Dominees die een hoed dragen

samanthi

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Durft u een moslim met traditioneel moslimgewaad ook openlijk bespottelijk te noemen? Of vreest u dan voor eventuele represailles? U steekt uw afkeer voor 'de ouden' en 'het oude' niet bepaald onder stoelen of banken, terwijl u wel weet dat u daar hier mensen mee zult treffen. Als het om principezaken gaat mag je, nee moet je een zuur gezicht kunnen verdragen, (zie Eli, en zijn zonen) maar om anderen te ergeren (dat kon u immers weten) had u er wijzer aan gedaan om hier het woord bespottelijk te noemen. Daar zijn dus ook medeforummers onder, en het gaat hier niet om principezaken voor u, maar het lijkt juist zo om mensen die een bepaald principe hebben als bespottelijk weg te zetten.
Maar ik neem aan dat u dit onbewust hebt gezegd, omdat het voor u zo heel anders is en niet begrijpt wat dat koppeltje mensen beweegt.
sorry DIA het zijn geen principezaken, het is traditie met een kleine t.
natuurlijk laat je iedereen in zijn waarde, maar ik heb eens een nog vrij jonge predikant door Rotterdam zien lopen met een kachelpijp op, die man liep echt voor gek, de volgende predikant uit die gemeente weigerde het en toen hebben ze het losgelaten, omdat ze die predikant graag wilde hebben. Nu is het opeens geen item meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
Durft u een moslim met traditioneel moslimgewaad ook openlijk bespottelijk te noemen? Of vreest u dan voor eventuele represailles? U steekt uw afkeer voor 'de ouden' en 'het oude' niet bepaald onder stoelen of banken, terwijl u wel weet dat u daar hier mensen mee zult treffen. Als het om principezaken gaat mag je, nee moet je een zuur gezicht kunnen verdragen, (zie Eli, en zijn zonen) maar om anderen te ergeren (dat kon u immers weten) had u er wijzer aan gedaan om hier het woord bespottelijk te noemen. Daar zijn dus ook medeforummers onder, en het gaat hier niet om principezaken voor u, maar het lijkt juist zo om mensen die een bepaald principe hebben als bespottelijk weg te zetten.
Maar ik neem aan dat u dit onbewust hebt gezegd, omdat het voor u zo heel anders is en niet begrijpt wat dat koppeltje mensen beweegt.
natuurlijk laat je iedereen in zijn waarde, maar ik heb eens een nog vrij jonge predikant door Rotterdam zien lopen met een kachelpijp op, die man liep echt voor gek, de volgende predikant uit die gemeente weigerde het en toen hebben ze het losgelaten, omdat ze die predikant graag wilde hebben. Nu is het opeens geen item meer.
Voor sommigen wel degelijk. Er zijn zeker zwaarder wegende principes. Bij ons hangt in de hal van de Oud Gereformeerde Gemeente een bord met het verzoek voor vrouwen en meisjes om niet met ongedekt hoofd in de kerk te komen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Voor sommigen wel degelijk. Er zijn zeker zwaarder wegende principes. Bij ons hangt in de hal van de Oud Gereformeerde Gemeente een bord met het verzoek voor vrouwen en meisjes om niet met ongedekt hoofd in de kerk te komen.
Ik zou dit alleen verzoeken aan eigen leden, maar voor buitenstaanders niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Ik zou dit alleen verzoeken aan eigen leden, maar voor buitenstaanders niet.
Het bord hangt er al jaren. Ik heb nog nooit gehoord dat het wrevel veroorzaakt. Vanzelf wel bij degenen die het niet begrijpen, maar dat komt omdat ons land is verheidenst. Die mensen zie je ook heel weinig in een oud gereformeerde gemeente.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 jun 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Het gaat hier om dominees die een hoed dragen (letterlijke titel). Niet om het voor vrouwen bedoelde bordje ergens in een kerk te Rijssen. Of zijn er daar soms vrouwelijke predikanten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Het gaat hier om dominees die een hoed dragen (letterlijke titel). Niet om het voor vrouwen bedoelde bordje in Rijssen. Of zijn er daar vrouwelijke predikanten?
Ja ook wel, maar dan moet je uitwijken naar de PKN.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Hendrien schreef:In sommige gemeentes draagt de hele kerkenraad een hoed; ook als ze op huisbezoek gaan.
Dat is bij ons in Middelharnis ook het geval. ik vind dit een pré voor een (alle) ambtsdrager.
Dus het is niet verplicht?Als er een kerkenraad is met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar (waaronder twintigers) moeten die dan ook een hoed op?
Zie jij agenten,piloten en brandweerlieden pas boven de 40 een dienstpet of helm dragen dan? nee dat hoort bij de beroepskleding.
Dus alle mannen in de gemeente en ook jonge mannen die belijdenis des geloofs hebben afgelegd,zouden zichtbaar naar Gods huis een hoed of pet moeten dragen.Dan kan de wereld weer zien welke Koning we wensen te dienen. Kan de wereld aan uw kleding zien,waar u zondags naar toe gaat??
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:Kan de wereld aan uw kleding zien,waar u zondags naar toe gaat??
Ja, uiteraard is dat zo... Daar hoef ik mijn hoed niet voor op te zetten hoor.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Agenten, piloten en brandweerlieden dragen dit vanwege de beroepscode en bedrijfsregels. Mannen in de gemeente vinden de code en regels in de Schrift, het Woord van God. Daar staat niets over het dragen van hoeden.
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Hendrien schreef:In sommige gemeentes draagt de hele kerkenraad een hoed; ook als ze op huisbezoek gaan.
Dat is bij ons in Middelharnis ook het geval. ik vind dit een pré voor een (alle) ambtsdrager.
Dus het is niet verplicht?Als er een kerkenraad is met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar (waaronder twintigers) moeten die dan ook een hoed op?
Zie jij agenten,piloten en brandweerlieden pas boven de 40 een dienstpet of helm dragen dan? nee dat hoort bij de beroepskleding.
Dus alle mannen in de gemeente en ook jonge mannen die belijdenis des geloofs hebben afgelegd,zouden zichtbaar naar Gods huis een hoed of pet moeten dragen.Dan kan de wereld weer zien welke Koning we wensen te dienen. Kan de wereld aan uw kleding zien,waar u zondags naar toe gaat??
Bij brandweer is het bescherming, agenten hebben niets op hun hoofd, ik woon tot het politiebureau ik zie ze de hele dat uit de poort komen zonder pet.
Waarom zouden mannen een pet moeten dragen?
Als ik een man met een hoed zie denken ik niet aan een gelovige en andere mensen ook niet.
Het is ook niet terug te voeren op de Bijbel, leg elkaar toch geen wetten op, die nergens op slaan.
Ik woon in Rotterdam, mensen letten er niet op wat voor kleding je draagt, maar hoe je je gedraagt. Mensen willen zien dat je doet wat je zegt.
Wij hebben dit ervaren, mensen komen naar ons toe met problemen, omdat ze weten dat wel ze ontvangen helpen als dat nodig is, ze verwachten dat omdat we in God geloven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Het zou toh wat zijn: alle vanaf omstreeks 18 tot 22-jarige mannen die net een hoed op door de straten liepen... Wat zou het (en dan geb ik het dus over net belijdenis gedane jonge mensen) bespottelijk zijn...
Er werd vrieger wel gezegd: "Kleed je dat Gods volk niet huilt en de wereld niet lacht..."

Johannes:
Kunt u mij een bijbeltekst aanwijzen (dus niet een mening van een bekend persoon of een geoefende des Heeren! Want zelfs de meest vergevorderde persoon in het genadeleven ter wereld is nog met zonden doordrenkt...!) waarin letterlijk staat: "Ook de mannen en jonges zullen een hoed dragen naar de kerk."???
En dan bedoel ik het ook echt letterlijk (of een kanttekening waar dit letterlijk vermeld staat...)!!!

Wilt u beweren dat alke ambtsdragers die geen hoed dragen, niet waarlijke geroepenen zijn???
Zijn zij minder dan u???
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Kan de wereld aan uw kleding zien,waar u zondags naar toe gaat??
Ja, uiteraard is dat zo... Daar hoef ik mijn hoed niet voor op te zetten hoor.
Als ze dit aan je kleding zien en je hebt nog geen dubbeltje over voor je naaste wat heb je dat aan die kleding? Dan zullen ze je beschimpen. En nog erger ze zullen God beschimpen.
Van buiten gepleisterde graven en van binnen dorre doodsbeenderen.
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Jantje schreef:
Hahaha. Sorry maar dit is echt grappig. Ik lig op de grond van het lachen, omdat ik het in mijn gemeente voor me zie. Haha. Ongelooflijk wat zou dat komisch zijn.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Johannes van Dijk
Verbannen

samanthi schreef:Bij brandweer is het bescherming, agenten hebben niets op hun hoofd, ik woon tot het politiebureau ik zie ze de hele dat uit de poort komen zonder pet.Waarom zouden mannen een pet moeten dragen? Als ik een man met een hoed zie denken ik niet aan een gelovige en andere mensen ook niet. Het is ook niet terug te voeren op de Bijbel, leg elkaar toch geen wetten op, die nergens op slaan. Ik woon in Rotterdam, mensen letten er niet op wat voor kleding je draagt, maar hoe je je gedraagt. Mensen willen zien dat je doet wat je zegt.Wij hebben dit ervaren, mensen komen naar ons toe met problemen, omdat ze weten dat wel ze ontvangen helpen als dat nodig is, ze verwachten dat omdat we in God geloven.
Vergeet voor mijn part de brandweer met die helmen,neem tram en buschauffeurs.portiers bij chemische bedrijven.En hier op Flakkee dragen alle Politemensen een pet.En wat denk je van Piloten en stewardessen? Heeft niks met bescherming te maken maar met dienstkleding.Als je oude foto,s bekijkt van het kerkvolk vroeger,was er geen hond die niks op zijn/haar hoofd had.Nu lopen er soms kerkenraden en predikanten zonder hoed.Foei! ik vind dat een vorm van wereldgelijkvormigheid of mogelijke mensenvrees.Ook zelfs bij begrafenissen.Als ik een dominee in een zwart pak zie zonder hoed,is het voor mij gewoon een meneer.De hoed geeft toch iets aan, wat bij de ambtskleding hoort.zie Zacharia 3.Zelf daag ik altijd naar Gods huis,dus zondags en doordeweeks een zwarte hoed.Ook naar zangavonden en orgelconcerten die in Gods huis plaatsvinden.De buurt lach er meewarig om.Laat ze maar lachen.ik lees de laatste maanden veel levensbeschrijvingen van oude leraars.Je ziet ze nergens,dan in de huiskamer,zonder hoed.het oude volk zoals Pleun Kleijn en Leen Potappel droegen een soort schipperspet. En jij dacht dat mensen niet op je kleding letten??En ook de meest humanistische mens die niets van God en zijn dienst wil weten,kan enorm humaan en joviaal zijn tegen zijn medemens.dat heeft nog niks te zeggen om je geloof uit te stralen.Zoals je aan het uniform van een agent of douane kan zien wat ze zijn,zó behoort een kerkganger zich te vertonen.
Johannes van Dijk
Verbannen

Ireneüs van Lyon schreef: Hahaha. Sorry maar dit is echt grappig. Ik lig op de grond van het lachen, omdat ik het in mijn gemeente voor me zie. Haha. Ongelooflijk wat zou dat komisch zijn.
Toch aardig dat er tussendoor nog wat te lachen valt,niet? Maar eh....wat vind je aan deze discussie zo grappig? dat ambtsdragers een hoed moeten dragen?
Gesloten