Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Eigenlijk zou je dat dus aan een voetballiefhebber (niet: -verdwaasde) moeten vragen.
Waarom zou je dat aan een voetballiefhebber moeten vragen? We hoeven toch ook niet aan een hoerenloper te vragen of prostitutiebezoek goed is? Dat kunnen we concluderen uit de bijbel, en dat hoeven we niet aan "liefhebbers" te vragen. Overigens besef ik me dat dat een extreme vergelijking is, die op heel veel punten mank gaat. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat we allen op basis van de bijbel onze mening dienen te vormen, of we nu liefhebber van iets zijn of niet.

Overigens zou mijn insteek omgekeerd zijn: wat is het doel van God met ons leven? Waartoe verheerlijkt Hij zaligmakende genade in zondaren? Om ze vervolgens een groot deel van hun leven aan allerlei vormen van amusement te laten besteden (en dat is heel breed, helemaal mee eens!), en onvruchtbaar te zijn voor Zijn Koninkrijk?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 dec 2022, 10:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

TSD schreef:
Tiberius schreef:
TSD schreef:Begrijp ik het goed dat je het WK voetbal dus gewoon een neutrale bezigheid vindt?

Ik geef een heleboel argumenten maar daar ga je niet op in, alleen op mijn willekeurige vergelijking met wandelen. Vul er wat mij betreft iets anders in, hardlopen, fietsen, lezen, vrienden bezoeken enz. maar daar draait het in mijn reactie niet om.
Ik lees geen argumenten die verschil maken tussen bijvoorbeeld een fanatiek voetbalkijker en een fanatiek badmintonkijker.

En nee, ik vind WK voetbal geen neutrale bezigheid, maar totaal zinloos. Maar ik ben zoals gezegd ook geen voetballiefhebber, zelfs geen -geïnteresseerde. Eigenlijk zou je dat dus aan een voetballiefhebber (niet: -verdwaasde) moeten vragen.
Ik heb nergens gesuggereerd dat ik het WK badminton wél neutraal zou vinden. Die vergelijkingen iedere keer maken komt op mij vooral over als een afleidingsmanoeuvre van het kernargument: het WK-voetbal is geen neutraal fenomeen en we moeten ons daar geheel niet mee inlaten.

En nee, dat zeg ik niet omdat voetbal mij niet interesseert. Eigenlijk ben ik een liefhebber van het voetbalspelletje en ik speelde het vroeg heel graag zelf, evenals allerlei andere balsporten en speel het nu graag met mijn kinderen. Helaas heb ik ook zat voetbalwedstrijden gekeken, ook genoeg van WK en EK toernooien, maar daar ben ik niet trots op...
Ik denk dat daar ook gelijk het probleem zit.
Zoals ik hierboven al type: als je uit een verslaving komt, kan je dat middel het beste gewoon links laten liggen. Dat begrijp ik heel goed.
Maar om zoiets dan te demoniseren vind ik wat ver gaan.
Uiteraard ben ik het er mee eens, dat alle misstanden erom heen zondig zijn. Maar dat geldt ook voor misstanden bij andere sporten.

Of weer de vraag: wat maakt voetbal de satanische sport bij uitstek? Het is toch zo, dat voor iedereen geldt: als je je niet bekeert (ook van die overdreven boekenverzameling), dat het je dan evenzo zal vergaan?
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11439
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Mister »

Als je wil leven tot Gods eer en/of je kinderen zo wilt opvoeden, dan begrijp ik niet dat er hier op Refoforum moet worden uitgelegd dat dat niet samen gaat met tijd- geld- en energieverslindende activiteiten als het WK, of het nu voetbal, wielrennen of vliegvissen is. Tel daar nog bij op dat er momenteel van alles mis is/was rondom het hele gebeuren in Qatar, geld een hoofdrol speelt en de spelers een status krijgen die een gewoon mens niet toebehoort, dan zou ik niet weten waarom ik hier naar zou willen kijken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Maanenschijn »

Ik geef niks om voetbal. Mijn zoons houden de standen wel bij. Ze kijken op hun mobieltje of iPad de wedstrijden (terug). Overigens gaat dat zonder sjaaltjes, shirtjes of grote verbale uitingen. Van verdwazing is naar mijn mening geen sprake.
Is geen betere tijdsbesteding? Zeker wel. Maar in de discussie kan ik niet veel argumenten vinden waarom een wedstrijd kijken minder goed is dan een avondje karten bijvoorbeeld. Het enige steekhoudend argument is dat met het kijken naar dergelijke wedstrijden een deel van de verwerpelijke cultuur en geldmachine in stand gehouden wordt. Maar helaas zijn daar ook in onze kringen wel voorbeelden van te bedenken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Voetbal kijken.

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
TSD schreef:
Tiberius schreef:
TSD schreef:Begrijp ik het goed dat je het WK voetbal dus gewoon een neutrale bezigheid vindt?

Ik geef een heleboel argumenten maar daar ga je niet op in, alleen op mijn willekeurige vergelijking met wandelen. Vul er wat mij betreft iets anders in, hardlopen, fietsen, lezen, vrienden bezoeken enz. maar daar draait het in mijn reactie niet om.
Ik lees geen argumenten die verschil maken tussen bijvoorbeeld een fanatiek voetbalkijker en een fanatiek badmintonkijker.

En nee, ik vind WK voetbal geen neutrale bezigheid, maar totaal zinloos. Maar ik ben zoals gezegd ook geen voetballiefhebber, zelfs geen -geïnteresseerde. Eigenlijk zou je dat dus aan een voetballiefhebber (niet: -verdwaasde) moeten vragen.
Ik heb nergens gesuggereerd dat ik het WK badminton wél neutraal zou vinden. Die vergelijkingen iedere keer maken komt op mij vooral over als een afleidingsmanoeuvre van het kernargument: het WK-voetbal is geen neutraal fenomeen en we moeten ons daar geheel niet mee inlaten.

En nee, dat zeg ik niet omdat voetbal mij niet interesseert. Eigenlijk ben ik een liefhebber van het voetbalspelletje en ik speelde het vroeg heel graag zelf, evenals allerlei andere balsporten en speel het nu graag met mijn kinderen. Helaas heb ik ook zat voetbalwedstrijden gekeken, ook genoeg van WK en EK toernooien, maar daar ben ik niet trots op...
Ik denk dat daar ook gelijk het probleem zit.
Zoals ik hierboven al type: als je uit een verslaving komt, kan je dat middel het beste gewoon links laten liggen. Dat begrijp ik heel goed.
Maar om zoiets dan te demoniseren vind ik wat ver gaan.
Uiteraard ben ik het er mee eens, dat alle misstanden erom heen zondig zijn. Maar dat geldt ook voor misstanden bij andere sporten.

Of weer de vraag: wat maakt voetbal de satanische sport bij uitstek? Het is toch zo, dat voor iedereen geldt: als je je niet bekeert (ook van die overdreven boekenverzameling), dat het je dan evenzo zal vergaan?
Tiberius, ik ben nooit verslaafd geweest aan voetbal kijken. Gelukkig niet. NIVEA. Tenzij jij het kijken van voetbal op zichzelf al een verslaving vindt, maar dan moet je je eerdere reacties herzien.

Het had fijn geweest wanneer je gewoon inhoudelijk was blijven reageren. Jammer hoor. Je stelt vragen aan mij die helemaal niet ingaan op wat ik schrijf, en daarbij negeer je wat ik wel op schrijf, of geef je er, zoals hier, je eigen draai aan.

Waar heb ik voetbal een satanische sport bij uitstek genoemd? Ik ga geen vragen van jouw beantwoorden die ja allang in mijn reacties kan teruglezen en waar je zelf niet op in gaat.
Laatst gewijzigd door TSD op 05 dec 2022, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Of weer de vraag: wat maakt voetbal de satanische sport bij uitstek? Het is toch zo, dat voor iedereen geldt: als je je niet bekeert (ook van die overdreven boekenverzameling), dat het je dan evenzo zal vergaan?
Mee eens. Ik denk dat het makkelijker is om het van sport en voetbal te zeggen, omdat dit al sinds jaar en dag binnen reformatorische kringen afgedaan wordt als verdwazing. Men doet er zelf dus niet aan mee.
In reformatorische kringen wordt veel naar koren geluisterd, veel gelezen en volgt men beroepingswerk op de voet. Dan gaat het ineens over jezelf in plaats van over een ander. Dan is het veel lastiger om te spreken van verdwazing en wereldgelijkvormigheid. Dat zeg je natuurlijk niet over jezelf ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Eigenlijk zou je dat dus aan een voetballiefhebber (niet: -verdwaasde) moeten vragen.
Waarom zou je dat aan een voetballiefhebber moeten vragen? We hoeven toch ook niet aan een hoerenloper te vragen of prostitutiebezoek goed is? Dat kunnen we concluderen uit de bijbel, en dat hoeven we niet aan "liefhebbers" te vragen. Overigens besef ik me dat dat een extreme vergelijking is, die op heel veel punten mank gaat. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat we allen op basis van de bijbel ergens een mening over dienen te vormen.
Het klopt dat je vergelijking op veel punten mank gaat; sterker nog: op alle punten slaat die de plank mis.
Want hoererij wordt in de bijbel verboden krachtens het 7e gebod; sport wordt niet verboden, en zeker voetbal expliciet niet.
Terwijl er in de tijd van de Bijbel bij het sporten ook veel misstanden waren; al was het alleen maar dat ze naakt sportten.
J.C. Philpot schreef:Overigens zou mijn insteek omgekeerd zijn: wat is het doel van God met ons leven? Waartoe verheerlijkt Hij zaligmakende genade in zondaren? Om ze vervolgens een groot deel van hun leven aan allerlei vormen van amusement te laten besteden (en dat is heel breed), en onvruchtbaar te zijn voor Zijn Koninkrijk?
Eens hoor.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Ik geef niks om voetbal. Mijn zoons houden de standen wel bij. Ze kijken op hun mobieltje of iPad de wedstrijden (terug). Overigens gaat dat zonder sjaaltjes, shirtjes of grote verbale uitingen. Van verdwazing is naar mijn mening geen sprake.
Is geen betere tijdsbesteding? Zeker wel. Maar in de discussie kan ik niet veel argumenten vinden waarom een wedstrijd kijken minder goed is dan een avondje karten bijvoorbeeld. Het enige steekhoudend argument is dat met het kijken naar dergelijke wedstrijden een deel van de verwerpelijke cultuur en geldmachine in stand gehouden wordt. Maar helaas zijn daar ook in onze kringen wel voorbeelden van te bedenken.
Zo gaat dat nu ook bij ons. Alleen kijken wij het nu gezamenlijk. Afgelopen zaterdag hebben we trouwens maar een halve wedstrijd gezien, omdat we gingen eten Het kwam niet in hen op om de tv aan te laten of te vragen of we voor de tv zouden eten.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:Als je wil leven tot Gods eer en/of je kinderen zo wilt opvoeden, dan begrijp ik niet dat er hier op Refoforum moet worden uitgelegd dat dat niet samen gaat met tijd- geld- en energieverslindende activiteiten als het WK, of het nu voetbal, wielrennen of vliegvissen is. Tel daar nog bij op dat er momenteel van alles mis is/was rondom het hele gebeuren in Qatar, geld een hoofdrol speelt en de spelers een status krijgen die een gewoon mens niet toebehoort, dan zou ik niet weten waarom ik hier naar zou willen kijken.
Waar zou jij wel naar kijken dan? Is 'tijd-, geld-, energieverslindend' de maatstaf om zaken wel of niet te doen?
Het is overigens wel makkelijk de term 'verslindend' ergens aan te verbinden. Dat maakt het al direct negatief.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:Ik geef niks om voetbal. Mijn zoons houden de standen wel bij. Ze kijken op hun mobieltje of iPad de wedstrijden (terug). Overigens gaat dat zonder sjaaltjes, shirtjes of grote verbale uitingen. Van verdwazing is naar mijn mening geen sprake.
Is geen betere tijdsbesteding? Zeker wel. Maar in de discussie kan ik niet veel argumenten vinden waarom een wedstrijd kijken minder goed is dan een avondje karten bijvoorbeeld. Het enige steekhoudend argument is dat met het kijken naar dergelijke wedstrijden een deel van de verwerpelijke cultuur en geldmachine in stand gehouden wordt. Maar helaas zijn daar ook in onze kringen wel voorbeelden van te bedenken.
Dat laatste denk ik ook. Een avondje dropping op de JV is dan ook 'tijdverslindend'. Nog even en er mag helemaal niks meer dat enigszins ontspannend is. (Toch ga ik lekker een potje padel spelen als de mogelijkheid er is).
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11439
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Mister »

Zeeuw schreef:
Mister schreef:Als je wil leven tot Gods eer en/of je kinderen zo wilt opvoeden, dan begrijp ik niet dat er hier op Refoforum moet worden uitgelegd dat dat niet samen gaat met tijd- geld- en energieverslindende activiteiten als het WK, of het nu voetbal, wielrennen of vliegvissen is. Tel daar nog bij op dat er momenteel van alles mis is/was rondom het hele gebeuren in Qatar, geld een hoofdrol speelt en de spelers een status krijgen die een gewoon mens niet toebehoort, dan zou ik niet weten waarom ik hier naar zou willen kijken.
Waar zou jij wel naar kijken dan? Is 'tijd-, geld-, energieverslindend' de maatstaf om zaken wel of niet te doen?
Het is overigens wel makkelijk de term 'verslindend' ergens aan te verbinden. Dat maakt het al direct negatief.
Ik kijk nergens naar. Ik lees liever een boek. 'Tijd-, geld-, energieverslindend' lijkt me best een aardige maatstaf. Deze zaken brengen je over het algemeen niet dichter bij God. De kosten van 187 miljard durf ik best 'verslindend' te noemen, ja. :D
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:
Ik kijk nergens naar. Ik lees liever een boek. 'Tijd-, geld-, energieverslindend' lijkt me best een aardige maatstaf. Deze zaken brengen je over het algemeen niet dichter bij God. De kosten van 187 miljard durf ik best 'verslindend' te noemen, ja. :D
Brengen deze boeken je dichter bij God? Ik ben het helemaal mee eens dat de kosten voor dit WK belachelijk zijn. Maar dat staat m.i. buiten het individu dat een keertje een wedstrijd kijkt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

TSD schreef:
Tiberius schreef:
TSD schreef:En nee, dat zeg ik niet omdat voetbal mij niet interesseert. Eigenlijk ben ik een liefhebber van het voetbalspelletje en ik speelde het vroeg heel graag zelf, evenals allerlei andere balsporten en speel het nu graag met mijn kinderen. Helaas heb ik ook zat voetbalwedstrijden gekeken, ook genoeg van WK en EK toernooien, maar daar ben ik niet trots op...
Ik denk dat daar ook gelijk het probleem zit.
Zoals ik hierboven al type: als je uit een verslaving komt, kan je dat middel het beste gewoon links laten liggen. Dat begrijp ik heel goed.
Maar om zoiets dan te demoniseren vind ik wat ver gaan.
Uiteraard ben ik het er mee eens, dat alle misstanden erom heen zondig zijn. Maar dat geldt ook voor misstanden bij andere sporten.

Of weer de vraag: wat maakt voetbal de satanische sport bij uitstek? Het is toch zo, dat voor iedereen geldt: als je je niet bekeert (ook van die overdreven boekenverzameling), dat het je dan evenzo zal vergaan?
Tiberius, ik ben nooit verslaafd geweest aan voetbal kijken. Gelukkig niet. NIVEA. Tenzij jij het kijken van voetbal op zichzelf al een verslaving vindt, maar dan moet je je eerdere reacties herzien.
Waarom ben je er dan 'niet trots op' dat je die voetbalwedstrijden hebt gekeken? Voor mij komen die woorden over met de connotatie, dat je je er nu voor schaamt.

En nee, ik vind het kijken van voetbal op zichzelf zeker geen verslaving. Evenmin als het sporten.

(Je andere opmerkingen laat ik maar even voor wat ze zijn. Wellicht ben je daar naderhand evenmin trots op. ;) )
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:Ik geef niks om voetbal. Mijn zoons houden de standen wel bij. Ze kijken op hun mobieltje of iPad de wedstrijden (terug). Overigens gaat dat zonder sjaaltjes, shirtjes of grote verbale uitingen. Van verdwazing is naar mijn mening geen sprake.
Is geen betere tijdsbesteding? Zeker wel. Maar in de discussie kan ik niet veel argumenten vinden waarom een wedstrijd kijken minder goed is dan een avondje karten bijvoorbeeld. Het enige steekhoudend argument is dat met het kijken naar dergelijke wedstrijden een deel van de verwerpelijke cultuur en geldmachine in stand gehouden wordt. Maar helaas zijn daar ook in onze kringen wel voorbeelden van te bedenken.
Zoiets gaat het bij ons ook, ja.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Jij denk dat je mijn 3 punten kunt neutraliseren door te zeggen dat dit ook voor andere prof.sporten geldt? Natuurlijk is dat zo maar geeft dat de legitimatie om dan maar neutraal mee te kijken ? Of begrijp ik je verkeerd.
Ook het volgen van de Formule 1 of de Tour de France is net zo verkeerd.
Laten we Formule 1 even buiten beschouwing houden, gezien de factor van je leven in gevaar brengen.
Maar vind je dan dat je geen enkele sport mag kijken en alleen maar op amateurniveau mag beoefenen?
Plaats reactie