Ik vind dat voor mezelf nogal een kritisch ofwel verstandelijk nadenken. Op zich niet verkeerd. Of het klopt, ik lees er nergens veel over, alleen dan in deze laatste jaren. Het nooit een onderwerp geweest op de catechisatie of zo. Ik spreek toch maar liever uit de praktijk dan om deze theorie helemaal uit te pluizen.Johann Gottfried Walther schreef:Geloof begint met zondekennis versus geloof begin pas bij aannemen van Christus en in Hem geloven.-DIA- schreef:
Ik meen toch waarlijk dat ds. Th. van der Groe op dit punt niet anders in de leer is dan ds. J. Roos.
Niemand van de rechtzinnige leraars zal toch leren dat enkel algemene zondekennis zonder meer genoegzaam is om voor God te bestaan? Deze algemene zondekennis komt voort uit algemene overtuigingen van de Heilige Geest. En het verschil tussen de algemene werkingen van de Geest en de bijzondere, daarvan neem ik toch aan dat die hier een ieder wel kent die een beetje de catechisatie heeft geleerd.
Verder komt het mij voor tegenwoordig de Puriteinen (hoe bestaat het!) worden uitgespeeld tegen onze Nederlandse nadere reformatoren. Men moge wat andere accenten leggen maar kan iemand een echt fundamenteel verschil noemen?
U mag zelf uitmaken of dat een accent verschil of een fundamenteel verschil vind.
Het daadwerkelijk geloven ofwel een bewuste kennis van Christus is toch niet het begin?
Er moet toch plaats voor Christus gemaakt worden? Het begin is altijd dat een zondaar zich leert kennen als zondaar en dat hij buiten Christus staat? Hij weet dat hij voor God niet kan bestaan, maar hij kent de Christus dan toch niet? Hij weer alleen dat hij tegen een goeddoend God (geen onderscheiden Persoonskennis) heeft gezondigd. En al kent zo'n mens God (laat staan Jezus) niet, er valt dan toch een betrekking op een onbekende God? Is dit een valse voorstelling?
Als een zondaar er krachtdadig buiten wordt geplaatst, en daadwerkelijk gaat geloven (geloven!) dat hij rechtvaardig verloren is. Is dat een Godswerk in uw visie of is dat een ziel die bang is gemaakt voor het toekomende oordeel?
Naar ons is geleerd, en ik meen iedereen in onze kerken, is het eerste werk van God in de uitverkoren zondaar, dat hij het met God eens wordt en valt aan Gods kant, zodat God hem geen kwaad meer kan doen.
Dat is wat anders als een daadwerkelijke afhandeling onder het recht. Maar ik bedoel te zeggen: Is hetgeen ik beschrijf een algemeen werk of is dat een werking van de Heilige Geest? Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen, zodat mijn dood voorhanden scheen, en alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel?
Tja... nu zal er wel weer een ingewikkelde theologische verhandeling komen. Dat bedoel ik dus niet. Ik geloof dat het zo behoorlijk ingewikkeld wordt.