Mooi! Dan is ds. Vreugdenhil niet links en ds. Mouw niet rechts.Tiberius schreef:Ik wil wel een voorzet doen, maar het is de vraag of we het overeen komen, omdat de meeste mensen zichzelf "midden" vinden en slechts weinigen zich als links of rechts bestempelen.GGBeroopingswerk schreef:Misschien is het handig om eerst samen overeen te komen wat rechts en links is. Ben zelf ook wel benieuwd wat daar de criteria van zijn...
Hoe linkser (ook wel lichter genoemd), hoe meer de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de mens gelegd wordt.
"Je moet gewoon geloven, Jezus is voor iedereen gestorven, je hoeft het alleen maar aan te nemen", zijn termen die bij die mensen passen.
Wat uiterlijk betreft, zie je dan dat die mensen doorgaans nauwelijks te onderscheiden zijn van ongelovigen in kleding. Laat ik het zo zeggen: als je doordeweeks door het winkelcentrum loopt, zie je niet, dat het christenen zijn.
Hoe rechtser (ook wel zwaarder genoemd), hoe meer de Goddelijke soevereiniteit eenzijdig benadrukt wordt. "Ik kan mezelf niet bekeren, de Heere moet het doen, ik ga al x jaar naar de kerk, maar het is nog steeds niet gebeurt", zijn termen die je aan die zijde hoort.
Wat uiterlijk betreft, zie je hier mensen die in kleding duidelijk van de wereld onderscheiden zijn.
Nu is alles relatief natuurlijk, dus als je jezelf als midden ziet, dan zijn er altijd wel mensen links van je en altijd wel rechts van je.
Maar als het gaat over de GG, denk ik dat de post van DDD over het curatorium wel een goed ijkpunt is. Je kan die predikanten, evenals de leraren op de Theologische School, als midstream GG zien.
Daarbij nog opgemerkt: extremen van links of rechts komen binnen de GG zover mij bekend niet voor.
Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG
-
Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG
Klopt. Iedereen is midden; er zit geen enkel verschil tussen.GGBeroopingswerk schreef:Mooi! Dan is ds. Vreugdenhil niet links en ds. Mouw niet rechts.

Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.Tiberius schreef:Klopt. Iedereen is midden; er zit geen enkel verschil tussen.
Tiberius schreef:Weet niet precies wat je bedoelt.Floppy schreef:Je ontkende in een ander topic dat op dit forum de link gelegd wordt tussen meer menselijke verantwoordelijkheid en Arminianisme.
Tiberius, in het topic over Arminianisme, schreef: Wat jij zegt inzake de menselijke verantwoordelijkheid (dat daar het label arminianisme op geplakt zou worden), dat heb ik hier nog niet zo gezien.
Een enkele keer wordt er wel eens onjuist arminaans gelabeld (bijvoorbeeld als men zegt, dat het meebrengen van zijn zonde en ellende arminiaans is). Dat klopt dan weer niet.
Vergeet het woord 'eenzijdig' niet.Floppy schreef:Tiberius schreef:Weet niet precies wat je bedoelt.Floppy schreef:Je ontkende in een ander topic dat op dit forum de link gelegd wordt tussen meer menselijke verantwoordelijkheid en Arminianisme.Tiberius, in het topic over Arminianisme, schreef: Wat jij zegt inzake de menselijke verantwoordelijkheid (dat daar het label arminianisme op geplakt zou worden), dat heb ik hier nog niet zo gezien.
Een enkele keer wordt er wel eens onjuist arminaans gelabeld (bijvoorbeeld als men zegt, dat het meebrengen van zijn zonde en ellende arminiaans is). Dat klopt dan weer niet.
Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
Tuurlijk raakt je dat. Ik zou ook graag willen dat iedereen bekeerd was. Maar hun weten ook dat de wederkomst aanstaande is en hebben een eigen verantwoordelijkheid, net zoals ik dat heb.WimA schreef:Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
En je zegt dat deze redenering egoïstisch is naar jou gevoel. Dan neem ik aan dat jij het envangelie aan veel mensen verkondigd. Want het lot van deze mensen gaat je aan. Dit missionaire zou ook veel meer moeten leven in de kerk.
Dan zou toch gezegd kunnen worden: Ik verlang naar de dood? Om ontbonden te wezen en met Christus te zijn? Dat is toch hetzelfde?Cremar schreef:Tuurlijk raakt je dat. Ik zou ook graag willen dat iedereen bekeerd was. Maar hun weten ook dat de wederkomst aanstaande is en hebben een eigen verantwoordelijkheid, net zoals ik dat heb.WimA schreef:Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
En je zegt dat deze redenering egoïstisch is naar jou gevoel. Dan neem ik aan dat jij het envangelie aan veel mensen verkondigd. Want het lot van deze mensen gaat je aan. Dit missionaire zou ook veel meer moeten leven in de kerk.
Laatst gewijzigd door WimA op 14 mei 2014, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben het veel te goed, daarom zien wij niet uit naar de wederkomst. Als je als christen in Noord-Korea leeft, is je perspectief heel anders. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont is dan nog veel meer iets om naar uit te zien.WimA schreef:Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
Dat geldt dan natuurlijk alleen voor de dames.Tiberius schreef:Wat uiterlijk betreft, zie je hier mensen die in kleding duidelijk van de wereld onderscheiden zijn.GGBeroopingswerk schreef:Misschien is het handig om eerst samen overeen te komen wat rechts en links is. Ben zelf ook wel benieuwd wat daar de criteria van zijn...
Ik snap de kritiek op de ligging van de nieuwe GG-predikanten nooit zo, inderdaad. Het is allemaal keurig in het midden. Daarmee ook wel eens wat kleurloos, weinig uitgesproken. Maar uiteindelijk zijn de predikanten die nu - of in het verleden - markant en uitgesproken waren, ook redelijk mainstream begonnen. De persoonlijke inkleuring van iemands predikantschap ontwikkelt zich in de loop der jaren in een bepaalde richting.Nu is alles relatief natuurlijk, dus als je jezelf als midden ziet, dan zijn er altijd wel mensen links van je en altijd wel rechts van je.
Maar als het gaat over de GG, denk ik dat de post van DDD over het curatorium wel een goed ijkpunt is. Je kan die predikanten, evenals de leraren op de Theologische School, als midstream GG zien.
Uiteindelijk wordt de 'ligging' en de sfeer van een gemeente ook sterk bepaald door de gemeente zelf en de kerkenraad.
De wederkomst van Christus heeft als belangrijkste element dat Hij eindelijk de eer zal krijgen die Hem toekomt.WimA schreef:Dan zou toch gezegd kunnen worden: Ik verlang naar de dood? Om ontbonden te wezen en met Christus te zijn? Dat is toch hetzelfde?Cremar schreef:Tuurlijk raakt je dat. Ik zou ook graag willen dat iedereen bekeerd was. Maar hun weten ook dat de wederkomst aanstaande is en hebben een eigen verantwoordelijkheid, net zoals ik dat heb.WimA schreef:Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
Als het goed is, is dat ons diepste verlangen.
Alle knie zal zich buigen.
Zijn verschijning in heerlijkheid is onze grootste vreugde.
Dat is juist niet egoïstisch.
Ik heb het even opgezocht. Paulus zegt in een brief aan de Filippenzen dat hij graag ontbonden wil worden, en dan eeuwig met Jezus Christus wil wezen.WimA schreef:Dan zou toch gezegd kunnen worden: Ik verlang naar de dood? Om ontbonden te wezen en met Christus te zijn? Dat is toch hetzelfde?
Filippenzen 1:21 Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. 22 Maar blijf ik leven in het vlees, dan betekent dit voor mij vruchtbaar werk; en wat ik verkiezen zal, weet ik niet. 23 Want ik word door deze twee gedrongen: ik heb de begeerte om heen te gaan en bij Christus te zijn, want dat is verreweg het beste, 24 maar in het vlees te blijven is noodzakelijker voor u.
Het kan dus wel! Maar dit zegt hij aan het eind van zijn leven.
Ik voel met je mee. Toen Guido de Bres z'n artikel 37 schreef, verlangde de gehele gemeente mee. Dat ligt nu toch wel anders. Al denk ik dat velen die zichzelf als onbekeerd bestempelen, niet daadwerkelijk ongelovig zijn in de bijbelse zin van het woord. Maar dat is een andere discussie.WimA schreef:Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.Cremar schreef:Ja, we zien allemaal uit naar de wederkomst van Christus. En wij zijn één in zijn Lichaam. Als het goed is.
Nee, dat is niet hetzelfde. Het gaat er in dat verlangen niet om dat je zelf 'binnen bent'. Bij het verlangen naar de wederkomst gaat het in de eerste plaats dat Christus de eer krijgt die Hem toekomt. Dat er eindelijk een einde komt aan alle zonden en ongerechtigheid op deze wereld. Dat alle knie zich voor Hem zal buigen.WimA schreef: Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.
Dan zou toch gezegd kunnen worden: Ik verlang naar de dood? Om ontbonden te wezen en met Christus te zijn? Dat is toch hetzelfde?
En we geloven toch in een God die mensen bekeert? Denk je dat er één zal achterblijven die Hij er nog eigenlijk bij had willen hebben?
Juist dat vind ik zo'n grote troost van de uitverkiezing. Al degenen die Hij verkoren heeft zál Hij ook toebrengen.Voordat de oordeelsdag komt.
Aan de andere kant wel een aansporing om de ongelovigen te 'dwingen in te gaan'. En te smeken om bekering voor onze geliefden die de Heere nog niet kennen.
De Geest en de bruid zeggen 'Kom'. De Heilige Geest werkt het verlangen naar Zijn komst in het hart. Zouden wij dat dan als egoïstisch bestempelen? Het gaat juist niet om jezelf in dat verlangen!
En ik denk dat verlangen naar de wederkomst altijd gepaard gaat met het verlangen dat anderen om je heen Hem ook gaan dienen. Dat je beseft dat zij verloren zullen gaan als ze zo doorleven.
Akkoord. Alhoewel Paulus zegt dat "ontbonden te wezen en met Christus te zijn" zeer verreweg het beste is. Het is daarom denk ik nog niet zo eenvoudig om te stellen wat nu het "beste" verlangen is.helma schreef:Nee, dat is niet hetzelfde. Het gaat er in dat verlangen niet om dat je zelf 'binnen bent'. Bij het verlangen naar de wederkomst gaat het in de eerste plaats dat Christus de eer krijgt die Hem toekomt. Dat er eindelijk een einde komt aan alle zonden en ongerechtigheid op deze wereld. Dat alle knie zich voor Hem zal buigen.WimA schreef: Dat uitzien naar de wederkomst begrijp ik toch nooit zo goed. Er wordt veel gesproken en geklaagd over de velen ongelovigen, ook in de kerk. Raakt ons hun lot dan niet als wij onze wens verkrijgen? Voor mijn gevoel zit er altijd wat egoïstisch in deze redenering.
Dan zou toch gezegd kunnen worden: Ik verlang naar de dood? Om ontbonden te wezen en met Christus te zijn? Dat is toch hetzelfde?
Uiteraard beaam ik dit. Bij de Heere is geen onrecht. Tegelijkertijd is het "goedkeuren", wat Hij doet is goed, een zaak wat enkel in de beproeving wordt geleerd. Naar mijn beleving wordt het vaak veel te makkelijk gezegd en wordt de reikwijdte van wat men zegt niet beseft.helma schreef:En we geloven toch in een God die mensen bekeert? Denk je dat er één zal achterblijven die Hij er nog eigenlijk bij had willen hebben?
Juist dat vind ik zo'n grote troost van de uitverkiezing. Al degenen die Hij verkoren heeft zál Hij ook toebrengen.Voordat de oordeelsdag komt.
Aan de andere kant wel een aansporing om de ongelovigen te 'dwingen in te gaan'. En te smeken om bekering voor onze geliefden die de Heere nog niet kennen.
Ook mee eens. Tegelijkertijd denk ik dat wat Johannes mocht ervaren wel een bevindelijke kennis moet zijn. En ik noem niet de vreugde uitting van Johannus - die mocht inblikken in Gods heilgeheimen - egoïstisch.helma schreef:De Geest en de bruid zeggen 'Kom'. De Heilige Geest werkt het verlangen naar Zijn komst in het hart. Zouden wij dat dan als egoïstisch bestempelen? Het gaat juist niet om jezelf in dat verlangen!
En ik denk dat verlangen naar de wederkomst altijd gepaard gaat met het verlangen dat anderen om je heen Hem ook gaan dienen. Dat je beseft dat zij verloren zullen gaan als ze zo doorleven.
Maar goed, ik gaf aan wat veelal mijn gevoel zegt bij deze - in mijn ogen - vaak oppervlakkig geuite uitspraken.