Kindernevendienst
Er hangt heelveel van de predikant af. Ik weet wel dat als mijn vader preekte hij regelmatig de kinderen daar zo bij betrok dat ze hem zelfs antwoord gaven van uit de kerk vandaan.
En laten we maar eerlijk zijn als een preek zo eenvoudig is dat kinderen het kunnen begrijpen waarom zou het dan ook niet goed zijn voor ons ouderen?
Waren we allemaal maar als een kind en geloofden we maar als een kind.
Daarom is het wel goed dat er een zondagschool is, maar dan ook nog een KND, is mij te veel.
Wanneer gaan kinderen dan naar een normale dienst. met 10 jaar?? en wij dan maar denken dat zo.n kind, die dit soort diensten niet gewend is, dat dan ineens helemaal fijn vinden en begrijpen.
Ik denk dat we het meer moeten zoeken bij de dominee, die zal in veel gevallen rekening moeten houden met de aanwezige kinderen en jongeren in de kerk.
En laten we maar eerlijk zijn als een preek zo eenvoudig is dat kinderen het kunnen begrijpen waarom zou het dan ook niet goed zijn voor ons ouderen?
Daarom is het wel goed dat er een zondagschool is, maar dan ook nog een KND, is mij te veel.
Wanneer gaan kinderen dan naar een normale dienst. met 10 jaar?? en wij dan maar denken dat zo.n kind, die dit soort diensten niet gewend is, dat dan ineens helemaal fijn vinden en begrijpen.
Ik denk dat we het meer moeten zoeken bij de dominee, die zal in veel gevallen rekening moeten houden met de aanwezige kinderen en jongeren in de kerk.
Ik sluit me aan bij Jelle, alleen dat 'worden als een kind' wordt volgens mij nogal eens verkeerd uitgelegd. Volgens mij betekent dat niet dat we ons IQ ineens terug moeten schroeven of zo. Het heeft m.i. meer te maken met een kinderlijke, vertrouwende houding. Paulus heeft het er juist over dat hij nu juist niet meer is als een kind, dus we moeten wel naar de context kijken.
Ik blijf sterk de indruk houden dat je KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen, etc.).
Ik blijf sterk de indruk houden dat je KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen, etc.).
- Miscanthus
Grappig, Afgewezen voert dit als argument aan tegen knd, terwijl het juist heel goed is als er kerken zijn waarin geldt:Ik blijf sterk de indruk houden dat je KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen, etc.).
Stel dat je gelijk hebt Afgewezen, dan hoop ik dat je beseft dat het nog steeds geen argument is tegen knd. In deze kerken wordt namelijk ook gebeden en gezongen en uit de bijbel gelezen, wat nog geen reden is om het in 'onze' kerken niet te doen. Vervolgens heb je ook knd in goede kerken (om het maar even zwartwit te houden), weet ik uit eigen ervaring.blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen
Het gaat om manier waarop knd gehouden worden en met wat voor redenen...
[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]
"blij"Oorspronkelijk gepost door AfgewezenNatuurlijk. En zo hou je elkaar voor de gek.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHeel bijbels, wat je nu noemt.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk blijf sterk de indruk houden dat je KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen, etc.).
Philippenzen 4:4 Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u
"gelovig"
Johannes 16:9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
"we horen er allemaal, ook de kinderen"
Hand. 2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Kinderen die naar een kindernevendienst gaan zijn meestal slechts een half uurtje weg uit de dienst, het grootste gedeelte maken ze dus gewoon mee! Kinderen van bijv. 4 jaar die anders misschien af en toe nog thuis waren gebleven, zijn door de KND wel iedere week in de kerk. Ze raken dus al jong gewend aan de dienst, en niet pas als ze 10 zijn!Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik blijf sterk de indruk houden dat je geen KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (somber, weinig gelovigen, alleen de uitverkorenen, de kinderen moeten maar begrijpen, etc.).Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dat was een zeer goede eigenschap, maar ook een talent van je vader. Waren er maar meer zo!Oorspronkelijk gepost door Jelle
Er hangt heelveel van de predikant af. Ik weet wel dat als mijn vader preekte hij regelmatig de kinderen daar zo bij betrok dat ze hem zelfs antwoord gaven van uit de kerk vandaan.
Inderdaad. Eigenlijk zou er in de predikantenopleidingen meer aandacht moeten zijn voor hoe je iets over kunt brengen op kinderen.Oorspronkelijk gepost door LecramDat was een zeer goede eigenschap, maar ook een talent van je vader. Waren er maar meer zo!Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ja, en als je nu vooral maar deze ene kant blijft benadrukken, zoals ook in mijn eigen gemeente gebeurt, dan zit je elkaar voor de gek te houden. Dan gaan we met z'n allen regelrecht naar de hemel en ongeloof, tja, dat bestaat natuurlijk wel, maar toch...Oorspronkelijk gepost door Kaw"blij"Oorspronkelijk gepost door AfgewezenNatuurlijk. En zo hou je elkaar voor de gek.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHeel bijbels, wat je nu noemt.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk blijf sterk de indruk houden dat je KND's hebt in kerken met een bepaalde ligging (blij, gelovig, we horen er allemaal, ook de kinderen, etc.).
Philippenzen 4:4 Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u
"gelovig"
Hand. 2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Afgewezen, zonder het rot te bedoelen... waarom zit je dan in je eigen gemeente als deze de waarheid niet heeft?!Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ja, en als je nu vooral maar deze ene kant blijft benadrukken, zoals ook in mijn eigen gemeente gebeurt, dan zit je elkaar voor de gek te houden. Dan gaan we met z'n allen regelrecht naar de hemel en ongeloof, tja, dat bestaat natuurlijk wel, maar toch...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Kijk, dat heb ik nou nog nooit meegemaakt...Oorspronkelijk gepost door Jelle
Dat is toch geweldig...?!!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Miscanthus
inderdaad.Oorspronkelijk gepost door GianKijk, dat heb ik nou nog nooit meegemaakt...Oorspronkelijk gepost door Jelle
Dat is toch geweldig...?!!
En dat de broertjes en zusjes gewoon mee mogen naar het doopvont. Ik heb het meegemaakt dat broertjes en zusjes vanaf de galerij moesten toezien....
Er zou nog veel meer te bedenken zijn om de kinderen een volwaardiger plaats en aandacht te geven in de eredienst.
- Miscanthus
Afgewezen,Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJa, en als je nu vooral maar deze ene kant blijft benadrukken, zoals ook in mijn eigen gemeente gebeurt, dan zit je elkaar voor de gek te houden. Dan gaan we met z'n allen regelrecht naar de hemel en ongeloof, tja, dat bestaat natuurlijk wel, maar toch...Oorspronkelijk gepost door Kaw"blij"Oorspronkelijk gepost door AfgewezenNatuurlijk. En zo hou je elkaar voor de gek.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Heel bijbels, wat je nu noemt.
"gelovig"
doe niet zo negatief.
Dit moet voluit blijven staan. Ik had van jou eigenlijk gedacht dat je met bekering zou komen: dat het niet alleen geloof is, maar ook bekering. Geloof zonder de werken is dood. Geloof zonder navolging en dus consequenties voor levensstijl, is geen geloof. Bonhoeffer noemt dat "billige gnade ( goedkope genade).
Daarom was de Koning zo toornig op de man aan de Koninklijke bruiloft zonder bruiloftskleed (bekering-heiliging).
Dat hoort ook bij de boodschap van het evangelie.