Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)
Geplaatst: 12 mei 2023, 09:34
Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Terechte vraag. Men had misschien wel radicaler en concreter moeten zijn.
Want?GerefGemeente-lid schreef: ↑12 mei 2023, 09:38 Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Lijkt mij ook.
Nee, het is mijns inziens een zeer onverstandig besluit omdat een minderheid met een redelijke omvang anders over dit onderwerp denkt. Door geen ruimte te laten heeft de synode, wellicht onbedoeld en onbewust, aangestuurd op meer stevige confrontatie en daarmee op scheuring.GerefGemeente-lid schreef: ↑12 mei 2023, 09:38 Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Ik denk niet dat dat zomaar gebeurt. (Ik bedoel dat ontbinden, niet die ordelijke manier).
Denk je dat die lossere binding aan de belijdenissen een probleem vormen voor die gemeenten? Een voorbeeld: als ik de website van de CGK te Zwolle doorklik, krijg ik niet de indruk dat ze zoveel affiniteit met de belijdenissen hebben (integendeel).Tiberius schreef: ↑12 mei 2023, 09:44Ik denk niet dat dat zomaar gebeurt. (Ik bedoel dat ontbinden, niet die ordelijke manier).
Je zou verwachten dat de gemeenten uit Haarlem enz. beter bij de NGK passen. Maar men vindt zichzelf CGK met een lange geschiedenis van geen scheidingen en scheuringen.
Bovendien heeft de NGK een veel lossere (lees: nauwelijks) binding aan de belijdenissen.
Misschien moeten ze de akte van Afscheiding en wederkeer dan nog maar eens overwegen. Ik zie niet in waarom deze groep zou verschillen van de gereformeerden uit de Doleantie en die zijn toch ook terug in de PKN aanbeland?Tiberius schreef: ↑12 mei 2023, 09:44Ik denk niet dat dat zomaar gebeurt. (Ik bedoel dat ontbinden, niet die ordelijke manier).
Je zou verwachten dat de gemeenten uit Haarlem enz. beter bij de NGK passen. Maar men vindt zichzelf CGK met een lange geschiedenis van geen scheidingen en scheuringen.
Bovendien heeft de NGK een veel lossere (lees: nauwelijks) binding aan de belijdenissen.
Nee, dat vrees ik niet. Die lossere binding als argument om CGK te blijven, hoor ik helaas niet. Dat was meer een toevoeging van mezelf.J.C. Philpot schreef: ↑12 mei 2023, 09:48Denk je dat die lossere binding aan de belijdenissen een probleem vormen voor die gemeenten? Een voorbeeld: als ik de website van de CGK te Zwolle doorklik, krijg ik niet de indruk dat ze zoveel affiniteit met de belijdenissen hebben (integendeel).Tiberius schreef: ↑12 mei 2023, 09:44Ik denk niet dat dat zomaar gebeurt. (Ik bedoel dat ontbinden, niet die ordelijke manier).
Je zou verwachten dat de gemeenten uit Haarlem enz. beter bij de NGK passen. Maar men vindt zichzelf CGK met een lange geschiedenis van geen scheidingen en scheuringen.
Bovendien heeft de NGK een veel lossere (lees: nauwelijks) binding aan de belijdenissen.
Het GS besluit was naar Gods Woord. Dan zegt de logica dat de ongehoorzamen de CGK moeten verlaten. Er is voor hun een splinternieuw kerkverband per 1 mei opgericht. (NeGK)GerefGemeente-lid schreef: ↑12 mei 2023, 09:38Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Ook dat zie ik niet gebeuren.Herman schreef: ↑12 mei 2023, 09:53Misschien moeten ze de akte van Afscheiding en wederkeer dan nog maar eens overwegen. Ik zie niet in waarom deze groep zou verschillen van de gereformeerden uit de Doleantie en die zijn toch ook terug in de PKN aanbeland?Tiberius schreef: ↑12 mei 2023, 09:44Ik denk niet dat dat zomaar gebeurt. (Ik bedoel dat ontbinden, niet die ordelijke manier).
Je zou verwachten dat de gemeenten uit Haarlem enz. beter bij de NGK passen. Maar men vindt zichzelf CGK met een lange geschiedenis van geen scheidingen en scheuringen.
Bovendien heeft de NGK een veel lossere (lees: nauwelijks) binding aan de belijdenissen.
Het ingewikkelde van de CGK is dat er steeds een vraag om revisie komt. Als die afgewezen is, wordt het een volgende keer vaak weer opnieuw geagendeerd en begint het proces weer opnieuw. De synode zal in 2024 dus echt een besluit moeten nemen wat er moet gebeuren met gemeenten die zich niet aan het besluit houden, zelfs nadat revisies zijn afgewezen. Alleen over dat besluit kan ook weer een vraag om revisie komen. Omdat een classis de vraag om revisie vaak respecteert, blijft de situatie bestaan.
Dat is jouw opvatting en die van de meerderheid. Ik begrijp niet waarom er geen ruimte kan worden gegeven aan een redelijke minderheid die tot een andere interpretatie of overtuiging komt. Een kerk kan dan ook prima functioneren. Ik heb niet zoveel op met scherpslijperij, maar wellicht ben ik nu eenmaal te relativerend van karakter.
Maar dat initiatief bedacht ik vanuit de rechterkant. Tenslotte zijn zij het die op dit punt initiatief nemen (zie Urk Eben-Haezer en Ouderkerk a/d Amstel). En zij hebben wel een kerkvisie die integreert met de belijdenissen en een kritische beoordeling waarom je iemand broeder en zuster noemt.Tiberius schreef: ↑12 mei 2023, 09:56 Ook dat zie ik niet gebeuren.
Niet zozeer omdat ze veel van de PKN verschillen, maar omdat ze daar de energie niet in gaan steken. 'Wij zijn toch allen broeders en zusters in Christus? Wat maakt het naambordje dan uit van je kerk?' Is de redenering.
Wellicht zullen hier en daar lokale gemeenten fuseren of gaan samenwerken vanwege de krimp, maar dat is het dan ook wel.