Ik had het over het blad en niet de kerkdienst.Bertiel schreef:Ik vraag me ook af of de opmerking over BwP daadwerkelijk klopt.

Ik had het over het blad en niet de kerkdienst.Bertiel schreef:Ik vraag me ook af of de opmerking over BwP daadwerkelijk klopt.
Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.Mara schreef:Waarom schrikken? Ik zat als kind te denken hoe een nachthutje in de komkommerhof er uit zou zien. En was dat dan een tuin waar alleen komkommers in groeiden en geen bloemen?eilander schreef: Hier schrik ik van, in meerdere opzichten. Ik ben blij dat het bij ons in elk geval nog wel klinkt en dat ook uitgelegd wordt wat ermee bedoeld wordt.
Och mocht het nog eens staan te gebeuren. Als ik zo'n zin hoor, ga ik hem proberen te ontleden.
Laatst zei een dominee dat hij regelmatig hoort dat veel mensen beeldend denken. En daar ging hij toen rekening mee houden.
Natuurlijk mag een predikant die oudere uitdrukkingen gebruiken! Maar geef er wel uitleg bij.
En waarom moet je als 23jarige dat zo napraten? Is het dan anders niet echt?
nachthutje vind ik een beetje een praat alsof al het andere niet deugt.Mara schreef:Waarom schrikken? Ik zat als kind te denken hoe een nachthutje in de komkommerhof er uit zou zien. En was dat dan een tuin waar alleen komkommers in groeiden en geen bloemen?eilander schreef: Hier schrik ik van, in meerdere opzichten. Ik ben blij dat het bij ons in elk geval nog wel klinkt en dat ook uitgelegd wordt wat ermee bedoeld wordt.
Och mocht het nog eens staan te gebeuren. Als ik zo'n zin hoor, ga ik hem proberen te ontleden.
Laatst zei een dominee dat hij regelmatig hoort dat veel mensen beeldend denken. En daar ging hij toen rekening mee houden.
Natuurlijk mag een predikant die oudere uitdrukkingen gebruiken! Maar geef er wel uitleg bij.
En waarom moet je als 23jarige dat zo napraten? Is het dan anders niet echt?Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat er ook napraterij is. Zelfs op het forum zie ik dat weleens voorbijkomen.eilander schreef:Waarom je begint over vrome napraterij, ontgaat me even.
Ik ben al een paar keer begonnen, maar weet niet orecies wat ik zeggen moet, ik zie nl in de Bijbel nergens dit soort zaken terug. Of het komt door een verkeerde prediking of het zijn listen van de tegenstander om mensen bij de Heiland weg te houden.Stof schreef:Beste Geytenbeekje en anderen,Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.
Toch.
Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.
Ik bedoel niet dat we willens en wetens onbekeerd, onverschillig mogen zijn.
Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".
Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Jij weet toch niet onder welke prediking ik verkeer?eilander schreef: Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.
Je zegt zelf dat je het niet meer hoort, behalve bij oude mensen. Dan blijkt dus dat je het in de prediking niet meer hoort. En dat vind ik een verarming - en dan druk ik me nog zacht uit.Mara schreef:Jij weet toch niet onder welke prediking ik verkeer?eilander schreef: Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.
Die is sowieso elke week anders, dat heb je nu eenmaal in de breedte van de CGK (in veel gemeentes)
Maar daarnaast beluister ik wekelijks allerlei andere preken, ook van de GG, HHK en BhP.
Ik laat die geschriften niet los, maar men doet dat.
En wij hadden op de j.v. nog weleens diepgaande discussies hierover, maar ook dat gebeurt niet meer.
Maar eerlijk gezegd, wat is de waarde als blijkt dat veel van mijn mede jvers inmiddels afgehaakt blijken te zijn?
Je kunt de theorie tot in de finesse uit je hoofd geleerd hebben, maar er toch met je hart buiten blijven.
Mijn oudste zoon zit trouwens nu de D.L. te bestuderen. Mam, wat moeilijk, ik houd het niet langer dan een half uurtje vol, verzuchtte hij.
Stof schreef:Jammer Geytenbeekje, dat we hier anders over denken. Ja, God spreekt zeker door Zijn Woord. Maar ook: daar hebben we de Heilige Geest bij nodig. En we hebben er een geopend, vernieuwd hart voor nodig.Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Maar weet je wat nu zo mooi is?J.C. Philpot schreef:Maar jij gelooft dat een niet wedergeboren persoon uit zichzelf (zonder het werk van de Heilige Geest) ingaat op de welmenende roepstem van Christus?
Je begrijpt toch wel dat we hier niet over de uitwendige maar over de inwendige roeping spreken?Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
Gelukkig nog 1 die het begrijpt. Dat is ook de kern dat ik heb proberen aan te geven.Stof schreef:Beste Geytenbeekje en anderen,Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.
Toch.
Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.
Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".
Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Dit kan toch oprecht een vraag zijn? Als je dit op deze manier niet kent, moet er dan gelijk een woord als schokkend gebruikt worden? Iemand zei in plaatjes te denken, dat komt veel meer voor dan we denken en dan gaat er veel als niet begrijpend aan je voorbij.eilander schreef:Ik vind het schokkend dat iemand die al heel lang in de kerk zit, op deze vragen geen antwoord weet. Wordt werkelijk niet uitgelegd wat het betekent dat Christus omhelst wordt? En worden er geen oudvaders meer gelezen waarin dat staat?refo schreef:Geloven kunnen de meeste mensen zich iets bij voorstellen. Aannemen is al moeilijker.
Maar wat moet je je bij de term omhelzen van Christus voorstellen? Hij is in de hemel en wij zijn op de aarde. Fysiek gaat dat dus niet. Hoe da wel? En hoe weet iemand of het écht is of dat hij het zich maar verbeeldt?
Volgens mij verdelen juist deze zogenaamde ervaringen of zogenaamde bevindingen de christenen tot op het bot. Het is een zichtbaar proberen te maken van wat verborgen is.
Of zit je hier een beetje te stoken...
Juist een die het niet begrijpt, maar ik denk dat het beter is te stoppen....Jeremiah schreef:Gelukkig nog 1 die het begrijpt. Dat is ook de kern dat ik heb proberen aan te geven.Stof schreef:Beste Geytenbeekje en anderen,Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Toch.
Dan had je dat aan moeten geven, ik weiger om in tale Kanaäns te praten.Jeremiah schreef:Je begrijpt toch wel dat we hier niet over de uitwendige maar over de inwendige roeping spreken?Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
Ik ga er nu vanuit dat je zegt dat Stof het niet begrijpt. Ik ben blij met reacties van Stof en eerder van Eilander. Op een refoforum wordt gelukkig een semi-remonstrants geluid, zoals ik jouw bijdragen regelmatig interpreteer, weersproken. Ik hoop dat dit zo blijft. En als Geytenbeek een term als inwendige roeping afdoet als tale Kanaäns, en daarmee minder serieus te nemen naar mijn interpretatie, zegt ook wel wat.samanthi schreef:Juist een die het niet begrijpt, maar ik denk dat het beter is te stoppen....Jeremiah schreef:Gelukkig nog 1 die het begrijpt. Dat is ook de kern dat ik heb proberen aan te geven.Stof schreef: Beste Geytenbeekje en anderen,
Toch.