Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Afgewezen

Re: Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Bericht door Afgewezen »

En: 'De theologen gingen voorop', van ds. A.M. Lindeboom.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

GJdeBruijn schreef:@SecorDabar Het moeilijke is dat we voor onszelf wel zaken kunnen verwoorden, maar een ander kan daar niet altijd iets mee. Het ware geloof willen veiligstellen (waarom moeten wij mensen dat eigenlijk doen?) door te hameren op bepaalde zaken, die op zichzelf genomen wel waar zijn, kan het ongewenste effect hebben dat het de genade verduistert. Daarom wil ik op mijn beurt hameren om niet het accent te leggen op wat een ander zou moeten voelen om het ware geloof daaruit op te maken, maar op het ten alle tijde samenhouden van geloof in Christus en de zondaar die zichzelf moet mishagen. Door het 'mishagen van onszelf' met diverse details en vage woorden te beschrijven, belandt je in scheve situatie's die oudvaders in hun preken onder de noemer 'hindernissen' ook in hun tijd reeds moesten wegnemen.
Beste GJdeBruijn,

U schreef in uw vorige posting: Wie waarlijk gelooft kent OOK een nochtans!
Kijk, en daar was ik het met u van harte eens.
Inderdaad is het probleem dat we soms niet ontkomen aan selectief lezen.
U legde in uw zinsnede, het accent op het: OOK een nochtans!
Terwijl ik in dezelfde zinsnede, het accent legde op: het WAARLIJK geloof.
Laten we de zinsnede houden zoals u bedoelde.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Het is een goede toepassing SecorDabar, dankuwel!

Werd er in de GKN nog maar zo gepreekt....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

François Turretini schreef:Het is een goede toepassing SecorDabar, dankuwel!

En niet alleen daar...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
BJD

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
François Turretini schreef:Het is een goede toepassing SecorDabar, dankuwel!

En niet alleen daar...
:jongle
SecorDabar

huisman schreef:
SecorDabar schreef:Het koren zal zich wel gedurig als kaf leren kennen.
Het kaf meent het koren te zijn, maar leert zich nooit als kaf kennen.
Wie het vat, die vatte het.....

Bedoelt u met gedurig altijd of steeds weer opnieuw ? "Altijd" zou namelijk in strijd zijn met wat wij belijden in b.v. Zondag 1,7 en 23.
Beste Huisman,
Ik heb aan Mara geschreven: Het koren zal zich wel gedurig als kaf leren kennen.
Zo ziet u dat ik niet de bijvoeging "altijd" of "steeds opnieuw" hebt gebruikt.
Het woord "altijd" heb ik niet gebruikt
omdat ik dit dan voorwaardelijk zou vinden klinken.

Ik twijfel er ook aan of ik het woord "steeds opnieuw" zou willen gebruiken,
omdat er een lange tijd hiertussen kan zitten. Het hoeft dus niet steeds opnieuw te zijn.
Bij "gedurig" denk ik meer aan, dat de Heilige Geest
dit doet ontdekken aan de ziel, wanneer de Heilige Geest dat nodig vindt.
En daar kan dus een tijd tussen zitten, dat de ziel daar niet vatbaar voor is.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
Beste Mara,
U schreef: want wie zou de meetlat naast iemand mogen leggen? Ook de dominee niet.

Ik ben het wel met u eens hoor :)
Het is net zoals u bedoeld, dat we de meetlat niet bij een
ander moet leggen, maar bij onszelf.
Blijft natuurlijk wel de vraag: welke meetlat gebruiken we?
Ons arglistige hart gebruikt graag meetlatjes die in onze
vleslijke godsdienstige kraam te pas komen...
Natuurlijk weten we wel dat Gods Woord de toetssteen is
om ons te onderzoeken.
Daartoe hebben wij zo noodzakelijk de Heilige Geest nodig,
anders lezen we (uitwendig) over de bijbelteksten heen.

Het is ook waar dat we tot liefde tot de naaste
mogen waarschuwen voor bouwen op zandgrond,
zoals uzelf in uw posting ook schreef.
En dat is dan ook de taak van de predikant,
om in zijn preken het "snode van het kostelijke" te scheiden.

Het koren zal zich wel gedurig als kaf leren kennen.
Secor Dabar, het niet langs de meetlat mogen leggen, is de stelling van veel christenen. Niet de mijne. Want je mag elkaar toch aanscherpen?
Of vermanen?
Wanneer leg je precies iemand langs de meetlat. Dan kan de dominee wel gaan zwijgen vanaf de kansel, want als iedereen in de kerk zich al bekeerd waant, komt zo'n waarschuwing zoals Bekeert u! natuurlijk ook niet fijn over.
Dus als iemand je in liefde maant, kun je deze beter aanhoren. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
SecorDabar

Mara schreef:
SecorDabar schreef:
Beste Mara,
U schreef: want wie zou de meetlat naast iemand mogen leggen? Ook de dominee niet.

Ik ben het wel met u eens hoor :)
Het is net zoals u bedoeld, dat we de meetlat niet bij een
ander moet leggen, maar bij onszelf.
Blijft natuurlijk wel de vraag: welke meetlat gebruiken we?
Ons arglistige hart gebruikt graag meetlatjes die in onze
vleslijke godsdienstige kraam te pas komen...
Natuurlijk weten we wel dat Gods Woord de toetssteen is
om ons te onderzoeken.
Daartoe hebben wij zo noodzakelijk de Heilige Geest nodig,
anders lezen we (uitwendig) over de bijbelteksten heen.

Het is ook waar dat we tot liefde tot de naaste
mogen waarschuwen voor bouwen op zandgrond,
zoals uzelf in uw posting ook schreef.
En dat is dan ook de taak van de predikant,
om in zijn preken het "snode van het kostelijke" te scheiden.

Het koren zal zich wel gedurig als kaf leren kennen.
Secor Dabar, het niet langs de meetlat mogen leggen, is de stelling van veel christenen. Niet de mijne. Want je mag elkaar toch aanscherpen?
Of vermanen?
Wanneer leg je precies iemand langs de meetlat. Dan kan de dominee wel gaan zwijgen vanaf de kansel, want als iedereen in de kerk zich al bekeerd waant, komt zo'n waarschuwing zoals Bekeert u! natuurlijk ook niet fijn over.
Dus als iemand je in liefde maant, kun je deze beter aanhoren. :)
Beste Mara,
Ja, ik deel uw mening zoals u schreef: Want je mag elkaar toch aanscherpen?
Of vermanen?

U Schreef: als iedereen in de kerk zich al bekeerd waant, komt zo'n waarschuwing zoals Bekeert u! natuurlijk ook niet fijn over.

Ja, zo'n waarschuwing komt inderdaad niet fijn over.
Velen zullen dan een dekmantel gebruiken met de bijbeltekst: oordeelt niet!
Ik denk dat een waangelovige zich niet zo gauw laat overtuigen of afnemen.

Ik denk dat het boek van Ds. van der Groe, getiteld:
"De Toetsteen van ware en valse genade"
ook bij het waangeloof niet in goede aarde zal vallen.
Ds. Van der Groe zal vast wel wat gezegd hebben
over het toe-eigenen van beloften op valse gronden.

U schreef: Dus als iemand je in liefde maant, kun je deze beter aanhoren.
Inderdaad, het "vermanen" moet natuurlijk wel gemeend, en in liefde gebeuren

(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
Beste Mara,
Ja, ik deel uw mening zoals u schreef: Want je mag elkaar toch aanscherpen?
Of vermanen?

U Schreef: als iedereen in de kerk zich al bekeerd waant, komt zo'n waarschuwing zoals Bekeert u! natuurlijk ook niet fijn over.

Ja, zo'n waarschuwing komt inderdaad niet fijn over.
Velen zullen dan een dekmantel gebruiken met de bijbeltekst: oordeelt niet!
Ik denk dat een waangelovige laat zich niet zo gauw overtuigen of afnemen.

Ik denk dat het boek van Ds. van der Groe, getiteld:
"De Toetsteen van ware en valse genade"
ook bij het waangeloof niet in goede aarde zal vallen.
Ds. Van der Groe zal vast wel wat gezegd hebben
over het toe-eigenen van beloften op valse gronden.

U schreef: Dus als iemand je in liefde maant, kun je deze beter aanhoren.
Inderdaad, het "vermanen"moet natuurlijk wel gemeend en in liefde gebeuren
Goed, dan begrijpen wij elkaar :)
Je haalt hier ds. v.d. Groe aan, in die tijd zeker, werd er vaak separerend gepreekt.
In de Bewaar het Pand schreef ds. P. Roos een artikel over ds. P. Mulder, die momenteel in de Saambinder een serie artikelen over de prediking schrijft. (hoe bedoel je kerkmuren? ;) )
Hoe de Heere Jezus predikte.
Naast het artikel staat dit:
De Farizeeën wordt een ernstig "wee u" voorgehouden. Zij worden niet gerekend tot de vermoeiden en belasten. Hun wordt zonder meer geen rust verkondigd.
Ook de Heere Jezus preekte niet altijd liefdevol en troostrijk.
Maar ja, dan zou er weer als argument aangevoerd kunnen worden, dat wij ons niet kunnen meten aan Hem.
Nee, dat is zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Ik zou ook wel eens een topic willen openen over een van mijn zorgen. Iets wat helaas breed leeft in onze kringen.

Het is een "religie" die alleen nog maar weet te zeggen wat het niet is. Waarin de grootste voorbeelden in de Bijbel Saul, Judas en Bileam zijn geworden.
Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg. Maar bij het preken van kenmerken hoort een scherpe separatie, anders is het een bedriegelijke prediking.
Die scherpe separatie zit er mijns inziens niet in dat er op méér zondekennis gewezen wordt en dat de zonde ons tot wanhoop brengt (hoewel dat zeker voor kan komen).
Separeren is: ken je Christus persoonlijk als Borg? Anders ga je, al weet je nog zoveel van je eigen zonden af, nóg verloren!
Nee het gaat dieper. Het is een zelfbeproeving. En dat gaat zeer nauw uit. Als de prediker de Christus aanwijst en hij ontdekt dat hij geen bestaan heeft, buiten Christus, dat verwekt een jaloersheid om Hem te kennen in Wien het leven is. Maar teven wenst men dan ook van alles wat niet houdbaar is voor de eeuwigheid afgestoten te worden. Hoe nauwer de separatie hoe meer de mens ontdekt wordt aan wat hijzelf van nature is, en dat is op zich niet voldoende.

De kennis van alleen de verlorenheid zou tot de wanhoop brengen. Maar daar is meer. In een separerende preek wordt ook het geluk gezien van Gods volk, en dan is het nodig dat God er Zelf in meekomt, en zullen we komen tot de uitoep: Wie kan dán zalig worden? En juist daar kan plaats voor Christus komen waar de ontdekking en ontgronding leerde dat alles ongenoegzaam is buiten Christus. Niet wat gevoeligheden, emoties en dergelijk, maar de inleving en het kennen van je gemis, doordat de volheid in Christus wordt voorgesteld.
Sorry dat het misschien wat onsamenhangend is getypt, maar hopelijk vat je het wel.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Ik zou ook wel eens een topic willen openen over een van mijn zorgen. Iets wat helaas breed leeft in onze kringen.

Het is een "religie" die alleen nog maar weet te zeggen wat het niet is. Waarin de grootste voorbeelden in de Bijbel Saul, Judas en Bileam zijn geworden.
Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg. Maar bij het preken van kenmerken hoort een scherpe separatie, anders is het een bedriegelijke prediking.
Die scherpe separatie zit er mijns inziens niet in dat er op méér zondekennis gewezen wordt en dat de zonde ons tot wanhoop brengt (hoewel dat zeker voor kan komen).
Separeren is: ken je Christus persoonlijk als Borg? Anders ga je, al weet je nog zoveel van je eigen zonden af, nóg verloren!
Hier heeft een predikant onlangs een boek over geschreven (Zie topic wedergeboorte of schijngeboorte )
Deze predikant heeft in Jongere,Erasmiaan en eilander iig al medestanders. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef:

Hier heeft een predikant onlangs een boek over geschreven (Zie topic wedergeboorte of schijngeboorte )
Deze predikant heeft in Jongere,Erasmiaan en eilander iig al medestanders. :hum
Nee, God bewaart Zijn volk voor de wanhoop. Maar het kán wel eens diep gaan. Onze oude ds. Bregman, die in het bevindelijke leven diep ingeleid was, sprak eens: Soms tot aan, en soms wel eens dóór een psychiatrische inrichting. Dat zijn dan wel uitzonderingen, mij ook niet bekend, maar het schijnt dus wel eens voorgevallen te zijn.
huisman

Bericht door huisman »

DIA schreef:Nee, God bewaart Zijn volk voor de wanhoop. Maar het kán wel eens diep gaan. Onze oude ds. Bregman, die in het bevindelijke leven diep ingeleid was, sprak eens: Soms tot aan, en soms wel eens dóór een psychiatrische inrichting. Dat zijn dan wel uitzonderingen, mij ook niet bekend, maar het schijnt dus wel eens voorgevallen te zijn.
Het kan diep gaan b.v. de stokbewaarder. Ik hoop dat predikanten dezelfde taal spreken als Paulus " Doe uzelven geen kwaad...Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.....En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren."
27 En de stokbewaarder, wakker geworden zijnde , en ziende de deuren der gevangenis geopend, trok een zwaard , en zou zichzelven omgebracht hebben , menende, dat de gevangenen ontvloden waren .
28 Maar Paulus riep met grote stem , zeggende: Doe uzelven geen kwaad; want wij zijn allen hier.
29 En als hij licht geeist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:[

Nee, God bewaart Zijn volk voor de wanhoop. Maar het kán wel eens diep gaan. Onze oude ds. Bregman, die in het bevindelijke leven diep ingeleid was, sprak eens: Soms tot aan, en soms wel eens dóór een psychiatrische inrichting. Dat zijn dan wel uitzonderingen, mij ook niet bekend, maar het schijnt dus wel eens voorgevallen te zijn.
Ik zou dit toch maar niet zomaar durven stellen.
Ds. Elshout, die zelf veel had meegemaakt op dit gebied wilde het juist onderscheiden. Geestelijke problemen en geestesproblemen zijn niet hetzelfde, zo schreef hij.
Lees de onderstaande citaten maar eens uit het boekje van ds. A. Elshout "Een helpende hand"
ds. A. Elshout schreef: Geestelijke problemen hangen samen met het geestelijke, godsdienstige leven;
geestesproblemen worden veroorzaakt door storingen in ons geestesleven; onze mentale gezondheid, onze psychische conditie.

(…)

Voor een ,,gezond” geestelijk leven is een gezonde geest nodig. Er zijn ,,gezonde” schuldgevoelens (vruchten van de Heilige Geest) en ziekelijke, psychische schuldgevoelens (vruchten van storingen in ons geestesleven). Deze laatsten komen ook in Gods kinderen voor.
Als iemand overspannen raakt vanwege het tobben over zijn zonden, dan zijn de overtuigingen van de Heilige Geest de oorzaak daar niet van, maar dan wordt dat veroorzaakt door een aangeboren (of door andere oorzaken ontstane) geesteszwakte, waardoor de overtuigingen niet meer op ,,gezonde” wijze verwerkt kunnen worden.

(..)

Als onze geest min of meer ziek is, dan doen zich ook ziekelijke uitwassen voor op religieus terrein. Dat behoort bij het ziektebeeld. Als we dat niet onderscheiden, dan worden de meest verkeerde conclusies getrokken. . . dan zal men zich schuldig, minder- waardig voelen over dingen, waarover men zich niet schuldig behoeft te gevoelen boven anderen, die deze dingen niet hebben.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Separeren is: ken je Christus persoonlijk als Borg? Anders ga je, al weet je nog zoveel van je eigen zonden af, nóg verloren!
AMEN!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie