Hoe bereiken we jongeren?
Jongeren die ongeveer op hun 15-17 zijn vertrokken en nu 19-21 zijn.Oorspronkelijk gepost door refo
Als ik het verhaal van Kridje lees dan merkt men dat 'na jaren' de jongeren terugkomen. Betekent dat dat er al een jarenlange ervaring is? Over welke leeftijden hebben we het dan?
[Aangepast op 11/11/04 door kridje]
[Aangepast op 11/11/04 door kridje]
mooi dat jij ook actief bent. ik snap niet dat je je eigen activiteiten weer superieur acht boven die van anderen. het één hoeft het ander niet uit te sluiten. van geen enkele activiteit op dit gebied is het resultaat meetbaar, niet van de Boeg en ook niet van jouw werk, en ook niet van de club in Woerden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Kridje, alle waardering voor je inspanningen hoor, maar je suggestie dat jij ze bij de kerk houdt en de kritische (of zelfgenoegzame?) vraag wat wij dan wel niet doen, zijn toch wat vooringenomen.
Ik weet nog zo net niet of jij ze bij de kerk houdt met je soos. Dat zal zeer de vraag zijn, en is moeilijk feitelijk vast te stellen.
Wat ik doe? Ik probeer via de "traditionele" kanalen werkzaam te zijn. Ik ben van mening dat die nog lang niet uitgeput zijn. Steek je licht ook eens op bij de jeugdwerkadviseurs in Woerden. Die hebben er tenslotte voor geleerd.
daar heb je gelijk in Limo. Je moet ook niet op het getal gaan zien. Dat doe ik ook niet, ik heb het element alleen genoemd omdat juist degenen die met alternatieven komen het altijd hebben over het aantal. En dat blijkt dan niet te kloppen dat die alternatieven de jeugd er echt in groten getale bij houden. Vraag maar aan de Samen-op-Weg kerken met al hun hippe programma's voor jongeren.Oorspronkelijk gepost door limosamooi dat jij ook actief bent. ik snap niet dat je je eigen activiteiten weer superieur acht boven die van anderen. het één hoeft het ander niet uit te sluiten. van geen enkele activiteit op dit gebied is het resultaat meetbaar, niet van de Boeg en ook niet van jouw werk, en ook niet van de club in Woerden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Kridje, alle waardering voor je inspanningen hoor, maar je suggestie dat jij ze bij de kerk houdt en de kritische (of zelfgenoegzame?) vraag wat wij dan wel niet doen, zijn toch wat vooringenomen.
Ik weet nog zo net niet of jij ze bij de kerk houdt met je soos. Dat zal zeer de vraag zijn, en is moeilijk feitelijk vast te stellen.
Wat ik doe? Ik probeer via de "traditionele" kanalen werkzaam te zijn. Ik ben van mening dat die nog lang niet uitgeput zijn. Steek je licht ook eens op bij de jeugdwerkadviseurs in Woerden. Die hebben er tenslotte voor geleerd.
Dus mij gaat het niet om het aantal, maar om de vraag, wat is verantwoord? Wat is een taak van de kerk, en wat van het gezin?
dus kridje liegt glas hardOorspronkelijk gepost door Majorcadaar heb je gelijk in Limo. Je moet ook niet op het getal gaan zien. Dat doe ik ook niet, ik heb het element alleen genoemd omdat juist degenen die met alternatieven komen het altijd hebben over het aantal. En dat blijkt dan niet te kloppen dat die alternatieven de jeugd er echt in groten getale bij houden. Vraag maar aan de Samen-op-Weg kerken met al hun hippe programma's voor jongeren.Oorspronkelijk gepost door limosamooi dat jij ook actief bent. ik snap niet dat je je eigen activiteiten weer superieur acht boven die van anderen. het één hoeft het ander niet uit te sluiten. van geen enkele activiteit op dit gebied is het resultaat meetbaar, niet van de Boeg en ook niet van jouw werk, en ook niet van de club in Woerden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Dus mij gaat het niet om het aantal, maar om de vraag, wat is verantwoord? Wat is een taak van de kerk, en wat van het gezin?
zeg dat dan gewoon.
maar je hebt nog niet een sugestie gegeven. Alleen een probleem analyse. Kom op zou ik zeggen.
[Aangepast op 11/11/04 door jacob]
Volgens mij spreek je nu je zelf tegen. Je had het toch over een JV van 40 jongeren en een soosavond van hervormde met 15 jongeren? Of begrijp ik jou niet?Oorspronkelijk gepost door Majorcadaar heb je gelijk in Limo. Je moet ook niet op het getal gaan zien. Dat doe ik ook niet, ik heb het element alleen genoemd omdat juist degenen die met alternatieven komen het altijd hebben over het aantal. En dat blijkt dan niet te kloppen dat die alternatieven de jeugd er echt in groten getale bij houden. Vraag maar aan de Samen-op-Weg kerken met al hun hippe programma's voor jongeren.Oorspronkelijk gepost door limosamooi dat jij ook actief bent. ik snap niet dat je je eigen activiteiten weer superieur acht boven die van anderen. het één hoeft het ander niet uit te sluiten. van geen enkele activiteit op dit gebied is het resultaat meetbaar, niet van de Boeg en ook niet van jouw werk, en ook niet van de club in Woerden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
-
- Contacteer:
Hier geloof ik nou juist niet in.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Mooi zo, takkie, laten we idd wat dieper afsteken.
Zelf denk ik, en dat meen ik, dat het grootste probleem bij de ouders ligt. Niet om die beste mensen altijd maar de zwarte piet toe te schuiven (ben zelf overigens ook ouder...), maar ik merk bij veel ouders dat zij hun tieners niet echt stimuleren om deel te nemen aan het gewone jeugdwerk. Ook leven ze hun kinderen geen enkele betrokkenheid voor bij kerkelijke activiteiten. Je ziet vaak dat de ouders van jongelui die wèl naar vereniging gaan, ook naar bijbelkring gaan of vrouwen- danwel mannenvereniging. Of doordeweekse diensten etc. Als de ouders lauw zijn, niet met hun kinderen praten over God en goddelijke zaken, wat moeten we dan voor interesses bij de kinderen verwachten?
Dus kerkenraden moeten ouders "bijspijkeren" (speciale avonden beleggen) over hoe ze met hun kinderen over geestelijke zaken in gesprek moeten gaan (veel ouders vinden dat maar moeilijk) en hoe ze hun kinderen daarin positief kunnen stimuleren.
Kinderen moeten voornamelijk intrinsiek gemotiveerd worden. Kinderen doen wat ze willen en vooral niet wat ze niet willen.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
\Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2eHier geloof ik nou juist niet in.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Zelf denk ik, en dat meen ik, dat het grootste probleem bij de ouders ligt. Niet om die beste mensen altijd maar de zwarte piet toe te schuiven (ben zelf overigens ook ouder...), maar ik merk bij veel ouders dat zij hun tieners niet echt stimuleren om deel te nemen aan het gewone jeugdwerk. Ook leven ze hun kinderen geen enkele betrokkenheid voor bij kerkelijke activiteiten. Je ziet vaak dat de ouders van jongelui die wèl naar vereniging gaan, ook naar bijbelkring gaan of vrouwen- danwel mannenvereniging. Of doordeweekse diensten etc. Als de ouders lauw zijn, niet met hun kinderen praten over God en goddelijke zaken, wat moeten we dan voor interesses bij de kinderen verwachten?
Dus kerkenraden moeten ouders "bijspijkeren" (speciale avonden beleggen) over hoe ze met hun kinderen over geestelijke zaken in gesprek moeten gaan (veel ouders vinden dat maar moeilijk) en hoe ze hun kinderen daarin positief kunnen stimuleren.
Kinderen moeten voornamelijk intrinsiek gemotiveerd worden. Kinderen doen wat ze willen en vooral niet wat ze niet willen.
ja, maar het punt is nu juist dat die intrinsieke motivatie niet zo maar langs komt vliegen als ze op hun 16de in de plaatselijke disco staan te swingen, maar dat die ingescherpt moet worden (zo staat het ook in de Bijbel) door de ouders. Wanneer dat begint? Als het kind 5 jaar oud is.
Samen-op-Weg-kerken zijn niet te vergelijken. Of de ene vorm van jeugdwerk beter is dan de andere weten we niet. Begin nu niet weer de vorm die De Boeg gebruikt in de hoek van de SOW-kerken te zetten. Da's niet fair.Oorspronkelijk gepost door Majorcadaar heb je gelijk in Limo. Je moet ook niet op het getal gaan zien. Dat doe ik ook niet, ik heb het element alleen genoemd omdat juist degenen die met alternatieven komen het altijd hebben over het aantal. En dat blijkt dan niet te kloppen dat die alternatieven de jeugd er echt in groten getale bij houden. Vraag maar aan de Samen-op-Weg kerken met al hun hippe programma's voor jongeren.Oorspronkelijk gepost door limosamooi dat jij ook actief bent. ik snap niet dat je je eigen activiteiten weer superieur acht boven die van anderen. het één hoeft het ander niet uit te sluiten. van geen enkele activiteit op dit gebied is het resultaat meetbaar, niet van de Boeg en ook niet van jouw werk, en ook niet van de club in Woerden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
De kerken hebben we degelijk een taak. We kunnen uren bomen over de rol van het gezin en de ouders. Allemaal waardevol. Maar op een gegeven moment komen kinderen op een leeftijd dat ze iets anders willen dan bij pa en moe achter de kachel zitten. Terecht natuurlijk, een gezonde zaak. De hormonen moeten ook hun werk doen. Juist dan is het goed als er in de kerkelijke gemeente mogelijkheden zijn voor onderlinge ontmoeting. Kunnen ze met leeftijdsgenoten optrekken etc. Juist op de leeftijd dat ze naar het voortgezet onderwijs gaan zou de kerk een veilige warme aantrekkelijke haven moeten zijn om naar toe te gaan voor deze jongens en meisjes.
Kijk, als je mij persoonlijk vraagt ben ik voor een JV waarin ruimte is voor ontspanning. Enerzijds om ruimte voor onderlinge ontmoeting en ontlading mogelijk te maken, anderzijds omdat ook in een JV alleen serieuze zaken (spanning) kunnen bestaan als er ont-spanning tegenover staat. Laat de jeugd elkaar zo maar leren kennen. Maar ik wil niet ontkennen dat er een groep is die hier niet voor uit z'n bed komt. Als die met een De-Boeg-achtig gebeuren bij de kerk zijn te houden laat ze dan. Ik zie mijn kinderen (ze zijn nu nog te jong maar goed) liever op de JV zitten dan in De Boeg. Maar ik zie ze ook tien keer liever in de De Boeg zitten dan in de disco. Zo gezien is de De Boeg verantwoord. Geslaagd vind ik dat je pas kunt zeggen als de jeugd die in De Boeg komt ook de serieuze JV-avonden bezoekt en de catechesatie en trouw naar de kerk komt.
ik ben het met je eens Limo, dat bestaande JV's meer ontspanning en leuke dingen in zouden moeten bouwen. Helaas zal op sommige plaatsen de kerkenraad daar niet van geporteerd zijn...
Uiteraard moet ook het inhoudelijk deel wel goed bewaakt worden en zeker aanwezig zijn. (en dan bedoel ik een pittige bijbelstudie door de jongeren zelf voorbereid)
Uiteraard moet ook het inhoudelijk deel wel goed bewaakt worden en zeker aanwezig zijn. (en dan bedoel ik een pittige bijbelstudie door de jongeren zelf voorbereid)
zet je roze bril eens af Orck. bij heel veel ontspoorde jongeren hebben de ouders meer dan genoeg energie gestoken in het "inscherpen" wat je hier noemt. je noemt het terecht, het is een taak van de ouders. maar jongeren van een jaar of 15-16 proberen toch echt hun eigen koers te bepalen, de invloed van ouders is kleiner dan je hier doet voorkomenOorspronkelijk gepost door Majorcaja, maar het punt is nu juist dat die intrinsieke motivatie niet zo maar langs komt vliegen als ze op hun 16de in de plaatselijke disco staan te swingen, maar dat die ingescherpt moet worden (zo staat het ook in de Bijbel) door de ouders. Wanneer dat begint? Als het kind 5 jaar oud is.Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2eHier geloof ik nou juist niet in.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Deze opmerking intrigeert me. Kun je concreet maken wat dat precies inhoudt?Oorspronkelijk gepost door Majorca
Adios,
ZW