Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen
-
Een oplossing geeft Efeze 1:15. Geloof in de Heere Jezus en liefde tot al de heiligen.
De twee basis elementen van een gemeente (kerk) waar dit niet aanwezig is, is er geen gemeente. Wij kunnen een prachtige organisatie hebben, fijne dominees, volle kerken, zendingswerk, enz. maar als deze twee basis elementen niet, hebben we niets. In de voormalige Sovjet Unie hadden ze geen kerk, geen dominee en alles waar bij ons een gemeente uit bestaat, dat hadden ze allemaal niet, en toch was daar een gemeente. Wij moeten terug naar de Schrift, naar de basis: geloof in de Heere Jezus en liefde tot de heiligen (in Efeze waren dat de Messias belijdende Joden). Een kerkorde, een geoliede organisatie? Het zal niet verkeerd wezen. Maar het is het wezen niet. De strijd gaat bij ons niet om het wezen, dat is het probleem.
De twee basis elementen van een gemeente (kerk) waar dit niet aanwezig is, is er geen gemeente. Wij kunnen een prachtige organisatie hebben, fijne dominees, volle kerken, zendingswerk, enz. maar als deze twee basis elementen niet, hebben we niets. In de voormalige Sovjet Unie hadden ze geen kerk, geen dominee en alles waar bij ons een gemeente uit bestaat, dat hadden ze allemaal niet, en toch was daar een gemeente. Wij moeten terug naar de Schrift, naar de basis: geloof in de Heere Jezus en liefde tot de heiligen (in Efeze waren dat de Messias belijdende Joden). Een kerkorde, een geoliede organisatie? Het zal niet verkeerd wezen. Maar het is het wezen niet. De strijd gaat bij ons niet om het wezen, dat is het probleem.
Nou, kzou zeggen: laat de scheuring niet langer voortbestaan en zoek de eenheid.Oorspronkelijk gepost door lokjeHet gevoel komt mij ook bekend voor. Heb je een oplosssing?Oorspronkelijk gepost door anemoonweet je, dat gevoel krijg ik ook steeds meer!Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de scheuring een tragische vergissing is.
Misschien ligt het wat gevoelig, maar ik zeg het toch: zoek de broeders en zusters waar je tot 1 mei mee in dezelfde kerkbank zat weer op, en wordt toch lid van die hervormde gemeente binnen de PKN.
"Ik ga hier niet in op de vraag wie er nu gelijk heeft en mijn symphatie ligt ook bij de herstelde verbanders maar ik denk dat wij [ja ook de GG] hier een enorme kans hebben laten liggen en dus moet de situatie worden terug gedraaid."
Betekend de situatie terug draaien dat de HNHK zich toch maar bij de PKN moet aansluiten ?
En dat alleen omdat de afgescheidenen minder enthousiast zijn dan verwacht ?
Ongelooflijk!
De enige oplossing is dat de afgescheiden Ger. Bond in de PKN inziet dat ze haar koers verkeerd verlegt heeft en (evenals de afgescheidenen) terugkeert naar de (herstelde) NHK op de bodem van Schrift en gereformeerde belijdenis.
En of wie dan ook wil, is niet in de eerste plaats belangrijk. De Heere heeft Zijn kerk in ons land gegeven gegrond op Zijn Woord en de volledig op dat Woord gegronde belijdenis, waarvan de HNHK nu de puinhopen voortzet.
Dat is de principiele kant van de zaak, alle pragmatische oplossingen ten spijt.
Betekend de situatie terug draaien dat de HNHK zich toch maar bij de PKN moet aansluiten ?
En dat alleen omdat de afgescheidenen minder enthousiast zijn dan verwacht ?
Ongelooflijk!
De enige oplossing is dat de afgescheiden Ger. Bond in de PKN inziet dat ze haar koers verkeerd verlegt heeft en (evenals de afgescheidenen) terugkeert naar de (herstelde) NHK op de bodem van Schrift en gereformeerde belijdenis.
En of wie dan ook wil, is niet in de eerste plaats belangrijk. De Heere heeft Zijn kerk in ons land gegeven gegrond op Zijn Woord en de volledig op dat Woord gegronde belijdenis, waarvan de HNHK nu de puinhopen voortzet.
Dat is de principiele kant van de zaak, alle pragmatische oplossingen ten spijt.
sorry hoor Paus maar je begint toch wat wereldvreemd te worden geloof ik: DIT IS EEN GEPASSEERD STATION!! Hou nou eens op met de belachelijke discussie over terugkeren. Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Steek je energie in andere dingen.Oorspronkelijk gepost door de PausNou, kzou zeggen: laat de scheuring niet langer voortbestaan en zoek de eenheid.Oorspronkelijk gepost door lokjeHet gevoel komt mij ook bekend voor. Heb je een oplosssing?Oorspronkelijk gepost door anemoonweet je, dat gevoel krijg ik ook steeds meer!Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de scheuring een tragische vergissing is.
Misschien ligt het wat gevoelig, maar ik zeg het toch: zoek de broeders en zusters waar je tot 1 mei mee in dezelfde kerkbank zat weer op, en wordt toch lid van die hervormde gemeente binnen de PKN.
Als het een gepasseerd station is, en je zegt dat met zoveel klem, dan wordt ik juist nog meer argwanend. Ik heb het juist niet over de hele HNHK. Die zal wel nooit meer terugkeren naar de PKN, maar ik heb het over individuele leden die zich dakloos voelen, die zich ontheemd voelen, die zich niet thuis voelen bij de HNHK. Dan zeg ik: zoek dan je broeders en zusters weer op waar je voor 1 mei het goed mee had. Laat dan de gemeenschap der heiligen die je toen ervaarde prevaleren boven mogelijke andere bezwaren.sorry hoor Paus maar je begint toch wat wereldvreemd te worden geloof ik: DIT IS EEN GEPASSEERD STATION!! Hou nou eens op met de belachelijke discussie over terugkeren. Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Steek je energie in andere dingen.
Dan maar laf en zwak, in plaats van sterk en machtig. Beter een levende hond, dan een dode leeuw.... !!!
Je snapt het niet, hoe kun je nu lid worden van een organisatie die dit allemaal op zijn geweten heeft?? Die gemeenschap is er niet meer. Omdat het andere gedeelte er niet meer is. Het is stuk in scherven en kan niet meer worden hersteld. En waarom???Oorspronkelijk gepost door de PausAls het een gepasseerd station is, en je zegt dat met zoveel klem, dan wordt ik juist nog meer argwanend. Ik heb het juist niet over de hele HNHK. Die zal wel nooit meer terugkeren naar de PKN, maar ik heb het over individuele leden die zich dakloos voelen, die zich ontheemd voelen, die zich niet thuis voelen bij de HNHK. Dan zeg ik: zoek dan je broeders en zusters weer op waar je voor 1 mei het goed mee had. Laat dan de gemeenschap der heiligen die je toen ervaarde prevaleren boven mogelijke andere bezwaren.sorry hoor Paus maar je begint toch wat wereldvreemd te worden geloof ik: DIT IS EEN GEPASSEERD STATION!! Hou nou eens op met de belachelijke discussie over terugkeren. Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Steek je energie in andere dingen.
Om een eenheid, die geen eenheid is.
En dan? Weer een kerk erbij stichten? Hebben we weer wat uit te leggen aan de buitenwereld :$Oorspronkelijk gepost door anemoon
en daarom is het misschien een idee dat ik een advertentie in de grote landelijke dagbladen plaats waarin ik vraag of alle 'milde versies, ongeacht waar ze zitten' zich willen melden...
Ik kan me hier wel in vinden anemoon. En trouwens Lecram, hoe meer gemeenten des te beter toch?Oorspronkelijk gepost door anemoonheb ik nergens gezegd!Weer een kerk erbij stichten?
ik ben trouwens niet voor kerken stichten
ik hou er meer van dat er gemeenten zouden ontstaan...
zoals destijds in handelingen
Beter meer kerken dan kroegen, of niet?:,
Wat ik bedoel is eigenlijk dit: ik ben zelf meer voor kleine zelfstandige gemeenten, dan voor gigantische kerkgebouwen onder het juk van een of ander synodaal harnas. Begrijp me goed: ik kerk in beide in de PKN en HNHK, dus zit zelf ook onder de massa. Maar of het ten goede komt van het gemeenteleven, weet ik niet. Trouwens, het komt er in de praktijk vaak op neer, tenminste bij ons, dat maar ongeveer 40% van de kerkmensen, bij 100% van de kerkelijke activiteiten betrokken zijn.
Stelling: beter 10 kleine gemeenten van 150 leden, dan 1 grote kerk met 1500 mensen.
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
We gaan een beetje off-topic dames en heren.
Hoorde gisteravond nog een gesprek aan en de teneur was, in de trant van:
Wij hebben gelijk en zij doen ons dit aan. Je kunt voor wij en zij u eigen kerkorganisatie invullen.
Positieve was dat iedereen er wel over eens was dat het niet christelijk is wat er nu gebeurt.
En schreef iemand ooit; christelijk, dus gereformeerd en niet andersom.
Dat houd ik maar voor ogen in deze tijden.
Hoorde gisteravond nog een gesprek aan en de teneur was, in de trant van:
Wij hebben gelijk en zij doen ons dit aan. Je kunt voor wij en zij u eigen kerkorganisatie invullen.
Positieve was dat iedereen er wel over eens was dat het niet christelijk is wat er nu gebeurt.
En schreef iemand ooit; christelijk, dus gereformeerd en niet andersom.
Dat houd ik maar voor ogen in deze tijden.
Oh jawel... en of ik het snap... zeker weten dat ik wel snap.Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Je snapt het niet, hoe kun je nu lid worden van een organisatie die dit allemaal op zijn geweten heeft?? Die gemeenschap is er niet meer. Omdat het andere gedeelte er niet meer is. Het is stuk in scherven en kan niet meer worden hersteld. En waarom???
En daarom zeg ik juist: laat die organisatie dan maar de organisatie. Wees laf door toch lid ervan te blijven en worden. Waarom? Omdat er in de Bijbel staat: beter een levende hond dan een dode leeuw. Het is beter om te leven op een plaats waar je moet zitten tussen onreinen en dood te zijn op een plaats met allemaal sterken.
Om het met SoW taal te zeggen: beter is het om te verblijven met broeders en zusters in een kerk waar het stinkt, dan in een kerk te zitten waar je je niet thuis voelt en waar je je ontheemd voelt.
Ik hou er een andere visie op na. Beter verdrukt te worden dan voor een tijd de genietingen van de vleespotten van Egypteland. Beter in een verwoest Jeruzalem dan in Babel.Oorspronkelijk gepost door de PausOh jawel... en of ik het snap... zeker weten dat ik wel snap.Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Je snapt het niet, hoe kun je nu lid worden van een organisatie die dit allemaal op zijn geweten heeft?? Die gemeenschap is er niet meer. Omdat het andere gedeelte er niet meer is. Het is stuk in scherven en kan niet meer worden hersteld. En waarom???
En daarom zeg ik juist: laat die organisatie dan maar de organisatie. Wees laf door toch lid ervan te blijven en worden. Waarom? Omdat er in de Bijbel staat: beter een levende hond dan een dode leeuw. Het is beter om te leven op een plaats waar je moet zitten tussen onreinen en dood te zijn op een plaats met allemaal sterken.
Om het met SoW taal te zeggen: beter is het om te verblijven met broeders en zusters in een kerk waar het stinkt, dan in een kerk te zitten waar je je niet thuis voelt en waar je je ontheemd voelt.
Of eenvoudiger, beter dan maar niet meer in je eigen kerk, beter dan maar berooft van al je goederen, dan vrijwillig opgaan in een organisatie die geen vast fundament heeft.