Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

Germanicus

Re: Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
-DIA- schreef:De liedjes van Joh. de Heer hebben vaak leuke dansbare medodietjes, vooral als je er wat ritme in brengt swingt het de pan uit..
Vind je het goed dat ik me aan dit soort flauwe opmerkingen irriteer?
Een beetje ironisch, begrijp je toch wel? Je moet ook geen aanleiding geven door je dommer voor te doen als je bent.
Iedereen weet toch, of kan weten, hoe de liedbundel van JdH vol van remonstrantse liederen staat.
Ik erger me juist aan dat ironische.
Maar goed, wat is je punt: de 'leuke dansbare melodietjes' of de 'remonstrantse liederen'? Of allebei? Ik verwacht het laatste.
Misschien moet je/moeten we wat minder moeilijk doen over allerlei zogenaamde remonstrantse invloeden enzo (die vast en zeker te vinden zijn) en ons wat meer richten op het gaande houden van de lofzang.
Hier beneden is het niet.
memento

Bericht door memento »

Voor zover ik van overleveringen (van mijn oma) weet, heeft Hendrikus gelijk, en was het in de lande, van hervormd tot OGG, gewoonte om met elkander, ondersteund door het harmonium, psalmen en Johannes de Heer aan te heffen. Ik sta altijd verbaasd hoeveel mensen van 70+ nog uit het hoofd vele onbekende Johannes de Heer of Bundel 1938 liederen weten op te zeggen. Een gemis, dat dat nu nog maar zo weinig gebeurd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Voor zover ik van overleveringen (van mijn oma) weet, heeft Hendrikus gelijk, en was het in de lande, van hervormd tot OGG, gewoonte om met elkander, ondersteund door het harmonium, psalmen en Johannes de Heer aan te heffen. Ik sta altijd verbaasd hoeveel mensen van 70+ nog uit het hoofd vele onbekende Johannes de Heer of Bundel 1938 liederen weten op te zeggen. Een gemis, dat dat nu nog maar zo weinig gebeurd.
Wij zongen altijd uitsluitend psalmen en heel af en toe een goed gezang. Mijn opa wilde altijd graag afsluiten met
Nooit kan 't geloof te veel verwachten, en
Die hoop moet al ons leed verzachten
En... we speelden en zongen niet ritmisch...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
memento schreef:Voor zover ik van overleveringen (van mijn oma) weet, heeft Hendrikus gelijk, en was het in de lande, van hervormd tot OGG, gewoonte om met elkander, ondersteund door het harmonium, psalmen en Johannes de Heer aan te heffen. Ik sta altijd verbaasd hoeveel mensen van 70+ nog uit het hoofd vele onbekende Johannes de Heer of Bundel 1938 liederen weten op te zeggen. Een gemis, dat dat nu nog maar zo weinig gebeurd.
Wij zongen altijd uitsluitend psalmen en heel af en toe een goed gezang. Mijn opa wilde altijd graag afsluiten met
Ja, er was er hier op 't forum ooit eentje die beweerde dat ze daar in de kerk met Kerst het Ere zij God zongen, maar dan niet-ritmisch :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

SecorDabar schreef:
Bonny schreef: Waarom niet in de eredienst? Als de gezangen zo prachtig zijn, dan is er toch niets op tegen?
Beste Bonny,
Gezangen moeten wel voldoen aan de 3 sola's:
Sola Scriptura (Alleen de Schrift)
Sola Fide (Alleen Geloof)
Sola Gratia (Alleen Genade)
In de 19e eeuw had je in de Hervormde staatskerk de evangelische gezangbundel, waar veel liederen niet voldeden aan dit uitgangspunt.
De Psalmen zijn rechtstreeks uit de Schrift, en daarom worden zij ook in berijmde versie gezongen.
In de reformatorische eredienst dient (de prediking) van het Woord centraal te staan.
Het is gebleken dat destijds in de 19e eeuw bij de invoering van de evangelische gezangbundel, de psalmen verdrongen werden, door in de eredienst veelvuldig de gezangen te gaan gebruiken.
Vandaar dat de gezangenkwestie (het verplicht zingen van gezangen in de eredienst) mede heeft veroorzaakt dat er afgescheiden kerken ontstonden.
Die huiver is er nog steeds in kerken waar men alleen de Psalmen zingt, dat er in de eredienst meer plaats komt voor het zingen van gezangen, waardoor er minder tijd over blijft voor de prediking.
Trouwens het was ook (ik meen) op één van de synodes van Dordrecht in de 17e eeuw besloten alleen de Psalmen en enige gezangen te zingen.
Anderzijds kent men bijvoorbeeld in Engeland bij de Strict Baptist alleen maar liederen (hymnes) en waar ook een Schriftuurlijk bevindelijke prediking te beluisteren valt.
Bedankt voor je uiteenzetting, maar waarom toch altijd 'angst'? Huisman refereerde aan prachtige gezangen.
huisman schreef:Alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn.
Ik weet nog steeds niet waarom je nou geen bijbelse gezangen in de kerkdienst mag zingen.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Ja, er was er hier op 't forum ooit eentje die beweerde dat ze daar in de kerk met Kerst het Ere zij God zongen, maar dan niet-ritmisch :haha
Niet teveel domme dingen meer zeggen, want je snapt best dat ik een eerbiedig gedragen tempo bedoelde...
Geen rap tempo derhalve...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

En 'Kun je nog zingen zing dan mee' met de vaderlandse liederen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Niet teveel domme dingen meer zeggen, want je snapt best dat ik een eerbiedig gedragen tempo bedoelde...
Sja, wat is rap? En wat is 'eerbiedig gedragen'?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
En 'Kun je nog zingen zing dan mee' met de vaderlandse liederen.
En deze natuurlijk:

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Niet teveel domme dingen meer zeggen, want je snapt best dat ik een eerbiedig gedragen tempo bedoelde...
Wat heeft eerbiedig met een gedragen tempo te maken?
Ik vind het juist on-eerbiedig om langzaam te zingen.
Maar je merkt het al, het is een persoonlijke opvatting, er is geen algemene definitie over de snelheid van het zingen en wat nu wel of niet eerbiedig is.
Trouwens, psalmen behoren ritmisch gezongen te worden :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Niet teveel domme dingen meer zeggen, want je snapt best dat ik een eerbiedig gedragen tempo bedoelde...
Wat heeft eerbiedig met een gedragen tempo te maken?
Ik vind het juist on-eerbiedig om langzaam te zingen.
Maar je merkt het al, het is een persoonlijke opvatting, er is geen algemene definitie over de snelheid van het zingen en wat nu wel of niet eerbiedig is.
Trouwens, psalmen behoren ritmisch gezongen te worden :)
:super
~~Soli Deo Gloria~~
rekcor

Bericht door rekcor »

1) Mijn stelling is dat we een gezang net zo moeten beoordelen als een preek. Net zo min als een onbijbelse preek thuishoort in een kerkdienst, hoort een onbijbels gezang er thuis. Net zo als een bijbelse preek thuishoort in een kerkdienst, kan een bijbels gezang er thuishoren. Een gezang is dan niets anders dan een stukje preek, maar dan gezongen door de gemeente.

2) Als ik nog eens veel geld zou hebben, zou ik het investeren in de berijming van andere bijbelgedeelten dan de Psalmen. Met een paar goede dichters en muzikanten moet dat toch te organiseren zijn in refoland. Hoe kan het bestaan, dat wij als gereformeerden de Romeinenbrief niet zingen?
Auto

Bericht door Auto »

rekcor schreef:1) Mijn stelling is dat we een gezang net zo moeten beoordelen als een preek. Net zo min als een onbijbelse preek thuishoort in een kerkdienst, hoort een onbijbels gezang er thuis. Net zo als een bijbelse preek thuishoort in een kerkdienst, kan een bijbels gezang er thuishoren. Een gezang is dan niets anders dan een stukje preek, maar dan gezongen door de gemeente.

2) Als ik nog eens veel geld zou hebben, zou ik het investeren in de berijming van andere bijbelgedeelten dan de Psalmen. Met een paar goede dichters en muzikanten moet dat toch te organiseren zijn in refoland. Hoe kan het bestaan, dat wij als gereformeerden de Romeinenbrief niet zingen?
En dit zijn juist 2 redenen om het niet te doen. Het zal meer en meer van het Woord aftrekken en verdeeldheid onder de mensen zaaien.
rekcor

Bericht door rekcor »

@Auto: Als je een gezang net zo beoordelen moet als een preek, sterker nog, als een gezang een stuk (gezongen) preek is, dan gelden jouw argumenten ook voor een preek.

Overigens ben ik het wel met je eens wat betreft die verdeeldheid. Maar dat zie ik toch echt een zwakte van de GGez!
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:@Auto: Als je een gezang net zo beoordelen moet als een preek, sterker nog, als een gezang een stuk (gezongen) preek is, dan gelden jouw argumenten ook voor een preek.

Overigens ben ik het wel met je eens wat betreft die verdeeldheid. Maar dat zie ik toch echt een zwakte van de GGez!
Dat laatste is zeker waar.
Het is erg menselijk om veranderingen weg te duwen (heb net een vergadering gehad om een nieuwe werkmethode te bespreken ;) ) . Op zich is dat niet zo erg dan. Maar de GGez gebruikt het anders: veranderingen wekken onrust en zijn alleen daarom altijd al verkeerd.

Het is overigens moeilijk vol te houden dat een berijming van andere bijbelgedeelten af zal trekken van het Woord. Dat is dan niet door dat gezongen Woord, maar door psychologische processen bij de (niet-)zanger.
Plaats reactie