Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%

Totaal aantal stemmen: 99

Mara

Re: Prediking 2019

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:Ik vraag me ook af of de opmerking over BwP daadwerkelijk klopt.
Ik had het over het blad en niet de kerkdienst. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Hier schrik ik van, in meerdere opzichten. Ik ben blij dat het bij ons in elk geval nog wel klinkt en dat ook uitgelegd wordt wat ermee bedoeld wordt.
Waarom schrikken? Ik zat als kind te denken hoe een nachthutje in de komkommerhof er uit zou zien. En was dat dan een tuin waar alleen komkommers in groeiden en geen bloemen?
Och mocht het nog eens staan te gebeuren. Als ik zo'n zin hoor, ga ik hem proberen te ontleden.
Laatst zei een dominee dat hij regelmatig hoort dat veel mensen beeldend denken. En daar ging hij toen rekening mee houden.
Natuurlijk mag een predikant die oudere uitdrukkingen gebruiken! Maar geef er wel uitleg bij.
En waarom moet je als 23jarige dat zo napraten? Is het dan anders niet echt?
Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
eilander schreef: Hier schrik ik van, in meerdere opzichten. Ik ben blij dat het bij ons in elk geval nog wel klinkt en dat ook uitgelegd wordt wat ermee bedoeld wordt.
Waarom schrikken? Ik zat als kind te denken hoe een nachthutje in de komkommerhof er uit zou zien. En was dat dan een tuin waar alleen komkommers in groeiden en geen bloemen?
Och mocht het nog eens staan te gebeuren. Als ik zo'n zin hoor, ga ik hem proberen te ontleden.
Laatst zei een dominee dat hij regelmatig hoort dat veel mensen beeldend denken. En daar ging hij toen rekening mee houden.
Natuurlijk mag een predikant die oudere uitdrukkingen gebruiken! Maar geef er wel uitleg bij.
En waarom moet je als 23jarige dat zo napraten? Is het dan anders niet echt?
eilander schreef:Waarom je begint over vrome napraterij, ontgaat me even.
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat er ook napraterij is. Zelfs op het forum zie ik dat weleens voorbijkomen.
nachthutje vind ik een beetje een praat alsof al het andere niet deugt.
samanthi

Bericht door samanthi »

Stof schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Beste Geytenbeekje en anderen,

Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.

Toch.

Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.

Ik bedoel niet dat we willens en wetens onbekeerd, onverschillig mogen zijn.

Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".

Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Ik ben al een paar keer begonnen, maar weet niet orecies wat ik zeggen moet, ik zie nl in de Bijbel nergens dit soort zaken terug. Of het komt door een verkeerde prediking of het zijn listen van de tegenstander om mensen bij de Heiland weg te houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje

Ik houd er ook hiermaar mee op.
Iets met hete hoofden koude harten.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.
Jij weet toch niet onder welke prediking ik verkeer?
Die is sowieso elke week anders, dat heb je nu eenmaal in de breedte van de CGK (in veel gemeentes)
Maar daarnaast beluister ik wekelijks allerlei andere preken, ook van de GG, HHK en BhP.

Ik laat die geschriften niet los, maar men doet dat.
En wij hadden op de j.v. nog weleens diepgaande discussies hierover, maar ook dat gebeurt niet meer.
Maar eerlijk gezegd, wat is de waarde als blijkt dat veel van mijn mede jvers inmiddels afgehaakt blijken te zijn?
Je kunt de theorie tot in de finesse uit je hoofd geleerd hebben, maar er toch met je hart buiten blijven.

Mijn oudste zoon zit trouwens nu de D.L. te bestuderen. Mam, wat moeilijk, ik houd het niet langer dan een half uurtje vol, verzuchtte hij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Ik schrik ervan omdat naar mijn mening cruciale begrippen kennelijk niet meer bepreekt en niet meer begrepen worden. Zoals ik aantoonde, zijn dit begrippen uit onze belijdenisgeschriften. Als je die loslaat, ben ik bang dat je niet alleen maar de taal loslaat, maar ook de inhoud. Van wat ik van jou hoor over de prediking waar je onder verkeert, ben ik daar helemaal niet gerust op.
Jij weet toch niet onder welke prediking ik verkeer?
Die is sowieso elke week anders, dat heb je nu eenmaal in de breedte van de CGK (in veel gemeentes)
Maar daarnaast beluister ik wekelijks allerlei andere preken, ook van de GG, HHK en BhP.

Ik laat die geschriften niet los, maar men doet dat.
En wij hadden op de j.v. nog weleens diepgaande discussies hierover, maar ook dat gebeurt niet meer.
Maar eerlijk gezegd, wat is de waarde als blijkt dat veel van mijn mede jvers inmiddels afgehaakt blijken te zijn?
Je kunt de theorie tot in de finesse uit je hoofd geleerd hebben, maar er toch met je hart buiten blijven.

Mijn oudste zoon zit trouwens nu de D.L. te bestuderen. Mam, wat moeilijk, ik houd het niet langer dan een half uurtje vol, verzuchtte hij.
Je zegt zelf dat je het niet meer hoort, behalve bij oude mensen. Dan blijkt dus dat je het in de prediking niet meer hoort. En dat vind ik een verarming - en dan druk ik me nog zacht uit.
Ik ben het met je eens dat we met verstandelijke kennis verloren kunnen gaan, maar trap niet in de valkuil om het dan maar om te draaien. Als het in je hoofd niet helder is, hoe zullen we het dan met ons hart kunnen geloven? Dat gaat niet buiten ons verstand om (en dan heb ik het even niet over dat de Heere vaak werkt in mensen die minder begaafd zijn, daar gaat het nu niet over).
Bepaalde begrippen kunnen we niet straffeloos bestempelen als theoretische begrippen, daarvoor zijn ze te zeer bijbels gefundeerd. Ik ben bang dat dit ook zo'n begrip is, al ligt dat verband er niet zo duidelijk als bij zonde/genade/bekering/wedergeboorte. Maar toch...
Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem »

Eén ding staat vast in deze discussie en dat is dat God Zijn Zoon niet gezonden heeft in de wereld opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Daaraan valt niet te tornen. De deur van Gods genade staat open. Maar wie niet gelooft, is alrede veroordeeld.
ejvl

Bericht door ejvl »

Stof schreef:
Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Jammer Geytenbeekje, dat we hier anders over denken. Ja, God spreekt zeker door Zijn Woord. Maar ook: daar hebben we de Heilige Geest bij nodig. En we hebben er een geopend, vernieuwd hart voor nodig.
J.C. Philpot schreef:Maar jij gelooft dat een niet wedergeboren persoon uit zichzelf (zonder het werk van de Heilige Geest) ingaat op de welmenende roepstem van Christus?
Maar weet je wat nu zo mooi is?
God vraagt geen geopend vernieuwd hart om tot Hem te mogen gaan.
Hij vraagt om te komen zoals je bent, dus met een gesloten, vuil hart. Niet met zondekennis, niet met een opgeknapt leven of met de godsdienst, nee precies zoals je bent. Onwedergeboren.

Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Spurgeon.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
Je begrijpt toch wel dat we hier niet over de uitwendige maar over de inwendige roeping spreken?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Stof schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!

Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.

Toch.

Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.

Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".

Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Gelukkig nog 1 die het begrijpt. Dat is ook de kern dat ik heb proberen aan te geven.
Terri

Bericht door Terri »

eilander schreef:
refo schreef:Geloven kunnen de meeste mensen zich iets bij voorstellen. Aannemen is al moeilijker.
Maar wat moet je je bij de term omhelzen van Christus voorstellen? Hij is in de hemel en wij zijn op de aarde. Fysiek gaat dat dus niet. Hoe da wel? En hoe weet iemand of het écht is of dat hij het zich maar verbeeldt?
Volgens mij verdelen juist deze zogenaamde ervaringen of zogenaamde bevindingen de christenen tot op het bot. Het is een zichtbaar proberen te maken van wat verborgen is.
Ik vind het schokkend dat iemand die al heel lang in de kerk zit, op deze vragen geen antwoord weet. Wordt werkelijk niet uitgelegd wat het betekent dat Christus omhelst wordt? En worden er geen oudvaders meer gelezen waarin dat staat?
Of zit je hier een beetje te stoken...
Dit kan toch oprecht een vraag zijn? Als je dit op deze manier niet kent, moet er dan gelijk een woord als schokkend gebruikt worden? Iemand zei in plaatjes te denken, dat komt veel meer voor dan we denken en dan gaat er veel als niet begrijpend aan je voorbij.
Praat eens met mensen met autisme, ze hebben zo'n moeite met dit soort uitspraken.
En als je op de man af vraagt wat daadwerkelijk het omhelzen van Christus inhoudt, zul je versteld staan welke antwoorden je krijgt. ( tenminste als ze eerlijk zijn)
Ik ben opgegroeid met deze termen, maar juist toen ik echt na ging denken, begreep ik ze niet.....
Gelukkig ken ik de betekenis wel, maar verwoord ik het heel anders.
samanthi

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Stof schreef:

Toch.

Gelukkig nog 1 die het begrijpt. Dat is ook de kern dat ik heb proberen aan te geven.
Juist een die het niet begrijpt, maar ik denk dat het beter is te stoppen....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje

Jeremiah schreef:
Je begrijpt toch wel dat we hier niet over de uitwendige maar over de inwendige roeping spreken?
Dan had je dat aan moeten geven, ik weiger om in tale Kanaäns te praten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Jeremiah schreef:
Stof schreef: Beste Geytenbeekje en anderen,

Toch.

Juist een die het niet begrijpt, maar ik denk dat het beter is te stoppen....
Ik ga er nu vanuit dat je zegt dat Stof het niet begrijpt. Ik ben blij met reacties van Stof en eerder van Eilander. Op een refoforum wordt gelukkig een semi-remonstrants geluid, zoals ik jouw bijdragen regelmatig interpreteer, weersproken. Ik hoop dat dit zo blijft. En als Geytenbeek een term als inwendige roeping afdoet als tale Kanaäns, en daarmee minder serieus te nemen naar mijn interpretatie, zegt ook wel wat.
Plaats reactie