Artikel 23 in de media

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Habitat »

De ChristenUnie probeert alle balletjes hoog te houden (inclusief die van de publieke opinie). Daarmee schieten ze in hun eigen been. Segers en Slob krijgen nu het imago van windvaantjes die met de windrichting mee draaien.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Zo wordt er dan meteen op Twitter gereageerd
(...)
Maar ja, vrijheid van meningsuiting toch? :huhu
Tim Hofman zou je in het geheel niet serieus moeten nemen. Zijn uitspraken overstijgen het niveau van onnozelheid zelden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Gek genoeg denk ik ook dat ze gelijk hebben. Wie Gods Woord loslaat, heeft geen argument over om ruimte te laten voor dit soort opvattingen van refoscholen. Ik hoop daarom dat we als refo's Gods Woord niet loslaten, maar onverkort laten horen dat leven naar de Bijbel consequenties heeft.
Wat betreft die laatste zin ben ik bang dat het inclusieve gedachtegoed al (te?) ver is doorgedrongen in de reformatorische hoek. Ik hoop met jou dat we blijven bidden en spreken naar Gods Woord. De seksuele gemeenschap is voorbehouden voor één man en één vrouw binnen één huwelijk.

Het kwalijke punt binnen de reformatorische kring is dat decennialang een onveilig klimaat is gecreëerd en in standgehouden voor het vertrouwelijk vertellen over de andere geaardheid. De drempel is enorm hoog. Het wordt vaak makkelijk gezegd dat de mens niet wordt afgekeurd, maar de praxis. In de praktijk blijkt dit niet zelden moeilijk tot uiting te brengen. We hebben met de grootst mogelijke liefde en zorg om personen met homofile gevoelens heen te staan en dienen elke persoonsafwijzing of subtiele -vernedering stevig de kop in te drukken. Dat laat onverlet dat de praxis consequent afgewezen moet blijven worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
Mara schreef:Zo wordt er dan meteen op Twitter gereageerd
(...)
Maar ja, vrijheid van meningsuiting toch? :huhu
Tim Hofman zou je in het geheel niet serieus moeten nemen. Zijn uitspraken overstijgen het niveau van onnozelheid zelden.
Die eerste zin zou waar zijn als hij geen invloed had. Maar die invloed is groot, kan ik je verzekeren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Hollander »

eilander schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Zo wordt er dan meteen op Twitter gereageerd
(...)
Maar ja, vrijheid van meningsuiting toch? :huhu
Tim Hofman zou je in het geheel niet serieus moeten nemen. Zijn uitspraken overstijgen het niveau van onnozelheid zelden.
Die eerste zin zou waar zijn als hij geen invloed had. Maar die invloed is groot, kan ik je verzekeren.
Zijn invloed is heel groot, helaas ook op reformatorische jongeren. Maar dan blijft ook mijn eerste zin nog wel waar. ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Maanenschijn »

Ik zit zojuist dit draadje bij te lezen. Vanmorgen in de auto hoorde ik de uitzending op radio 1. Duidelijk is dat in een steeds grotere regelmaat er een aanval wordt gedaan op de bijbelse normering van het huwelijk en de relatie tussen man en vrouw. Overigens ook op andere fronten. Door framing en het belachelijk maken van een doelgroep wordt de druk opgevoerd, waarbij zij die in die frontlinie staan moeilijk staande kunnen blijven als zij zich bedienen van politiek correctheid. Overigens is dit een verwijt wat ik ook mij zelf maak. Ook ik vind het lastig om de seculiere burger uit te leggen dat de regenboogvlag in onze gemeente op de coming-out dag niet behoort te wapperen.

Maar het front ligt ook intern. Laten we maar heel eerlijk zijn, voor jongeren is hun school- en kerkomgeving niet begrijpend als zij zich kenbaar maken als gericht op het zelfde geslacht. Homo is een scheldwoord. Overigens zeker niet veroorzaakt door een verklaring ondertekend door de ouders oid, maar het is de cultuur die maakt dat jongeren er over zwijgen en het verbergen. Trouwens komt dit ook op openbare scholen voor.

Als er iets van de liefde van Christus in ons is, zullen we naast het duidelijk aanwijzen van de zondigheid van LHTB ook (kennende dat wij geen haar beter zijn) ook een liefdevol hart hebben voor hen die worstelen met dit deel van de gebroken wereld.

Dit laatste front is voor mij belangrijker dan het eerste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Geytenbeekje »

Beter was misschien geweest dat mensen alleen de 3FVE moeten ondertekenen.
En dat als er nu geval is dat iemand het homohuwelijk opgeeft als wettig, om dan een gesprek aan te gaan en tot die tijd hierover te zwijgen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door DDD »

Ik geloof er vooralsnog niets van dat het juist op reformatorische scholen moeilijk zou zijn om voor een homoseksuele geaardheid uit te komen. Ik zou daar eerst wel eens onderzoek naar willen zien.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23962
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik geloof er vooralsnog niets van dat het juist op reformatorische scholen moeilijk zou zijn om voor een homoseksuele geaardheid uit te komen. Ik zou daar eerst wel eens onderzoek naar willen zien.
Misschien onder het personeel geen onoverkomelijke problemen. Maar hoe met medeleerlingen zit?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Ik geloof er vooralsnog niets van dat het juist op reformatorische scholen moeilijk zou zijn om voor een homoseksuele geaardheid uit te komen. Ik zou daar eerst wel eens onderzoek naar willen zien.
De signalen van hen die de openbaarheid zoeken en zochten geven aan dat die ruimte er niet is. Ook zullen vertrouwenspersonen dat vermoedelijk aangeven. Mijn beeld is beperkt, slechts twee directe familieleden waarvan ik het heb kunnen vernemen.

Het betreft natuurlijk de ruimte onder de jongelui onderling. Bij de docenten en vertrouwenspersonen is dat vermoedelijk anders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door DDD »

Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat is op hoofdstedelijke gymnasia ook zo. Splinter Chabot is daar nog mee in het nieuws gekomen en heeft er een boek over geschreven, dus dat is goed gedocumenteerd.

Ik blijf erbij dat er vooralsnog geen enkele redelijke aanleiding is om te veronderstellen dat zoiets op een reformatorische school moeilijker zou zijn dan op een seculiere school, te meer, daar reformatorische scholen een uitdrukkelijk beleid op dat punt voeren, wat bij overwegend zwarte seculiere scholen helemaal niet altijd het geval is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Posthoorn »

Waarom zou je daar op een middelbare school mee te koop moeten lopen? Je zit dan toch nog volop in ontwikkeling?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Maanenschijn »

@DDD Naar mijn weten ben jij bekend met medezeggenschap op scholen, hoe gaan seculiere of 'zwarte' scholen om met inclusieviteit van LHTB?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door DDD »

@Posthoorn:
Er moet niets. Maar het is wel belangrijk dat iedereen binnen de grenzen van Gods woord zoveel mogelijk zichzelf kan zijn. Anders zou de school afbreuk doen aan de veelsoortige genade van God.

@Maanenschijn:
Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat seculiere scholen een veiliger klimaat bieden dan reformatorische scholen. Dat heeft weinig met medezeggenschap te maken maar meer met preventie van seksuele intimidatie. Ik denk dat Tim Hofman het wel goed bedoelt, maar zo'n geweldige leraar was hij zelf ook niet en ik denk dat hij zich eerst maar eens in de relevante feiten moet verdiepen. Ik heb er zelf nooit onderzoek naar gedaan maar ik houd de literatuur over sociale veiligheid en over de rechten van schoolbesturen en ouders wel redelijk bij.
Profesto
Berichten: 849
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Profesto »

DDD schreef:Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat is op hoofdstedelijke gymnasia ook zo. Splinter Chabot is daar nog mee in het nieuws gekomen en heeft er een boek over geschreven, dus dat is goed gedocumenteerd.

Ik blijf erbij dat er vooralsnog geen enkele redelijke aanleiding is om te veronderstellen dat zoiets op een reformatorische school moeilijker zou zijn dan op een seculiere school, te meer, daar reformatorische scholen een uitdrukkelijk beleid op dat punt voeren, wat bij overwegend zwarte seculiere scholen helemaal niet altijd het geval is.
Dit lijkt mij inderdaad van toepassing op 'zwarte' seculiere scholen in de randstad. Er zijn ook genoeg andere scholen waarop een actieve GSA (GayStraightAlliance) is -denk bijvoorbeeld aan onze kroonprinses die ook zitting had in een GSA- en waar kinderen vrijuit hun gender of geaardheid kunnen uiten.
Ik vind het dus nogal een boude stelling dat seculiere scholen in het algemeen op dit punt geen verschil zouden maken met refo scholen.

Ik heb genoeg verhalen van (ex-)reformatorische homoseksuele mensen gehoord dat zij niet veel veiligheid ervaren hebben op hun school. Ook mijn eigen ervaring op een reformatorische school was verre van positief.

Het zal er vast ook vanaf hangen hoe iemand in elkaar zit, maar als je (school)omgeving over het algemeen afwijzend tegenover homoseksualiteit staat lijkt mij dat geen positieve invloed op je ontwikkeling.
Plaats reactie