Op weg naar kerkelijke eenheid?
Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?
Het idee van doorbrekend werk is ook dat je het niet aan de grote klok hangt.
-
- Verbannen
Volgens mij geeft ds. Hoogerland daar ook een antwoord op in het interview. Namelijk de schuld van de kerkelijke verdeeldheid. En ja, we moeten bij onszelf beginnen, dat is waar. Maar daar blijft het, als het goed is, niet bij. Dat is ook de hoop van ds. Hoogerland. En ik hoop ook van jou. We kunnen niet alsmaar weer in een wensende vorm blijven spreken. Dat deed ds. Kersten ook niet in de eerste jaren van de vorige eeuw.-DIA- schreef:Er zijn vanuit de oude Hervormde kerk nog wel predikers die de waarheid zeggen. Dat is ook duidelijk. Maar wat zou de oorzaak zijn dat er geen doorbrekend werk is? We horen dat althans niet of zeer spaarzamelijk. Als we 50 jaar terug kijken, wil ik die tijd niet idealiseren, maar de prediking legde toen toch meer beslag. Maar nogmaals, wil er eenheid zijn moeten we bij onszelf beginnen, en in de schuld komen. God is een God Die door de vlakke velden rijdt.
Overigens hoor ik wel geregeld van het doorbrekende werk des Heeren. Maar goed, dat is een onderwerp dat mijns inziens niet direct iets hiermee te maken heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hij zegt het letterlijk:-DIA- schreef:Dat is ook zo, we kunnen ook niet streven niet naar Labadistisch gedachtegoed.Jantje schreef:Zeker. Maar vandaag de dag zijn er ook binnen die andere kerkelijke denominaties nog getrouwe predikanten, waar we het niet automatisch 100% mee eens hoeven te zijn.
En ik geloof toch dat ds. Hoogerland het op dit moment breder lijkt te trekken dan jij denkt. Hij noemt geen kerkverbanden en dat is niet voor niets. Want als we eerlijk zijn, en dat zien we op het forum ook, allen "op de grond van Dordt staan", vallen binnen heel veel verschillende kerkverbanden, daar vallen zowel predikanten van de Gereformeerde Bond onder als predikanten uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Vandaar ook mijn opmerking dat ds. Hoogerland absoluut niet zinspeelt op het afbreken van een enkel kerkmuurtje, maar echt een gehele eenheid beoogt, mijns inziens.
Ds Hoogerland schreef:„Ik zoek naar de geestelijke verbinding. In de gemeenten die ik diende, heb ik goede gesprekken gehad met predikanten van allerlei denominaties, ook al verschilden we soms van mening.”
En nog meer, en dat vond ik echt heel eerlijk, hij deed aan zelfreflectie als het om de GG ging.Jantje schreef:Volgens mij geeft ds. Hoogerland daar ook een antwoord op in het interview. Namelijk de schuld van de kerkelijke verdeeldheid. En ja, we moeten bij onszelf beginnen, dat is waar. Maar daar blijft het, als het goed is, niet bij. Dat is ook de hoop van ds. Hoogerland. En ik hoop ook van jou. We kunnen niet alsmaar weer in een wensende vorm blijven spreken. Dat deed ds. Kersten ook niet in de eerste jaren van de vorige eeuw.-DIA- schreef:Er zijn vanuit de oude Hervormde kerk nog wel predikers die de waarheid zeggen. Dat is ook duidelijk. Maar wat zou de oorzaak zijn dat er geen doorbrekend werk is? We horen dat althans niet of zeer spaarzamelijk. Als we 50 jaar terug kijken, wil ik die tijd niet idealiseren, maar de prediking legde toen toch meer beslag. Maar nogmaals, wil er eenheid zijn moeten we bij onszelf beginnen, en in de schuld komen. God is een God Die door de vlakke velden rijdt.
Overigens hoor ik wel geregeld van het doorbrekende werk des Heeren. Maar goed, dat is een onderwerp dat mijns inziens niet direct iets hiermee te maken heeft.
Geen kerkverband hoeft boven een ander te staan. Maar er is in de geschiedenis van de GG wel heel wat gebeurd, en dat noemt ds Hoogerland eerlijk. Ik vind het serieus bijzonder.
-
- Verbannen
Inderdaad. Ik heb mijn woorden zorgvuldig gekozen.Bezorgd schreef:Hij zegt het letterlijk:-DIA- schreef:Dat is ook zo, we kunnen ook niet streven niet naar Labadistisch gedachtegoed.Jantje schreef:Zeker. Maar vandaag de dag zijn er ook binnen die andere kerkelijke denominaties nog getrouwe predikanten, waar we het niet automatisch 100% mee eens hoeven te zijn.
En ik geloof toch dat ds. Hoogerland het op dit moment breder lijkt te trekken dan jij denkt. Hij noemt geen kerkverbanden en dat is niet voor niets. Want als we eerlijk zijn, en dat zien we op het forum ook, allen "op de grond van Dordt staan", vallen binnen heel veel verschillende kerkverbanden, daar vallen zowel predikanten van de Gereformeerde Bond onder als predikanten uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Vandaar ook mijn opmerking dat ds. Hoogerland absoluut niet zinspeelt op het afbreken van een enkel kerkmuurtje, maar echt een gehele eenheid beoogt, mijns inziens.
Ds Hoogerland schreef:„Ik zoek naar de geestelijke verbinding. In de gemeenten die ik diende, heb ik goede gesprekken gehad met predikanten van allerlei denominaties, ook al verschilden we soms van mening.”

Precies. Dat is zeker heel bijzonder. Bovendien, ds. Hoogerland is in de GG toch ook een predikant van het rechtse deel, dus zo'n oproep vanuit die gelederingen is des te meer bijzonderder, mijns inziens. Ik geloof dat ik dat wel mag zeggen hier, toch?Bezorgd schreef:En nog meer, en dat vond ik echt heel eerlijk, hij deed aan zelfreflectie als het om de GG ging.
Geen kerkverband hoeft boven een ander te staan. Maar er is in de geschiedenis van de GG wel heel wat gebeurd, en dat noemt ds Hoogerland eerlijk. Ik vind het serieus bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Maar.... wat is een eenheid die niet een is? Dan hebben we in feite een dood vogeltje... Bedenkt dat ook, met al ons idealisme!Jantje schreef:Inderdaad. Ik heb mijn woorden zorgvuldig gekozen.Bezorgd schreef:Hij zegt het letterlijk:-DIA- schreef:Dat is ook zo, we kunnen ook niet streven niet naar Labadistisch gedachtegoed.Jantje schreef:Zeker. Maar vandaag de dag zijn er ook binnen die andere kerkelijke denominaties nog getrouwe predikanten, waar we het niet automatisch 100% mee eens hoeven te zijn.
Ds Hoogerland schreef:„Ik zoek naar de geestelijke verbinding. In de gemeenten die ik diende, heb ik goede gesprekken gehad met predikanten van allerlei denominaties, ook al verschilden we soms van mening.”![]()
Precies. Dat is zeker heel bijzonder. Bovendien, ds. Hoogerland is in de GG toch ook een predikant van het rechtse deel, dus zo'n oproep vanuit die gelederingen is des te meer bijzonderder, mijns inziens. Ik geloof dat ik dat wel mag zeggen hier, toch?Bezorgd schreef:En nog meer, en dat vond ik echt heel eerlijk, hij deed aan zelfreflectie als het om de GG ging.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ds. Hoogerland is positiever dan jij DIA.
-
De RKN zal prima moeten kunnen.
GG, OGGiN, HHK, BhP, Vrije groepen, CGK ( degene die zich volledig willen onderwerpen aan de DKO) gemeenten van de GGiN die zich bij dit gezelschap willen voegen.
Met respect voor degene die niet heel breed willen uitnodigen.
Ook als je als dominee zijnde een andere verbondsgedachte huldigt. Regel bijv. dat je daar niet op in gaat.
En een praktische regeling voor de Geref. Bonders die ondanks alles in de PKN willen blijven zitten.
Maar toch graag GG en HHK/CGK/OGGIN dominees willen horen.
GG, OGGiN, HHK, BhP, Vrije groepen, CGK ( degene die zich volledig willen onderwerpen aan de DKO) gemeenten van de GGiN die zich bij dit gezelschap willen voegen.
Ook als je als dominee zijnde een andere verbondsgedachte huldigt. Regel bijv. dat je daar niet op in gaat.
En een praktische regeling voor de Geref. Bonders die ondanks alles in de PKN willen blijven zitten.
Waarom zegt u dat? Ik ben niet optimistisch als ik de realiteit zie. Maar we moeten ook niet kortzichtig zijn, anderzijds ook niet optimistisch als er nog niets is.Bezorgd schreef:Ds. Hoogerland is positiever dan jij DIA.
Eén ding: Als we elkaar nu eens hartelijk konden liefhebben. En hartelijk voor elkaar konden onderdoen. Dan zou er optimisme kunnen zijn. En alleen door de weg van hartelijk schuld belijden voor elkaar en voor God. Dat lijkt me de weg die optimisme rechtvaardigt.
-
Wat vind jij van mijn voorstel DIA ?-DIA- schreef:Waarom zegt u dat? Ik ben niet optimistisch als ik de realiteit zie. Maar we moeten ook niet kortzichtig zijn, anderzijds ook niet optimistisch als er nog niets is.Bezorgd schreef:Ds. Hoogerland is positiever dan jij DIA.
Eén ding: Als we elkaar nu eens hartelijk konden liefhebben. En hartelijk voor elkaar konden onderdoen. Dan zou er optimisme kunnen zijn. Maar wel door de weg van schuld belijden.
De oude preken die jij bedoeld kan jij in zo'n verband horen, maar ook dominees van de HHK.
Activisme zal niet helpen, en dat is mensenwerk. Eenheid moet niet gemaakt worden maar moet vanzelf ineenvloeien. Wat wij maken maakt alleen maar meer brokken.Geytenbeekje schreef:Wat vind jij van mijn voorstel DIA ?-DIA- schreef:Waarom zegt u dat? Ik ben niet optimistisch als ik de realiteit zie. Maar we moeten ook niet kortzichtig zijn, anderzijds ook niet optimistisch als er nog niets is.Bezorgd schreef:Ds. Hoogerland is positiever dan jij DIA.
Eén ding: Als we elkaar nu eens hartelijk konden liefhebben. En hartelijk voor elkaar konden onderdoen. Dan zou er optimisme kunnen zijn. Maar wel door de weg van schuld belijden.
De oude preken die jij bedoeld kan jij in zo'n verband horen, maar ook dominees van de HHK.
-
Kan toch in-1 vloeien ?
Na gedurig gebed en gepraat waarom we allemaal verschillend optrekken terwijl dominees binnen deze verbanden op hetzelfde manier het Evangelie uitstrooien.
Na gedurig gebed en gepraat waarom we allemaal verschillend optrekken terwijl dominees binnen deze verbanden op hetzelfde manier het Evangelie uitstrooien.
GGIN past niet in de GRKN?Geytenbeekje schreef:De RKN zal prima moeten kunnen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Nou ja dat weet ik niet eigenlijks.Bruna schreef:GGIN past niet in de GRKN?Geytenbeekje schreef:De RKN zal prima moeten kunnen.
Als men persé als leerregel de belofte aan uitverkorenen wilt blijven handhaven dan denk ik niet.
Maar als dat ook niet heel veel meer uitmaakt ( ik heb het idee dat in de prediking bij jullie daar niet zo gepreekt wordt, maar dat jullie er gewoon een andere benaming voor geven in de preek) dan zou dat prima kunnen. Ja hoor.
Het stemt mij verdrietig na zo’n oprecht artikel van ds. Hoogerland.Geytenbeekje schreef:Nou ja dat weet ik niet eigenlijks.Bruna schreef:GGIN past niet in de GRKN?Geytenbeekje schreef:De RKN zal prima moeten kunnen.
Als men persé als leerregel de belofte aan uitverkorenen wilt blijven handhaven dan denk ik niet.
Maar als dat ook niet heel veel meer uitmaakt ( ik heb het idee dat in de prediking bij jullie daar niet zo gepreekt wordt, maar dat jullie er gewoon een andere benaming voor geven in de preek) dan zou dat prima kunnen. Ja hoor.
Dat weet ik niet eigenlijks? Jij schrijft toch ‘gemeenten van GGiN kunnen aansluiten’ en GGiN dominees hoef je niet te horen?
En wat je schrijft over beloften etc daar is al genoeg over geschreven.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief