Pagina 5 van 21

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 09:54
door samanthi
Tiberius schreef:
samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.
Wat bedoel je met reformatorische huizen?
Rehoboth en avondrust
Nee dat klopt niet.
Rehoboth en Oorden Staete (voorheen Avondrust) vallen onder Cedrah. Dus nog steeds reformatorisch.
Nee dat valt niet meer onder cedrah.
https://www.cedrah.nl/nieuws/410/recent ... erdam.html

Voor de bewoners nog wel, maar er komen in de lege huisjes nu ook niet kerkelijke mensen wonen.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:02
door eilander
DDD schreef:Ik betwijfel zeer of de SGP-fractie destijds dat goed heeft begrepen. Je zou het nog eens kunnen navragen, want in ieder geval nu is er iemand die daar verstand van heeft.

Maar los daarvan: de school past de identiteit niet aan. De school concretiseert de identiteit meer in overeenstemming met de wens van de ouders. De identiteit is nog steeds dat het een christelijke school is op reformatorische grondslag.

Verder ben ik het er niet mee eens dat PC-scholen over het algemeen weinig aan hun identiteit doen. Gezien het beperkte aantal beschikbare christelijke leerkrachten, doen ze in een groot aantal gevallen alles wat mogelijk is om de identiteit van de school vorm te geven. Maar het is niet eenvoudig om met (ik doe maar een schatting) 10 procent betrokken christenen in een land 40 procent van de leerlingen onderwijs te geven. In katholieke kring zijn de verhoudingen nog schever, met de daaraan verbonden gevolgen.

Ouders kiezen vaak ook bewust voor christelijk onderwijs. Ook al zijn ze zelf helemaal niet christelijk, ze verwachten van een christelijke school veel goeds en spreken dat ook regelmatig uit, al zal daar soms ook wat opportunisme bij zitten.
Ik ga ervan uit dat je dit zegt als reactie op mijn bijdrage. Toch lees ik niets terug van wat ik gezegd heb.
Bijvoorbeeld: als je hier zegt dat PC-scholen alles wat mogelijk is om hun identiteit vorm te geven, geloof ik dat best. En dat dat moeilijk is in de gegeven omstandigheden ook. Maar daarmee is nog niet gezegd dat je zo'n ontwikkeling niet kunt betreuren. Voor het maximaal haalbare kun je respect hebben, zonder dat je dat dan als principieel positieve ontwikkeling toejuicht, toch?

Ik heb het overigens niet concreet gehad over de school waarover dit gesprek begon, omdat ik daar te weinig van weet.

Kun je concreet aangeven waar er in mijn gedachtengang iets mis gaat?

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:06
door J.C. Philpot
Is het misschien een idee om de schoolidentiteit-gedachtenwisseling naar een apart topic te verplaatsen?

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:12
door Tiberius
samanthi schreef:
Tiberius schreef:
samanthi schreef:
samanthi schreef:Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.
Rehoboth en avondrust
Nee dat klopt niet.
Rehoboth en Oorden Staete (voorheen Avondrust) vallen onder Cedrah. Dus nog steeds reformatorisch.
Nee dat valt niet meer onder cedrah.
https://www.cedrah.nl/nieuws/410/recent ... erdam.html

Voor de bewoners nog wel, maar er komen in de lege huisjes nu ook niet kerkelijke mensen wonen.
Je bericht is erg tendentieus, omdat Cedrah het beheer en naleving van de gedragsregels inzake identiteit e.d. uitvoert.
Dan kan je van Refoforum ook wel zeggen dat het overgegaan is naar een seculiere partij, omdat we bij Solcon gehost zijn.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:39
door Ambtenaar
eilander schreef: Mijn verwachting is gebaseerd op wat ik al heel lang geleden van de landelijke SGP-fractie heb meegekregen: als we de vrijheid van onderwijs in stand willen houden, moeten we niet onze eigen grondslag en ons eigen toelatingsbeleid gaan verruimen. En met toelatingsbeleid bedoel ik dan wat ik eerder heb gezegd: ruimte voor leerlingen buiten onze gezindte kan alleen als de grondslag verankerd blijft in de statuten, en als het personeelsbeleid niet ook verruimd wordt.
De vrijheid van onderwijs is niet afhankelijk van het toelatingsbeleid of grondslag van het reformatorisch onderwijs.
Als je als hele school als kleur gaat verschieten, is het toch wel een logische gedachte dat je dan op de langere termijn niets meer overhoudt?
De vraag is of er sprake is van kleur verschieten als een school veranderd van een klassiek reformatorische basisschool in een positief protestantse basisschool. Daarnaast is jouw aanname dat je dan in een spiraal van verandering en vernieuwing terecht komt die uiteindelijk leidt tot een meer algemene identiteit.
Dat zie je bijvoorbeeld hieraan: als je nu zegt dat een aanzienlijk deel van de basisscholen in Nederland, bijzondere scholen zijn i.p.v. openbare scholen, is menigeen heel verbaasd.
Ik niet, want onze kinderen zitten op algemeen bijzonder onderwijs.
Da's logisch, want je merkt het namelijk nergens meer aan.
Je maakt de denkfout dat bijzonder onderwijs enkel betrekking heeft op religieuze identiteit. Bijzonder onderwijs betekent dat de school niet wordt bestuurd door de overheid. Dit geldt vaak ook voor montessori onderwijs, vrije scholen, jenaplan, dalton, etc.
De stap naar afschaffing van artikel 23 is dan heel snel gemaakt.
Die stap zie ik totaal niet.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:41
door DDD
Ik reageerde onder andere hier op.
eilander schreef: Je trapt dus een open deur in: uiteraard baseer ik mij op aannames. Over die aannames moet je vervolgens een discussie hebben.
Mijn verwachting is gebaseerd op wat ik al heel lang geleden van de landelijke SGP-fractie heb meegekregen: als we de vrijheid van onderwijs in stand willen houden, moeten we niet onze eigen grondslag en ons eigen toelatingsbeleid gaan verruimen. En met toelatingsbeleid bedoel ik dan wat ik eerder heb gezegd: ruimte voor leerlingen buiten onze gezindte kan alleen als de grondslag verankerd blijft in de statuten, en als het personeelsbeleid niet ook verruimd wordt.
Als je als hele school als kleur gaat verschieten, is het toch wel een logische gedachte dat je dan op de langere termijn niets meer overhoudt? Dat zie je bijvoorbeeld hieraan: als je nu zegt dat een aanzienlijk deel van de basisscholen in Nederland, bijzondere scholen zijn i.p.v. openbare scholen, is menigeen heel verbaasd. Da's logisch, want je merkt het namelijk nergens meer aan. De stap naar afschaffing van artikel 23 is dan heel snel gemaakt.
Dat zijn mijn aannames, waar je vervolgens op mag schieten. Wel gemotiveerd natuurlijk...

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 10:57
door Jantje
DDD schreef:Ik betwijfel zeer of de SGP-fractie destijds dat goed heeft begrepen. Je zou het nog eens kunnen navragen, want in ieder geval nu is er iemand die daar verstand van heeft.
Wie bedoel je trouwens hiermee?

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 11:07
door samanthi
Tiberius schreef:Je bericht is erg tendentieus, omdat Cedrah het beheer en naleving van de gedragsregels inzake identiteit e.d. uitvoert.
Dan kan je van Refoforum ook wel zeggen dat het overgegaan is naar een seculiere partij, omdat we bij Solcon gehost zijn.
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik heb nl deze praktijk ook eens gezien bij een instelling die eerst vsn ELEOS was, een wordt een ongelijk juk, de tijd zal het leren, maar er komt zeker geen verbetering in de identiteit hoor.

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 11:19
door Tiberius
Ik hoop het ook, want ik werk voor Cedrah. :)
Maar de achterliggende gedachte is (kort geformuleerd) dat de organisatie zich liever op de zorg concentreert dan op het vastgoed, omdat zorg hun core business is en vastgoed een heel eigen markt is.

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 12:56
door Dodo
Als je kinderen toelaat die niet uit de doelgroep komen, moet je goed nadenken over wie er in het bestuur en de medezeggenschapsraad kunnen komen. Zijn dat ouders die de grondslag respecteren of die de grondslag onderschrijven? Als je voor dat laatste kiest, is het makkelijker de koers vast te houden. Als ze alleen respecteren, kan er makkelijker wat gewijzigd worden in de grondslag van de school.
Zelf vind ik een basisschool met reformatorisch onderwijs maar zonder de uiterlijke dingen van een refoschool het mooiste. Zo is de basisschool van onze kinderen ook. Geen kledingregels voor de kinderen, ritmisch zingen, Sinterklaas op school, psalmen en vrije liederen zingen.

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 13:02
door Mara
Gewist door Mara

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 13:09
door Erskinees
Altijd die krantenknipsels... Wat heeft dit nou met dit onderwerp te maken?

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 13:16
door Mara
x x x

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Geplaatst: 08 jan 2020, 13:17
door eilander
Dodo schreef:Als je kinderen toelaat die niet uit de doelgroep komen, moet je goed nadenken over wie er in het bestuur en de medezeggenschapsraad kunnen komen. Zijn dat ouders die de grondslag respecteren of die de grondslag onderschrijven? Als je voor dat laatste kiest, is het makkelijker de koers vast te houden. Als ze alleen respecteren, kan er makkelijker wat gewijzigd worden in de grondslag van de school.
Voor bestuur kan dat inderdaad: je kunt een schoolvereniging oprichten waarin alleen degenen die tot de reformatorische achterban behoren (de grondslag onderschrijven) lid kunnen worden. Uit de leden wordt dan een bestuur gekozen.
Voor een MR kan dit m.i. niet: dat moet een vertegenwoordiging uit ouders en personeel zijn.
Ook heel belangrijk is het aannamebeleid op zo'n school.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 08 jan 2020, 13:28
door refo
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Veel meer reformatorische scholen worstelen met kleding regels.
Zeker na de befaamde 'Legging' discussie komt men er achter dat veel van dit soort discussies vaak heel fel kunnen zijn, maar vaak ook tijdelijk.
Je zult de komende jaren zien dat dit soort regels op veel refo scholen anders gehanteerd gaan worden. Zeker op scholen waar kinderen zitten uit verschillende kerkverbanden.
Ook HSV gebruikt op scholen zal natuurlijk veel breder worden.
Dit soort punten vind ik niet zo erg. Heel begrijpelijk eigenlijk. Een school ontwikkeld door de jaren heen. 100 jaar terug sloeg men nog ;)

Erger is dat voorheen bloeiende scholen te klein worden en bijna geen bestaansrecht meer hebben.
Dat is zorgelijk.
Dat dikgedrukte zal op de middelbare scholen en op het reformatorische mbo (in Zeeland althans) in ieder geval nog lang niet gebeuren...
O, jawel. We noteren de datum van vandaag: 8 januari 2020. Voor 8 januari 2025 zal dat ook in Zeeland een feit zijn.