreken zwakke mensen: 'al wat de Heere spreekt zullen wij doen'. Maar in Ez. spreekt de Heere zelf: 'Ik zal'.
Er zijn meer profetieën, maar allen leren 'Israëls verlossing uit grote benauwdheid'.
Dan zullen zij de Heere aannemen en over Hem weeklagen als over een eniggeboren zoon (Zach. 12:9-11). Dan gaat het niet over het einde der wereld, maar over de voleinding der eeuwen, dan vangt de toekomende eeuw aan. Jes. 59:20 en Rom. 11:26 zal dan in vervulling gaan als de 'Verlosser uit Sion zal komen en de goddeloosheid van Jacob zal afwenden', en Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg (Zach. 14:2,4). Eerst dan zal Israël aan de voorwaarden voldoen van Ex. 19: 5,6 en zullen ze naar Jes. 61:6,: 'Priesters des Heeren heten', met als gevolg dat alle volken God zullen leren kennen in het aangezicht van Jezus de Messias. Dan gaat in vervulling wat we in de kerk vaak zingen: 'Ja elk der vorsten zal zich buigen en vallen voor Hem neer. Al 't heidendom Zijn lof getuigen, dienstvaardig tot Zijn eer'. Psalm 86:9 hebben 2000 jaar zending en evangelisatie niet tot stand kunnen brengen, maar dan zal dat heerlijke werkelijkheid worden.

Lees ook eens rustig Psalm 67, 96, 104:14-23, Jes. 25:6-9, Jer. 16:19, Zach. 8:20 en lees dan zoals het er staat. Wordt je gedwongen om je zienswijze los te laten, beschouw het dan niet als verlies.
Bedenk wel de waarheid valt of staat niet door het feit of wij ze al of niet geloven.

[Aangepast op 14/8/04 door Toeschouwer]
Toeschouwer

Grace,
Dit is wel een lang antwoord geworden op je vraag. Het is een aflevering in drie punten geworden en ik hoop dat je je er in kunt vinden, anders lees ik het wel.
Grace

Bericht door Grace »

Beste Toeschouwer,

Ik vind het zeker de moeite waard, volg je postings met belangstelling en ben het in grote lijnen met je eens. Over de uitleg van aioon zou ik wel wat meer uitleg willen. Ik moet me hier nog iets meer in verdiepen. Ik ben het met je eens, dat daardoor misverstanden zijn ontstaan. Mijn vraag blijft dan echter, waar moet je het tijdelijk zien en waar echt eeuwig.

Vooral de laatste zin van je posting van 14/804 op 19:10 vindt ik heel mooi. Ook ik hou me daar aan vast.

Ik denk zelf dat steeds meer mensen gaan zien dat er inderdaad nog een heel groot deel van de profetie in vervulling moet gaan. Als je bijvoorbeeld door heel veel profetieën te vergeestelijken, eens kijkt naar het boek Ezechiël. Dan schrap je gewoon hele hoofdstukken uit de bijbel. Je negeert dat gewoon! Je doet net of het er niet staat. Je knipt het gewoon weg alsof het er niet in hoort te staan. Dat kan natuurlijk niet.

Ik kerk zondag vaak bij ds. A. Baas en die gaat het bijbelboek Openbaring behandelen in de zondagse diensten. Ik ben benieuwd! Zondag had hij een inleidende preek. Kon ik nog niet veel over zeggen. Wel is duidelijk dat openbaring voor de verdrukte kerk is geschreven. Het is een troostboek over de dingen die haast geschieden moeten. De tijd is nabij!

Aan het eind van de dienst zongen we met 900 man:

Psalm 98:4

Laat al de stromen vrolijk zingen,
De handen klappen naar omhoog;
't Gebergte vol van vreugde springen
En hupplen voor des HEEREN oog.
Hij komt, Hij komt, om d' aard' te richten,
De wereld in gerechtigheid;
Al 't volk, daar 't wreed geweld moet zwichten,
Wordt in rechtmatigheid geleid.

Ik dacht vroeger altijd dat dan de oordeelsdag was, of dat daar die dag mee bedoeld werd. Nu zie ik veel meer wat daar mee bedoeld wordt. Ook de onberijmde verzen verklaren heel veel:

PSalm 98:1 Een psalm. Zingt den HEERE een nieuw lied; want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand, en de arm Zijner heiligheid, heeft Hem heil gegeven.
2 De HEERE heeft Zijn heil bekend gemaakt; Hij heeft Zijn gerechtigheid geopenbaard voor de ogen der heidenen.
3 Hij is gedachtig geweest Zijner goedertierenheid, en Zijner waarheid aan het huis Israëls; en al de einden der aarde hebben gezien het heil onzes Gods.
4 Juicht den HEERE, gij ganse aarde! roept uit van vreugde, en zingt vrolijk, en psalmzingt.
5 Psalmzingt den HEERE met de harp, met de harp en met de stem des gezangs,
6 Met trompetten en bazuinengeklank; juicht voor het aangezicht des Konings, des HEEREN.
7 De zee bruise met haar volheid, de wereld met degenen, die daarin wonen.
8 Dat de rivieren met de handen klappen, dat tegelijk de gebergten vreugde bedrijven,
9 Voor het aangezicht des HEEREN, want Hij komt, om de aarde te richten; Hij zal de wereld richten in gerechtigheid, en de volken in alle rechtmatigheid.

Hij zal de wereld richten net als de Richteren Israël richtten in het OT.

Inderdaad de psalmen zijn één en al profetie. Er komt volgens mijn bescheiden mening een tijd op aarde dat psalm 150 ook in vervulling zal gaan. En trouwens zoveel psalmen meer.

mvrgr, Grace

[Aangepast op 17/8/04 door Grace]
Toeschouwer

Grace,
De bijbel spreekt niet over de hemel, in die zin over het hemelleven. Paulus werd opgetrokken in de hemel, maar hij kon er niets van zeggen, het was e wonderlijk, te heerlijk. Over de 'eindeloze eeuwigheid wordt m.i. alleen gesproken in 1 Kor. 15:24 'Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgeven hebben; wanneer Hij teniet zal gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht. 25. Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben. Dit is na einde van het Duizendjarig Rijk, want wij lezen in vers 26 'De laatste vijand die teniet gedaan wordt is de dood'. Heerlijke toekomst!
ZWP

Bericht door ZWP »

Allereerst een citaat van Dr. Martyn Lloyd-Jones:
We onderzoeken deze dingen omdat we geloven dat we die van God hebben gekregen, niet omdat we alleen maar geïnteresseerd zijn in tijden en gelegenheden; niet omdat we slechts gedreven worden door een morbide vleselijke nieuwsgierigheid, maar eerder omdat we, als het volk van God, de tijden willen verstaan. We bestuderen dit onderwerp bovenal om gesterkt te worden in ons geloof, zodat we opgewassen zijn tegen de vijand met wie wij geconfronteerd worden, tegen de strijd waarbij al betrokken zijn en te gen de dingen die ons nog te wachten staan. We zijn niet geïnteresseerd in tijden en gelegenheden als zodanig, maar het gaat ons erom het volle profijt te hebben van wat God ons in Zijn genade heeft willen geven.
Hier een zeer beknopte samenvatting van de leer die deze bekende Engelse prediker heeft mbt "De laatste dingen". (uit zijn boek met die titel)

Het boek Openbaringen is op dezelfde manier geschreven als de gelijkenissen. Ze openbaart de waarheid en verbergen die tegelijkertijd ook, voor een buitenstaander is deze niet duidelijk. De bedoeling ervan is een belangrijke waarheid over te brengen, maar op een symbolische manier, door middel van een afbeelding, een getal of teken. We vinden zo de grondprincipes van de waarheid. Het boek spreekt over de krachten die werkzaam zijn tegen de kerk en de vijandig staan tegenover de Heere Jezus.
Openbaring is bedoeld tot opbouw: tot bemoediging, vertroosting, om aanwijzingen te geven, aan te sporen, weerbaar te maken.

1. Hoofdstuk 1 t/m 3: De Heere Jezus Christus te midden van Zijn 7 gemeenten. Deze staan voor de kerk als geheel.
2. Hoofdstuk 4 t/m 7: De Heere beheerst de geschiedenis, het einde der tijden.
3. Hoofdstuk 8 t/m 11: De Heere en Zijn kerk, en wat daarmee gebeurt in de wereld, het laatste oordeel, de verloste mensen en hen die verloren gaan.
4. Hoofdstuk 12 t/m 14: Geboorte van Jezus Christus, Zijn zaad, de duivel, laatste oordeel, de verlosten en verlorenen.
5. Hoofdstuk 15 en 16: Begint in de hemel, het Lam en Zijn volk, de schalen van het oordeel, de grote veldslag, het laatste oordeel, de verlosten en verlorenen.
6. Hoofdstuk 17 t/m 19: De manier waarop met de vijanden van onze Heere en van Zijn verloste volk wordt afgerekend, de verwoesting van Babylon, de twee beesten met hun volgelingen en de verlosten als de bruid van Christus, het grote bruiloftsfeest, het laatste oordeel.
7. Hoofdstuk 20 t/m 22: De uiteindelijke veroordeling en vernietiging van de duivel zelf, en de definitieve overwinning van de kerk, de eeuwige staat der heerlijkheid en de stad van God.

We zien een principe van herhaling en recapitulatie: een soort parallelisme. Door het hele boek vinden we gemeenschappelijke kenmerken. Wat op de ene manier gezegd wordt, wordt op een andere manier herhaald.
Het gaat over het conflict tussen de Heere Jezus Christus en de duivel en de zijnen. Tussen de Heere Jezus Christus, Zijn kerk en Zijn volk tegen die verschrikkelijke machten.

Het principe van paralellie zoals we dat vinden in het boek Openbaring is in andere profetische literatuur geen ongewoon verschijnsel. In het boek Daniël lezen we in hoofdstuk 2 en hoofdstuk 7 over dezelfde zaak.

Het boek valt zodoende uiteen in de bovengenoemde 7 delen. Ook valt het boek in tweeen te delen door het begin van hoofdstuk 12 als scheidslijn te houden. Dat hoofdstuk neemt ons weer mee naar het begin van christelijke jaartelling, waar de Heere Jezus geboren wordt, terwijl satan Hem poogd te vermoorden. Daarna lezen we van de opstanding en de hemelvaart van onze Heere. Dan vestigt de duivel zijn aandacht op de kerk. Zo ontstaat er een verdeling van de eerste 11 hoofdstukken de de laatste 11 hoofdstukken. Ten behoeve van de interpratatie van het boek is het belangrijk dat we het verschil goed opmerken.
Eerste deel: De strijd van Christus Zelf en van Zijn kerk tegen de wereld der mensen.
Tweede deel: De strijd van Christus tegen de ongelovigen, tegen de duivel.
Het tweede deel neemt ons een niveau dieper mee in diezelfde strijd.
We zijn allemaal instrumenten in een enorme geestelijke strijd, waarvan wij alleen het zichtbare deel zien: confrontatie met ongelovigen, anti-christelijken en vervolging. We krijgen beide kanten te lezen in dit boek. Dat is ook de reden van de recapitulatie, de herhaling en de parallellen.

Het thema van het boek Openbaring is dus de onthulling van deze strijd en van de uiteindelijke overwinning van de Heere Jezus Christus en Zijn volk. Die overwinning komt daarom ook in elk deel naar voren. Die overwinning is vast en zeker. Het beeld op zijn eigen beeldenede en dramatische manier hetzelfde uit als wat Paulus vertelt in Romeinen 8, en die we in de hele Schrift vinden.

Robert, 't komt ook (deels?) overeen met wat jij voorstaat. Kende deze visie?

Wat vindt men hiervan?
Plaats reactie