Gebruiken en rituelen in andere kerken

merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door parsifal »

merel schreef:Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Mijn ervaring is dat als predikanten een beamer gaan gebruiken ze vaak hun preek hierop aanpassen en dat lijkt me niet zo goed. Echter als de beamer gebruikt wordt voor een landkaart, een plaatje van iets wat anders een hoop woorden kost om te beschrijven of een tekstgedeelte, dan is het gebruik van beamer alleen maar winst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Mijn ervaring is dat als predikanten een beamer gaan gebruiken ze vaak hun preek hierop aanpassen en dat lijkt me niet zo goed. Echter als de beamer gebruikt wordt voor een landkaart, een plaatje van iets wat anders een hoop woorden kost om te beschrijven of een tekstgedeelte, dan is het gebruik van beamer alleen maar winst.
Het was ook alleen maar daarvoor en zodra een andere plek werd genoemd, lichtte de kaart weer even op, zodat het verduidelijkt werd. Onze kinderen vonden het erg prettig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Mijn ervaring is dat als predikanten een beamer gaan gebruiken ze vaak hun preek hierop aanpassen en dat lijkt me niet zo goed. Echter als de beamer gebruikt wordt voor een landkaart, een plaatje van iets wat anders een hoop woorden kost om te beschrijven of een tekstgedeelte, dan is het gebruik van beamer alleen maar winst.
Het was ook alleen maar daarvoor en zodra een andere plek werd genoemd, lichtte de kaart weer even op, zodat het verduidelijkt werd. Onze kinderen vonden het erg prettig.
Ja dat is wel heel nuttig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
deschpin
Berichten: 397
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door deschpin »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Mijn ervaring is dat als predikanten een beamer gaan gebruiken ze vaak hun preek hierop aanpassen en dat lijkt me niet zo goed. Echter als de beamer gebruikt wordt voor een landkaart, een plaatje van iets wat anders een hoop woorden kost om te beschrijven of een tekstgedeelte, dan is het gebruik van beamer alleen maar winst.
Het was ook alleen maar daarvoor en zodra een andere plek werd genoemd, lichtte de kaart weer even op, zodat het verduidelijkt werd. Onze kinderen vonden het erg prettig.
prima toch als het ondersteunend en verduidelijkend is. Zolang het niet leidend is helpt het mee voor de goede zaak.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Henk J
Berichten: 2656
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

Tja, ook hiervoor geldt weer dat het van mij niet hoeft. Aub geen Ipad bij de dominee op de kansel en een beamer hoeft van mij ook niet. Zonder bevalt mij tot nu toe heel goed. Van mij mag de kerk op zondag best een wat andere vorm hebben dan de les van de docent op maandag. Alhoewel ik ook direct toegeef dat er niet duidelijke Bijbelse argumenten zijn om tegen het gebruik van een beamer in een kerkdienst te zijn.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Waarom hebben mensen zo'n moeite met een Ipad op de kansel? Daar heeft toch niemand last van?
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Nee, daar begrijp ik eerlijk gezegd ook niets van.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4193
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Maanenschijn »

Organisten met een iPad is al heel gebruikelijk. Als de iPad in een keurig zwart hoesje zou zitten heeft zelfs niemand het in de gaten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

John Galt schreef:Het lijkt mij ook wel wat, bij nader inzien. Je hebt ook je handen vrij.
Dat heb je met een lessenaar toch ook?
Henk J
Berichten: 2656
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

merel schreef:Waarom hebben mensen zo'n moeite met een Ipad op de kansel? Daar heeft toch niemand last van?
Het roept bij mij gelijk associaties op met het uitzenden van beelddiensten. Persoonlijk heb ik liever een beelduitzending dan een uitzending met alleen maar audio. Maar dan lees je recent dat men beeldschermen in huis ophangt om maar beter naar de kerkdienst te kunnen kijken. Dan heeft een op zichzelf goede zaak een verkeerde uitwerking. Ik ben bang dat dat met verdere digitalisering in de kerkdiensten dezelfde kant op kan gaan. Op de hogere scholen heeft de docent een Ipad of andere hulpmiddelen, de studenten maken aantekeningen op de mobiel, althans dat hoop je. We beginnen met een Ipad op de kansel, waar eindigen we? Misschien is het een onterecht angstig denken, ik hoop het. Maar volgens mij kan een dominee zich prima redden zonder Ipad dus laten we daar dan ook bij vandaan blijven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Henk J schreef: We beginnen met een Ipad op de kansel, waar eindigen we? Misschien is het een onterecht angstig denken, ik hoop het. Maar volgens mij kan een dominee zich prima redden zonder Ipad dus laten we daar dan ook bij vandaan blijven.
Het zijn technische hulpmiddelen die kunnen falen.
Als je een beelduitzending bekijkt en het gaat haperen, wordt het onbedoeld komisch.
Ook het swipen kan weleens fout gaan, heb ik meegemaakt.
De dominee maakte er zelf een grapje over, sorry hoor, maar zo begint het op een theater te lijken.
Waar we eindigen?
Dat de goegemeente met een mobiel in hun hand zit.
Ik heb al zoveel dingen gezien, die zogenaamd onschuldig leken - een bijzaak - maar uitmondden in een gemeente die leegloopt.
merel schreef:Wij hadden vorige week op de beamer een kaart van het oude Israël. Voor de kinderen en waarschijnlijk ook veel ouderen werden bepaalde routes zo meer inzichtelijk.
Een gemiddelde predikant kan het zo beeldend uitleggen dat je echt geen illustratie nodig hebt. Bovendien kun je dat dan eventueel voor de dienst, bijvoorbeeld in de weekbrief, laten opnemen.
Ik krijg een beetje de indruk dat er een probleem wordt gecreëerd, waarvoor dan een oplossing bedacht moet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Zita »

Het hellendvlakargument vind ik niet zo heel overtuigend. Op dezelfde manier kun je ook de microfoon afwijzen.
Henk J
Berichten: 2656
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

Zita schreef:Het hellendvlakargument vind ik niet zo heel overtuigend. Op dezelfde manier kun je ook de microfoon afwijzen.
Ben ook niet zo'n fan van het hellendvlakargument, komt vaak zo angstig over. Maar ben meerdere keren in de GKV geweest en dan begrijp je wel waarom dat argument gebruikt wordt. Van het een komt het ander. Daarom wil ik bij de technische hulpmiddelen gewoon stuk voor stuk afwegen, kan het ook zonder? Zonder microfoon of zonder uitzending ten tijde van corona dan kun je echt zeggen dat het de Woordverkondiging in de weg staat. Maar we kunnen wel zonder iPad of zonder beelduitzending of etc. Laten we het dan ook zonder doen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Tiberius schreef:
John Galt schreef:Het lijkt mij ook wel wat, bij nader inzien. Je hebt ook je handen vrij.
Dat heb je met een lessenaar toch ook?
Dat is waar, maar zo hoef je ook nog geen blaadjes meer om te slaan.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie