Satanskinderen
- MarthaMartha
Re: Satanskinderen
Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
Of in elk geval meer onwaarschijnlijkheden leest dan erin staan.
Jij komt zoiets natuurlijk nooit tegen, maar dat betekent niet dat niemand ze tegenkomt.
Jij komt zoiets natuurlijk nooit tegen, maar dat betekent niet dat niemand ze tegenkomt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
Als iemand een bepaalde situatie beschrijft, is dat altijd vanuit de optiek en interpretatie van de verteller (je zou eens moeten kijken welke verschillen er zijn tussen getuigeverklaringen van 1 bepaalde zaak bij de politie). De jongen is partij in de situatie, en neemt de zaak dus gekleurd waar. Als vragenbeantwoorder mag je best de vraag stellen of de (depressieve?) jongen de zaak wel in juiste perspectieven plaatst. Als je een bepaald standpunt hebt (welk kerkverband dan ook, is de logische consequentie altijd dat je een ander standpunt verwerpt, want anders zou je wel in dat andere kerkverband zitten, dat is op zich niet vreemd). Ik mis toch de emotionele distantie bij ds., als hij de ouders onverhoord veroordeelt.memento schreef:Een vragenbeantwoorder beantwoordt natuurlijk altijd de vraag in de veronderstelling dat de beschrijving van de vraagsteller klopt. Het antwoord gaat op, voor zover het verhaal klopt. Aangezien het voorkomt wat deze jongen beschrijft, geldt het antwoord van ds. vd Sluis voor die situaties, en niet als de situatie gelogen is. Maargoed, dat lijkt me een gegeven bij het stellen/beantwoorden van vragen.vragensteller schreef:Dat is waar, maar laten we wel wezen: de jongen geeft een weergave van de woorden van de ouders (dat hoeft niet eens waar te zijn). Ds Van der S schrijft dat zelf over die ouders, en neemt zomaar aan dat verhaal van de jongen klopt.memento schreef:Er is alle ruimte om van mening te verschillen. Je mag zelfs dingen bij de ander fout en gevaarlijk vinden. Maar Gods werk in anderen als duivelswerk bestempelen is levensgevaarlijk. Ook al wil je het niet de zonde tegen de Heilige Geest noemen, het komt er wel enorm dicht bij in de buurt (de zonde tegen de Heilige Geest is immers het werk van God [bewust] als duivelswerk aanmerken).
Laatst gewijzigd door vragensteller op 10 feb 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kom zoiets meer tegen dan je denkt. Zeker zo om en rond 1 april...MarthaMartha schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
Helaas zijn er mensen wiens gedrag overeenkomt aan het gedrag zoals de jongen in zijn verhaal schetst. Dat is heel triest, niet iets om grappen over te maken...Tiberius schreef:Ik kom zoiets meer tegen dan je denkt. Zeker zo om en rond 1 april...MarthaMartha schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
Ik refereerde slechts aan de verlovingsdatum van deze jonge man...memento schreef:Helaas zijn er mensen wiens gedrag overeenkomt aan het gedrag zoals de jongen in zijn verhaal schetst. Dat is heel triest, niet iets om grappen over te maken...Tiberius schreef:Ik kom zoiets meer tegen dan je denkt. Zeker zo om en rond 1 april...MarthaMartha schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
Maar goed, ik geloof ook wel dat dit soort gedrag voorkomt.
Maar ik geloof niet zo, dat de situatie die hij over zichzelf, zijn vriendin en zijn (eigen) ouders beschrijft voorkomt, tenzij vanuit een volkomen depressieve geestestoestand waargenomen.
Helaas ken ik de voorbeelden. Worstelen met een bepaald ongeestelijk gedrag, en er zelf in verstrikt raken, zoals het gedrag wat hij beschrijft van zijn schoonouders, kan leiden tot depressiviteit, en kan relaties (ook met ouders) kapot maken. Er kunnen psychisch rare dingen gebeuren, wanneer je gedwongen wordt te kiezen tussen je ouders of je vriendin/schoonouders. Zeker wanneer daar de diepste werkelijkheid, namelijk het geestelijke leven, bij betrokken wordt.Tiberius schreef:Ik refereerde slechts aan de verlovingsdatum van deze jonge man...memento schreef:Helaas zijn er mensen wiens gedrag overeenkomt aan het gedrag zoals de jongen in zijn verhaal schetst. Dat is heel triest, niet iets om grappen over te maken...Tiberius schreef:Ik kom zoiets meer tegen dan je denkt. Zeker zo om en rond 1 april...MarthaMartha schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
Maar goed, ik geloof ook wel dat dit soort gedrag voorkomt.
Maar ik geloof niet zo, dat de situatie die hij over zichzelf, zijn vriendin en zijn (eigen) ouders beschrijft voorkomt, tenzij vanuit een volkomen depressieve geestestoestand waargenomen.
Ik ken die voorbeelden ook wel.memento schreef:Helaas ken ik de voorbeelden. Worstelen met een bepaald ongeestelijk gedrag, en er zelf in verstrikt raken, zoals het gedrag wat hij beschrijft van zijn schoonouders, kan leiden tot depressiviteit, en kan relaties (ook met ouders) kapot maken. Er kunnen psychisch rare dingen gebeuren, wanneer je gedwongen wordt te kiezen tussen je ouders of je vriendin/schoonouders. Zeker wanneer daar de diepste werkelijkheid, namelijk het geestelijke leven, bij betrokken wordt.
Alleen is het jammer, dat hij het op deze wijze uit.
Verder is het jammer, dat men bij refoweb dit soort psychische noodkreten niet filtert en een wat pastoraler antwoord geeft.
En ik minstens 1x per week als ik bij mijn moeder (GGiN) op bezoek ga. Altijd erg fijn totdat ik als gewone PKN'er over het geloof begin... En dan herken ik heel erg veel van het verhaal van die jongen!Tiberius schreef:Ik kom zoiets meer tegen dan je denkt. Zeker zo om en rond 1 april...MarthaMartha schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen Tib, dat jij er teveel onwaarschijnlijkheden in leest....
We zouden eigenlijk 1 conclusie hieruit kunnen en moeten trekken. Niet de verschillende denominaties zijn ' fout' of 'goed' , maar het oordeel over een denominatie. En hiervoor termen als duivelswerk en meer van dit soort krachttermen gebruiken is buitengewoon triest en m.i. on-bijbels.
Het is van die ouders een soort onmacht. Ze weten hun eigen kerkverband niet goed positief bij hun (schoon)kinderen te promoten. Dan maar zo scherp mogelijk afzetten tegen de andere verbanden. Vaak incl de 'synodale' GG. En nogmaals, de gergemmen zijn eigenlijk allemaal zo. Al zijn we dan nog wel zo genereus om te erkennen dat God ook in de PKN nog Zijn volk heeft. De leer is toch maar een leugenleer en van wie komt de leugenleer?EdgarB schreef:We zouden eigenlijk 1 conclusie hieruit kunnen en moeten trekken. Niet de verschillende denominaties zijn ' fout' of 'goed' , maar het oordeel over een denominatie. En hiervoor termen als duivelswerk en meer van dit soort krachttermen gebruiken is buitengewoon triest en m.i. on-bijbels.
Vorige week stond er een recensie in het RD. Die begon zo:
„God vergeeft ons, omdat Jezus voor ons aan het kruis gegaan is.” Met deze regel begint de tekst op de achterkant van de nieuwe roman van Jolanda Dijkmeijer, ”Levenslicht”.
Een platte en populaire formulering van de kern van het Evangelie. Ze zet de toon voor de rest van het boek.
Dat noemen we gewoon 'plat' en 'populair'. Maar het werk van Jezus aan het kruis is wel de enige troost in leven en sterven van miljoenen op aarde. Die worden door zo'n zinnetje allemaal gediskwalificeerd.
Deze reactie, wat je er verder ook van mag vinden, geeft voor mij wel aan waarom ik het antwoord van ds. van der Sluis niet goed vind:
http://wimdebruin.blogspot.com/2012/02/ ... deren.html
http://wimdebruin.blogspot.com/2012/02/ ... deren.html
- jakobmarin
Dit komt me nogal aanmatigend over, behalve als je de situatie zelf goed kent, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.Tiberius schreef:Er staan zoveel onwaarschijnlijkheden in het verhaal van die jongen, dat dr. Van der Sluis duidelijk had kunnen zien, dat het een niet-bestaande situatie betreft.
Een mogelijke disclaimer zou nog kunnen zijn, dat die jongen depressief is; dan ziet men wel vaker zaken met veel meer wantrouwen dan reëel is. Maar ook dat zou een pastor op moeten merken.
En je bent dan ook nog een wonder-psycholoog die van papier zomaar mogelijke diagnoses kan stellen...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Laat ik ook eens iets suggereren;Tiberius schreef: Verder is het jammer, dat men bij refoweb dit soort psychische noodkreten niet filtert en een wat pastoraler antwoord geeft.
Omdat de gg(i.ned) in het geding is, zijn er lieden die bij voorbaat de vragensteller in een ander daglicht willen stellen. Zo is de vragensteller psygisch ziek, en 'in volkomen depressieve geestestoestand'.
Zo. Alsjeblieft beste vragensteller. Dat was je probleem..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
De GGiN is helemaal niet in het geding hoor. Je kan deze houding van één paar schoonouders niet zomaar overzetten op een heel kerkgenootschap en op alle leden van dat kerkgenootschap.Gian schreef:Laat ik ook eens iets suggereren;Tiberius schreef: Verder is het jammer, dat men bij refoweb dit soort psychische noodkreten niet filtert en een wat pastoraler antwoord geeft.
Omdat de gg(i.ned) in het geding is, zijn er lieden die bij voorbaat de vragensteller in een ander daglicht willen stellen. Zo is de vragensteller psygisch ziek, en 'in volkomen depressieve geestestoestand'.
Tja, zo lust ik er nog wel een paar....Gian schreef:Laat ik ook eens iets suggereren;Tiberius schreef: Verder is het jammer, dat men bij refoweb dit soort psychische noodkreten niet filtert en een wat pastoraler antwoord geeft.
Ik heb ook ernstige bezwaren tegen de uitlatingen van aanstaande ex-schoonouders van deze jongen. Zeer ernstige zelfs. Dus ik stel niet de vragensteller in een vreemd daglicht.
Maar ik betreur het zeer dat een predikant niet liefdevol en pastoraal antwoord geeft, maar eigenlijk dezelfde uitlatingen gaat doen als degenen waarover hij het heeft.