De PKN is de legitieme voortzetting van de NHK. Helaas zijn er destijds mensen geweest die gemeend hebben zich te moeten afscheiden.Forummer schreef:Ook PKN is gescheurd, destijds met de HHK.
Zien we de HHK dan ook als afgescheiden kerk? En de PKN dus eigenlijk als NHK?
Samenvoegen kerkverbanden
Re: Samenvoegen kerkverbanden
-
Juridisch gezien wel, maar theologisch niet.Ambtenaar schreef:De PKN is de legitieme voortzetting van de NHK. Helaas zijn er destijds mensen geweest die gemeend hebben zich te moeten afscheiden.Forummer schreef:Ook PKN is gescheurd, destijds met de HHK.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Als die hervormde geluiden nu al minder klinken in de HHK. Dan zeker als het samengaat met andere kerkverbanden.Herman schreef:Ik begrijp er weinig van, eigenlijk.Lilian1975 schreef:Precies zoals ik het zeg..Herman schreef:Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
Het lijkt me zeer logisch dat in de gereformeerde gemeente geen hervormde geluiden klinken.
Het lijkt me wel logisch dat in de hhk hervormde geluiden klinken.
-
In principe is de NHK gewoon opgeheven. De PKN is gewoon een heel groot kerkgenootschap uiteindelijk. Er zitten ook Lutherse en mensen uit de Gereformeerde Kerk Nederland bij. Als de PKN in niks veranderd was, had het 1) NHK gebleven en 2) waarschijnlijk geen HHK geweest.Forummer schreef:Ook PKN is gescheurd, destijds met de HHK.
Dus uiteindelijk zijn de HHK en de PKN allebei een nieuw kerkverband. Omdat natuurlijk de HHK'ers de ''dwarsliggers'' waren lijkt het gevoelsmatig natuurlijk op een afscheiding.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ik denk dat dat wel klopt. Ook in de gemeente zelf heeft het merendeel van de leden geen hervormde achtergrond. Deze leden zitten en komen in kerkenraden. Overigens waren er in de GB indertijd ook vele die eigenlijk ik een gg achtergrond hadden. En ja ik denk dat onze gemeente wel wat rechts is opgeschoven inmiddels al kan ik het niet helemaal doorgronden. Ik heb afgelopen week een preek die onze oud predikant hield over het zelfde schriftgedeelte beluisterd, naast die van een gastpredikant. Een verschil van dag en nacht. Zo ook met preken van onze huidige predikant. En dat heeft niet alleen met studie te maken. Die verschillen.HersteldHervormd schreef:Ik begrijp precies wat je bedoelt Lilian. Vergeet alleen niet dat eigenlijk de HHK een samengeraapt zooitje is. Dat klinkt misschien wat crux, maar dat is wel wat het is. Er zitten dominees bij die bij GG niet aangenomen worden, er zitten heel erg veel dominees bij die geen Hervormde roots hebben en ga zo maar door. Opzich is dat natuurlijk niet heel erg, maar dat verklaart wel Lilians terechte opmerkingen over het ouderwetse Hervormde. Alle geluiden lopen wat door elkaar heen. Ik denk vooral in de wat rechtsere hoek van de HHK.Lilian1975 schreef:Precies zoals ik het zeg..Als het HA is.. als ik in prediking hoor dat je het meestal niet weet. Dat het genoeg is als je weet dat je verlangt naar Hem. Dan nog je weten dat God al werkt . En zelfs dat aan de tafel de zekerheid geschonken kan worden. In tegenstelling tot het formulier.. Of uitspraken als er is een teken nodig als bewijs van dat het waar is voor een gelovigen. Of na HA. Ja de twijfel slaat al weer toe. Want u hebt dit of dat alweer gedaan. Och.... En er dan niet gewezen wordt dat het niet alles in Hem uit Hem van Hem is... dat er geen vermaning klinkt maar een extra aai over de bol gegeven wordt van het is zo normaal...ipv maar wat heeft u juist vanmorgen beleden aan tafel? ik had de indruk dat deze geluiden in het begin van HHK minder sterk waren. Maar dat kan ook liggen dat een gemeente een andere predikant heeft en er andere predikanten komen en anderen minder.Herman schreef:Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 21 dec 2021, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja precies.Lilian1975 schreef: Ik denk dat dat wel klopt. Ook in de gemeente zelf heeft het merendeel van de leden geen hervormde achtergrond. Deze leden zitten en komen in kerkenraden. Overigens waren er in de GB indertijd ook vele die eigenlijk ik een gg achtergrond hadden.
In de OGGiN zie je dat met ds Kort. hij was Hervormd in beginsel, en dat zie je toch terug.
Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic

- J.C. Philpot
Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?HersteldHervormd schreef:Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waaruit blijkt het hervormde van ds. Kort?J.C. Philpot schreef: Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?
Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
Ik heb daar wel bepaalde associaties bij, maar dat zullen ze hier wel niet bedoelen.GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'?
Ik vond het inderdaad ook al stinkenTiberius schreef:Ik heb daar wel bepaalde associaties bij, maar dat zullen ze hier wel niet bedoelen.GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'?

-
ds P. van Veen, denk ik. De rest zou ik niet zo weten. Ik dacht ds P. van Veen dezelfde doopstandpunt heeft als ds Kort.J.C. Philpot schreef:Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?HersteldHervormd schreef:Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic
Als het gaat over de OGGiN, dan is er altijd wel een stroming geweest die nog iets had van het verlangen om terug te keren tot de vaderlandse kerk (of die nog bestaat en zo ja, wat dat dan is laat ik even in het midden). De oorspronkelijke gedachte dat de afscheiding tijdelijk was en dat er een weg terug mogelijk zou zijn, leeft echter in mijn waarneming steeds minder.
-
Je had volgens mij wel wat mensen die bij de vorming van de HHK, overstapte van OGGiN naar HHK.eilander schreef:Als het gaat over de OGGiN, dan is er altijd wel een stroming geweest die nog iets had van het verlangen om terug te keren tot de vaderlandse kerk (of die nog bestaat en zo ja, wat dat dan is laat ik even in het midden). De oorspronkelijke gedachte dat de afscheiding tijdelijk was en dat er een weg terug mogelijk zou zijn, leeft echter in mijn waarneming steeds minder.
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.