Vader, ik klaag u aan!

Kislev

Bericht door Kislev »

Er werd me op een gesprek gezegd dat 'als ik zo dacht ik geen belijdenis kon doen'.

T'is volgens mij een Veluws en een Zeeuws trekje. Aan een ouderling (in een gergem in Zeeland) die in een leesdienst een preek van ds. L. Huisman las werd door een mede ouderling gevraagd of hij 'die rommel niet meer wilde lezen'. Diegene wilde ook niet aan het Avondmaal zitten met een ouderling die zulke preken las. Gevolg; 'Huisman-ouderling' kon opstappen.

T'is een rommeltje. Hopelijk is mijn prinses op het witte paard niet van de gergem. ;)

Het zal me kwalijk genomen worden, maar als ik heel eerlijk ben komt het me wel goed uit dat ik niet aan het HA kan gaan. De drempel is namelijk vreselijk hoog. Er wordt nauwkeurig bijgehouden wie aangaat (50 van de 2000), de halzen worden gerekt en je wordt gewogen. Krijg je huisbezoek, twee oudere boeren die jouw 'bekering' naast de hunne gaan leggen. Nou, als je de vierschaar der consientie niet hebt beleefd dan heb je maar wat gepakt en kun je inpakken. Ik zit ook nog wel eens in de herv. kerk. dus da's ook verkeerd. Bovendien een hoop mensen die al tientallen jaren op de weg zijn en steeds een stukje verder komen en ik zou zan als broekkie van 24 'zomaar' aangaan. Nee, laat maar zo. Heb geen zin in die oeverloze discussies en ruzies. Er zijn er al tich voor me gesneuveld, dus laat maar. Alleen het feit al dat ik de jongerenavond bezoek is onoverkomelijk. Niet voor niks bad een ouderling of de Heere maar met de jeugd wilde zijn nu de duivel tot hen kwam in de gedaante van een engel des lichts. kMoest er maar veel licht over vragen werd tegen me gezegd (en die puriteinen geven een licht moet ik zeggen!!)
Ik mag het misschien niet vragen maar wie is die "aardige" ds van jou?
Daar is hij mij iets te dierbaar voor :P Matthijs zit dicht in de buurt.

[Aangepast op 19/8/03 door Kislev]
refo

Bericht door refo »

Je kunt doorgaan tot de generale synode. Die stelt een commissie in en besluit na een halfjaar: 'de manier waarop één en ander is behandeld door de kerkenraad zou wat meer pastoraal gekund hebben. Inhoudelijk zou echter in dat geval geen andere beslissing genomen zijn. De commissie adviseert de Synode het appél af te wijzen.

Na uitvoerige bespreking neemt de Synode het advies van de commissie over. De preses vermaant de apellant zijn levenswijze te verbeteren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

.....zonde van je tijd dus.

Verdiep je dan maar in de Engelse puriteinen!! Daar wordt je 'wijzer' van!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Lijkt me onzin Refo,

Ze moeten kunnen aantonen dat Kislev zal gaan liegen bij het belijdenis doen. Een ergelijk leven kunnen ze hem niet verwijten. (mag ik hopen) Je doet geen zonden om onder een valse prediking te komen. Je doet zonde als je je leven daarop instelt. Het is wel arrogant om te kunnen menen dat alle preken in de gergem zonder zonde zijn.

Nu ze moeten eerst maar bewijzen dat de JA avonden zondig zijn. (dat heeft zelfs de saambinder niet aangedurt omdat stellig te beweren)

Kislev mag dus alleen maar de prediking aanhoren die de ds goed vind. Nou dan zijn we dus nog roomser dan de roomse kerk. Dat argument zullen ze misschien wel hebben maar nooit uitspreken. Ze hebben dan namelijk een probleem met de DKO.
Volgens mij zal ieder weldenkend cie lid zijn vingers hier niet aan durven branden. Moeten ze dan alle mensen die wel de JA bezoeken onder cencuur gaan brengen. Dan gaan ze het druk krijgen ben ik bang

PIM,

wil jij hiermee zeggen dat Kislev het hierbij moet laten zitten?

spijt me zeer hoor maar dit zaagt aan de poten van de gergem.

[Aangepast op 19/8/03 door jacob]
jacob

Bericht door jacob »

Daar is hij mij iets te dierbaar voor

Mag ik eerlijk zeggen dat ik niets van dit antwoord begrijp.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Daar is hij mij iets te dierbaar voor

Mag ik eerlijk zeggen dat ik niets van dit antwoord begrijp.
Dat mag. :,

Maar ik bedoel dus te zeggen dat ik hier in het openbaar niet de naam van m'n predikant ga noemen waardoor hij nogal negatief overkomt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

PIM,

wil jij hiermee zeggen dat Kislev het hierbij moet laten zitten?

spijt me zeer hoor maar dit zaagt aan de poten van de gergem.

[Aangepast op 19/8/03 door jacob]
Het houdt een keer op Jacob. Ik zou never nooit niet doorgaan tot de Gen.Synode. Dat zal dan heel je leven gaan beheersen door allerlei procedures. Je weet dat dit geen voorbeelden zijn die je zo in iedere plaatselijke GG hebt!

We moeten niet in mensen roemen, maar misschien zou ik nog liever in Groningen gaan wonen........!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Triest verhaal ja! Ik snap alleen niet dat je wel goed op kan schieten met de ds. maar hij zegt wel dat je geen belijdenis mag doen?? Heeft hij echt in je gezicht gezegd dat je het niet mag, of heeft hij je het afgeraden?

Pim.
Kislev,

Hoe zit dat nou? Je houdt die ds nogal de hand boven het hoofd (alhoewel het niet goed is om hem hier door het slijk te halen hoor!). Ik zou eerder goed op hem kunnen schieten (als het verhaal is zoals jij schrijft) dan goed met hem kunnen opschieten. ;)

Pim.

[Aangepast op 19/8/03 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

Lijkt me onzin Refo,
enz
Ik heb een stapel akta van de Generale Synodes 1977 t/m halverwege jaren 90. 't Gaat steeds zo bij apellanten. Ze worden door diverse dominees doorgezaagd. In het vuur van een betoog zegt apellant iets wat niet helemaal theolgisch kosher is en de commissie rapporteert ook nog: tijdens een van de gesprekken met appellant is duidelijk geworden dat hij de mening is toegedaan.... Dit strijdt met.... Mocht de appellant al gelijk hebben, dan doet DIT hem de das wel om.

Bovendien wordt tijdens de bespreking op de synode iedereen de zaal uitgestuurd. Omdat het zgn over een persoon gaat. Eén ding is duidelijk: de rechtsgang is niet helemaal eerlijk. Ze vallen elkaar niet af. En misschien is dat wel logisch: de volgende keer is er een appèl tegen jou, dus het moet allemaal wel errug duidelijk zijn, wil je een collega afvallen.

PS. appellant moet met 2 pees en 2 ellen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Beste Kislev,

Ik begrijp er ook weinig van hoor. Enerzijds lees ik zeer zorgwekkende dingen van je kerkenraad en anderzijds blijf je er liever en vind je het zelfs prettig dat je niet aan het Avondmaal 'hoeft'.
Wees maar een licht op de kandelaar in je gemeente als je er wilt blijven. Maar helaas zal dat je alleen maar verdachter maken.
Het feit dat je redelijk met je ds. door de bocht kunt, mag nooit een reden zijn dat jij belijdenis mag doen. Alleen dat al maakt het zeer walgelijk. Het is goed hoor, dat je een redelijke band hebt, maar het gaat wel alle redelijkheid te boven.
Vooral dat Huisman-voorval zakt mijn broek van af. Gelukkig heb ik maar twee broeken aan, want deze topic geeft reden om meerdere keren je broek af te laten zakken. En dat is weer aanstootgevend.
Ik vraag me idd af of dit nu uniek is binnen de GG of dat het vaker voorkomt. Bij ons dus gelukkig niet.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Deze hele "Kislev-affaire" maakt het voor mij steeds aannemelijker dat Hegger in zijn boekie terecht uithaalt naar de GG.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Deze hele "Kislev-affaire" maakt het voor mij steeds aannemelijker dat Hegger in zijn boekie terecht uithaalt naar de GG.

Heb je het boek al gelezen dan?

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Pim.
Nee. Jij? Maar afgaande op enkele citaten uit het boek baseerde ik mijn mening. Goed hè? :,

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pim.
Nee. Jij? Maar afgaande op enkele citaten uit het boek baseerde ik mijn mening. Goed hè? :,

Lijkt me moeilijk om ds. Hegger dan gelijk te geven als je niet weet wat hij allemaal schrijft.....

Ik heb het boek ook nog niet gelezen, daarom kan ik er ook nog niets over zeggen. Ik heb ook zo mijn gedachten over hetgeen in de GG 'stroomt' (zoals eerder gepost), maar laten we wel wezen, de voorbeelden van Kislev zijn redelijk uitzonderlijk. Laten we het kind niet met het badwater weggooien.

Groeten,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik begrijp er ook weinig van hoor. Enerzijds lees ik zeer zorgwekkende dingen van je kerkenraad en anderzijds blijf je er liever en vind je het zelfs prettig dat je niet aan het Avondmaal 'hoeft'.
Wees maar een licht op de kandelaar in je gemeente als je er wilt blijven. Maar helaas zal dat je alleen maar verdachter maken.
Ik kerk de laatste jaren 1 x er zondag Hervormd (GB uiteraard). Toch heb ik met de gergem waar ik zit meer band (logisch ook misschien). Thuis voelen doe ik me er echter ook weer niet. JV wist ik niet eens dat tie bestond, zit niet meer op kattebak, ben geen belijdend lid dus kom ook niet op vergaderingen. Schuif gewoon eens per zondag als een soort gast in de bank. kZou dan ook beslist niet weten hoe ik een lichtend licht zou moeten zijn in m'n gemeente. Zeg ook maar niks meer, heb wel eens gesprekken gehad met een meisje van kattebak die fervent ds. aanhanger was. Nou moe, kreeg me d'r toch van langs (je kent dat wel; allemaal van die verwijten die kant nog wal raken). kHoud m'n mond maar, ben flink kerkmoe, bemoei me er niet meer mee, 'tzal allemaal wel.
Plaats reactie