Prima, ik ga een beetje aan de andere kant van de boot hangen.WimA schreef:Het woord "gehoor" kan men natuurlijk niet zo rigide nemen. Dan zou de Schrift lezen ook zinloos zijn. Of men zou de Bijbel ook enkel hardop moeten lezen. Zoals overigens ook wel de gangbare methode was, in ieder geval t/m Augustinus.Anker schreef:Wilhelm schreef:Paulus moest dan veel lopen, maar de manier van overdracht is nog precies hetzelfde. Omstandigheden en vorm scheiden is wel handig. En dat is door middel van het eeuwige Woord. Het geloof is uit het gehoor, en niet via een Whatsapp-bericht. En ook niet ingeblikt (denk ik).Natuurlijk is de bijbel eeuwigdurend. Wat dat betreft snap ik je opmerking in deze discussie niet.
Maar de manier hoe we de boodschap brengen is wel degelijk anders dan 4000 jaar geleden. Als de zendeling van deze tijd de kilometers moest lopen die Paulus afgelegd heeft, zou het werk er heel anders uitzien.
Videoconferenties in plaats van vergaderingen.
Preken in blik in plaats van de onderlinge samenkomsten.
E-learning in plaats van catechisatie.
Die kant moeten we niet op. Uiteraard kan het Woord op allerlei manieren tot je komen, maar het moet geen vervanging worden van... Hoe de profeten van deze dagen ook denken mogen wat ze van ons denken over 100 jaar.