Pagina 5 van 18
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 13:13
door Terri
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Naar ik begreep, gaan er heel veel mensen heen

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 15:04
door huisman
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Wij gaan naar Ouwehands dierentuin. Niet deels maar geheel.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 15:57
door pierre27
Ik werd vanmorgen reeds geheel opgewekt wakker...!
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 16:44
door Terri
pierre27 schreef: ↑29 mei 2025, 15:57
Ik werd vanmorgen reeds geheel opgewekt wakker...!
Dat vind ik oprecht mooi nieuws. Soms kan de dag ( als het wat somber is) best moeizaam beginnen, door allerlei omstandigheden.
Misschien schreef je het als grapje, maar het trof me wel. Wij hadden gisterenavond een bijzondere gebedsbijeenkomst om voor Israël te bidden, zonder politieke kleur, puur vanuit de profeten en de beloftes. Zo rijk. Het gaf mij ook een opgewekt opstaan vanmorgen; de Heere leeft en Hij is met ons tot aan de voleinding van de wereld!
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 21:00
door Michaels
Die niet welkom is op Opwekking is 'Kairos-Sabeel Nederland' waar ik het overgens mee eens ben.
https://cvandaag.nl/105984-waarom-ik-vi ... -kunt-gaan
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 21:53
door pierre27
Terri schreef: ↑29 mei 2025, 16:44
pierre27 schreef: ↑29 mei 2025, 15:57
Ik werd vanmorgen reeds geheel opgewekt wakker...!
Dat vind ik oprecht mooi nieuws. Soms kan de dag ( als het wat somber is) best moeizaam beginnen, door allerlei omstandigheden.
Misschien schreef je het als grapje, maar het trof me wel. Wij hadden gisterenavond een bijzondere gebedsbijeenkomst om voor Israël te bidden, zonder politieke kleur, puur vanuit de profeten en de beloftes. Zo rijk. Het gaf mij ook een opgewekt opstaan vanmorgen; de Heere leeft en Hij is met ons tot aan de voleinding van de wereld!
De woordspeling was enigzins grappig maar de inhoud klopte zeker. Ik schreef vanmorgen op een status het laatste vers van psalm 8.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 22:00
door Job
huisman schreef: ↑29 mei 2025, 15:04
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Wij gaan naar Ouwehands dierentuin. Niet deels maar geheel.
Hopelijk kwam je niet deels maar geheel thuis! Leeuwen hebben altijd lekkere trek.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 22:05
door J de Groot
Tiberius schreef: ↑29 mei 2025, 12:33
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Dat mag ik wel hopen, ja, voor de organisatoren.
Volgens mij horen wij daar niet aanwezig te zijn , zeg ik heel voorzichtig .
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 22:30
door pierre27
J de Groot schreef: ↑29 mei 2025, 22:05
Tiberius schreef: ↑29 mei 2025, 12:33
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Dat mag ik wel hopen, ja, voor de organisatoren.
Volgens mij horen wij daar niet aanwezig te zijn , zeg ik heel voorzichtig .
De grote vraag is nu, wie bedoel je met wij?
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 29 mei 2025, 22:51
door Terri
Tjonge dat is dan wel weer positief. Soms verlies je volledig de moed, maar hier en daar....
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 30 mei 2025, 09:07
door merel
Forummer schreef: ↑29 mei 2025, 11:35
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
Een kind gaat met veel klasgenoten.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 23 mei 2026, 08:52
door Michaels
In de podcast “Sprekend RD” legt de predikant van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-IJsselmonde de bezwaren uit die hij heeft bij Opwekking.
Zijn moeite zit vooral bij de boodschap die hij remonstrants noemt. „De mens met zijn keuze staat in het middelpunt.”
Wat trekt reformatorische jongeren aan in Opwekking? Ds. de Heer: „Ik ben bevreesd dat het vooral het mengsel is van godsdienstige elementen, waar het stempel op staat dat dat het werk van de Heilige Geest is en tegelijkertijd lekker kunnen feesten.” Op de vraag of in de reformatorische kerken de geloofsbeleving mogelijk te ingetogen is, antwoordt de predikant dat hij daar blij mee is. „Ernst. Dat woordje ben ik nooit tegengekomen op de opwekkingsconferentie.”
https://www.rd.nl/artikel/1150078-ds-j- ... -boodschap
Tsja waar de één blij mee is, is de ander dat niet waarbij gelijk mijn vraag is hoe komt dat toch, is de Heilige Geest verdeelt?
Ds. De Heer is erg éénzijdig. De Heilige Geest werkt niet alleen in stilte en ernst, maar ook in vreugde en lofprijzing. Tegelijk moet elke geloofsbeleving getoetst worden aan Schrift en vrucht. Niet elke emotie is geestelijk, maar gebrek aan vreugde is ook niet automatisch geestelijke diepgang.
De vraag van de verslaggever dat jongeren verlangen naar warmte, gemeenschap en zichtbare vreugde in het geloof is op zichzelf niet verkeerd. In de Bijbel zie je ook blijdschap in de dienst van God: ‘Verblijdt u altijd in de Heere’ (Filippenzen 4:4). Psalmen spreken over zingen, jubelen en God loven. Geloof is niet alleen verstandelijk of ingetogen.
De Heer ziet niet deze tweeluik van de Bijbel en natuurlijk is de waarschuwing voor oppervlakkigheid wel terecht. Ware werking van de Heilige Geest gaat altijd samen met bekering, eerbied, zelfverloochening en heiliging. De Bijbel zegt ook: ‘Dient de HEERE met vreze, en verheugt u met beving’ (Psalm 2:11). Ernst en blijdschap hoeven elkaar dus niet uit te sluiten.
Misschien ligt het probleem niet alleen bij Opwekking of alleen bij reformatorische kerken, maar ontstaat er spanning wanneer één kant overheerst: óf alleen gevoel en sfeer, óf alleen ernst zonder zichtbare vreugde. Bijbels geloof kent beide: diepe eerbied én vreugde in Christus.”
Jammer De Heer uw eenzijdig ernst wekt in uw eigen denominatie zeer veel spanning op.

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 23 mei 2026, 10:11
door MGG
Michaels schreef: ↑23 mei 2026, 08:52
In de podcast “Sprekend RD” legt de predikant van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-IJsselmonde de bezwaren uit die hij heeft bij Opwekking.
Zijn moeite zit vooral bij de boodschap die hij remonstrants noemt. „De mens met zijn keuze staat in het middelpunt.”
Wat trekt reformatorische jongeren aan in Opwekking? Ds. de Heer: „Ik ben bevreesd dat het vooral het mengsel is van godsdienstige elementen, waar het stempel op staat dat dat het werk van de Heilige Geest is en tegelijkertijd lekker kunnen feesten.” Op de vraag of in de reformatorische kerken de geloofsbeleving mogelijk te ingetogen is, antwoordt de predikant dat hij daar blij mee is. „Ernst. Dat woordje ben ik nooit tegengekomen op de opwekkingsconferentie.”
https://www.rd.nl/artikel/1150078-ds-j- ... -boodschap
Tsja waar de één blij mee is, is de ander dat niet waarbij gelijk mijn vraag is hoe komt dat toch, is de Heilige Geest verdeelt?
Ds. De Heer is erg éénzijdig. De Heilige Geest werkt niet alleen in stilte en ernst, maar ook in vreugde en lofprijzing. Tegelijk moet elke geloofsbeleving getoetst worden aan Schrift en vrucht. Niet elke emotie is geestelijk, maar gebrek aan vreugde is ook niet automatisch geestelijke diepgang.
De vraag van de verslaggever dat jongeren verlangen naar warmte, gemeenschap en zichtbare vreugde in het geloof is op zichzelf niet verkeerd. In de Bijbel zie je ook blijdschap in de dienst van God: ‘Verblijdt u altijd in de Heere’ (Filippenzen 4:4). Psalmen spreken over zingen, jubelen en God loven. Geloof is niet alleen verstandelijk of ingetogen.
De Heer ziet niet deze tweeluik van de Bijbel en natuurlijk is de waarschuwing voor oppervlakkigheid wel terecht. Ware werking van de Heilige Geest gaat altijd samen met bekering, eerbied, zelfverloochening en heiliging. De Bijbel zegt ook: ‘Dient de HEERE met vreze, en verheugt u met beving’ (Psalm 2:11). Ernst en blijdschap hoeven elkaar dus niet uit te sluiten.
Misschien ligt het probleem niet alleen bij Opwekking of alleen bij reformatorische kerken, maar ontstaat er spanning wanneer één kant overheerst: óf alleen gevoel en sfeer, óf alleen ernst zonder zichtbare vreugde. Bijbels geloof kent beide: diepe eerbied én vreugde in Christus.”
Jammer De Heer uw eenzijdig ernst wekt in uw eigen denominatie zeer veel spanning op.
Mocht je tijd hebben dan kan je zijn dissertatie spiegel en spanningsbron lezen.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 23 mei 2026, 10:40
door merel
Mijn dochter en 6 vriendinnen gaan het hele weekend. Meerdere ouders van die meiden staan ook op Opwekking en naar ik begreep ook tientallen leerlingen van school en veel docenten. Super leuk en opbouwend voor het geloof.
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Geplaatst: 23 mei 2026, 18:34
door Konijntje
Ieder jaar kijk ik wat filmpjes op YouTube over opwekking. Meer uit nieuwsgierigheid. Het valt mij ieder jaar weer op dat de evangelische stroming in ons land een eigen subgroep is met eigen gewoonten en gebruiken. Het komt bij mij altijd wat Amerikaans over: een tikje overdreven.