T'is volgens mij een Veluws en een Zeeuws trekje. Aan een ouderling (in een gergem in Zeeland) die in een leesdienst een preek van ds. L. Huisman las werd door een mede ouderling gevraagd of hij 'die rommel niet meer wilde lezen'. Diegene wilde ook niet aan het Avondmaal zitten met een ouderling die zulke preken las. Gevolg; 'Huisman-ouderling' kon opstappen.
T'is een rommeltje. Hopelijk is mijn prinses op het witte paard niet van de gergem.

Het zal me kwalijk genomen worden, maar als ik heel eerlijk ben komt het me wel goed uit dat ik niet aan het HA kan gaan. De drempel is namelijk vreselijk hoog. Er wordt nauwkeurig bijgehouden wie aangaat (50 van de 2000), de halzen worden gerekt en je wordt gewogen. Krijg je huisbezoek, twee oudere boeren die jouw 'bekering' naast de hunne gaan leggen. Nou, als je de vierschaar der consientie niet hebt beleefd dan heb je maar wat gepakt en kun je inpakken. Ik zit ook nog wel eens in de herv. kerk. dus da's ook verkeerd. Bovendien een hoop mensen die al tientallen jaren op de weg zijn en steeds een stukje verder komen en ik zou zan als broekkie van 24 'zomaar' aangaan. Nee, laat maar zo. Heb geen zin in die oeverloze discussies en ruzies. Er zijn er al tich voor me gesneuveld, dus laat maar. Alleen het feit al dat ik de jongerenavond bezoek is onoverkomelijk. Niet voor niks bad een ouderling of de Heere maar met de jeugd wilde zijn nu de duivel tot hen kwam in de gedaante van een engel des lichts. kMoest er maar veel licht over vragen werd tegen me gezegd (en die puriteinen geven een licht moet ik zeggen!!)
Daar is hij mij iets te dierbaar voorIk mag het misschien niet vragen maar wie is die "aardige" ds van jou?

[Aangepast op 19/8/03 door Kislev]