Geplaatst: 13 okt 2004, 19:24
Beste voorbijganger,
Ik hoopte al dat je snel zou reageren.
Die tweede (van het totaal) was een foutje. Ik dacht dat bepaalde reacties over mijn posting gingen, maar dat was niet zo. Ik heb aangegeven dat ik het niet zo bedoelde en heb ook mijn excuses aangeboden. Ik was die avond moe en daarom te snel geprikkeld. Heb dat ook aangegeven.
Dogmatiek: Ik sluit mij van harte aan bij de HC, bij de NGB en Dort. Alleen hebben sommige kerken inmiddels extra dogmatische regels. Denk alleen al aan de 6 leerstellingen van 1931, of (een mondelinge) leer over genadeaanbod. Eventuele eisen aan bevinding. Enz. Die keur ik af.
Methodiek: Een soort van bekeringsmethodiek die je kunt aantreffen bij ultrabevindelijken. Die keur ik af.
Bevinding: Natuurlijk sluit ik me hier bij aan.
Mag ik getuigen van een levende band met God of niet? Als jij dan aangeeft dat die schijn is, gewoon omdat jij dat (tot nu toe zonder enige vorm van onderbouwing) vind, dan is dat voor mij een reden om zoiets te schrijven ja.
Ik heb je nog geen tekst zien aanhalen en nog geen oudvader zien citeren. Het enige wat je doet is hard om je heen slaan zonder enige diepte. Je reageert niet op vragen naar jou toe, maar negeert ze en slaat dan weer met nieuwe zweepslagen. Je houding is heel arrogant op zijn zachtst gezegt.
Als jij het toppunt ben van deze topic, dan ben ik graag het dieptepunt.
Vriendelijke groeten,
Kaw.
Ik hoopte al dat je snel zou reageren.
Bedoel je over degene voor jou?Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Laat ik beginnen met een vraag: is jouw antwoord rustig? Ik ervaar het niet zo.
Je eerste posting vormt een keiharde confrontatie en deze reactie gaat nog verder.
Maar laat ik mijn denklijn verduidelijken.
Die tweede (van het totaal) was een foutje. Ik dacht dat bepaalde reacties over mijn posting gingen, maar dat was niet zo. Ik heb aangegeven dat ik het niet zo bedoelde en heb ook mijn excuses aangeboden. Ik was die avond moe en daarom te snel geprikkeld. Heb dat ook aangegeven.
Ik heb nergens gezegt dat ik dit zou verwerpen?Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Je schrijft zelf dat je verwerpt:
1 de dogmatiek, d.w.z. de leerregels tot uitleg van de bijbel,
2 de methodiek (de gedragsleer of zo?),
3 de bevinding (de persoonlijke ervaring van Gods genade en nabijheid binnen de gereformeerde gezindte).
Gelet op jouw eerdere verklaring (zie de forumregels) komt dit erg vreemd over. Maar het komt vaker voor dat iemand andere gedachten krijgt.
Dogmatiek: Ik sluit mij van harte aan bij de HC, bij de NGB en Dort. Alleen hebben sommige kerken inmiddels extra dogmatische regels. Denk alleen al aan de 6 leerstellingen van 1931, of (een mondelinge) leer over genadeaanbod. Eventuele eisen aan bevinding. Enz. Die keur ik af.
Methodiek: Een soort van bekeringsmethodiek die je kunt aantreffen bij ultrabevindelijken. Die keur ik af.
Bevinding: Natuurlijk sluit ik me hier bij aan.
Dat gaat dus om dingen buiten de bijbel en de geloofsbelijdenissen. Die loop ik niet achterna.Oorspronkelijk gepost door Kaw
vanwege de reden dat ik beweer een bevindelijke band te hebben met God, maar met een getuigenis wat niet in jullie dogmatiek/methodiek/bevindingsleer
Waar haal je dit vandaan? Jongens... Als je het zo wil begrijpen...Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Vervolgens wil je wel dat iedereen, waaronder ik, instemt met jouw geloofsovertuiging en je zalig spreekt. Doen wat dat niet dan is een soort strafbepaling van toepassing. Dan storten we je in de duisternis. Wat is nu de tegenstelling geworden? Deze: of je neemt de geloofsovertuiging van Kaw over met de erkenning dat die de waarheid heeft of je neemt de verantwoording om iemand de (eeuwige) duisternis in te zetten.
Volgens mij allemaal een beetje kort door de bocht. En dan reageer ik heel erg kalm.
Mag ik getuigen van een levende band met God of niet? Als jij dan aangeeft dat die schijn is, gewoon omdat jij dat (tot nu toe zonder enige vorm van onderbouwing) vind, dan is dat voor mij een reden om zoiets te schrijven ja.
Nee, je leest daar de pure eenvoud van de bijbel over het begrip geloven. Je leest daar ook dat God niet onwillig is tegenover mensen die Hem zoeken, ja dat Hij zelfs de ganze dag Zijn handen uitgestrekt.Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
In je reactie ga je nog een stap verder door Romeinen 10 te citeren. Want hoe moet ik dit citaat in het licht van deze discussie lezen? De enige logische verklaring is deze. Kaw behoort tot hen die ‘niet geen volk’ (vers 19) en is door God geven als een voorbeeld voor de gereformeerde gezindte. Want die hebben het toch wel heel erg mis, ze luisteren niet (meer).
Dit gaat voor mij dus alle perken te buiten. Maar met een dergelijk heiligheidsgevoel begin ik te begrijpen waarom je schreef dat het je moeite kostte om rustig te reageren.
Best. Wil je dan eerst reageren op de vragen van mij in de eerste reactie op jou posting? Bijbelse onderbouwingen?Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Let wel! Ik heb me nergens uitgelaten over jouw ervaring op zich. Ongetwijfeld zal je daaruit steun hebben. Ik heb een vraagteken gezet bij de grond van jouw bevinding. Is dat wel datgene waarvoor jij het aanziet?
Ik wil vervolgens best met je in discussie daarover. Maar dan spreken we wel een spelregel af, waarmee ik wil voorkomen dat we over en weer met bijbelteksten aan de slag gaan zonder elkaar te verstaan. Dat betekent dat voor mij de discussie gevoerd kan worden op grond van de bijbel en de daarop gegronde 3 FvE. Anders geen discussie.
Ik heb je nog geen tekst zien aanhalen en nog geen oudvader zien citeren. Het enige wat je doet is hard om je heen slaan zonder enige diepte. Je reageert niet op vragen naar jou toe, maar negeert ze en slaat dan weer met nieuwe zweepslagen. Je houding is heel arrogant op zijn zachtst gezegt.
Als jij het toppunt ben van deze topic, dan ben ik graag het dieptepunt.
Vriendelijke groeten,
Kaw.