Zondag 1 is een samenvatting van heel de Catechismus.François Turretini schreef:DIA, ik ben het van harte eens met wat je schrijft, maar ik mis twee zaken.-DIA- schreef: Hoeveel stukken zijn u nodig te weten?
Twee: Hoe groot mijn zonden en ellenden zijn
en hoe ik daarvan verlost wordt.
Ten eerste; je begint bij de tweede vraag. De eerste vraag van de HC sla je over, maar dat is de eerste en de belangrijkste:
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet, waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ten tweede, er zijn drie stukken, geen twee. Ellende verlossing en dankbaarheid.
Je schrijft wel over de dienst die alle mensen aan God verschuldigd zijn, maar de HC heeft het over 'hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn'.
Lees die Catechismus nu eens vanuit het licht van vraag & antwoord 1, als ook vraag & antwoord 2 (inclusief de dankbaarheid voor de verlossing), in plaats van enkel de twee stukken van ellende en verlossing.
Dan zal je meer van die vertroosting zien, dat hoop ik van harte!
Begrijp me goed, wel het begin van de HC, maar niet van
de uiteenzetting van de leer.
Die volgt in de drie stukken die gekend moeten worden.