Eigenwillige godsdienst

Hollander

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Hollander »

Amstelodamense schreef:Overigens: ik merk nergens uit jouw reacties dat er ook maar enige zorg is om begrijpelijkheid.
Valcke heeft, ook onder zijn vorige nickname, diverse keren Bijbelgedeelten geplaatst die hijzelf vanuit de grondtalen heeft vertaald. Ik vond dat zelf best leerzaam om te lezen. #leestip! :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:Overigens: ik merk nergens uit jouw reacties dat er ook maar enige zorg is om begrijpelijkheid.
Valcke heeft, ook onder zijn vorige nickname, diverse keren Bijbelgedeelten geplaatst die hijzelf vanuit de grondtalen heeft vertaald. Ik vond dat zelf best leerzaam om te lezen. #leestip! :)
Okay, fair enough. Maar dat las ik hier niet terug. Maar goed om te horen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:... Stel eens wat meer vragen in plaats van met je oordeel klaar te staan...
O.k. ik had inderdaad kunnen vragen of je je nooit zorgen maakt of de BGT wel getrouw genoeg is.
Zeker ook omdat er (kennelijk ook in jouw kerkverband) toch wel ernstig voor gewaarschuwd wordt.
Mijn vraag is dan ook: op welke gronden meen je dat het verantwoord is de BGT te gebruiken?
Amstelodamense

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:... Stel eens wat meer vragen in plaats van met je oordeel klaar te staan...
O.k. ik had inderdaad kunnen vragen of je je nooit zorgen maakt of de BGT wel getrouw genoeg is.
Zeker ook omdat er (kennelijk ook in jouw kerkverband) toch wel ernstig voor gewaarschuwd wordt.
Mijn vraag is dan ook: op welke gronden meen je dat het verantwoord is de BGT te gebruiken?
Ja kijk, in mijn kerkverband wordt blijkbaar ook gewaarschuwd tegen de HSV. Dus in die zin kan ik dat niet helemaal serieus nemen.

Je laatste vraag: goede vraag. Wellicht stel ik me die vraag wel te weinig, zou heel goed kunnen. Ik vind het echter belangrijk dat als wij Bijbel lezen (we doen dit onder andere, maar zeker niet alleen bij de maaltijden), de kinderen het begrijpen. Het heeft heel weinig zin om uit de SV te lezen met kinderen van 4, 7 en 10 jaar oud (althans, in my humble opinion). Om ze dan toch wat mee te geven, lezen we uit de BGT.

En serieus, laatst lazen we uit Jakobus. De kinderen waren geschokt door de scherpe taal die daar stond. Het kwam echt binnen. Misschien vind ik dat nog wel het belangrijkst. De BGT is scherp, soms is de SV (door haar oude roots) wat meer omfloerst en daardoor niet helder.
Valcke

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:
Ja kijk, in mijn kerkverband wordt blijkbaar ook gewaarschuwd tegen de HSV. Dus in die zin kan ik dat niet helemaal serieus nemen.

Je laatste vraag: goede vraag. Wellicht stel ik me die vraag wel te weinig, zou heel goed kunnen. Ik vind het echter belangrijk dat als wij Bijbel lezen (we doen dit onder andere, maar zeker niet alleen bij de maaltijden), de kinderen het begrijpen. Het heeft heel weinig zin om uit de SV te lezen met kinderen van 4, 7 en 10 jaar oud (althans, in my humble opinion). Om ze dan toch wat mee te geven, lezen we uit de BGT.

En serieus, laatst lazen we uit Jakobus. De kinderen waren geschokt door de scherpe taal die daar stond. Het kwam echt binnen. Misschien vind ik dat nog wel het belangrijkst. De BGT is scherp, soms is de SV (door haar oude roots) wat meer omfloerst en daardoor niet helder.
O.k. dank je voor je eerlijk antwoord.

Wel zie ik bij jou net als bij zo veel anderen dat op het gebied van Bijbelvertaling ieder meent zelf genoeg deskundig te zijn; en dan vaak zonder dat er enige studie gedaan is, maar op goed geloof af. En natuurlijk ook hoe het voelt en of het binnenkomt. Dan kun je ook gemakkelijk zeggen dat je bezwaren van anderen niet serieus kunt nemen.

Overigens: ik zeg niet dat ik het gebruik van een andere vertaling ten enenmale verwerp. Maar ik denk inderdaad dat we veel voorzichtiger moeten zijn. En dan ook de bezwaren wél serieus nemen.

Dit zijn zo mijn overpeinzingen hierbij... sorry, ik probeer ook eerlijk te zijn.
samanthi

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:https://www.basisbijbel.nl/
Ik lees deze naast de SV.
Vind dit wel heel erg eigenwillige godsdienst Samanthi :D

Zonder dollen: begrijpelijke vertaling. Hoog tijd om een begrijpelijke vertaling in te voeren bij ons in de kerken. Zijn we verplicht naar onze kinderen.
Betrouwbaar of niet betrouwbaar, meer of minder grondtekstgetrouw, het doet even niet ter zake, begrijp ik.
Als het maar begrijpelijk is.
Ik lees hem naast de SV, zo begrijp ik de SV beter.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Sorry hoor Valcke, mijn inziens drijf je gewoon behoorlijk door.
Ik snap je bedoelingen maar respecteer ook waarom mensen andere keuzes maken wat betreft vertalingen enz.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een eenmaal gekozen standpunt lijkt zo muurvast dat geen mens iemand kan overtuigen.
Vooral op godsdienstig gebied zie ik dit opvallend veel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Sorry hoor Valcke, mijn inziens drijf je gewoon behoorlijk door.
Ik snap je bedoelingen maar respecteer ook waarom mensen andere keuzes maken wat betreft vertalingen enz.
Valcke is super integer, ik begrijp werkelijk niet hoe je erbij komt om hem als doordrijver neer te zetten. Als het gaat om betrouwbaarheid en kennis rondom vertalingen en Bijbelteksten kunnen jij en ik bij hem in de leer. Nogmaals ik vind jouw opmerking richting hem onjuist.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Helemaal eens met Pierre27. Dat is een zeldzaamheid.
Amstelodamense

-DIA- schreef:Een eenmaal gekozen standpunt lijkt zo muurvast dat geen mens iemand kan overtuigen.
Eens, geldt vice versa
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Helemaal eens met Pierre27. Dat is een zeldzaamheid.
Daarom koester ik dit moment extra. Dank je!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Een eenmaal gekozen standpunt lijkt zo muurvast dat geen mens iemand kan overtuigen.
Dat valt me toch oprecht op. Ik heb juist de indruk dat jij zelden van mening verandert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Dat valt me toch oprecht op. Ik heb juist de indruk dat jij zelden van mening verandert.
Ik ben bereid te oprecht te luisteren en te ter harte te nemen, mits het is gegrond in het Woord.
Mocht ik mis zijn, dat kan door ons onverstand, wijst me dan aan waar ik dwaal.
Met beroep op Schrift en Belijdenis.
Ik zeg niet dat ik alles zo goed weet. Ik ben een feilbaar mens, die tevens overtuigd is van zijn dwaasheid.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Het uitgangspunt is in ieder geval uitstekend. Er zijn veel misverstanden op dit punt. Er zijn hier zelfs mensen die zeggen dat het geen zin heeft om met mij in discussie te gaan. Terwijl ik op dit forum niemand weet die even vaak terugkomt op een eerder standpunt of eerdere gedachte.

Oftewel: karakter en communicatiestijlen spelen een grote rol. Gelukkig is daar een niet genoeg geprezen draadje over.

Mocht het een keer aan de orde zijn, dan zal ik hierop wijzen.
Plaats reactie