GBS

DDD

Re: GBS

Bericht door DDD »

Ik blijf mij verbazen. De kennis van een duo afleiden uit hun familiebanden is op zich al raadselachtig. Maar een pabo-opleiding in dit verband als wetenschappelijk kwalificeren is zelfs voor de academische pabo nogal twijfelachtig. Een wetenschappelijk medewerker moet minstens academisch gevormd zijn en bij voorkeur gepromoveerd.

Ik houd het er vooralsnog op dat er geen deskundigen bij de GBS werken. Of dat aan het toelatingsbeleid of aan het gebrek aan animo ligt, laat ik maar in het midden.

Voor het overige is de tukkerbijbel prima leesbaar voor iemand met kennis van de Statenvertaling. Ik zal ook niet graag een GBS-bijbel kopen, uit principe, voor zover er een alternatief is.
Martijn

Re: RE: Re: RE: Re: GBS

Bericht door Martijn »

Auto schreef:
Martijn schreef: Kun je concreet voorbeelden noemen?
- woorden waar klinkers in ontbreken
- spellingsfouten
- grammaticale fouten

Die Bijbel heb ik 22 jaar geleden weggedaan dat was een NBG'51 van Jongbloed.

Ik snap niet dat er zo getwijfeld wordt aan wat DIA zegt. Jongbloed heeft decennia terug al aangegeven dat het probleem bekend was. Omdat de setting toen nog moeilijk te wijzigen was. Toen de computer zijn intrede deed, was het ook veel makkelijker te corrigeren.
Volgens mij gaat het over de SV.
De reden dat ik er naar vraag is een niet onderbouwde beschuldiging aan het adres van Jongbloed, waar ik graag meer van wil zien.
Auto

Bericht door Auto »

Martijn schreef:
Auto schreef:
- spellingsfouten
- grammaticale fouten

Ik snap niet dat er zo getwijfeld wordt aan wat DIA zegt. Jongbloed heeft decennia terug al aangegeven dat het probleem bekend was. Omdat de setting toen nog moeilijk te wijzigen was. Toen de computer zijn intrede deed, was het ook veel makkelijker te corrigeren.
De reden dat ik er naar vraag is een niet onderbouwde beschuldiging aan het adres van Jongbloed, waar ik graag meer van wil zien.
Er heeft ooit in ND een artikel gestaan. En bij de SV komt het ook voor. In een uitgave die ik nog heb liggen, komen her en der nog tikfouten voor en fouten in de kopverdelingen. Maar die zijn er inmiddels wel uit begreep ik. De SV die ik heb is een druk van begin jaren '90.
Auto

Bericht door Auto »

Martijn schreef:
Auto schreef:
- spellingsfouten
- grammaticale fouten

Er heeft ooit in ND een artikel gestaan. En bij de SV komt het ook voor. In een uitgave die ik nog heb liggen, komen her en der nog tikfouten voor en fouten in de kopverdelingen. Maar die zijn er inmiddels wel uit begreep ik. De SV die ik heb is een druk van begin jaren '90.
Martijn

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: GBS

Bericht door Martijn »

Auto schreef:
Martijn schreef:
Auto schreef:
- spellingsfouten
- grammaticale fouten

Het gaat dus blijkbaar over grammaticale fouten? Mijn interpretatie was ook vertaalfouten. Ik kan me niet voorstellen dat de GBS daarvoor is opgericht.
refo

Bericht door refo »

In de 17e eeuw heeft men tientallen jaren lang met drukfouten te maken gehad. Als je een boek van voor ongeveer 1990 leest kom je ook tal van foutjes tegen. Sinds we spellingcheckers hebben gaat dat in ieder geval beter.
Volgens mij is de GBS niet opgericht wegens spelfouten in de Jongbloed-uitgaven. Er was destijds weinig anders en de enige die die Bijbels kón (of misschien zelfs kán) drukken is Jongbloed. Aan zelf bijbels maken dacht in de begintijd niemand.

De aanleiding tot de oprichting van de GBS was de sterke opkomst van de Nieuwe Vertaling (1951). Een aantal mensen in Friesland was hierover bijzonder verontrust. De heer H. Kooistra hield op 8 januari 1963 in Broeksterwoude een inleiding voor de SGP-kiesvereniging met als onderwerp: “Over en tegen de Nieuwe Vertaling”. Hij vergeleek teksten van beide vertalingen en wees op het grote gevaar van de Nieuwe Vertaling. Tevens sprak hij er zijn bezorgdheid over uit dat de Bijbel in de Statenvertaling in veel plaatsen niet meer verkrijgbaar was.

Dat laatste zal nog steeds wel zo zijn: in veel plaatsen in de SV niet zonder meer te krijgen, maar altijd te bestellen.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef: Dat laatste zal nog steeds wel zo zijn: in veel plaatsen in de SV niet zonder meer te krijgen, maar altijd te bestellen.
Dat is ook zo met NBG'51 en HSV, daar ligt alleen nog de NBV of ook niet eens meer, maar dan ligt er de BGT
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:
emigrant schreef:L.J. van Belzen is een zoon van de GG-dominee Van Belzen.
C.C. Bremmer is een schoonzoon van L.M.P. Scholten. Een duo met kennis. Ik verwacht de komende jaren nog wel wat van ze, na wat ik al van ze gelezen heb.
Van Belzen heeft pabo gedaan.
En theologie gestudeerd. Evenals Bremmer overigens. Tenminste als het gaat om de bijbelse talen hebben beiden een wetenschappelijke achtergrond.
Misschien moeten jullie (ook DDD) wat minder snel roepen op basis van weinige of onvolledige informatie.

Om eerlijk te zijn vind ik het hele topic niet zo heel erg zinvol. Maar goed, het is mijn eigen schuld dat ik het lees. :hum
DDD

Bericht door DDD »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_271521

Het klopt dat dr. Exalto wel meer dan twee jaar bij de GBS heeft gewerkt.

Maar voor het overige gebruiken beiden geen academische titel, dus ik ga ervan uit dat ze daarover ook niet beschikken. Dan kun je toch geen wetenschappelijk medewerker zijn? De heer Bremmer is wel masterstudent Theologie, dat wel.
windorgel

Re: RE: Re: GBS

Bericht door windorgel »

refo schreef:
emigrant schreef:L.J. van Belzen is een zoon van de GG-dominee Van Belzen.
C.C. Bremmer is een schoonzoon van L.M.P. Scholten. Een duo met kennis. Ik verwacht de komende jaren nog wel wat van ze, na wat ik al van ze gelezen heb.
Van Belzen heeft pabo gedaan.
Ik weet niet welke studie hij nog meer gedaan heeft. Bremmer heeft Klassieke Talen gestudeerd.
mulder

Bericht door mulder »

DDD schreef: Maar voor het overige gebruiken beiden geen academische titel, dus ik ga ervan uit dat ze daarover ook niet beschikken. Dan kun je toch geen wetenschappelijk medewerker zijn? De heer Bremmer is wel masterstudent Theologie, dat wel.
Wetenschappelijk is, helaas, bij de GBS ook niet veel meer in dan de bijbelcollectie beheren. Echt veel kennis heeft men inderdaad niet in huis. Maar laten we eerlijk zijn: dat hebben ze ook helemaal niet nodig. Verandering willen ze niet, dus houd men het bij de oude SV. Misschien in de toekomst ooit met een woordenlijstje erbij.
Auto

Bericht door Auto »

mulder schreef:
DDD schreef: Maar voor het overige gebruiken beiden geen academische titel, dus ik ga ervan uit dat ze daarover ook niet beschikken. Dan kun je toch geen wetenschappelijk medewerker zijn? De heer Bremmer is wel masterstudent Theologie, dat wel.
Wetenschappelijk is, helaas, bij de GBS ook niet veel meer in dan de bijbelcollectie beheren. Echt veel kennis heeft men inderdaad niet in huis. Maar laten we eerlijk zijn: dat hebben ze ook helemaal niet nodig. Verandering willen ze niet, dus houd men het bij de oude SV. Misschien in de toekomst ooit met een woordenlijstje erbij.
Je vindt het wel lekker om even te rellen? Het is al aangetoond dat er wel wetenschap aan boord is, dat het niet jouw smaak is en jouw mening vertolkt het zij zo, maar ga niet keer op keer zaken zwart zitten maken die niet deugen.
Johan Terlouw
Verbannen

Bericht door Johan Terlouw »

Aangesloten bij de GBS????? Waar lees ik in Gods Woord dat een van God geroepen dominee zich aan moet sluiten bij een of andere instantie of kerkelijke denominatie?????? De kerkelijke muren in Nederland zijn een onbijbels doolhoof waar God niet van af weet.
Moet je de christenen in Korea en China enz. is uit gaan leggen. 1 Nederlander 1 kerk, 2 Nederlanders 2 kerken. Te ziek voor woorden.
Paulus predikte het woord en God bekeerde mensen en dan stichte Paulus een gemeente, maar hij heeft NOOIT een denominatie opgericht. Waar God mensen bekeerde daar werd een gemeente gesticht. Tegenwoordig sticht men een denominatie en moet God maar toekijken. Kerkelijke Denominaties daar weet God NIET van af!! Er is maar een Kerk en dat is de Kerk met een hoofletter. Dat zijn al de uitverkoornen Gods die Zijn Naam dragen onder de heidenen. We moeten terug naar Gods Woord. Met al die denominaties willen we God voor onze kerkelijke wagen spannen. Het is niet door het geloof, allemaal mensenwerk. Vandaar die ontzaglijke verdeeldheid!
mulder

Bericht door mulder »

Auto schreef: Je vindt het wel lekker om even te rellen? Het is al aangetoond dat er wel wetenschap aan boord is, dat het niet jouw smaak is en jouw mening vertolkt het zij zo, maar ga niet keer op keer zaken zwart zitten maken die niet deugen.
Beste auto, dit vind ik geen eerlijke reactie. De GBS heeft wel kennis in huis, maar niet veel. En dat is jammer. Maar de organisatie heeft dat ook niet nodig, want die wetenschap wordt nou niet bepaalt toegepast. Verder weet ik bijna zeker dat ik een van deze twee eerder genoemde GBS medewerkers beter ken dan jij die kent. Het is helaas een feit dat de taken van de wetenschappelijk medewerkers niet veel meer inhoud dan de bijbelcollectie beheren. Terwijl men best, met wat extra kennis van buitenaf, een project a la Tukkerbijbel zou kunnen organiseren.
DDD

Bericht door DDD »

Auto schreef:
mulder schreef:
Je vindt het wel lekker om even te rellen? Het is al aangetoond dat er wel wetenschap aan boord is, dat het niet jouw smaak is en jouw mening vertolkt het zij zo, maar ga niet keer op keer zaken zwart zitten maken die niet deugen.
Waar is dat aangetoond? Niet dat ik perse vind dat een wetenschappelijk diploma alles zegt. Maar voor een wetenschappelijk medewerker is dat toch wel een minimumvereiste.
Plaats reactie