vrouwen in het ambt

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat is niet grappig bedoeld ofzo, maar ik word er zo moedeloos van dat al die argumenten uit de Schrift:
1 Korinthe, 1 Timotheus allemaal terzijde geschoven worden zonder echte onderbouwing.
Ja, tijdgebonden, gold alleen voor de gemeente van Korinthe etc. etc.

Heeft het ons niets te zeggen dat Paulus zijn argumenten uit de SCHEPPING haalt! Dat hij zegt dat het Gods geboden zijn (en die zijn toch onveranderlijk!?).
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik vind dit een interessante discussie. Zijn Paulus' Principes tijdgebonden of universeel?

Even de volgende vraag: een vrouw, die theologie gestudeerd heeft, daar goede cijfers in haalt en bewijst net zo goed en zelfs beter te kunnen 'leren' als mannen, wat is er op tegen om die dat te laten doen binnen een gemeente?
Vraag twee: zijn er buiten de eerder genoemde (en af en toe terzijde geschoven teksten) nog meer Bijbelteksten die een wat minder tijdgebonden 'gebod' geven wat dit betreft?
007

Bericht door 007 »

Mijn mening over dit onderwerp:
De duivel kent alle teksten in de bijbel.
Doordat mensen constant op deze teksten zitten hameren verdwalen ze geestelijk en raken ze verward. De duivel speeld hier graag op in. Dit geld ook voor de klederdracht v/d vrouw (rok ipv broek, en lang haar etc.)

Bij God is er géén geslacht. Want God is Geest. En Zijn Heilige Geest werkt door ons. OOK DOOR VROUWEN, daar dank ik God voor.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee 007, jouw manier van argumenteren is lekker. Bij God is er geen geslacht. Nee hoor, zo kun je zelfs het homohuwelijk nog gaan verdedigen!

Madtice, ik zie tot nu toe geen overtuigend argument om deze teksten als tijdgebonden te zien. Verder moet je wat betreft theologiestudenten maar de volgende tekst in ogenschouw nemen:
"Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is108) haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt."

Kanttekening 108 zegt: Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd. Zie 1 Cor. 11:5.

Maar misschien is het nog wel beter om deze tekst te kiezen:
"Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn."
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Hmmm... ja, weet je wat: kijk, ik zelf begrijp niet zo goed waarom dan niet, en dat komt denk ik grotendeels door mijn 21ste eeuwse tijdgeest. Ik zit er niet mee of een vrouw of een man preekt, en vooralsnog heb ik geloof ik nog maar een keer een vrouw horen spreken. Dat is al zo lang geleden dat ik niet meer weet wat ik er van vond, en of ik er uberhaubt wel iets van vond.

De teksten zijn echter duidelijk, zou je zeggen, al zal het altijd dubieus blijven in hoeverre je bepaalde teksten tijdgebonden mag noemen, of in hoeverre ze juist universeel zijn. Kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen, toch?

Maar dan heb ik wel een andere vraag: het is toch niet erg als ik in een persoonlijke gesprek met een vriendin door haar overtuigt wordt over het een of andere theologisch punt? Vrouwen mogen toch wel gewoon in gesprekken of discussies hun mening zeggen en mannen hebben daar toch gewoon naar te luisteren?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoi Madtice,

Je vroeg het volgende: "Maar dan heb ik wel een andere vraag: het is toch niet erg als ik in een persoonlijke gesprek met een vriendin door haar overtuigt wordt over het een of andere theologisch punt? Vrouwen mogen toch wel gewoon in gesprekken of discussies hun mening zeggen en mannen hebben daar toch gewoon naar te luisteren?"

Nee, daar ben ik vanzelfsprekend niet op tegen. Het is ook niet zo dat ik vrouwen monddood wil maken. Kom effe! Nee, een ieder heeft een zekere plicht om anderen van het Evangelie te vertellen of door hun daden laten zien dat ze 'wandelen waardig aan de roeping waardoor ze geroepen zijn'. Als je iemand iets van het Evangelie vertelt dan doe je dat omdat dat behoort tot 'het ambt aller gelovigen'. Jonge en oude gelovigen hebben die plicht.

Ik ben hier tegen de vrouw in het kerkelijk ambt (opziener (ouderling), diaken, predikant) omdat dat letterlijk in de Bijbel staat.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Goed zo, dat hoopte ik al dat je dat zou zeggen :). Er zijn zoveel vrouwen die zoveel slimmer zijn dan mij en een veel betere relatie met God hebben, dat ik blij ben dat ik in ieder geval niet altijd het laatste woord moet hebben, Bijbels gezien.
Femke

Bericht door Femke »

Origineel geplaatst door Refojongere

Ik ben hier tegen de vrouw in het kerkelijk ambt (opziener (ouderling), diaken, predikant) omdat dat letterlijk in de Bijbel staat.
Tsja, over dat vrouwen geen diaken zouden mogen zijn is nogal wat discussie.. Wanneer je de diakenen niet laat deelnemen in de kerkenraad, geven zij geen leiding aan mannen/gemeente maar ondersteunen die met goede werken enzo.
En in het NT worden ook vrouwen aangeduid met hetzelfde woord als voor mannelijke diakenen, maar vaak zijn hun namen in de SV en NBG vervangen door een mannelijke variant.

Groetjes,
Femke
007

Bericht door 007 »

Idd. Femke,
Vele bijbelvertalingen zijn niet goed vertaald. De Nbg is een v/d slechtste vertalingen, da statenvetaling komt wel wat in de buurt, maar dan nog i shet jammer dat op slinkse wijze dingen zijn verandert.


God maakte de mens naar Zijn beeld.
God is mannelijk en vrouwelijk, of mannelijk, noch vrouwelijk.
Scheppingsorde? Wat hieronder staat is scheppingsorde.
De mens is gemaakt om te heersen over alle dieren etc. , maar niet om over elkaar te heersen.
Dominatie, Intimidatie en Manipulatie horen niet thuis is het leven van een christen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Man en vrouw schiep hij ze". Talloos veel wordt in de Bijbel de relatie tussen de bruid en de bruidegom genoemd. Waarbij de bruid de Gemeente Gods is en de bruidegom de Heere Jezus Christus die Zijn Gemeente gekocht heeft door Zijn dierbaar bloed. Uit 1 Korinthe 11 blijkt duidelijk dat dat ook in de gemeente tot uitdrukking moet komen.

Maargoed, of mensen sluiten de ogen voor bijbelteksten of zeggen op welke grond eigenlijk? dat de vertaling zaken verdraaid heeft....
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door 007
De mens is gemaakt om te heersen over alle dieren etc. , maar niet om over elkaar te heersen.
Dominatie, Intimidatie en Manipulatie horen niet thuis is het leven van een christen.
Nooit gehoord van de zondeval?
Adryan

Bericht door Adryan »

Kom, laat ik mijn mening ook in deze felle discussie horen. Volgens mij dwaalt de discussie wat af.

Ik geloof dat Gods Woord duidelijk is in genoemde teksten. Lees hierbij wel de kanttekeningen bij. Dan zien we dat het vrouwen niet is toegelaten te leren in de openbare vergadering. Of wel in de vergaderingen in Gods huis. De kanttekeningen geven aan dat andere momenten (Zondagschool enz) hieronder niet vallen.

1 Tim 2 : 12
Namelijk anderen, in de openbare vergaderingen, gelijk Paulus uitdrukt, 1 Cor. 14:34. Anderszins mogen ook de vrouwen hare kinderen tehuis onderwijzen, gelijk de moeder van Salomo deed, Spreuk. 31:1, ja zelfs ook wel anderen, wanneer de nood of stichting zulks vordert. Zie 1 Sam. 25:24; Hand. 18:26, enz.

Laat Gods Woord spreken ook op dit forum. Anders is, mijns inziens, elke discussie onmogelijk. Want de basis moet gelijk zijn.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door kridje
Origineel geplaatst door 007
De mens is gemaakt om te heersen over alle dieren etc. , maar niet om over elkaar te heersen.
Dominatie, Intimidatie en Manipulatie horen niet thuis is het leven van een christen.
Nooit gehoord van de zondeval?
Nooit gehoord dat God de zondeval niet geregiseerd heeft, maar dat het een vloek is waar wij tegen móeten strijden.

Dit geldt dus ook voor het heersen van de man over de vrouw!!!



Een 'breekje' van Breekijzertje
Kim

Bericht door Kim »

sommige christenen stellen dit soort onzin voorop, en waar het werkelijk omgaat stellen ze achter. Hierdoor blijven ze dwalen in dit soort leringen en de kerken lopen leeg. Het evangelie wordt leeg door dit soort flauwekul.

Dus als God een vrouw zegent met een bediening kan geen enkele kerkse lering het vervloeken, want als je iets vervloekt wat God zegent, zo zal ook degene vervloekt worden.
Hoe vervloekt zijn sommigen?

[Veranderd op 24/10/02 door Kim]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Breekijzertje
Nooit gehoord dat God de zondeval niet geregiseerd heeft, maar dat het een vloek is waar wij tegen móeten strijden.

Dit geldt dus ook voor het heersen van de man over de vrouw!!!



Een 'breekje' van Breekijzertje [/quote]

Als ik het goed begrijp gaan we dus in de Bijbel een selectie maken tussen gedeeltes waar wij het mee eens zijn en gedeeltes waar we het niet mee eens zijn. Kunnen wij mensen dit?
Dus wij zijn slimmer dan Paulus en het is flauwekul dat hij door de Heilige Geest is geinspireerd!

Tip: neem het zekere voor het onzekere, in alles en blijf dus dicht bij de Bijbel!

We kunnen de discussie dus misschien beter ombuigen in het zien van de Bijbel als Gods Woord of als een mensen- en Godswoord.
Plaats reactie